Permalänk
Avstängd
Skrivet av B Damm:

Jag ville ha en adress som det inte fanns någon routing till i exemplet så jag tog DoD-adressen. Jag skulle mycket väl kunna använda ett /29-block (8-adresser).
Om det inte hade varit brist på adresser hade jag haft ett sådant block.

För en privatperson räcker det med ett /28 (14 st adresser) eller ett /29 (6 st adresser) om man ska driva egna servrar.
Finns ju möjlighet att få ett eget /24 subnet (254 adresser) om man så vill med.
Bara att du skaffar dig ett sådant block innan det är för sent, om du nu behöver statiska publika adresser i det antalet

Skrivet av B Damm:

Du och jag kan skydda oss med NAT men du verkar inte inse att om Svensson gör som "Microsoft" säger när de ringer till hen så kan "Microsoft" i många fall att göra ett litet hål i Svenssons NAT och så småningom kan Svenssons
NAT se ut som en schweizerost. Samma problem uppstår om Svensson öppnar en olämplig bilaga i ett mail eller klickar på fel länk när hen porrsurfar. Hens dator kommer då att ingå i ett bot-net där vilken hackare som helst kan
ansluta sig till Svenssons dator. Man ska inte säga till Svensson att hen är skyddad av NAT för det är hen inte.

Man kan skydda sig på andra sätt med IPv6. Man kan ha olika adresser för olika tjänster. Man kan surfa med en adress, ha webbservern på en andra adress, mailservern på en tredje adress, fil och skrivardelning på en fjärde adress
bara man vet hur man ska konfigurera brandväggen. Om en hackare ska gissa vilken adress han ska använda måste han gissa bland 0x10000000000000000 adresser vilket är tämligen svårt.

Och hur skulle de göra det? Det är inget som automatiskt sker bara för att man får ett samtal, och majoriteten av programvarorna kopplar upp sig mot en central server och kommer ut genom brandväggen oavsett, och då behövs inte ens någon
port öppnas varken manuellt eller via UPnP (Vilket i 99 av 100 fall) alldrig fungerar i alla fall.
Och problemet du beskriver blockas i alla fall av datorns lokala brandvägg, och är någon inne i datorn så får man ändå anse den infekterad och borde blåsas totalt ren.
Och trojaner mm använder ofta utgående sessioner, vilket gör att brandvägg eller liknande inåt inte behöver öppnas alls.

Det är helt onödigt att separera det så mycket, det är en sak om man separerar klienter (surf mm) med servrar, men på servrar så har man samma OS som sköter webb, mail mm så kan de gott och väl köra på samma IP.

Skrivet av B Damm:

Du vet inte vad de kommer att erbjuda i framtiden. All osäkerhet om en sak är ett hinder för nyinvesteringar. Man vet aldrig vad en operatör kan hitta på. Telia har t.ex. spärrat access till främmande DNS-servrar.

Fast, publikt IP kommer "alltid" att finnas, sen om de kommer lägga det som "köp till publikt IP 50kr/månad" eller göra det fritt är en annan sak.
Och nej, Telia blockar inte DNS trafik ut från nätet till andra DNS servrar, det dem gör är att blocka inkommande DNS trafik till (främst) privatpersoners anslutningar, för att många DNS servrar (främst routrar mm) är felaktigt konfiguerade
och kan nyttjas för attacker (DDoS).

Där kan jag delvis hålla med Telia om att det ska blockas, men det borde finnas ett val för kundenatt hamna på ett helt öppet nät, där portar inte blockas om de så vill.

Skrivet av B Damm:

Det blir nog så pass dyrt att köpa upp adresser att man inte kan starta som operatör då. Detta är ett konkurrenshinder.
Här är du okunnig. De kan inte ansöka om fler adresser från RIPE. 1024 adresser är allt man någonsin kan få från RIPE!
Du kan aldrig någonsin bygga upp en större kundkrets med bara 1024 publika adresser.

Nej, det är inte så pass dyrt, ansöker du om ett /22 subnet från Ripe så får du 1016 st IP adreesser att nyttja, vilket i dagens läge räcker väldigt långt, lägg där till att du kan ansöka om fler IP adresser på annat håll, och även
köpa upp adresser från företag som inte nyttjar sina så kommer det finnas tillräckligt med IP adresser för dina kunder.

Och inte är det jag som är okunnig, utan det verkar vara du. Du borde nog läsa vad jag skrev och inte bara lusläsa det och säga felaktigheter, stryker under det viktiga.

"Via RIPE ja, men du kan ansöka om IP adresser via andra med, eller köpa upp från existerande operatörer/företag som inte har behov av alla adresserna de har.

Och det stämmer ju inte, en ny operatör som får 1024 adresser (från RIPE) och kan ansöka om tusentals till, kommer ha adresser för rätt många år framöver troligen, då dels få kunder behöver egen publik IP, och dels så tar det
flera år att bygga upp en större kundkrets
, om man nu inte går in och dumpar priset och tar stora förluster första åren för att komma in på marknaden."

Och nog kan man bygga upp en väldigt stor kundkrets med "bara" 1016 IP adresser som kan nyttjas, dra av en bunt för egna bruket (servrar som ex webb/mail/ftp/dns, routrar mm) så har du runt 900-950 st IP över till kunderna, vilket i ett
nytt bolag kommer räcka i rätt många år.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt din poäng. Det fullkomligt kryllar av så kallade "maskar" som gör sitt absolut bästa för att sprida sig själva genom att ansluta till specifika servicar med svagheter, primärt på windows-baserade system,
och infektera den nya värden. Något som är nästan helt omöjligt att råka ut för, om man är NAT'ad. Trots det hävdar du att NAT inte är på något sätt ett skydd, för att användare kan förledas att göra det möjligt för saker att
ta sig igenom från insidan? Exakt vilket säkerhetssystem är det du tror skulle förebygga det? Förutsett att användaren faktiskt är herre över sin egen dator, och äger infrastrukturen runt om, så som Svenssons situation normalt ser ut,
så kommer "Microsoft" alltid kunna "hjälpa" Svensson att öppna upp systemet så att "Microsoft" kan hjälpa dem med allt möjligt. Jag ser inte riktigt var det skiljer sig, men du återkommer säkert, och förklarar...
B!

Precis, nig första gången vi är överens

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

NAT är inte något skydd som går att lita på, en brandvägg är. Att säga att man bör stanna kvar på IPv4 för att behålla NAT är bara dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nu är inte nätverk min starka sida, men i mina ögon låter det bara extremt dumt att tilldela all utrustning i hemmet en ipadress utåt. Istället räcker det för de flesta med ett toppsystem, där man från detta system fixar en anslutning utåt som man har bra kontroll över, sedan kan man ha låg säkerhet mellan systemen i sitt eget nätverk.
Så kylskåp, värmeväxlare, fläktar, garageport, golvvärme, rumsstyrningutrustning you name it ska inte enligt min mening ha direkt åtkomst till internet och har då igen ipadress utåt.

