Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZerxXxes:

Hur får du det till att man bara kan nyttja 1016 adresser i en /22a?

254 IP adresser i en /24 subnet, 4 x 254 = 1016 st.

Skrivet av Sandia:

Kan vara att Huawei nätverkutreusning kanske inte stöder ipv6 Vem vet

IPv6 har det funnits stöd för i en hel del år i utrustning, det som tar tid är att gammal utrustning (främst stadsnät) och dess mjukvaror som styr måste uppdateras till nya, och räkna på det när 1 st switch med 100/100 portar bara (ex 24 st 100/100 + 2 st 1 Gig) kostar ca 12-14k, och lägg där på att en med 24 x Gig portar kostar rätt många gånger mer i pris, + att infrastrukturen i övrigt i många fall måste uppgraderas (nu ansluter ex stadsnäts switchar i lägenhetshus och liknande mot andra switchar/centralt med 1 Gig, och den måste då uppgraderas till 10 Gig, lika så måste central utrustning uppgraderas till att stödja 10 Gig, och centrala utrustningen i stadsnätet måste kopplas upp mot varje operatörs nät med 10 Gig, eller mer.

Så att bara slå på IPv6 är inte alltid enkelt, eller billigt, dels måste kanske utrustning (fysiska) uppgraderas, och i dagsläget kostar det rätt mycket / lägenhetshus, då bara en enskild 24 portars Gig switch, med 10 Gig uplink går på 50-100k, ta det gånger ett x antal hundra lägenhetshus i varje område, gånger rätt många områden i Sverige, och dels så måste IPv6 implementeras korrekt, testas, kunders utrustning måste uppgraderas/bytas ut mm.

Skrivet av VexedRelic:

Huawei stödjer IPv6, varför skulle de inte?

Den stora frågan i access nät som stadsnät eller öppna nät är mer vem som skall göra arbetet eller om det ens finns tid för det, eftersom prioriteringen inte är särskilt hög.

Och vem som ska betala alla kostnader, både byta ut utrustning, och arbetstimmar.

Skrivet av Meto:

Angående risken men publika ipn är det egentligen inte någon skillnad. Finns många exempel på när folk tabbat sig och satt in NAS:ar och webbkameror i publika ipv4-nät . Troligtvis kommer vi få se samma sak med ipv6 även om vi alltid kan hoppas på att ISP:er tar sitt ansvar och skickar med routrar med brandväggar.

Jag har idag en publik ipv6-adress i min mobil(4G), som vem som helst i hela världen kan pinga. Undrar om jag ska installera en brandvägg i min mobil?

Det är ingen skillnad på publik IPv4 och publik IPv6 nej, men kör du IPv4 så har du troligen bara 1 st IPv4 adress till hemmet, och den delas då med hjälp av NAT + brandvägg.

Skrivet av moire:

Många här verkar tro att bara för att man har ett publikt ip som råkar vara ipv6 så skall ingen brandvägg eller säkerhet användas alls.

Nat innebär inte heller per automatik visst skydd från utifrån initierade sessioner, då glömmer ni static nat . I denna tråd talas det bara om PAT.

Man kan fortfarande använda brandväggar med ipv6!

ipv6 ger bara fördelar ! För hemanvändaren kanske det ser konstigt ut med det nya formatet.

Jo, NAT innebär ett skydd mot anslutningar utifrån, då de endast når den delade IP adressen men inte längre, densamma oavsett vilkenm NAT variant du kör, då de samman körs med en brandvägg, eller accessregler.

Nej, IPv6 ger inte bara fördelar, det det ger i dagsläget är ökad risk för intrång/spridning av virus, trojaner mm, och felkonfigurering i hemmanätverk.

