Permalänk

Nytt grafikkort?

Hej,

Sitter med datorn i signatur, däribland ett Gtx 670 som i dagsläget funkar alldeles utmärkt men börjar bli lite gammalt...

Saken är att jag inte längre spelar några spel utan bara använder datorn till att surfa: Men jag gillar att ha uppe flera fönster samtidigt med många flikar, ca 30 stycken ibland. I dessa lägen märker jag att datorn börjar sega sig samt ibland kraschar eller fryser Firefox.

Kan det vara det begränsade grafikminnet på gtx 670 - 2 gb som är flaskhalsen? Skulle ett modernt grafikkort med ca 4 Gb Grafikminne eg gtx 970 eller 980 kunna vara lösningen?

Tacksam för alla förslag och svar!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Generellt skulle jag säga nej, att surfa tar inte särskilt mycket på grafikkortet.

Istället skulle jag säga att du troligtvis har problem med antigen processorn eller ramminnet. Om du har en nyare Windows version, se över hur hårt belastade ramminnena och processorn är när du använder webbläsaren (enkelt att göra i aktivitetshanteraren). Eller se över att det inte är processorn som blir för varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Hej,

Sitter med datorn i signatur, däribland ett Gtx 670 som i dagsläget funkar alldeles utmärkt men börjar bli lite gammalt...

Saken är att jag inte längre spelar några spel utan bara använder datorn till att surfa: Men jag gillar att ha uppe flera fönster samtidigt med många flikar, ca 30 stycken ibland. I dessa lägen märker jag att datorn börjar sega sig samt ibland kraschar eller fryser Firefox.

Kan det vara det begränsade grafikminnet på gtx 670 - 2 gb som är flaskhalsen? Skulle ett modernt grafikkort med ca 4 Gb Grafikminne eg gtx 970 eller 980 kunna vara lösningen?

Tacksam för alla förslag och svar!

De går nog mer på vilken CPU du har, mer minne och en ssd kan förbättra upplevelsen också.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Hej,

Sitter med datorn i signatur, däribland ett Gtx 670 som i dagsläget funkar alldeles utmärkt men börjar bli lite gammalt...

Saken är att jag inte längre spelar några spel utan bara använder datorn till att surfa: Men jag gillar att ha uppe flera fönster samtidigt med många flikar, ca 30 stycken ibland. I dessa lägen märker jag att datorn börjar sega sig samt ibland kraschar eller fryser Firefox.

Kan det vara det begränsade grafikminnet på gtx 670 - 2 gb som är flaskhalsen? Skulle ett modernt grafikkort med ca 4 Gb Grafikminne eg gtx 970 eller 980 kunna vara lösningen?

Tacksam för alla förslag och svar!

Det låter mer som om ditt primärminne börjar ta slut/processorn som inte orkar med.
16GB må vara mycket, men med 30 flikar uppe samtidigt så kan även det ta slut.

Webbläsaren har ytterst liten inverkan på ditt grafikkort och framförallt dess minne.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@atlantica4ever:

Ganska säker på att du har satt rätt diagnos. Datorn jag har är en 13 tums laptop som kopplas in en docka via pci-express där grafikkortet sitter. Så cpu kylningen är tämligen undermålig...

Detta gör att cpuns temperatur ibland stiger till upp till 85 c och uppåt. Ungefär då börjar Firefox att frysa sig och säga att det är något script som har stoppats.

Så ja, antagligen är det cpun som inte tycker om så höga temperaturer....

Förslag på hur man sänker temperaturen på en cpu i laptop?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

@Betlomanus: Ja, du gör rent i datorn...
Kan vara knepigt att öppna den m.h.t. clips et.c.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk

@Pamudas: Jag kör så konstant, inga problem med 30 flikar o 8 gb.
Datorn äter det mesta jag skickar på den.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

@atlantica4ever:

Ganska säker på att du har satt rätt diagnos. Datorn jag har är en 13 tums laptop som kopplas in en docka via pci-express där grafikkortet sitter. Så cpu kylningen är tämligen undermålig...