Så jag anser att för privatpersoner så räcker 1 ipadress per internettjänst väl. Har man flera bostäder, mobila enheter etc så behöver man såklart ha flera.

Nå IP4 är slut i vilket fall, jag minns att de i skolan runt 2000 pratade om ip6 och ingen skulle väl tro att det skulle gå så trögt.

Permalänk
Medlem

Så vad alla ni NAT fantaster säger är att där ni bor, behöver ni bara IPv4 eller?
Jag skulle nog formulera mig lite annorlunda.. Om jag vill kunna kommunicera med världen bör jag nog börja använda och lära mig IPv6 snart. Värden står nämligen inte stilla och väntar på oss.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hoppas att ipv4 tar slut och förbjuds att användas, desto snabbare det sker desto bättre, det bromsar teknikutvecklingen just nu att vi tvingas vara kvar med det och inte kan få allt att kommunicera på ett enkelt och säkert sätt, inom en nära framtid så kommer medelsvensson snarare att behöva ha 1000 publika ip för att "internet of things" ska fungera smidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare

Ett litet lackmustest man kan göra kring hur bra NAT är ur säkerhetssynpunkt är att vända på frågeställningen: om vi i stället körde IPv6 skulle någon välja att använda NAT. Är fullt möjligt att använda NAT även för IPv6, finns till och med redan varianter av NAT för IPv6 även om syftet är här inte just är att utöka antal effektiva adresser.

Så vad är fel med NAT? Största problemet är att IP-protokollet är i grunden designat för att kommunikationen i detta lager ska vara nod-till-nod och all hanteringen för att transportera paket mellan två kommunicerade noder är helt tillståndslöst. NAT förstör båda dessa egenskaper.

Vidare är det bara vissa transportlagerprotokoll (lager 4, lagret ovanför IP) som fungerar ihop med NAT. Nödlösningen här är typiskt att slänga på en extra UDP-header och IP-header för att få något som NAT kan jobba med, detta minskar den mängd nyttig data som kan skickas i varje paket.

Visst går det att föra ett i någon mening korrekt resonemang kring att NAT ökar säkerheten. Men det fundamentala felet med att använda NAT som säkerhetshöjande mekanism är att det inte tillför säkerhet p.g.a. att det är en del av tekniken, säkerheten ökar endast därför att en NAT-gateway helt enkelt inte vet vad de ska göra med vissa paket så den har inget vettigare att ta till än att slänga bort paketet. Det är en ungefär lika bra strategi som att använda programvara där utvecklaren/utvecklarna byggt sin funktion ovan på saker de inte riktigt förstår, många sådana program fungerar ändå helt OK i praktiken men det är "programming by coincidence", något som nästan alltid leder till problem i lite mer udd fall.

Men går också att föra resonemanget att NAT minskar säkerheten. T.ex. fungerar inte saker som TCP-AO genom NAT då det inte är möjligt för NAT att modifiera paketet så att det faktiskt kommer accepteras av den andra sidan (om det vore möjligt skulle den autentisering som RFC5925 erbjuder vara värdelös). Är inte heller att direkt använda IPSec genom NAT, men här är det ändå ofta möjligt att hantera det m.h.a. extra UDP/IP-headers.

Om vi hade kört IPv6 idag hade våra hemma-gateways utför motsvarade säkerhetsfunktion som NAT idag gör via en firewall. En firewall har en medveten policy om vilken trafik som får passera och vilken trafik som ska blockas, d.v.s. hanteringen av varje paket är ett medvetet beslut och inte ett resultatet av man inte vet hur paketet ska hanteras (som är fallet i NAT när det saknas en mappning). NAT är därför inte på något sätt en ersättning för en firewall, men NAT är bättre än ingenting.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

NAT är inte något skydd som går att lita på, en brandvägg är. Att säga att man bör stanna kvar på IPv4 för att behålla NAT är bara dumt.

NAT enskilt ger inte ett skydd, men NAT är integrerat med brandväggar (ex hemmaroutrar) så ger det en förhöjd säkerhet, än att exponera alla enheter publikt mot internet med väldigt låg säkerhet i många fall.

Skrivet av anon159643:

Nu är inte nätverk min starka sida, men i mina ögon låter det bara extremt dumt att tilldela all utrustning i hemmet en ipadress utåt. Istället räcker det för de flesta med ett toppsystem,
där man från detta system fixar en anslutning utåt som man har bra kontroll över, sedan kan man ha låg säkerhet mellan systemen i sitt eget nätverk.
Så kylskåp, värmeväxlare, fläktar, garageport, golvvärme, rumsstyrningutrustning you name it ska inte enligt min mening ha direkt åtkomst till internet och har då igen ipadress utåt.

Så jag anser att för privatpersoner så räcker 1 ipadress per internettjänst väl. Har man flera bostäder, mobila enheter etc så behöver man såklart ha flera.

Nå IP4 är slut i vilket fall, jag minns att de i skolan runt 2000 pratade om ip6 och ingen skulle väl tro att det skulle gå så trögt.

Precis, alla enheter behöver inte en publik IP direkt, så det gör det hela onödigt att ge publik IP till alla enheter.
Utan publik IP till alla enheter ger bara att det blir mer osäkert, och större risk för intrång.

Skrivet av Ennuj:

Så vad alla ni NAT fantaster säger är att där ni bor, behöver ni bara IPv4 eller?
Jag skulle nog formulera mig lite annorlunda.. Om jag vill kunna kommunicera med världen bör jag nog börja använda och lära mig IPv6 snart. Värden står nämligen inte stilla och väntar på oss.

Behovet av IPv6 är idag egentligen obefintligt, då det inte fyller någon mer funktion än att exponera alla datorer, skrivare, lagring, lampor mm publikt mot internet utan direkt skydd.
Och nej, världen väntar inte på oss alls, IPv6 går trögt världen runt, och det kommer ta åtskilliga år innan IPv6 går om IPv4 i användande, och ännu längre tills IPv4 stängd ned.

Skrivet av mrqaffe:

Jag hoppas att ipv4 tar slut och förbjuds att användas, desto snabbare det sker desto bättre, det bromsar teknikutvecklingen just nu att vi tvingas vara kvar med det och inte kan få allt att kommunicera på ett enkelt och säkert sätt,
inom en nära framtid så kommer medelsvensson snarare att behöva ha 1000 publika ip för att "internet of things" ska fungera smidigt.

SÅ du vill att hela världen ska stanna?
IPv4 är grundstenen i all kommunikation idag, och förbjuds det och slutas användas innan alla är över på IPv6 så kommer världen stanna upp direkt, och allt kommer gå tillbaka till 1900 talets början.
Det bromsar ingen utveckling alls, och enheter kommunicerar säkrare på IPv4 än IPv6, då de på IPv4 inte exponeras publikt.
Och nej, det kommer inte behövas 1000 publika IP för att IoT ska fungera.....

Skrivet av Yoshman:

Så vad är fel med NAT? Största problemet är att IP-protokollet är i grunden designat för att kommunikationen i detta lager ska vara nod-till-nod och all hanteringen för att transportera paket mellan två kommunicerade
noder är helt tillståndslöst. NAT förstör båda dessa egenskaper.

Nej, transporten sker fortfarande mellan de två noderna, och majoriteten av tjänsterna en privatperson behöver nå fungerar ypperligt med NAT.
Annars får de öppna porten in till datorn, vilket främstkrävs för spel om det ska köras CO-OP (dvs direktanslutning mellan två klienter, och inte via server).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad är fel med NAT?

Det är inget fel egentligen, du kan ligga bakom flera NAT nät utan problem om det nu är konfat korrekt. Grejen ur min synvinkel är att personer blandar ihop riktig NAT med pNAT/PAT som oftast sitter i konsument routrar och får sedan en dålig inställning till just NAT. Jag har en känsla av att den nya diskussionen i tråden handlar mer om pNAT/PAT och varför alla skall ha publika adresser istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt din poäng. Det fullkomligt kryllar av så kallade "maskar" som gör sitt absolut bästa för att sprida sig själva genom att ansluta till specifika servicar med svagheter, primärt på windows-baserade system, och infektera den nya värden. Något som är nästan helt omöjligt att råka ut för, om man är NAT'ad. Trots det hävdar du att NAT inte är på något sätt ett skydd, för att användare kan förledas att göra det möjligt för saker att ta sig igenom från insidan? Exakt vilket säkerhetssystem är det du tror skulle förebygga det? Förutsett att användaren faktiskt är herre över sin egen dator, och äger infrastrukturen runt om, så som Svenssons situation normalt ser ut, så kommer "Microsoft" alltid kunna "hjälpa" Svensson att öppna upp systemet så att "Microsoft" kan hjälpa dem med allt möjligt. Jag ser inte riktigt var det skiljer sig, men du återkommer säkert, och förklarar...
B!

Det behöver inte vara användaren som gör fel. Det kan vara ett buggigt spelprogram. Det spelar ingen roll om datorn är ansluten direkt till nätet eller om programmet gör sig ett hål genom en NAT. I bägge fallen finns det från nätet en port som onda individer kan angripa.
Samma saker för buggiga SIP-boxar, digitalTV-boxar, smarta kylskåp eller vad de nu är som som gör sig ett hål genom NAT:en. Finns porten i NAT:en så finns den också i utrusningen. Det spelar då ingen roll om utrustningen är ansluten direkt eller via NAT. Angreppspunkten finns i alla fall. Det viktiga är att man skyddar sig med en brandvägg. T.ex. är trafik till min SIP-box bara tillåten från min operatörs subnät som hanterar SIP-trafik. Om en NAT översätter en IP-adress till en anna spelar ingen roll.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PowerNet:

a fungera.....
Nej, transporten sker fortfarande mellan de två noderna, och majoriteten av tjänsterna en privatperson behöver nå fungerar ypperligt med NAT.
Annars får de öppna porten in till datorn, vilket främstkrävs för spel om det ska köras CO-OP (dvs direktanslutning mellan två klienter, och inte via server).

Transporten sker rent fysisk naturligtvis mellan två noder, annars skulle man ju inte kunna kommunicera alls. Dock är den fundamentala tanken med IP att kommunikationen sker end-to-end där varje nod unikt identifieras med sin IP-adress. Rent logiskt är detta trasigt då kommunikationen sker mellan NAT-gateway och den andra noden. Just detta är orsaken till att flera säkerhetsfinesser som ligger ovanpå IP havererar med NAT, en av de grundläggande kraven för dessa säkerhetsfinesser är att man kan kryptografisk säkerställa att trafiken verkligen går mellan två specifika noder och ingen intermediär nod har förändrat paketet (mer än det som måste förändras, t.ex. TTL).

Detta betyder att alla högre nivåer protokoll där kommunikation kan inledas från båda hållen är trasigt, trots att det är helt korrekta protokoll på IP-nivå. De är trasiga då ena sidan inte kan adressera den nod som rent fysiskt sitter i andra änden, det går bara att adressera NAT-gateway.

Vidare förstår NAT en annan grundläggande tanke med OSI-modellen: NAT gör IP-lagret (lager 3 eller nätverkslagret) beroende av lager 4 i det att man måste ha något i lager 4 som kan multiplexa de flöden man har genom NAT-gateway. D.v.s. man behöver något som UDP/TCP-portar.

Öppnar du en port till en specifik intern adress och port så är du helt beroende av att det finns en brandvägg. Har du en brandvägg i stället för NAT-gateway:en så tillför överhuvudtaget inte NAT någon extra säkerhet.

NAT är ger inte säkerhet för att målet är att ge säkerhet, det är "säkerhet" enbart p.g.a. den tillfällighet att det kanske saknas en mappning av ett viss flöde. En brandvägg är riktigt säkerhet, den ser till att den policy användaren valt att ha faktiskt uppfylls, något som gör det möjligt att filtrerar trafik oavsett vilket sida som skickade första paketet i sessionen.

NAT förstör t.ex. protokoll som SIP och passiv FTP även om man kan monkey-patcha det i många fall via ALGer. Fast ALGer ökar ju komplexiteten i din NAT-gateway, en komplexitet som överhuvudtaget inte behövs utan NAT och en firewall. Det är ännu något som minskar den totala säkerhet p.g.a. NAT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av VexedRelic:

Det är inget fel egentligen, du kan ligga bakom flera NAT nät utan problem om det nu är konfat korrekt. Grejen ur min synvinkel är att personer blandar ihop riktig NAT med pNAT/PAT som oftast sitter i konsument routrar och får sedan en dålig inställning till just NAT. Jag har en känsla av att den nya diskussionen i tråden handlar mer om pNAT/PAT och varför alla skall ha publika adresser istället.

Fast NAT i den strikta bemärkelsen är ju totalt irrelevant för en diskussion som främst handlar om privatpersoner. Strikt NAT kräver ju lika många globala IP-adresser som man har interna enheter som samtidigt vill kommunicera på det publika internet. Så i den här diskussionen är NAT = PAT.

Den "säkerhet" som "riktig" NAT ger är ju det som även IPv6 har via RFC6296. Ser personligen ingen poäng med att använda den för IPv6, det tar inte bort kravet av en brandvägg och när man har en brandvägg finns det absolut ingen rationell anledning att inte använda global IP-adresser för alla enheter.

Även med NAT i dess tekniskt korrekta term, d.v.s. inte PAT, så pajar man säkerhetsprotokoll som IPSec och kryptografisk stark autentisering av TCP segment då dessa kräver att kommunikationen sker mellan två globala adresser som inte ändras på vägen. Protokoll som t.ex. SIP fungerar inte utan ALGer, är ju ganska rimligt att man som privatperson vill kunna ta emot samtal och i det läget agerar ju privatpersonens telefon "server" i det att andra sidan inleder kommunikationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

För egen del är jag böjd att hålla med, speciellt eftersom det inte finns något som hindrar en från att vara NAT'ad med IPv6.

Skrivet av anon159643:

Nu är inte nätverk min starka sida, men i mina ögon låter det bara extremt dumt att tilldela all utrustning i hemmet en ipadress utåt. Istället räcker det för de flesta med ett toppsystem, där man från detta system fixar en anslutning utåt som man har bra kontroll över, sedan kan man ha låg säkerhet mellan systemen i sitt eget nätverk.

På gott och ont är det nu så att leverantörer av olika teknisk utrustning inte är intresserade av att standardisera sin utrustning, så att köpa en huvudenhet som sen fungerar med allt i hushållet, och låter dig styra det därifrån, låter sig inte göras, inte i dag, och inte än på länge. Det blir i stor utsträckning till att kommunicera med det intelligenta huset, för att starta värmen, sätta igång med vädring, och vattna gräsmattan. Sen får man växla till larmet för att prata med kamerorna, larma av och öppna garageporten för hantverkaren, osv.
I realiteten är behovet för att kunna prata med kylskåpet, och se vilken temperatur det har i sina 3 olika zoner fruktansvärt begränsat, och att skicka ett meddelande till ugnen för att starta självrengöringen kan kännas bekvämt, men är ungefär lika löjligt. Men alla dessa olika leverantörer av utrustning vägrar som bekant att enas om en standard, för de vill sälja just sin enhet för att styra hela anläggningen med. Och få väljer faktiskt att köra med samma leverantör av all utrustning i hela hemmet... Inte ens IKEA har lyckats sälja oss på den iden än.

Skrivet av Yoshman:

Ett litet lackmustest man kan göra kring hur bra NAT är ur säkerhetssynpunkt är att vända på frågeställningen: om vi i stället körde IPv6 skulle någon välja att använda NAT. Är fullt möjligt att använda NAT även för IPv6, finns till och med redan varianter av NAT för IPv6 även om syftet är här inte just är att utöka antal effektiva adresser.

Jag hade definitivt lagt utrustning som av olika anledningar inte går att "kontrollera säkerheten" i, med, på, på ett bra sätt, bakom NAT, även med IPv6. I dagsläget är det inte ett problem, eftersom den utrustningen inte har IPv6 stöd i alla fall, jag tänker främst på DLNA kapabla enheter som receivers, TV-apparater, men även spelkonsoler, osv. I det läget när frysen är uppkopplad, hade även den legat bakom en NAT. Jag har ingen kontroll över hur ofta den uppdateras, om tillverkaren verkligen tänker uppdatera mjukvaran i frysen de närmaste 10-15 åren, och jag är inte speciellt sugen på att komma upp en morgon för att upptäcka att någon stängt av kompressorn en vecka tidigare, och all maten är sopor.

Skrivet av Yoshman:

Visst går det att föra ett i någon mening korrekt resonemang kring att NAT ökar säkerheten. Men det fundamentala felet med att använda NAT som säkerhetshöjande mekanism är att det inte tillför säkerhet p.g.a. att det är en del av tekniken, säkerheten ökar endast därför att en NAT-gateway helt enkelt inte vet vad de ska göra med vissa paket så den har inget vettigare att ta till än att slänga bort paketet.

Faktum är ju att all trafik som inte man specifikt bett om, eller öppnat för, alltid kommer droppas av en NAT. Det är per design, och för Svensson är det en liten detalj som gör en enorm skillnad. Inte för att jag minns vad det hette, men det var ju det där coola viruset som bara sa till XP att boota om... Hela tiden. Under en period så kunde du inte ha en oskyddad dator uppkopplad mot Internet i 15 sekunder utan att bli infekterad. Och det var en ensam mask, med enorm spridning. I dag är den typen maskar i princip inte ett problem längre, just eftersom så många är bakom en NAT. Är det rimligt att förlita sig på en NAT som enda säkerhet? Med tanke på vilka brister vi sett routrar levereras med, och den tid det tar för dem att åtgärdas, om alls, så skulle jag säga att det svaret är självklart, nej.

Skrivet av Yoshman:

Om vi hade kört IPv6 idag hade våra hemma-gateways utför motsvarade säkerhetsfunktion som NAT idag gör via en firewall. En firewall har en medveten policy om vilken trafik som får passera och vilken trafik som ska blockas, d.v.s. hanteringen av varje paket är ett medvetet beslut och inte ett resultatet av man inte vet hur paketet ska hanteras (som är fallet i NAT när det saknas en mappning). NAT är därför inte på något sätt en ersättning för en firewall, men NAT är bättre än ingenting.

Fast skillnaden i graden av "medvetna beslut" är bara att det finns en grundregel i brandväggen som säger "icke beställd trafik, utan öppnad port, routas till <null"
Den väsentliga skillnaden är dock att en riktig brandvägg kan, om den är konfigurerad rätt, titta på innehållet i trafiken, och baserat på regler avgöra om trafik som kommer på en öppnad port, faktiskt är den trafik porten är öppnad för att ta emot, och om inte, droppa den i alla fall, trots den öppna porten. Men obeställd trafik, på portar man inte öppnat, hanteras precis likadant.
(Missförstå mig rätt. Jag är helt för en vettig brandvägg, och rekommenderar att man kör ett avställt och övergivet system som brandvägg alla dagar i veckan, oavsett om man sen väljer smoothwall, monowall, PFsense, eller någon variant jag aldrig hört talas om. Och har man råd med, samt anser sig ha behov av, en kommersiellt stöttad produkt finns det gott om leverantörer där med.)

Skrivet av B Damm:

Det behöver inte vara användaren som gör fel. Det kan vara ett buggigt spelprogram. Det spelar ingen roll om datorn är ansluten direkt till nätet eller om programmet gör sig ett hål genom en NAT. I bägge fallen finns det från nätet en port som onda individer kan angripa.

I alla dina fina exempel är det fortfarande bättre att ha en NAT, än att vara utan den. Självklart är det upp till utvecklare att säkra de portar de öppnar via uPnP, men utan NAT'en måste porten fortfarande säkras. Situationen har inte blivit sämre av NAT, utan kan som värst bli lika dålig. I realiteten är NAT ett hyfsar fungerande skydd med låg instegströskel för att få igång, mot speciellt automatiserade attacker som drar nytta av kända svagheter i OS & mjukvaror. Gäller det i stället riktade attacker är NAT mindre behjälplig, men fortfarande inte till den utsattes nackdel.

För att vara tydlig. Fick jag välja hade vi IPv6 i morgon. Men jag hade fortfarande valt att köra en del enheter bakom en gemensam extern IP.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Datavetare

@-=Mr_B=-: Om din default policy är att all inkommande trafik blockas om den inte matchar en existerande session samt att alla nya sessioner initierade från insidan accepteras så är den minst lika bra som vad NAT ger. En sådan policy är ju en helt uppenbart standardval för "hemma-routers".