Och i övrigt så tillför det väldigt lite, utan det är mest till problem/ger inget mervärde i dagsläget.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

IPv6 har det funnits stöd för i en hel del år i utrustning, det som tar tid är att gammal utrustning (främst stadsnät) och dess mjukvaror som styr måste uppdateras till nya, och räkna på det när 1 st switch med 100/100 portar bara (ex 24 st 100/100 + 2 st 1 Gig) kostar ca 12-14k, och lägg där på att en med 24 x Gig portar kostar rätt många gånger mer i pris, + att infrastrukturen i övrigt i många fall måste uppgraderas (nu ansluter ex stadsnäts switchar i lägenhetshus och liknande mot andra switchar/centralt med 1 Gig, och den måste då uppgraderas till 10 Gig, lika så måste central utrustning uppgraderas till att stödja 10 Gig, och centrala utrustningen i stadsnätet måste kopplas upp mot varje operatörs nät med 10 Gig, eller mer.

Så att bara slå på IPv6 är inte alltid enkelt, eller billigt, dels måste kanske utrustning (fysiska) uppgraderas, och i dagsläget kostar det rätt mycket / lägenhetshus, då bara en enskild 24 portars Gig switch, med 10 Gig uplink går på 50-100k, ta det gånger ett x antal hundra lägenhetshus i varje område, gånger rätt många områden i Sverige, och dels så måste IPv6 implementeras korrekt, testas, kunders utrustning måste uppgraderas/bytas ut mm.
Och vem som ska betala alla kostnader, både byta ut utrustning, och arbetstimmar.
Det är ingen skillnad på publik IPv4 och publik IPv6 nej, men kör du IPv4 så har du troligen bara 1 st IPv4 adress till hemmet, och den delas då med hjälp av NAT + brandvägg.
Jo, NAT innebär ett skydd mot anslutningar utifrån, då de endast når den delade IP adressen men inte längre, densamma oavsett vilkenm NAT variant du kör, då de samman körs med en brandvägg, eller accessregler.

Nej, IPv6 ger inte bara fördelar, det det ger i dagsläget är ökad risk för intrång/spridning av virus, trojaner mm, och felkonfigurering i hemmanätverk.

Och i övrigt så tillför det väldigt lite, utan det är mest till problem/ger inget mervärde i dagsläget.

/24 ger 254 hosts, men /22 ger 1022 hosts.

Static NAT har inget av det du skriver om.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

/24 ger 254 hosts, men /22 ger 1022 hosts.

Static NAT har inget av det du skriver om.

Nej, en /22 uppdelad i 4 st /24 or (vilket är vanligt) blir 1016 st totalt, 254 * 4.
Men ja, kör du en /22 rakt av så får du ju 1022 st IP adresser på samma nät.

Och jo, NAT fungerar på samma sätt oavsett variant, oavsett om du kör NAT i en router (interna till en extern) eller static nat (varje intern till en extern) och har brandvägg/ alt accessregler på båda, vilket jag sade, då kommer du blocka inkommande trafik i båda varianterna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, en /22 uppdelad i 4 st /24 or (vilket är vanligt) blir 1016 st totalt, 254 * 4.
Men ja, kör du en /22 rakt av så får du ju 1022 st IP adresser på samma nät.

Och jo, NAT fungerar på samma sätt oavsett variant, oavsett om du kör NAT i en router (interna till en extern) eller static nat (varje intern till en extern) och har brandvägg/ alt accessregler på båda, vilket jag sade, då kommer du blocka inkommande trafik i båda varianterna.

JA static nat kräver brandvägg etc för att vara skyddad mot externt initierade sessioner. Detta till skillnad från PAT och vanlig NAT .

Du kan själv prova med GNS3 eller packet tracer.

Att NAT är skyddande mot extern kontakt är bara en biprodukt av dess funktion.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

JA static nat kräver brandvägg etc för att vara skyddad mot externt initierade sessioner. Detta till skillnad från PAT och vanlig NAT .

Du kan själv prova med GNS3 eller packet tracer.

Att NAT är skyddande mot extern kontakt är bara en biprodukt av dess funktion.

Nej, det räcker med access regler.

Det är det vi sagt hela tiden, att NAT för sig inte är ett skydd, men tillsammans med en brandvägg eller accessregler ger ett ökat skydd, då man inte exponerar enheten direkt, utan låter det gå via en extern IP in mot en intern, för enklare och bättre kontroll över nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får ni väl ändå ge er med eran fortsatta NAT beundran!

