Gå ifrån efterskottslön till förskottslön?

Permalänk
Medlem

Gå ifrån efterskottslön till förskottslön?

Tjena!

Har försökt googla på detta men blir galen. Jag har gått ifrån timlön till tillsvidareanställd med månadslön. Så tidigare har jag haft en efterskottslön där jag skickat in mina timmar och fått dem nästa månad, men nu när jag går över till månadslön så får jag den i förskott och kommer således få två löner nu i juni.

Så till det jag är förvirrad över är hur mycket skatt jag ska be dem dra, tidigare i år har det dragits runt 24-27%, men nu med de två lönerna så har lönesystemet (PE Accounting) räknat ut att jag ska betala 38.1% skatt. Jag tycker detta låter som att systemet räknat ut som att jag ska ha en jättelön resten av året, och jag kommer då betala alldeles för mycket skatt, och helst vill jag ju inte behöva vänta ett helt år på att få ut detta.

Är det någon som gått ifrån efterskott till förskott och vet hur jag ska be dem dra skatt för denna månad?

Permalänk
Medlem

kolla hur mycket du får ut sammanlagt den månaden och be dom dra skatten efter det.. då blir det ju rätt.. jag bad dom alltid dra 50% av den dubbla lönen så riskerar jag i alla fall inte restskatt..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer din lön överstiga ca 38500 för den här månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tjena!

Har försökt googla på detta men blir galen. Jag har gått ifrån timlön till tillsvidareanställd med månadslön. Så tidigare har jag haft en efterskottslön där jag skickat in mina timmar och fått dem nästa månad, men nu när jag går över till månadslön så får jag den i förskott och kommer således få två löner nu i juni.

Så till det jag är förvirrad över är hur mycket skatt jag ska be dem dra, tidigare i år har det dragits runt 24-27%, men nu med de två lönerna så har lönesystemet (PE Accounting) räknat ut att jag ska betala 38.1% skatt. Jag tycker detta låter som att systemet räknat ut som att jag ska ha en jättelön resten av året, och jag kommer då betala alldeles för mycket skatt, och helst vill jag ju inte behöva vänta ett helt år på att få ut detta.

Är det någon som gått ifrån efterskott till förskott och vet hur jag ska be dem dra skatt för denna månad?

Jag satt i samma sits för några år sedan, jag har för mig att du får tillbaka på skatten eftersom helårs lönen inte kommer överstiga beloppet som krävs för högre skatt.

Permalänk
Medlem

@wargreymon:
Be dom vänta med månadslönen tills nästa månad precis har börjat? Det är väll om man har en månadslön över en viss summa så betalar man högre % i skatt. Fast detta kanske bara skjuter upp problemet tills nästa månad istället om du får både första och andra månadslönen den månaden....

Permalänk
Medlem

tänk på att detta kommer inebära att du får 13 löner i år istället för 12, således blir din årslön högre än normalt och på årsbasis ska du då skatta lite mer.
Det jämnar till sej i och med deklarationen senare, hellre skatteåterbäring än restskatt om du frågar mej.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

@Rhames: +1 på det, samt att du har ju även bättre ränta på skattekontot än vad du idag vanligtvis har på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

tänk på att detta kommer inebära att du får 13 löner i år istället för 12, således blir din årslön högre än normalt och på årsbasis ska du då skatta lite mer.
Det jämnar till sej i och med deklarationen senare, hellre skatteåterbäring än restskatt om du frågar mej.

\\Rhames

Jo, jag har insett att det blir 13 månaders lön det här året så att min årslön går upp. Som du säger är det ju trevligt att få tillbaka på skatten än att betala, men det är lite surt att betala in extra mycket det första man gör efter att man precis fått tillbaka på skatten

Jag tog och kollade upp vad jag tjänat i år och borde tjäna till slutet av året, samt den skatt jag betalat (med den uträknade juniskatten) och vad det enligt tabell borde bli i slutet av året. Resultatet är runt 10000:- extra som jag kommer betala för mycket i skatt och ska i så fall få tillbaka nästa år.

Skatten som man i slutändan ska ha betalat baseras väl på årsbasis, så om jag tjänar 500000:- en månad så skattar jag väl lika mycket som en som tjänat det på hela året? Eller har jag missuppfattat det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo, jag har insett att det blir 13 månaders lön det här året så att min årslön går upp. Som du säger är det ju trevligt att få tillbaka på skatten än att betala, men det är lite surt att betala in extra mycket det första man gör efter att man precis fått tillbaka på skatten

Jag tog och kollade upp vad jag tjänat i år och borde tjäna till slutet av året, samt den skatt jag betalat (med den uträknade juniskatten) och vad det enligt tabell borde bli i slutet av året. Resultatet är runt 10000:- extra som jag kommer betala för mycket i skatt och ska i så fall få tillbaka nästa år.