Men utan NAT har nu specifika applikationer möjlighet att t.ex. använda t.ex. TCP-AO eller lager 4 protokoll som saknar portabstraktion utan problem, d.v.s. en höjning av både av säkerhet och funktionalitet. Två personer som t.ex. vill köra en privat spelsession kan nu också göra det utan att blanda in en extra extern server vid sessionsinitiering, ett användarfall som inte känns jättelångt borta och något som borde vara en no-brainer över ett fungerande internet.

Det enda du får med NAT är att man inte direkt ser din interna nätverkstopologi. Fast det är en falsk säkerhet med NAT. Går rätt enkelt att automatisera detektering antal unika noder som sitter bakom en NAT-gateway. Kör de olika OS eller i vissa fall bara olika OS-versioner är det i majoriteten av fallen trivialt. Men i de flesta fall går det även att lura ut antalet interna noder som kör exakt samma OS bara genom att passivt titta på paketen som kommer ut från en NAT-gateway.

Det är absolut extra arbete, men inte svårare än att vilken läskunnig scriptkiddie som helst fixar det.

Såg en liknelse kring att NAT ökar säkerhet på ungefär samma sätt som att ta bort nyckelhålet i dörren på din bil. Det är absolut svårare att komma in, men det är kanske inte det mest optimala sättet att ordna den extra säkerheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Två personer som t.ex. vill köra en privat spelsession kan nu också göra det utan att blanda in en extra extern server vid sessionsinitiering, ett användarfall som inte känns jättelångt borta och något som borde vara en no-brainer över ett fungerande internet.

Det hade iofs varit praktiskt, men kommer aldrig att hända, spelutvecklarna går i andra riktningen, du ska ansluta mot servern för singel-player spel, så att göra motsatsen möjlig, är möjligen bra i praktiken, men ganska betydelselöst. Och om inte spel ska dra nytta av funktionen, vad är det då "Svensson" ska använda det till? I fall med avancerade användare är det ju fullt möjligt i alla fall, och bonusen det ger Svensson att faktiskt köra med NAT känns inte signifikant.

Skrivet av Yoshman:

Det enda du får med NAT är att man inte direkt ser din interna nätverkstopologi.

Visst. Men det "Svensson" får är betydligt mer. Han hade nämligen haft datorn kopplad rakt mot Internet om inte det fanns en inbyggd router med NAT i hans modem. Vi som redan kör med mer avancerad utrustning är inte direkt målgruppen för diskussionen har tror jag mig ha förstått.

Skrivet av Yoshman:

Såg en liknelse kring att NAT ökar säkerhet på ungefär samma sätt som att ta bort nyckelhålet i dörren på din bil. Det är absolut svårare att komma in, men det är kanske inte det mest optimala sättet att ordna den extra säkerheten.

Jag är inte så säker på att den liknelsen stämmer. För det stora flertalet användare skulle motsvarigheten vara att Microsoft har ansvar för att bilen är låst. Anslutning utan router, dator på den, och sen är "Svensson" färdig. Har du tur har man installerat en brandväggsmjukvara och kör inte på Microsofts Security Essentials. (Jag lägger ingen större vikt vid vem som har gjort vilken, poängen här är närmast att Microsofts default alternativ är troligen det vanligaste, och därför det som flest automatiska attacker riktar sig mot. Security by obscurity, möjligen?)

Vi är helt överens. NAT är inte en perfekt lösning. IPv6 hade definitivt gjort nytta om man hade kunnat använda det i dag. Där vi går isär är nog, här: Det känns inte riktigt som att NAT det enorma problem man vill utmåla det till, och det har definitivt en plats även efter att IPv6 har rullats ut i stor skala.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Behovet av IPv6 är idag egentligen obefintligt, då det inte fyller någon mer funktion än att exponera alla datorer, skrivare, lagring, lampor mm publikt mot internet utan direkt skydd.
Och nej, världen väntar inte på oss alls, IPv6 går trögt världen runt, och det kommer ta åtskilliga år innan IPv6 går om IPv4 i användande, och ännu längre tills IPv4 stängd ned.

Ja med din inställning är vi snart sist av dom nordiska länderna... (Vi är näst sist just nu bara Danmark är sämre.)

Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Men det "Svensson" får är betydligt mer. Han hade nämligen haft datorn kopplad rakt mot Internet om inte det fanns en inbyggd router med NAT i hans modem. Vi som redan kör med mer avancerad utrustning är inte direkt målgruppen för diskussionen har tror jag mig ha förstått.

Så du säger indirekt att alla Svenssons routrar kommer att ansluta sig automagiskt till IPv6 bara för att deras isp ger dom en adress? Tror inte riktigt den logiken stämmer utan det hela bottnar i en rädsla att släppa kontrollen över sitt nätverk till någonting nytt som man inte kan utan och innan.

Permalänk
Datavetare

@-=Mr_B=-: nästan alla hemanvändare har idag någon form av box som första enhet mot internet. Om vi inte hade haft NAT hade denna burk i väldigt nära 100 % fallen i stället haft en brandvägg. En brandvägg är alltid minst lika bra som NAT, i praktiken är det bättre sett ur säkerhetssynpunkt, se de exempel jag gett ovan.

Så inte ens för hemanvändare är NAT något annat än nödvändigt ont, vi hade haft ett bättre internet utan den tekniken. Om NAT nu vissa tycker NAT är en bra idé kan dessa välja att köra det även när vi byter till IPv6. Vi som faktiskt vill använda internet på det sätt det är tänkt kör nog utan och hanterar vår säkerhet via brandväggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Så du säger indirekt att alla Svenssons routrar kommer att ansluta sig automagiskt till IPv6 bara för att deras isp ger dom en adress?

Jag vet inte riktigt hur du fick det till det, men du får gärna förklara, så ska jag rätta dig när jag ser var du gick vilse.

Skrivet av Ennuj:

Tror inte riktigt den logiken stämmer utan det hela bottnar i en rädsla att släppa kontrollen över sitt nätverk till någonting nytt som man inte kan utan och innan.

Jag är IPv6 redo. Så riktigt vad det är vem är rädd för, vet jag inte i heller.

Skrivet av Yoshman:

@-=Mr_B=-: nästan alla hemanvändare har idag någon form av box som första enhet mot internet.

Visst. En förändring som tvingats fram allt eftersom slutkunderna krävde att få koppla fler enheter till sin tjänsteleverantör.

Skrivet av Yoshman:

Om vi inte hade haft NAT hade denna burk i väldigt nära 100 % fallen i stället haft en brandvägg.

Du tror helt klart betydligt bättre om ISP'erna än vad jag gör. I min värld, hade inte din ISP levrerat mer än ett modem, om de inte varit tvugna. Slutkund hade sen köpt det billigaste alternativet för att "problemfritt" koppla upp sina enheter, vilket troligtvis hade varit en renodlad switch, med integrerad AP. Hårdvara med dedikerad brandvägg ser jag inte som speciellt sannolik, men jag är kanske överdrivet skeptisk.