NAT användes för att hålla liv i ett ”TRASIGT” IPv4 tills ett nytt kan ersätta det. Nu finns IPv6 men ingen verkar vilja införa det pga av rädsla, okunskap, osäkerhet, prestanda, kostnad, arbetsbelastning mm. Man använder alla svepskäl man kan för att slippa vara i täten på att införa det. Istället lägger man pengar på att börja NAT’a en större och större del av sin kundbas. Det borde vara dags för ISP’erna att bestämma ett datum och säga nu klipper vi IPv4 för gott ska ni ha internet i era stadsnät fixa näten. Dom kommer nämligen att slira så länge dom kan, om dom inte får en deadline.. (Gäller alla nätägare stora som små)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ennuj:

Nu får ni väl ändå ge er med eran fortsatta NAT beundran!

NAT användes för att hålla liv i ett ”TRASIGT” IPv4 tills ett nytt kan ersätta det. Nu finns IPv6 men ingen verkar vilja införa det pga av rädsla, okunskap, osäkerhet, prestanda, kostnad, arbetsbelastning mm. Man använder alla svepskäl man kan för att slippa vara i täten på att införa det. Istället lägger man pengar på att börja NAT’a en större och större del av sin kundbas.

Jag tror de flesta är överens om att IPv6 hade varit en tacksam uppdatering. Vi är bara inte riktigt överens om NAT's framtid, och huruvida NAT egentligen är ett stort problem, eller en tacksam lösning som kommer leva kvar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

På gott och ont är det nu så att leverantörer av olika teknisk utrustning inte är intresserade av att standardisera sin utrustning, så att köpa en huvudenhet som sen fungerar med allt i hushållet, och låter dig styra det därifrån, låter sig inte göras, inte i dag, och inte än på länge.

Jag gör toppsystem på jobbet och det handlar om olika standarder (KNX, modbus, Bachnet etc), det är dock inte precis plugg and play och inget för konsumenter.
På jobbet kör vi ofta med två nät ett teknisk och ett administrativt där dessa är fysiskt skilda ifrån varandra förutom ett en enda dator som agerar gateway, där denna dator är noggrant kontrollerat så att enbart rätt data släpps igenom.

Detta leder till följande. Man kan ha fullkomligt usel säkerhet på det tekniska nätet och lägga allt fokus på att hålet är rejält begränsad och övervakad och ändå ha hög säkerhet utåt.

Denna lösning skulle privatpersoner kunna använda sig av hemma där det finns många fördelar med det, t.ex vill man inte att all broacastkommunikation för rumsstyrning ska gå i ens vanliga nätverk utan det är bättre att det går på ett eget.

Om folk gör såhär så sparar de ip-adresser, höjer säkerheten och gör allt enklare. IPV4 kommer dock ta slut i vilket fall.

*edit*
Angående säkerhet så släpper ena gatewayen exempelvis enbart igenom websidoanrop port 80. Och det ska gå spärra och göra enkelriktad kommunikation har jag hört talas om. Alltså att en server bara skickar data, men ej kan ta emot förfrågningar eller ens bekräftningar på att datan är mottagen. En RS-232 modul där man enbart kopplar in TX fixar biffen, hacka denna den som kan.

*edit2*
Jag tycker att alla enheter ska ha adresser utåt bara är dumt, då man inte har en susning om vilka hål olika enheter har. Har man hundratals enheter från olika leverantörer så glöm att noggrant själv granska alla. Nej flera subnät med ett enda hål gateway som noggrant är övervakad är vad jag rekommenderar även för privatpersoner, där den extra kostnaden i hårdvara kan bli 0kr. Skulle jag själv köpa t.ex ett KNX system i hemmet, så glöm att de skulle vara inkopplade i det vanliga nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med IPv6 är problemet löst. Gäller bara att få det implementerat - undrar lite varför det dröjer. Någon som vet?