Skatten som man i slutändan ska ha betalat baseras väl på årsbasis, så om jag tjänar 500000:- en månad så skattar jag väl lika mycket som en som tjänat det på hela året? Eller har jag missuppfattat det hela?

Det beror på lönesystemet, en del gör så, en del går på den lönen som är satt att du ska tjäna under året varje månad.
En del lönesystem tolkar detta som ett tillägg, (fast det är det inte i ditt fall) och då dras det marginalskatt på det, (eller vad det nu heter) den brukar vara högre procent på, ganska mycket högre, är det så, då svider skatten den månaden, men jämnar ut sej på helår, förutsatt att du inte hamnar precis ovan gränsen för nästa skattesteg, då svider det vid deklarationen också

Jag hamnade där när jag deklarerade i år för 2015.
brukar alltid få tillbaks ca 10k - 12k på skatten, men i år när jag deklarerade för 2015 så fick jag 2k. ganska stor skillnad och jag som ändå betalar in några tusen extra / år i skatt för att vara säker + lite avdra för huslånsräntor etc. hade jag inte betalat in extra så hade jag fått några tusen i restskatt, detta p.g.a. jag hamnade på ovanstrecket till nästa skattesteg i tabellen.
(stegen är ganska glesa har min löneadministratör berättat, men är man på ovansidan så är man)
Detta innebär krasst att jag skulle i princip kunna gå ner en tusenlapp i månadslön, (brutto) och få ut mer i lön/månad, (netto) och ändå få tillbaks mer på skatten fast det gör man ju inte givetvis, sjuklön, pension etc. utgår ju från bruttolön.

\\Rhames

PS: nej, jag kan inte skattetabellen eller dess steg, min löneadministratör kan dom.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ett udda lönesystem om det stämmer, de flesta som har månadslön får grundlönen i förskott och sedan släpar tillägg och avdrag en månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tjena!

Har försökt googla på detta men blir galen. Jag har gått ifrån timlön till tillsvidareanställd med månadslön. Så tidigare har jag haft en efterskottslön där jag skickat in mina timmar och fått dem nästa månad, men nu när jag går över till månadslön så får jag den i förskott och kommer således få två löner nu i juni.

Så till det jag är förvirrad över är hur mycket skatt jag ska be dem dra, tidigare i år har det dragits runt 24-27%, men nu med de två lönerna så har lönesystemet (PE Accounting) räknat ut att jag ska betala 38.1% skatt. Jag tycker detta låter som att systemet räknat ut som att jag ska ha en jättelön resten av året, och jag kommer då betala alldeles för mycket skatt, och helst vill jag ju inte behöva vänta ett helt år på att få ut detta.

Är det någon som gått ifrån efterskott till förskott och vet hur jag ska be dem dra skatt för denna månad?

Be dem dra 30% på hela lönen så kommer du omöjligt få restskatt om din nuvarande lön hamnar på 24-27% skatt.
Tjänar du t.ex 390 000 kronor per år så ska du betala 26.15% skatt. (Valde född 1991, 33.00% kommunalskatt, 1.50% begravning+kyrkoavgift)

Detta är alltså med en månadslön på 32 500 kronor per månad. Tjänar du under 400 000 kr/år så räcker alltså att du skattar 30%

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Är det någon som gått ifrån efterskott till förskott och vet hur jag ska be dem dra skatt för denna månad?

Det du skall göra är att begära jämkning hos Skatteverket. Då fyller du i hur mycket du tror att du kommer att tjäna under hela året och vips så får du hemskickat en skattsedel med rätt skattesats som du sedan lämnar till lönekontoret.

Upptäcker du sedan i oktober-november att du angett helt fel siffror (t.ex. en massa övertidsersättning) så gör du bara om proceduren.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att det finns så mycket att göra. Arbetsgivaren är skyldig att dra skatt enligt den skattetabell som gäller där du bor. Skattetabellen anger exakt hur mycket skatt som ska dras beroende på din månadslön just den månaden. Vill du betala mindre än din skattetabell måste du ansöka om jämkning, och i så fall är du för sent ute nu.

Även om det kanske verkar stelbent så brukar det jämna ut sig ganska bra vid slutet av året.