Skrivet av Yoshman:

En brandvägg är alltid minst lika bra som NAT, i praktiken är det bättre sett ur säkerhetssynpunkt, se de exempel jag gett ovan.

Ja, självklart. Som jag skrev tidigare, vi är huvudsakligen överens.

Skrivet av Yoshman:

Så inte ens för hemanvändare är NAT något annat än nödvändigt ont, vi hade haft ett bättre internet utan den tekniken.

Precis här är det vi inte är helt överens. Mycket av den hårdvara som vi ansluter till Internet i dag, är inte, och kan inte vara, säker nog i sig själv. Även trafik som "normalt sett" anses säker, och kan förväntas vara tillåten genom en brandvägg, är om den riktas till exempelvis en TV, ett riskmoment. Du vet inte vilka svagheter TV'n har, och hur den reagerar på "fullt legitim trafik" och vad värre är, tillverkaren av TV'n supportar kanske TV'n i 2 år, med uppdateringar och säkerhetsfixar, medan du rimligtvis har TV'n i 5år eller mer. Min LG till exempel fick uppdateringar under knappt 18 månader, varav inga (officiellt) lagade säkerhetshål, utan bara lagade trasiga appar, eller helt enkelt tog bort dem, samt lade till stöd för avkodning av fler filformat. Tror jag att LG 2011 tillverkade en TV som inte har några som helst svagheter? Knappast. Tror jag att "Svensson" hade manuellt ställt in brandväggen till att droppa all traditionellt tillåten trafik genom brandväggen till TV'n? Det är ungefär lika tveksamt. Och det förutsätter att en ISP överhuvudtaget levererar en "box" med faktiskt brandvägg i till att börja med. Det känns bara ytterst lite mer troligt än att ISP'n levererar en box där all trafik som ska tillåtas måste manuellt definieras av användaren. Det hade antagligen varit den "säkraste" lösningen, förbehållet att det ingick ett par veckors utbildning innan man fick tillåtelse att börja lägga till regler för brandväggen.

Det är naturligtvis en personlig åsikt, men NAT erbjuder ett visst minimum av säkerhet, som kan åtnjutas per automatik av herr och fru "Svensson" och vi kan låtsas att deras barn inte hade stängt av alla regler, och tillåtet vidöppen trafik till deras oskyddade burk, eftersom brandväggen ger dem någon tiondels nanosekund högre ping, och lokalt skydd behöver man ju inte, och förresten gör det att man förlorar FPS så man installerar hellre om lite oftare... Naturligtvis är inte NAT en perfekt lösning. Det har jag sagt hela tiden. En riktig brandväg är en betydligt bättre lösning, redan i dag, när man som regel kombinerar den med NAT. Men att en övergång till IPv6 är lösningen tror jag inte på ur det perspektivet. Jag misstänker att ISP'erna kommer fortsätta köra kunderna bakom NAT, där kunden får en eller få externa IP's, och lokala för resten av enheterna.
Det lär ju ta ett tag, så får jag rätt när IPv6 ersätter IPv4, så lovar jag att inte skriva "Se, vad var det jag sade" med hänvisning till den här tråden. (Mest för att jag kommer vara så jävla gammal och senil att jag inte minns den här tråden...)
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt hur du fick det till det, men du får gärna förklara, så ska jag rätta dig när jag ser var du gick vilse.

Jag är IPv6 redo. Så riktigt vad det är vem är rädd för, vet jag inte i heller.

Visst. En förändring som tvingats fram allt eftersom slutkunderna krävde att få koppla fler enheter till sin tjänsteleverantör.

Du tror helt klart betydligt bättre om ISP'erna än vad jag gör. I min värld, hade inte din ISP levrerat mer än ett modem, om de inte varit tvugna. Slutkund hade sen köpt det billigaste alternativet för att "problemfritt" koppla upp sina enheter, vilket troligtvis hade varit en renodlad switch, med integrerad AP. Hårdvara med dedikerad brandvägg ser jag inte som speciellt sannolik, men jag är kanske överdrivet skeptisk.

Ja, självklart. Som jag skrev tidigare, vi är huvudsakligen överens.

Precis här är det vi inte är helt överens. Mycket av den hårdvara som vi ansluter till Internet i dag, är inte, och kan inte vara, säker nog i sig själv. Även trafik som "normalt sett" anses säker, och kan förväntas vara tillåten genom en brandvägg, är om den riktas till exempelvis en TV, ett riskmoment. Du vet inte vilka svagheter TV'n har, och hur den reagerar på "fullt legitim trafik" och vad värre är, tillverkaren av TV'n supportar kanske TV'n i 2 år, med uppdateringar och säkerhetsfixar, medan du rimligtvis har TV'n i 5år eller mer. Min LG till exempel fick uppdateringar under knappt 18 månader, varav inga (officiellt) lagade säkerhetshål, utan bara lagade trasiga appar, eller helt enkelt tog bort dem, samt lade till stöd för avkodning av fler filformat. Tror jag att LG 2011 tillverkade en TV som inte har några som helst svagheter? Knappast. Tror jag att "Svensson" hade manuellt ställt in brandväggen till att droppa all traditionellt tillåten trafik genom brandväggen till TV'n? Det är ungefär lika tveksamt. Och det förutsätter att en ISP överhuvudtaget levererar en "box" med faktiskt brandvägg i till att börja med. Det känns bara ytterst lite mer troligt än att ISP'n levererar en box där all trafik som ska tillåtas måste manuellt definieras av användaren. Det hade antagligen varit den "säkraste" lösningen, förbehållet att det ingick ett par veckors utbildning innan man fick tillåtelse att börja lägga till regler för brandväggen.

Det är naturligtvis en personlig åsikt, men NAT erbjuder ett visst minimum av säkerhet, som kan åtnjutas per automatik av herr och fru "Svensson" och vi kan låtsas att deras barn inte hade stängt av alla regler, och tillåtet vidöppen trafik till deras oskyddade burk, eftersom brandväggen ger dem någon tiondels nanosekund högre ping, och lokalt skydd behöver man ju inte, och förresten gör det att man förlorar FPS så man installerar hellre om lite oftare... Naturligtvis är inte NAT en perfekt lösning. Det har jag sagt hela tiden. En riktig brandväg är en betydligt bättre lösning, redan i dag, när man som regel kombinerar den med NAT. Men att en övergång till IPv6 är lösningen tror jag inte på ur det perspektivet. Jag misstänker att ISP'erna kommer fortsätta köra kunderna bakom NAT, där kunden får en eller få externa IP's, och lokala för resten av enheterna.
Det lär ju ta ett tag, så får jag rätt när IPv6 ersätter IPv4, så lovar jag att inte skriva "Se, vad var det jag sade" med hänvisning till den här tråden. (Mest för att jag kommer vara så jävla gammal och senil att jag inte minns den här tråden...)
B!

Men någonting måste agera router om du kör IPv6 på riktigt (dvs du har en /56 eller kanske /64 routad till dig, förslagsvis tilldelat genom DHCP-PD). Så en "box" behöver du, och den borde rimligen levereras med brandvägg uppsatt som standard.