Okunskap och kostnad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PowerNet:

Visst kan man dela upp det så, men Classless Inter-Domain Routing (CIDR) har ändå används sedan tidigt 90-tal och enligt rekommendationen där ska man alltid aggregera konsekutivt liggande nätverk (minskar storleken på routing-tabellerna, en annan anledning att gå till IPv6 då det idag skulle gå att minska dessa till ungefär en femtedel om vi kör IPv6).

Så ett /22 nät har alltid 1022 unicastadresser, om man sedan väljer att dela upp dessa så är det inte längre ett /22 nät utan flera något-annat-nät.

Skrivet av PowerNet:

Hur kan switchar vara ett problem? Skrev min första IPv6-stack för typ 15 år sedan, då existerande i princip ingen utrustning med IPv6 stöd alls. Men på lager 2 (det lager switchar jobbar på) så är det ju helt irrelevant om man kör ARP, IPv4, IPv6 eller något annat.

Enda skillnaden är ram-typen och den påverkar inte hur switcharna ska agera. Enda problemet jag kan tänka mig är Ethernet multicast, IPv6 använder detta väldigt mycket i NDP (extremt förenklat, ARP för IPv4) medan IPv4 använder broadcast för motsvarande. Just skillnaden multicast/broadcast var ett stort gissel då för 15 år sedan, men aldrig i switchar (inte ens billiga hemmaswitchar) utan det var ett problem i nätverksdrivers. Men det rättade till sig rätt snabbt och de senaste 10 åren har det varit ett icke-problem då alla stora OS stödjer IPv6.

Skrivet av PowerNet:

De flesta här verkar vara överens om att vare sig man kör NAT (PAT) eller ej så behövs en brandvägg. IPv4+brandvägg och IPv6+brandvägg kommer ha på alla relevanta sätt identisk risk för intrång om man har en vettig defaultpolicy, d.v.s. all inkommande trafik som inte matchar existerande sessioner blockas.

Skrivet av anon159643:

Jag tycker att alla enheter ska ha adresser utåt bara är dumt, då man inte har en susning om vilka hål olika enheter har. Har man hundratals enheter från olika leverantörer så glöm att noggrant själv granska alla. Nej flera subnät med ett enda hål gateway som noggrant är övervakad är vad jag rekommenderar även för privatpersoner, där den extra kostnaden i hårdvara kan bli 0kr. Skulle jag själv köpa t.ex ett KNX system i hemmet, så glöm att de skulle vara inkopplade i det vanliga nätet.

Om du tycker det är dumt, blocka alla dina enheter från access utifrån via en brandvägg (något som du alltid bör ha). För oss som faktiskt vill köra internet där en av de fundamentala grundbultarna är symmetrisk end-to-end kommunikation så är NAT/PAT endast en teknik som förstör väldigt användbara egenskaper i internetprotokollet.

Vill man köra foliehattsparad kan man hävda att våra internetleverantörer faktisk ser ett mervärde i att deras kunder går från att vara fullvärdiga medlemmar av internet till att reduceras till korkade konsumenter av tjänster, finns då fler saker man kan ta betalt för!

Om jag som användare kan sätta upp egna servers så reduceras alla maskiner mellan min server och de som använder servern till bitpipes och det kan man inte ta speciellt mycket betalt för längre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Om du tycker det är dumt, blocka alla dina enheter från access utifrån via en brandvägg (något som du alltid bör ha). För oss som faktiskt vill köra internet där en av de fundamentala grundbultarna är symmetrisk end-to-end kommunikation så är NAT/PAT endast en teknik som förstör väldigt användbara egenskaper i internetprotokollet.

Fast detta är väldigt bakvänd, man bör istället göra tvärt om att enbart ge internetåtkomst åt de enheter som behöver ha det. Och helst ska enheterna som ej behöver ha internet sak vara så fysisk ifrån skilda det vanliga nätverket som möjligt. Absolut inget vettigt företaget inom landet gör på något annorlunda sätt, där vissa inte tillåter någon kommunikation mellan subnäten alls och vissa blandar in DMZ etc.