Detta gör att cpuns temperatur ibland stiger till upp till 85 c och uppåt. Ungefär då börjar Firefox att frysa sig och säga att det är något script som har stoppats.

Så ja, antagligen är det cpun som inte tycker om så höga temperaturer....

Förslag på hur man sänker temperaturen på en cpu i laptop?

Känner igen mig min laptop gick förut upp mot 95 grader när jag spelade CIV V. Det kan vara svårt att öppna upp annars är ett utbyte av kylpasta att rekommendera. Enklare saker att fixa som kan hjälpa till är:
1. är blåsa rent kylingångarna antigen med tryckluft eller för egna lungor, dammsugaren funkar alltid.
2. Är att istället för att ha en dockstation, köra med en kylplatta av bättre kvalité eller om du kan hitta kombilösning mellan kylplatta och dockstation. Detta beror också lite på vart dina luftintag sitter vilken funktion det kan ha, men personligen sänktes temperaturen i min laptop mellan 10-20 grader när jag bytte till en bättre kylplatta.

Permalänk
Medlem

Hejsan Betlomanus,

Skrivet av Betlomanus:

@atlantica4ever:

Ganska säker på att du har satt rätt diagnos. Datorn jag har är en 13 tums laptop som kopplas in en docka via pci-express där grafikkortet sitter. Så cpu kylningen är tämligen undermålig...

Detta gör att cpuns temperatur ibland stiger till upp till 85 c och uppåt. Ungefär då börjar Firefox att frysa sig och säga att det är något script som har stoppats.

Så ja, antagligen är det cpun som inte tycker om så höga temperaturer....

Förslag på hur man sänker temperaturen på en cpu i laptop?

Som andra föreslagit, gör rent datorn, speciellt CPU-kylningen

1) Se till att luftintag/utblås inte är igensatta med damm etc. Du får vara betredd att öppna upp datorn för att definitivt bli av med alla damm.

2) Kanske dags att byta kylpasta? Goggla runt lite så hittar du säkert en guide för hur du demonterar CPU-kylare och CPU.

Detta bör du kanske börja med
a) Har du sett till att disken inte är defragmenterad?
b) Har du kört en viruscheck nyligen?

Permalänk
Medlem

Kör du 64-bitars Firefox? Om inte, testa det först.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kör du 64-bitars Firefox? Om inte, testa det först.

Ja, detta låter som ett bra förslag. Förmodligen slår du i minnesgränsen för 32-bitars Firefox som ligger runt 2.7 GB. Jag brukar starta om Firefox då och då för att få ned minnesanvändningen.

Permalänk

Rengjorde datorn när jag köpte den begagnad genom att skruva loss undersidan, blåsa rent med trycklyft på falska och samma med cpu fläcken. Datorn har redan 2 st intärna ssd diskar som körs i raid.

Kör redan med Firefox 64 bit.

Skall testa hur datorn beter sig när jag jag kör den fristående från grafikkortsdockan - har för mig att Firefox nästan inte kraschar alls.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

Rengjorde datorn när jag köpte den för ca 6 månader sedan, ordentligt, skruvade loss panelen som täcker undersidan och blåste rent med tryckluft, helt dammfri. Så detta var knappast orsaken.

Kör redan med 64 bits versionen av Firefox.

Observerade att laptopen mest krånglade när den var inkopplad i grafikkortsdockan. Krånglar men ytterst minimalt när jag kör med den fristående enbart på CPUns intärna grafik.

Uppgraderade nyligen Firefox till 47 versionen och det var då problemen ökade markant. Hade tidigare samma problem med föregående version, tydligen var det något med "Shockvave flash" som kraschade. Läste på flera trådar att man skulle installera ett par Adobe tilläg, NAPI o NAVI någonting, vilket oxå löste problemet.

Testade att avinstallera dem och Firefox började flyta på så mycket bättre.

Kan fortfarande krångla lite och främst när laptopen är inkopplad i grafikkortsdockan men mycket mindre nu.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb