Vad är V-Sync och varför presterar mina spel bättre med det avslaget?

Permalänk

Vad är V-Sync och varför presterar mina spel bättre med det avslaget?

Hej!

Okej, så jag hade problem i Witcher 3, Fallout 4 och Skyrim med "input lag". När jag rörde på min mus så tog det någon millesekund innan pekaren reagerade. Så jag provade stänga av V-Sync i alla spelen, och det löste problemet helt.

Så frågan är: Vad är V-Sync? Och varför presterar spelen bättre med det avslaget? Jag har ett GTX 970 grafikkort, borde inte det iaf klara Skyrim med V-Sync påslaget utan lagg?
Vad är det jag missar här?

Tacksam för all hjälp!
/Krigarvarg

Permalänk
Medlem

vsync är en ond skapelse som eliminerar tearing men istället lägger till en massa input lag. det låter som att du tror att det är en grafikinställning som ger mer ögongodis, så är det inte.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av versions:

vsync är en ond skapelse som eliminerar tearing men istället lägger till en massa input lag. det låter som att du tror att det är en grafikinställning som ger mer ögongodis, så är det inte.

Provade spela lite Fallout 4 med V-Sync av, och visst slapp jag input lag, men det vart en jävla massa tearing... Finns det inget sätt att bli av med input lag men samtidigt slippa tearing?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Provade spela lite Fallout 4 med V-Sync av, och visst slapp jag input lag, men det vart en jävla massa tearing... Finns det inget sätt att bli av med input lag men samtidigt slippa tearing?

För 2-3 år sedan hade jag sagt - Nej tyvärr.

Idag kan jag säga, javisst! Med Freesync eller G-Sync
Mer info hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=5Ey-KObDABI

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Provade spela lite Fallout 4 med V-Sync av, och visst slapp jag input lag, men det vart en jävla massa tearing... Finns det inget sätt att bli av med input lag men samtidigt slippa tearing?

en skärm med stöd för gsync eller freesync. då du har ett gtx 970 kan du endast använda gsync och sådana skärmar är tyvärr inte billiga. freesync kan man komma undan lite lindrigare med men även det finns oftast på lite dyrare modeller.

Permalänk
Medlem

Vsync synkar bilduppdateringar mot skärmens uppdateringsfrekvens. Utan vsync så kan bilden ändras medan skärmen håller på att rita ut den, vilket resulterar i s.k. tearing. Det ökar också inputlag, eftersom en ny bildruta inte visas förrän skärmen är redo att visa den. Om du inte stör dig på tearing så förlorar du alltså inget på att stänga av vsync.

Lösningen heter adaptive sync, vilket innebär att man istället gör det motsatta och synkar bildskärmens uppdateringsfrekvens mot spelets uppdateringsfrekvens. Men då behöver man ett grafikkort och skärm som stödjer den tekniken (G-sync för Nvidia och Freesync för AMD).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Krigarvarg:

Provade spela lite Fallout 4 med V-Sync av, och visst slapp jag input lag, men det vart en jävla massa tearing... Finns det inget sätt att bli av med input lag men samtidigt slippa tearing?

Bästa är väl egentligen att köra G-sync men det kräver antagligen att du köper en ny skärm med stöd för det...

Utan G-sync är bästa metoden för att slippa tearing i min erfarenhet att sätta en FPS limit på samma som din skärms uppdateringsfrekvens där möjligt. Fördel överlag för en jämn upplevelse att se till att grafikinställningarna tillåter din dator att nå maximala FPS upp till den limiten "hela tiden".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krigarvarg:

Provade spela lite Fallout 4 med V-Sync av, och visst slapp jag input lag, men det vart en jävla massa tearing... Finns det inget sätt att bli av med input lag men samtidigt slippa tearing?

Testa köra med en GSYNC skärm innan du slår till och köper en... känslan kan upplevas olika men tror du kommer bli garanterat nöjd. Vissa stör sig på tearing andra inte. GSYNC skärmar tar bort sådant och ibland så är det mer värt att satsa på en sådan skärm än ett lite bättre grafikkort.

MVH

Permalänk
Medlem

En sak att notera är att ibland är det absolut fördel att aktivera V-sync av annat skäl.