Som privatperson, så ska inte från, tilluft-fläktar, värmeväxlare, värmebatteri, golxvärme you name it exponeras direkt emot internet. Förutom detta vill man inte ha all broadcast kommunikation på sitt vanliga nätverk, då det bara förstår på alla sätt och viss. Väldigt många protokoll inom fastighetssidan bygger nämligen på broadcast.
Så man skaffar ett toppsystem, detta toppsystem är noggrant övervakat och har tillkomst till de olika subnäten, detta innebär att man ändå kan ändra golvvärmeinställningar från sin mobiltelefon men man pratar inte direkt med enheten som styr golvärmen.

*edit*
varenda surfdator kan däremot ha en ip utåt, även om jag ser det administrativa arbetet enklare med en och samma i ett privat hem. Där en helt vanlig router gör livet så enkelt för vanligt folk.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Fast detta är väldigt bakvänd, man bör istället göra tvärt om att enbart ge internetåtkomst åt de enheter som behöver ha det. Och helst ska enheterna som ej behöver ha internet sak vara så fysisk ifrån skilda det vanliga nätverket som möjligt. Absolut inget vettigt företaget inom landet gör på något annorlunda sätt, där vissa inte tillåter någon kommunikation mellan subnäten alls och vissa blandar in DMZ etc.

Som privatperson, så ska inte från, tilluft-fläktar, värmeväxlare, värmebatteri, golxvärme you name it exponeras direkt emot internet. Förutom detta vill man inte ha all broadcast kommunikation på sitt vanliga nätverk, då det bara förstår på alla sätt och viss. Väldigt många protokoll inom fastighetssidan bygger nämligen på broadcast.
Så man skaffar ett toppsystem, detta toppsystem är noggrant övervakat och har tillkomst till de olika subnäten, detta innebär att man ändå kan ändra golvvärmeinställningar från sin mobiltelefon men man pratar inte direkt med enheten som styr golvärmen.

IPv6 eller ens IPv4 utan NAT hindrar dig från att skapa interna nätverk eller till och med helt dra ur sladden för att skapa isolerande nät.

Personligen vill jag specifikt har just fläktar, värme och liknande kopplad till internet, det är en fundamental del av IoT och ser redan massor med användningsområden för detta (styra fritidshus, t.ex. dra upp värme och ventilation i lagom tid innan man kommer dig). Naturligtvis ska man ha hårda spärrar som t.ex. att värmen aldrig kan sättas under en viss gräns för att undvika frysskador.

För att detta ska fungera måste man naturligtvis har kryptografisk stark autentisering och endast exponera ett minimalt gränssnitt mot omvärlden för att minimera attackytan. I detta läge är NAT värre än ingenting då många kryptografiskt starka autentiseringsmetoder inte kan passera NAT (eller PAT).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast detta är väldigt bakvänd, man bör istället göra tvärt om att enbart ge internetåtkomst åt de enheter som behöver ha det. Och helst ska enheterna som ej behöver ha internet sak vara så fysisk ifrån skilda det vanliga nätverket som möjligt.

Fast så fungerar typ 99,9% av alla brandväggar. Pluggar du bara in den och kör släpps ingenting igenom, sedan får du skapa regler för att tillåta vissa undantag. Resten matchar Deny All. Detta fungerar även om nätet på insidan använder ett publikt IP-range. Dessutom finns det ju privata IP-ranges med IPv6 också.

Problemet med NAT (förutom att det är ett ful-hack som förstör grundprincipen med IP) är att det på sikt gör hela Internet enkelriktat. Vanliga människor kan inte längre sätta upp servrar hur som helst utan bara ladda ner, konsumera. Publika IP-adresser blir nånting som storföretag får köpa för miljoner på auktion, inget vi vanliga konsumenter har råd med. Då är Internet inte längre fritt och öppet, utan i princip en avancerad form av TV.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

IPv6 eller ens IPv4 utan NAT hindrar dig från att skapa interna nätverk eller till och med helt dra ur sladden för att skapa isolerande nät.