Jag tycker att antagandet att alla skulle göra idiotiska saker bara för att det skulle vara möjligt är ett trist argument för att det är lika bra ge upp hoppet för Internet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men någonting måste agera router om du kör IPv6 på riktigt (dvs du har en /56 eller kanske /64 routad till dig, förslagsvis tilldelat genom DHCP-PD). Så en "box" behöver du, och den borde rimligen levereras med brandvägg uppsatt som standard.

Förlåt? Det är "riktig" IPv6 även om du bara får en extern IP. I realiteten behöver du ingen "box" i heller, allt du behöver är en switch. På precis samma sätt som ISP'n i dag levererar multipla IP till sina kunder. Och din Internet leverantör är garanterat inte intresserad av det ormbo som följer med att styra upp ditt interna nätverk åt dig, och ett par hundra tusen andra. Du kommer garanterat kunna köpa en tjänst som ger x IP adresser, men som standard förväntar jag mig att ISP's fortsätter leverera det som är absolut enklast för dem, till lägst kostnad. Och eftersom det på flera sätt är en bättre lösning än att ge en oinvigd, och ointresserad ett par hundra IP adresser, så tror jag oddsen för en fortsatt NAT'ad lösning är stora.

Men vi kan lägga ner här. Framtiden får visa hur det blir, vi kommer inte mycket längre tror jag...
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Öppnar du en port till en specifik intern adress och port så är du helt beroende av att det finns en brandvägg. Har du en brandvägg i stället för NAT-gateway:en så tillför överhuvudtaget inte NAT någon extra säkerhet.

NAT är ger inte säkerhet för att målet är att ge säkerhet, det är "säkerhet" enbart p.g.a. den tillfällighet att det kanske saknas en mappning av ett viss flöde. En brandvägg är riktigt säkerhet, den ser till att den policy
användaren valt att ha faktiskt uppfylls, något som gör det möjligt att filtrerar trafik oavsett vilket sida som skickade första paketet i sessionen.

NAT förstör t.ex. protokoll som SIP och passiv FTP även om man kan monkey-patcha det i många fall via ALGer. Fast ALGer ökar ju komplexiteten i din NAT-gateway,
en komplexitet som överhuvudtaget inte behövs utan NAT och en firewall. Det är ännu något som minskar den totala säkerhet p.g.a. NAT.

Ja, och en hemmarouter innehåller NAT kombinerat med brandvägg, lika så så kör många med en lokal brandvägg på varje dator för extra säkerhet. så först filtreras trafiken bort i routern, och då stoppas majoriteten av oönskade trafiken direkt, den trafiken sedan som går igenom (port forwardad) går ju till sin enhet
och om denna hackas så får brandväggarna lokalt på datorerna ta hand om oönskade trafiken.

Så säg inte att NAT inkluderat med brandvägg inte ger en säkerhet, då det just filtrerar bort all oönskad trafik och stoppar dne från att komma in.

Och SIP och FTP fungerar bakom NAT med, bara att öppna porten in till SIP enheten.

Skrivet av Yoshman:

Det enda du får med NAT är att man inte direkt ser din interna nätverkstopologi. Fast det är en falsk säkerhet med NAT. Går rätt enkelt att automatisera detektering antal unika noder som sitter bakom en NAT-gateway.
Kör de olika OS eller i vissa fall bara olika OS-versioner är det i majoriteten av fallen trivialt. Men i de flesta fall går det även att lura ut antalet interna noder som kör exakt samma OS bara genom att passivt titta på
paketen som kommer ut från en NAT-gateway.
Det är absolut extra arbete, men inte svårare än att vilken läskunnig scriptkiddie som helst fixar det.

Jo, för en läskunnig scriptkiddie har inte tillgång till operatörens switchar och kan avlyssna trafiken där i.....
Sedan så kan en som driver en webbsida få ut viss information från webbserverns loggar osv, men denna är ju egentligen ointressant för en som ska ta sig in, då NAT och brandväggen blockar trafiken innåt i alla fall,
om de nu inte nyttjar att ladda ner någon fil (trojan eller liknande) från en infekterad webbsida och nyttjar ett säkerhetshål i datorn.

Skrivet av Ennuj:

Ja med din inställning är vi snart sist av dom nordiska länderna... (Vi är näst sist just nu bara Danmark är sämre.)

Det gör ju inget att vi är sist, då IPv6 idag inte fyller någon större funktion än så länge, då IPv4 fungerar ypperligt för vårt användande, och kommer säkerligen fungera ypperligt om många år med.
Det kommer ta många år innan IPv4 kommer vara nedstängt/inaktuellt i driften för nätverk, så de som vill ha IPv4 subnät får ta och ansöka om det innan de är slut och sitter utan sådana nät.

Skrivet av Yoshman:

@-=Mr_B=-: nästan alla hemanvändare har idag någon form av box som första enhet mot internet. Om vi inte hade haft NAT hade denna burk i väldigt nära 100 % fallen i stället haft en brandvägg.
En brandvägg är alltid minst lika bra som NAT, i praktiken är det bättre sett ur säkerhetssynpunkt, se de exempel jag gett ovan.

Så inte ens för hemanvändare är NAT något annat än nödvändigt ont, vi hade haft ett bättre internet utan den tekniken. Om NAT nu vissa tycker NAT är en bra idé kan dessa välja att köra det även när vi byter till IPv6.
Vi som faktiskt vill använda internet på det sätt det är tänkt kör nog utan och hanterar vår säkerhet via brandväggar.

Ja, och de har även inbyggda brandväggar i boxarna, så alla har redan brandväggar hemma, inkl NAT funktion.

NAT enskilt är inte ett skydd, men kombinerat med brandvägg är det, och bidrar till en säkrare miljö för hemmaanvändare, och en enklare miljö för hemmaanvändare, ex om de flyttar och har haft publika IP (med brandvägg som du säger) så kommer
de IP adresserna att bytas, då måste switchar, brandväggar, skrivare, och övriga enheter byta IP, men om de skulle kört NAT/brandvägg med interna IP adresser så hade de kvarstått, bara att plocka ner utrustningen och flytta
stoppa upp denna så är allt som tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förlåt? Det är "riktig" IPv6 även om du bara får en extern IP. I realiteten behöver du ingen "box" i heller, allt du behöver är en switch. På precis samma sätt som ISP'n i dag levererar multipla IP till sina kunder. Och din Internet leverantör är garanterat inte intresserad av det ormbo som följer med att styra upp ditt interna nätverk åt dig, och ett par hundra tusen andra. Du kommer garanterat kunna köpa en tjänst som ger x IP adresser, men som standard förväntar jag mig att ISP's fortsätter leverera det som är absolut enklast för dem, till lägst kostnad. Och eftersom det på flera sätt är en bättre lösning än att ge en oinvigd, och ointresserad ett par hundra IP adresser, så tror jag oddsen för en fortsatt NAT'ad lösning är stora.

