Permalänk
Medlem

Synology NAS uppkopplad via VPN

Finns det något här med erfarenhet gällande Synology NAS som kör delvis via VPN? Det jag vill uppnå är:

* FTP servern på NAS'en ska gå att nå externt, vilket jag antar måste gå vid sidan av VPN anslutningen
* Man ska självklart kunna komma åt NAS'en lokalt
* Viss extern trafik från NAS'en ska alltid gå via VPN

Går detta att göra? Är tacksam för alla pointers och ledtrådar.

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Vad är VPN-klient? NASen i sig? Isf måste intelligensen för detta ligga på NASen, OS-instanser eller applikationer som rullar där.
Routern VPN-klient? Då kan du eventuellt, beroende på hur kompetent den är och hur "viss extern trafik" skall kunna skiljas ut - även kunna göra detta där.

Permalänk
Medlem

Se https://www.synology.com/en-global/dsm/6.0/features för detaljer kring funktioner för detta.

Antingen kör du direkt in genom din router och dit ttilldelade IP-nummer, alternativt utnyttjar du Synologys mjukvara för att sätta upp en extern rout till just din NAS.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Du kan använda den befintliga VPN-clienten och låta all trafik gå igenom den anslutningen. Samtidigt kan du använda Synologys inbyggda quickconnect-stöd (typ ett slags DDNS) för att nå FTP.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Skrivet av jahknee:

Finns det något här med erfarenhet gällande Synology NAS som kör delvis via VPN? Det jag vill uppnå är:

* FTP servern på NAS'en ska gå att nå externt, vilket jag antar måste gå vid sidan av VPN anslutningen
* Man ska självklart kunna komma åt NAS'en lokalt
* Viss extern trafik från NAS'en ska alltid gå via VPN

Går detta att göra? Är tacksam för alla pointers och ledtrådar.

https://www.ovpn.se/sv/guides/synology-nas