Jag argumenterarm inte emot IPv6 utan ser att det är nödvändigt, det kommer dock dröja väldigt länge innan jag använder det i mina hemmanätverk, då jag inte direkt ser några fördelar. Nackdelar är att jag får buggtesta alla programvaror/hårdvaror och hitta fel för ingen annan har testat IPV6 på dessa, dessutom är det betydligt svårare att komma ihåg och skriva adresser som:
3ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf
Emot att enbart komma ihåg 192.168.0.10

Skrivet av Yoshman:

Personligen vill jag specifikt har just fläktar, värme och liknande kopplad till internet, det är en fundamental del av IoT och ser redan massor med användningsområden för detta (styra fritidshus, t.ex. dra upp värme och ventilation i lagom tid innan man kommer dig). Naturligtvis ska man ha hårda spärrar som t.ex. att värmen aldrig kan sättas under en viss gräns för att undvika frysskador.

Jag jobbar inte med IoT och du pysslar med det, jag själv jobbar dock med megastora anläggningar där allt ska styras från internet.
På hobbynivå är det säkert bra att koppla upp alla prylar direkt emot internet, men större anläggningar och system riktat för vanliga konsumenter ser jag inga fördelar.
Om vi t.ex. tar en sådan sak som att höja temperaturen i en sommarstuga från säg 10 till 22 grader så är det rätt mycket som ska styras och det beror på en mängd faktorer som årstid, ytter och innetemperatur hur de ska styras.
Och styrningen i sin tur är inte enkel, en till--luftfläkt som startar när brandspjället är stängd resulterar i att man få köpa en ny till-luftfläkt. Hur mycket värmeväxlaren ska öka beror på frånlufttemperaturen, hur mycket energi behöver värmebatteriet tillföra o.s.v
Figur nedanför visas exempel på hur nästan all större fastighetsautomation i landet fungerar.
http://f.metal-supply.se/2bs0znjgqb0ti2jb.png

När man styr systemet så pratar man med det överordnade systemet som i sin tur pratar med en plc/duc. Att direkt går förbi både det överordnade systemet och plc/duc och direkt prata med t.ex. frånluftfläkten blir bara pankaka av det hela. Ska man dessutom ha lösenord på allt, där alla enheter såklart ska ha ett eget lösenord och ha lösenord till kanske 10 st andra enheter blir dåligt på alla sätt och viss inte minst säkerhetsmässigt.

Nej viss utrustning bör skiljas från direkt internetåtkomst, att alla persondatorer har direkt åtkomst till internet kan vara smidigt, men ju längre ner i kedjan man kommer ju mer problem skapar det bara. Var gränsen ska ligga vilka enheter som ska ha ipadresser utåt kan diskuteras. Folk skaffar dock allt mer prylar i hemmet som har datorkommunikation, t.ex. folks personvågar har börjat få detta.

Att skilja nätverken åt med få övergångar resulterar i att det blir säkert, superenkelt att arbeta i, billigt och man kan ta in en tekniker från vilket företag som helst. När hårdvarorna ofta har olika fabrikat och gränssnitt, där man utan en massa autentisering har kommunikationsproblem ibland som tappar anslutning så är det svårt att uppehålla hög säkerhet på det interna subnätet.

*edit*
Min åsikt om IoT som jag ej jobbar med är att det är grymt att all utrustning kan anslutas till internet, men det räcker med en anslutning per sak. En bil klarar sig fint med 1 eller 2 anslutningar/Ipadresser, det finns inget direkt behov att utifrån kunna kommunicera direkt med bakre bromsen på vänster hjul. Däremot kunna prata med bildatorn som sedan kan prata med bromsen finns det användning för. Där de precis som i hemmanätverk bör fundera på att skilja nätverken åt, så det inte blir som för vissa bilmärken där de kunde ta över allt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

jag argumenterarm inte emot IPv6 utan ser att det är nödvändigt, det kommer dock dröja väldigt länge innan jag använder det i mina hemmanätverk, då jag inte direkt ser några fördelar. Nackdelar är att jag får buggtesta alla programvaror/hårdvaror och hitta fel för ingen annan har testat IPV6 på dessa, dessutom är det betydligt svårare att komma ihåg och skriva adresser som:
3ffe:1900:4545:3:200:f8ff:fe21:67cf
Emot att enbart komma ihåg 192.168.0.10