Men vi kan lägga ner här. Framtiden får visa hur det blir, vi kommer inte mycket längre tror jag...
B!

Jag ser dock inte hur det är enklare för ISPn att bygga speciallösningar än att använda IPv6 som det är designat.
Det blir svårare, inte lättare, att lösa kundens egna nätverk om man inte bara ger dem åtminstone ett /64-nät, som är vad som förutsätts att man använder inom ett nätverkssegment.

Jag ser bara inte poängen med att argumentera för en lösning där man klamrar sig fast vid gamla nödlösningar samtidigt som man löst problemet som ledde fram till dessa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det här snacket har väl pågått hur länge som helst. Inget verkar hända. Jag kikar in i tråden om tio år igen och ser vad som har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, och en hemmarouter innehåller NAT kombinerat med brandvägg,

Det händer saker på IT fronten hela tiden, men senast jag tittade så var routrar fortfarande ganska korkade, och någon egentlig brandväggsfunktionalitet att tala om hade de inte. Har det ändrats är det ju tacksamt. (Brandväggar förväntas faktiskt inspektera trafiken och verifiera att den är korrekt, NAT routrar bara skickar vidare, oavsett vad som kommer. DDoS mot-åtgärder är vanliga, och att routern slutar svara om man försöker "testa" för öppna portar, men utöver det är jag inte bortskämd med funktionalitet.)

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har det ändrats är det ju tacksamt. (Brandväggar förväntas faktiskt inspektera trafiken och verifiera att den är korrekt, NAT routrar bara skickar vidare, oavsett vad som kommer.

Konsument routrar brukar ha brandväggar, men traditionellt sätt så behöver du konfa upp brandväggs regler. Om du är ute efter IDS/IPS så är nog inte konsument routrar tillräckligt kraftfulla i hårdvaran för att inspektera all trafik. Bakar du på massvis med tjänster så blir hastigheten sämre.

DDoS åtgärder finns inte alls, finns vissa enkla Denial of Service funktioner men de fungerar inte mot massvis av trafiken som kommer in och det kommer aldrig finnas om inte det finns åtgärder innan det når ditt hemnätverk.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PowerNet:

Ja, och en hemmarouter innehåller NAT kombinerat med brandvägg, lika så så kör många med en lokal brandvägg på varje dator för extra säkerhet. så först filtreras trafiken bort i routern, och då stoppas majoriteten av oönskade trafiken direkt, den trafiken sedan som går igenom (port forwardad) går ju till sin enhet
och om denna hackas så får brandväggarna lokalt på datorerna ta hand om oönskade trafiken.

Så säg inte att NAT inkluderat med brandvägg inte ger en säkerhet, då det just filtrerar bort all oönskad trafik och stoppar dne från att komma in.

Vad tillför NAT i form av säkerhet i en box som också har en brandvägg där grundpolicyn är att blockera alla inkommande paket som inte matchar en session som initieras från insidan?

Vilken fördel finns det att öppna en port-mappning via NAT i stället för att konfigurera brandväggen att tillåta att sessioner till specifika portar får initieras från utsidan?

Skrivet av PowerNet:

Och SIP och FTP fungerar bakom NAT med, bara att öppna porten in till SIP enheten.

Inte "bara". I fallet SIP har man fått gjort flera anpassningar till protokollet för att det ska fungera ihop med NAT. Och räcker inte med att öppna upp någon/några portar, både för SIP och passiv-FTP behövs även en ALG (för SIP behövs olika ALGs beroende på vilken variant man kör). ALGs är i sig en attackvektor i en NAT-box, så det är absolut något som minskar säkerheten. Ovanpå det gör ALGerna för båda dessa protokoll modifikationer till paketet som omöjliggör flera andra säkerhetshöjande tekniker, som t.ex. TCP-AO.

Skrivet av PowerNet:

Jo, för en läskunnig scriptkiddie har inte tillgång till operatörens switchar och kan avlyssna trafiken där i.....
Sedan så kan en som driver en webbsida få ut viss information från webbserverns loggar osv, men denna är ju egentligen ointressant för en som ska ta sig in, då NAT och brandväggen blockar trafiken innåt i alla fall,
om de nu inte nyttjar att ladda ner någon fil (trojan eller liknande) från en infekterad webbsida och nyttjar ett säkerhetshål i datorn.

Under den förutsättningen kan inte heller samma scriptkidde reda ut den interna topologin även om alla maskiner använder publika adresser ihop med en brandvägg. Så NAT tillför ingen extra säkerhet utöver den man redan får med en brandvägg.

Men till skillnad från NAT så är det fullt möjligt att använda en rad kryptografisk starka autentisering- och krypteringsmetoder. Så ser liksom inte hur NAT ökar säkerheten. Notera att jag håller med om att NAT tillför en viss nivå av säkerhet jämfört med helt öppna maskiner, men jämfört med en brandvägg med den policy jag listade ovan tillför inte NAT något alls men däremot hindrar den en rad andra säkerhetshöjande tekniker p.g.a att NAT förstör den logiska end-to-end kommunikationsprincipen. I princip alla kryptografiska starka metoder fallerar om portar, IP-adresser eller delar av lager 4 eller högre ändras mellan de två fysiska noder som kommunicerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte så pass dyrt, ansöker du om ett /22 subnet från Ripe så får du 1016 st IP adreesser att nyttja

Hur får du det till att man bara kan nyttja 1016 adresser i en /22a?

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med IPv6 är problemet löst. Gäller bara att få det implementerat - undrar lite varför det dröjer. Någon som vet?

Kan vara att Huawei nätverkutreusning kanske inte stöder ipv6 Vem vet

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Kan vara att Huawei nätverkutreusning kanske inte stöder ipv6 Vem vet

Huawei stödjer IPv6, varför skulle de inte?

Den stora frågan i access nät som stadsnät eller öppna nät är mer vem som skall göra arbetet eller om det ens finns tid för det, eftersom prioriteringen inte är särskilt hög.

Permalänk
Medlem

Angående risken men publika ipn är det egentligen inte någon skillnad. Finns många exempel på när folk tabbat sig och satt in NAS:ar och webbkameror i publika ipv4-nät . Troligtvis kommer vi få se samma sak med ipv6 även om vi alltid kan hoppas på att ISP:er tar sitt ansvar och skickar med routrar med brandväggar.

Jag har idag en publik ipv6-adress i min mobil(4G), som vem som helst i hela världen kan pinga. Undrar om jag ska installera en brandvägg i min mobil?

Permalänk
Medlem

Många här verkar tro att bara för att man har ett publikt ip som råkar vara ipv6 så skall ingen brandvägg eller säkerhet användas alls.

Nat innebär inte heller per automatik visst skydd från utifrån initierade sessioner, då glömmer ni static nat . I denna tråd talas det bara om PAT.

Man kan fortfarande använda brandväggar med ipv6!

ipv6 ger bara fördelar ! För hemanvändaren kanske det ser konstigt ut med det nya formatet.

Visa signatur

Nätverksnörd