Jag har funnit att en del spel, mestadels såna som INTE är överdrivet krävande kan orsaka extrem överhettning av komponenter på grafikkortet, samtidigt som kortets rapporterade temp kan vara rätt låg.

Exempelvis, Shogun 2, kör jag det utan Vsync på så värmer mitt 7870 upp hela jävla chassit märkbart, trots att chipet aldrig går över 80C(eller ens ofta över 75C). Och bakplåten på grafikkortet blev bokstavligen brännhet.
Neverwinter Nights 2 blev liknande(och lyckades desssutom orsaka kraftigt surr från nån komponent) och några andra, bl.a. Starcraft 2 märktes samma sak på men inte alls lika extrem nivå.
Vsync på och grafikkortet blir möjligen ljummet eller aningen varmt som mest.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Skrivet av DW75:

En sak att notera är att ibland är det absolut fördel att aktivera V-sync av annat skäl.

Jag har funnit att en del spel, mestadels såna som INTE är överdrivet krävande kan orsaka extrem överhettning av komponenter på grafikkortet, samtidigt som kortets rapporterade temp kan vara rätt låg.

Exempelvis, Shogun 2, kör jag det utan Vsync på så värmer mitt 7870 upp hela jävla chassit märkbart, trots att chipet aldrig går över 80C(eller ens ofta över 75C). Och bakplåten på grafikkortet blev bokstavligen brännhet.
Neverwinter Nights 2 blev liknande(och lyckades desssutom orsaka kraftigt surr från nån komponent) och några andra, bl.a. Starcraft 2 märktes samma sak på men inte alls lika extrem nivå.
Vsync på och grafikkortet blir möjligen ljummet eller aningen varmt som mest.

Det är ju för att kortet inte jobbar i mer än 50% av den fulla hastigheten så att säga, (50% stämmer garanterat inte med verkligheten), sätter man en limiter på spelet (AMD har detta inbyggt vet inte om samma sak går att göra från t.ex Geforce experince) så får man snarlik effekt och samtidigt flyt!

Permalänk

Så det enda valet jag har är att skaffa en G-Sync skärm då? Tycker det borde finnas någon annan fix...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Krigarvarg:

Så det enda valet jag har är att skaffa en G-Sync skärm då? Tycker det borde finnas någon annan fix...

Tja om du läser mitt förra inlägg så... x)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Det enda valet man hade innan G-synk kom till var att ha en tillräckligt kraftfull dator för att komma upp i sin skärms uppdateringsfrekvens och på så sätt synka bilderna till skärmen med V-synk. Annars fick man hoppas på att spelets motor inte generade så mycket screen tearing.
Vilket är varför vi PC spelare ser G-synk/Free-synk som ett skänk från ovan då vi har dragits med detta problem sen begynnelsen och många av oss betalar gärna premium för att slippa screen tearing och det vet Nvidia/AMD :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Kommande fast sync från Nvidia kanske är en bra/billig lösning? Speciellt om du alltid har högre fps än vad skärmen kan visa.

Permalänk
Medlem

Vsync kan funka till spel om man spelar med handkontroll med mus är det hopplöst handikappat.
Sätt FPS limit eller skaffa en gsync skärm löser dina problem.
Själv är man van screen tearing efter alla år som gått, men nästa inköp blir en gsync eller freesync skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@krigarvarg Komplett har rea på "Philips 27" LED G-Sync 272G5DYEB/00" (-26% i skrivande stund) hur skärmen är i övrigt förutom att den har g-sync har jag dock ingen aning om.

https://www.komplett.se/product/827993/datorutrustning/bildsk...

*Kan tillägga att jag kör en Pg348q g-sync skärm, och personligen skulle jag aldrig vilja spela utan g-sync igen!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Om man spelar FPS i 120hz+ så brukar input lag vara tillräckligt låg även med vsync på, iaf för singleplayer. Och kör man vsync av så blir screentearing inte lika tydligt då heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I GTA V var jag tvungen att använda frame limiter för min fps gick bananas och detsamma i BF4 där den är låst till 119 eller 121, minns inte riktigt. Jag har alltid kör frame limiter i spel där det behövs istället för att använda v-sync, det känns bättre. Är mycket möjligt att det bara är ren placebo dock och att jag i själva verket inte är så känslig för input lag som jag vill tro. Är kanske åldern som tar ut sin rätt också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.