Två saker

1. ytterst få använder adresser direkt, DNS-namn är inte svårare för att de mappar mot en IPv6 adress. Faktum är att ett namn kan associeras med flera adresser, både IPv6 och IPv4, följer folk bara RFC3493 så blir resultatet att man använder IPv6 om det går annars IPv4

2. ::1 är kortare än 127.0.0.1, fc00::1 är kortare än 192.168.0.1, så om du argumenterar för att få mindre att skriva är har adresser man rimligen direkt skriver en kortare strängrepresentation i IPv6

Skrivet av anon159643:

Jag jobbar inte med IoT och du pysslar med det, jag själv jobbar dock med megastora anläggningar där allt ska styras från internet.
På hobbynivå är det säkert bra att koppla upp alla prylar direkt emot internet, men större anläggningar och system riktat för vanliga konsumenter ser jag inga fördelar.

Pysslar med endast med IoT på hobbynivå i bemärkelsen: jobbar med edge-noder (har gjort min egen automation av sommarstugan).
Har tidigare jobbat en hel del med att utveckla infrastruktur för datacenter och back-bone routers, men är något år sedan nu. I arbetet gör jag inget som direkt har med själva enheterna att göra, även om det blir lite jobb med att utveckla SDKer för IoT så andra kan göra saker. Hela IoT trenden är ju helt beroende på att allt kan kopplas till "molnet", utan det är det vi idag kallar IoT DOA. Positiva med detta är att om det blir lite fart på detta är IPv4 infrastrukturen helt hopplöst underdimensionerad, oavsett hur mycket man NATar.

Så om IoT slår kommer det bli en av de absolut största "anläggningarna" som existerar i världen sett till antal nätverksnoder. Kommer vara helt ohanterligt att inte kunna administrera detta helt via internet.

Däremot refererar man inte till varje funktion eller ens varje enhet via IP-adress. IoT är i praktiken en trave "topics" över MQTTS (MQTT över SSL/TLS). Så PAT är i sig inte ett hinder, men blir rejält svettigt för NAT-gateway med alla sessioner. Är också NAT som gör att man måste köra MQTTS, utan detta hade man kunna köra MQTT och hanterat säkerheten för edge-noderna där den hör hemma, i lager 3!

Skrivet av anon159643:

MQ
Om vi t.ex. tar en sådan sak som att höja temperaturen i en sommarstuga från säg 10 till 22 grader så är det rätt mycket som ska styras och det beror på en mängd faktorer som årstid, ytter och innetemperatur hur de ska styras.
Och styrningen i sin tur är inte enkel, en till--luftfläkt som startar när brandspjället är stängd resulterar i att man få köpa en ny till-luftfläkt. Hur mycket värmeväxlaren ska öka beror på frånlufttemperaturen o.s.v
Figur nedanför visas exempel på hur nästan all större fastighetsautomation i landet fungerar.
http://f.metal-supply.se/2bs0znjgqb0ti2jb.png

Körde egen konsultfirma som jobbade med bl.a. fastighetsautomation för ca 10 år sedan. Redan då ville man ju kunna styra större fastigheter över internet, svårt att se att den utvecklingen skulle gått bakåt (men har inte alls hängt med vad som hänt där). Problemet på den tiden var att man fick i praktiken utveckla egen HW för att styra saker då prylarna som var installerande inte riktigt var designade med internet i åtanke (eller ens nätverksåtkomst lokalt). Fungerande därför endast i större fastigheter, totalt otänkbart i småhus. Idag kan man även som privatperson svänga ihop motsvarande funktion via t.ex. Arduino och någon extern sensor.