Skrivet av Rhames:

(stegen är ganska glesa har min löneadministratör berättat, men är man på ovansidan så är man)
Detta innebär krasst att jag skulle i princip kunna gå ner en tusenlapp i månadslön, (brutto) och få ut mer i lön/månad, (netto) och ändå få tillbaks mer på skatten fast det gör man ju inte givetvis, sjuklön, pension etc. utgår ju från bruttolön.

Jag vet inte om det är något speciellt med din skattesituation, men stegen är allt annat än glesa. Skatten är specificerad med 100kr intervaller om jag inte minns fel. Dock så kanske du ligger precis på gränsen för statlig skatt, vilket då gör att om du jobbar mer en månad så blir det väldigt mycket skatt på det lilla extra du tjänar. Men igen, slår man ut det på hela året så jämnar det ut sig. Och numera kan man inte få mindre ut när man tjänar mer. (Det var väl det som Astrid Lindgrens lilla saga om Pomperipossa som betalade skatt handlade om)

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tjena!

Har försökt googla på detta men blir galen. Jag har gått ifrån timlön till tillsvidareanställd med månadslön. Så tidigare har jag haft en efterskottslön där jag skickat in mina timmar och fått dem nästa månad, men nu när jag går över till månadslön så får jag den i förskott och kommer således få två löner nu i juni.

Så till det jag är förvirrad över är hur mycket skatt jag ska be dem dra, tidigare i år har det dragits runt 24-27%, men nu med de två lönerna så har lönesystemet (PE Accounting) räknat ut att jag ska betala 38.1% skatt. Jag tycker detta låter som att systemet räknat ut som att jag ska ha en jättelön resten av året, och jag kommer då betala alldeles för mycket skatt, och helst vill jag ju inte behöva vänta ett helt år på att få ut detta.

Är det någon som gått ifrån efterskott till förskott och vet hur jag ska be dem dra skatt för denna månad?

De flesta lönesystem drar en skatt beroende på vilken lön du får under den månad som ska betalas ut. Tjänar du 30 000 SEK den månaden så får du skatta som om du alltid skulle tjäna det. Den månaden när du får "dubbel lön" tjänar du mao 60 000 SEK och skattar som om du skulle tjäna det hela året. Detta leder alltså till att din skattesats blir högre under den månaden, detta justeras I deklarationen och du får tillbaka den överskridande delen.

Om du vill ha ut pengarna direkt får du begära jämkning, jag skulle isf tipsa om att betala 30 % på hela beloppet, då minskar du "extraskatten" samtidigt som du inte riskerar att få någon oförutsägbar utgift vid deklaration.

Skrivet av Rhames:

Det beror på lönesystemet, en del gör så, en del går på den lönen som är satt att du ska tjäna under året varje månad.
En del lönesystem tolkar detta som ett tillägg, (fast det är det inte i ditt fall) och då dras det marginalskatt på det, (eller vad det nu heter) den brukar vara högre procent på, ganska mycket högre, är det så, då svider skatten den månaden, men jämnar ut sej på helår, förutsatt att du inte hamnar precis ovan gränsen för nästa skattesteg, då svider det vid deklarationen också

Jag hamnade där när jag deklarerade i år för 2015.
brukar alltid få tillbaks ca 10k - 12k på skatten, men i år när jag deklarerade för 2015 så fick jag 2k. ganska stor skillnad och jag som ändå betalar in några tusen extra / år i skatt för att vara säker + lite avdra för huslånsräntor etc. hade jag inte betalat in extra så hade jag fått några tusen i restskatt, detta p.g.a. jag hamnade på ovanstrecket till nästa skattesteg i tabellen.
(stegen är ganska glesa har min löneadministratör berättat, men är man på ovansidan så är man)
Detta innebär krasst att jag skulle i princip kunna gå ner en tusenlapp i månadslön, (brutto) och få ut mer i lön/månad, (netto) och ändå få tillbaks mer på skatten fast det gör man ju inte givetvis, sjuklön, pension etc. utgår ju från bruttolön.

\\Rhames

PS: nej, jag kan inte skattetabellen eller dess steg, min löneadministratör kan dom.

Detta borde inte kunna ske, för om du "ökar ett steg i skattetabellen" så gäller det bara den delen av inkomsten som ligger över gränsen. Tjänar du 400 000 som exempel så betalar du samma skatt på 0 - 300 000 som en som tjänar 300 000, sedan en annan skattesats på överskridande.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Vi ska ha någon expert på lönesystemet på besök imorgon, och då ska de fråga om man kan ändra för en lön (30-32% så blir det lite jämnare), men om man nu måste ansöka om jämkning för att få göra detta så lär detta inte ske, utan jag får väl en fin skatteåterbäring om ungefär ett år igen.