Permalänk
Medlem

@MurdinE:

Tack

Jag gör faktiskt all utveckling med Simulerad Latency på 250ms.
Då klienten sköter sin egna karaktär så känns det som det flyter bra även under hög latency.
Servern kontrollerar bara att klienten inte rör sig på konstiga sätt eller för fort. Ska implementera lite mer säkerhetsgrejer senare för att motverka fusk, men dit har jag inte kommit ännu

Ja jag hoppade över till att använda Unity även på server sidan, men när servern startas så är allt grafiskt avstängt. Så datorn använder ingen kraft för att rendera någonting.

Permalänk
Medlem

Ah okej. Verkar ganska vanligt att man använder simulerad latency också. Man märker det ibland i online-FPS när man dör, tex om man precis tagit skydd eller kastat en granat som bara försvinner eller liknande. Minst störande tekniken än så länge iallafall då det inte märks mycket.

Klurar själv på fysikmotor med auth server men det är inte helt trivialt. Unity stöder inte att timesteppa fysikmotorn när man ska beräkna så antar att man får försöka implementera en tredjepartsmotor i Unityklienten och på servern = pust. Får se om man inte ger sig på något som går fortare istället

Blir skoj att följa hur det går för dig i detta skojiga projekt dock. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@MurdinE:

Jag menade inte att jag kommer köra med simulerad latency när spelet är klart Kör det bara under utvecklingen så att jag vet att det flyter på och fungerar bra även med sämre bandbredd

Du kan inte bara köra all fysik på servern då? Eller blir det för tungt?

Permalänk
Medlem

Du tänkte så. Misstog det för tekniken där man hela tiden ligger lite efter med simuleringen

Det blir inte för tungt eftersom all fysik ändå måste beräknas på servern. Men för att klienten inte ska behöva vänta på svar måste den beräkna vart den borde vara osv.

Här är en riktigt bra förklaring
http://www.gabrielgambetta.com/fast_paced_multiplayer.html

Permalänk
Medlem

Videotest

Spelade in en kort snutt på när jag testar lite spells

Precis blivit klar med "States". Man kan nu lägga in olika states på Entiteter så som Immobolize, Silence och Unarmed.

Permalänk
Medlem

Har nu lite nya funktioner som jag pillat med ett tag.

Har dels gjort så att Servern nu kan "frysa" klienter. Servern ignorerar all positionsdata och informationsuppdateringar från frysta klienter, och tar över kontrollen över deras karaktärer.

Detta öppnade upp för en del bra saker. Dels en ny spellmod, RushTarget. RushTarget är precis vad det låter som. Man hittar kortaste path och springer mot sitt target med en boostad movementspeed.

Servern har kontrollen över karaktären under hela anfallet, och när man är framme låter den klienten ta över kontrollen igen.
När man fryser klienten så har man en boolean som avgör om utfrysningen kan avbrytas av klienten eller inte.
I detta sammanhanget är det ju bra om klienten kan avbryta sitt anfall, så därför tilläts det.

Kodexempel på RushTarget Spellmod.

Video på Rush Target

Permalänk
Medlem

Game Editor

Tjena,

Har länge tänkt på det här med att jag måste göra någon typ av Editor till mitt spel, för att t.ex skapa kartan i.

Häromdagen så kom jag på en bra idé!

För att spara väldigt mycket tid, så kommer jag göra en "in-game editor". Detta betyder att dom konton som är taggade som "Editor" konto, kan logga in och skapa en "Editor" Karaktär.

Denna karaktären får ändra kartan in-game. På detta vis så kan flera personer logga in på servern och editera kartan i realtid. Servern hanterar allt med att spara och synka mellan klienterna.

Jag är under utvecklingen av det såklart, men än så länge känns det bra!

Det blir lite roligt när man kan logga in flera stycken och jobba samtidigt
Detta är förståss inget man ska göra om servern är live med andra spelare, men man kan ju lätt starta upp en extra server som bara är till för Editing.

Vad tycker ni om denna idén?

Första Test

Permalänk
Medlem

Fortsättning på In-Game Editor med diverse förbättringar.

