Olika hårddiskar men laddas ner bara ner på en av dem.

Permalänk

Olika hårddiskar men laddas ner bara ner på en av dem.

Hej!

Jag har problem med att när jag laddar ner en program eller spel så sparas den på min SSD och inte på min 1TB hårdisk...
Kan någon hjälpa mig steg för steg hur jag kan ladda ner program/spel till min hårddisk istället för SSD som är typ snart slut på minnet.

Så här ser det ut för mig https://gyazo.com/37a7daccfd3925b949d33e7bcff87a5e

snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Kan du välja var program ska installeras? Klickar du bara nästa i installationen läggs programmet i C:\.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att välja både var saker ska sparas när du laddar ner dem och var det ska installeras. Om du inte säger vilket program du använder går det inte att ge exakta tips, du måste bara vara mer observant. Förmodligen är det så att du faktiskt blir frågad varje gång du laddar ner eller installerar precis var du vill spara det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enjoy_The_Pain:

Hej!

Jag har problem med att när jag laddar ner en program eller spel så sparas den på min SSD och inte på min 1TB hårdisk...
Kan någon hjälpa mig steg för steg hur jag kan ladda ner program/spel till min hårddisk istället för SSD som är typ snart slut på minnet.

Så här ser det ut för mig https://gyazo.com/37a7daccfd3925b949d33e7bcff87a5e

snälla hjälp mig!

Finns lite olika sätt att lösa det där.
Men det enklaste borde vara under förutsättning att nertankade filer hamnar i "Hämtade filer"

Klicka upp den här datorn, högerklicka på "Hämtade filer" välj egenskaper, välj flik Plats, editera filsökväg till ex D:\Downloads samt klicka på flytta, klart.

Går bra att upprepa detta för andra kataloger också, dom du du ser när du öppnar "Den här datorn"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@Andreaz1: Nu till exempel när jag ska ladda ner steam... då har den redan auto valt vart den ska och den går till C:\\Users\Victor\Downloads...etc

Så jag fattar inte hur man ska få den på andara disken... och en grej till måste jag har " Program" mappen och " Program (x86) " på andra disken för att spel eller program ska funka?

Permalänk

@ggustavsson: nu har jag gjort så men då har jag Hämtade filer mappen på 2 olika ställen... och om jag tar bort ena så försvinner den andra

Permalänk
Medlem

Om du använder google chrome klickar du på de tre strecken längst upp till höger i webbläsaren, välj inställningar, skrolla längst ned, klicka på visa avancerade inställningar, skrolla ned till nedladdningar och sätt en bock i fråga var filerna ska sparas före nedladdning.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

@sp1k3n: Tack så mycket! Men en fråga nu har jag Hämtade filer på 2 olika diskar hur ska jag ha bara på en av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enjoy_The_Pain:

@sp1k3n: Tack så mycket! Men en fråga nu har jag Hämtade filer på 2 olika diskar hur ska jag ha bara på en av dem?

Innan du gör det här, tänk på att dina hämtade filer på din andra disk kan försvinna när du återställer till standardmappen!
Flytta därför innehållet i den mappen till en ny mapp på samma disk. Döp mappen till vad du vill förutom "Hämtade filer"

Nu kan du öppna "Den här datorn", högerklicka på "Hämtade filer" välj "Egenskaper," välj fliken "Plats", välj "Återställ standard" och klicka "OK" Nu har du "Hämtade filer" på sin ursprungliga plats på C-disken, samtidigt som du har kvar dina filer på din andra disk i mappen du flyttade allt till.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

@sp1k3n: Kommer tillbaka efter jag har testat... tack för allt hittills!

Permalänk

@sp1k3n: Tack så mycket nu har jag fattat hur det funkar! Tack så mck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns lite olika sätt att lösa det där.
Men det enklaste borde vara under förutsättning att nertankade filer hamnar i "Hämtade filer"

Klicka upp den här datorn, högerklicka på "Hämtade filer" välj egenskaper, välj flik Plats, editera filsökväg till ex D:\Downloads samt klicka på flytta, klart.

Går bra att upprepa detta för andra kataloger också, dom du du ser när du öppnar "Den här datorn"

Får nog citera mig själv här..

Om man gör på ovan sätt så hamnar nerladdade filer på D: ej C:
Den katalog man ser på den ursprungliga platsen är bara en logisk länk som inte tar upp något utrymme på C:

Denna logiska länk ska vara kvar där på ursprungliga platsen..

Är förstås inget som hindrar att man i webbläsaren ställer in att hämtade filer ska sparas någon annanstans än just "hämtade filer" katalogen, tex man kan på D: skapa tex en katalog som heter downloads och peka på denna direkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300