Edit Mode kan nu slås på/av. (Om man har rättigheter).

Man ser vilken Tile som är under musen.

Ändra Brush Size

"Ghost Image" av valt objekt som ska placeras ut så man ser vart den hamnar.

Man kan välja flera objekt så loopar den mellan dem.

Permalänk
Medlem

Twitch

Har varit en del personer som varit intresserade av att kolla när man utvecklar.
Gjorde därför en Kanal på Twitch.

Kommer streama under tiden jag utvecklar

Twitch Stream

/R

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant! Håller själv på med ett liknande projekt men kopierar/inspireras av Ragnarok Online istället. Men lååååångt ifrån lika ambitiöst som ditt! Du är grymt duktig!

Och en bonus:
Om du multiplicerar något med 2 så kommer värdet vara 200% av ursprungsvärdet. Men ÖKNIGEN är endast 100%. Din tooltip säger "movespeed will be _increased_ by 200%" när du dubblerar för din rush charge

Kommer kika på din Twitch

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Ah, Tack tänkte inte på det

Permalänk
Medlem

Kul att se att du fortfarande håller på med det här projektet, minns när jag läste om det förra gången. Kämpa på!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Senaste

Hej!

Har lite nya uppdateringar som jag tänkte dela med mig av

För det första så är det faktiskt rätt många som verkar vara intresserade på Twitch kanalen och fått bra respons (För att streama programmering).

Det jag jobbat på nu är fortsättning på min In-Game Editor.
Har gjort en Action Manager, som man använder för att lägga till och editera Actions på Tiles och Objects (Doodads) i realtid.

Här är en video på när jag skapar en Teleport Action på ett Object.

Man kan nu också då med de nya ändringarna Markera Tiles och Objekt. Samt lagt till lite info om vart musen befinner sig i världen samt vilket objekt man har markerat.

En Loading Screen har lagts till, som visas när Tiles runtomkring spelaren inte har laddats klart. (Ser ni i videon när jag loggar in, samt teleporterar en längre sträcka).

Grafiskt sett är väl inte min UI speciellt snyggt gjord, men det ändras ju på senare utan större problem

Lite bilder nedan:

Action Manager i sin Helhet vid sidan av Editor Tools som också tillhör Game-Editorn.

Markerat en Doodad

Markerat en Tile

Action Manager

Trigger Settings, vilken event som ska trigga Action

Listan på Tillgängliga Actions. Dessa hämtas med Reflection. Så om jag skapar en ny klass som härstammar från Action dyker den automatiskt upp i denna listan.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tjena, trillade in på tråden och tycker det ser riktigt kul ut! Inser att den är gammal men skulle gärna vilja ställa en fråga! Vart ligger världen? Det jag menar är, laddar du omgivningen genom klienten eller servern?

Permalänk
Medlem

@timgranstrom:
Världen ligger på servern, och skickas ut till klienterna. På så vis får jag mer kontroll

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Hej !

Inte uppdaterat denna tråden på ett bra tag. Beror väl mest på att jag inte hunnit sitta så mycket med mitt projekt, men har senaste tiden fått lite tid övers till att uppdatera lite saker.

Tänkte skriva en snabb uppdatering på vad jag gjort, för dom som bryr sig

NPC System

Ett NPC system har jag meckat lite med. NPCs styrs av relativt enkla XML filer, som exemplet nedan.

Det är inte alltför avancerat ännu, utan kommer bygga på det senare.

Spawnpoints

Har även implementerat system som jag kallar Spawnpoints. I videon ovan använder jag det för att lägga till en spawnpoint för en NPC. Spawnpoints sparas med kartan.

Har gjort rätt mycket mer förändringar/förbättringar under huven också, men orkar inte skriva om allt det just nu.
Kommer lägga upp lite mer uppdateringar allt eftersom.

Nu ska jag äntligen börja med spelet på riktigt, så att jag får något man faktiskt kan spela.
Tänkte göra en liten ö, med några små grottor. Mest för showcase, där jag kanske slänger in ett par NPCs och lite monster som man får slåss emot för att klara lite Quests.

Blir nog egentligen inget jag kommer använda sen, men man upptäcker mycket saker när man väl försöker skapa något konkret.

Återkommer!

Permalänk
Medlem

Quest & NPC

Har jobbat vidare på NPC Systemet, och även lagt till ett system för att hantera Quests.

Quests editerar man på samma vis som NPCs. (Detta skall även kunna göras från In-game editorn senare, ska bara skapa ett UI för det).

Permalänk
Medlem

Arbetade igår lite på att förbättra det grafiska gränssnittet aningen.

Hittade bra material på internet. Blev trött på det gamla fula jag hade gjort, och kände att det är lika bra att göra det rätt nu med en gång.
Inte säkert att det kommer se ut såhär i slutskedet, men nu är det förberett så man lätt kan byta bakgrund/font mm.

Nya Entity Info Bars

Jämfört med Gamla

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2017-03-09

Hej igen, för dom som fortfarande följer tråden

Lite uppdateringar på saker som är gjorda.
Har inte hunnit arbeta så mycket mer på NPC eller Quest systemet ännu, då jag haft annat att göra på spelet. Har fått finjustera en del saker, och fixa en himla massa buggar.
Har insett att man måste ibland ta en dag, och bara gå igenom sin lista med buggar som man hittat under alla tester och fixa dom innan det bygger på för mycket. Oftast hittar man dessutom fler saker under dessa fixar som kan justeras och göras bättre.

Gjorde en liten Video som visar lite av de senaste ändringarna.

Har fortsatt göra om UI till det nya. Nu gjort om även Editorn till det nya gränssnittet, och är väldigt nöjd med resultatet.
"Edit Mode" döljer nu också spelets UI så man har mer plats att arbeta med.

Nya gränssnittet i InGame Editorn

Har även lagt in Time of Day på servern, som tickar och skickas ut till klienterna.
Dagsljuset justeras också baserat på detta.

Är man underjord så är "dagsljuset" alltid avstängt.

Time Of Day

Permalänk
Medlem

Tycker detta är riktigt häftigt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har du folk som kan logga in och testa eller är det bara lokalt som man kan ansluta?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

@athle86: Jag har några polare som har hoppat in och testat med mig. Det fungerar över internet och lokalt.

Tyvärr sitter jag på ett mobilt bredband här jag bor. Testade häromdagen att hosta en server här hemma, och 2 kompisar (som också jobbar på projektet skall tilläggas) anslöt för att testa.
Det flöt hur bra som helst och den dåliga anslutningen (~0.9Mbits Upload) märktes inte alls.

Permalänk
Avstängd

Kul med lite fler Unity-utvecklare, här är mitt spel. Började utvecklingen i April förra året

http://store.steampowered.com/app/517020

Den nätverkade fysikmotorn har helt klart varit den största utmaningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@BlasteRs: Jag har kanske en bladserver som du kan få, dock har den inga diskar. och det kan vara så att jag slängt den är inte hemma. Bor i Granängsringen.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Kul med lite fler Unity-utvecklare, här är mitt spel. Började utvecklingen i April förra året

http://store.steampowered.com/app/517020

Den nätverkade fysikmotorn har helt klart varit den största utmaningen
https://www.youtube.com/watch?v=yS88FuOp_EE

Grymt Ser häftigt ut! Lite mer avancerat än det jag gjorde till mina Vive, ett Beerpong

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

@BlasteRs: Jag har kanske en bladserver som du kan få, dock har den inga diskar. och det kan vara så att jag slängt den är inte hemma. Bor i Granängsringen.

Jag har redan en stabil server, bara uppkopplingen som saknas Men tack ändå! Bor dessutom inte kvar i Tyresö längre, bor långt ner i Falkenberg / Halland nu!

Permalänk
Medlem

Vill lira ^^

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

Vill lira ^^

Jag tänkte försöka få upp en liten testserver väldigt snart, och ska ha en stängd alphatest.

Men alla som är intresserade av att testa, skicka gärna eran e-post till mig som PM så lägger jag till er i listan