Varför ska man behöva krångla till styrningen av temperatur så mycket som du ger sken av? Vill man höja rikttemperaturen från 5 till 22 grader så handlar det ju bara att ha ett sätt att ställa in termostaten på radiatorer och eventuell värmepump på 22 grader, enda kruxet är att kunna göra det på ett tillförlitligt och säkert sätt på distans. Det är en småhus, inte ett kemilabb för proteinsyntens. Gör detta med några ESP8266 kretsar, temperatursensorer och 230V-reläer samt en RPi3 som är "hjärna".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vi börjar gå oftopic så jag svarar bara på en fråga,

Skrivet av Yoshman:

Körde egen konsultfirma som jobbade med bl.a. fastighetsautomation för ca 10 år sedan. Redan då ville man ju kunna styra större fastigheter över internet, svårt att se att den utvecklingen skulle gått bakåt (men har inte alls hängt med vad som hänt där). Problemet på den tiden var att man fick i praktiken utveckla egen HW för att styra saker då prylarna som var installerande inte riktigt var designade med internet i åtanke (eller ens nätverksåtkomst lokalt). Fungerande därför endast i större fastigheter, totalt otänkbart i småhus. Idag kan man även som privatperson svänga ihop motsvarande funktion via t.ex. Arduino och någon extern sensor.

Jag tror att jag och du har olika definitioner på större fastigheter, jag när pratar om större fastighet så tänker jag t.ex. på nya Karolinska. Men idags byggs fastighetsystem ihop där mängder av olika fastigheter bildar en gemensam anläggning. Malmö stad har t.ex. en stor som beskrivs här:
http://malmo.se/download/18.5f3af0e314e7254d70ef18ee/14519147... Såhär ser typ varenda större fastighet i hela landet ut, det är en branchstandard, sedan finns det olika fabrikat. (jämför med windows, linux, macos etc) Men de beter sig väldigt snarlika.

Men gemensamt för alla system vad de än är för något så byggs det toppsystem, toppsystemet kan vara av olika fabrikat och det handlar om flera saker, som:
All hårdvara ska ej ha direktåtkomst till internet.
Ett enkelt gränssnitt gärna webb, där man bara på en webbsida kan surfa in och läsa precis allt vad man vill veta, vill man ändra något som temperatur så gör man det och man behöver inte det minsta fundera på hur det fungerar. Jämför med att trycka på gaspedalen på en ny bil, otroligt många saker sker, men som vanlig bilförare behöver man enbart veta "more power to the engine". (förgasarmotorer så fick man tänka på dränkning)

Så det jag pratar om som handlar om topic är att jag förespråkar inte att allt i hemmet ska ha direkt internetåtkomst, de kan styras genom ett annat system. Saker som tv, mobil, persondatorer är ju smidigt att de direkt kan kommunicera och jag tror att majoriteten av alla användare har nytta av att ha en router, där de enkelt kan dela filer mellan datorerna, ha tillgång till skrivaren etc utan behöva sätta sig in i mer avancerade brandväggar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Vi börjar gå oftopic så jag svarar bara på en fråga,Jag tror att jag och du har olika definitioner på större fastigheter, jag när pratar om större fastighet så tänker jag t.ex. på nya Karolinska. Men idags byggs fastighetsystem ihop där mängder av olika fastigheter bildar en gemensam anläggning. Malmö stad har t.ex. en stor som beskrivs här:
http://malmo.se/download/18.5f3af0e314e7254d70ef18ee/14519147... Såhär ser typ varenda större fastighet i hela landet ut, det är en branchstandard, sedan finns det olika fabrikat. (jämför med windows, linux, macos etc) Men de beter sig väldigt snarlika.

Ser ut att vara i princip samma sak som det jag gjorde. Hade fel om tiden dock, var inte 10 år sedan utan 16 år... Tiden går fort när man har roligt. Typisk kund var fastighetsägare som ville ha övervakning och kontroll över en eller flera fastigheter, där fastighet typiskt var flerfamiljshus, kontor eller industrilokal. Naturligtvis var det inte gigantiska installationer, hela konceptet låg ju i sin linda då och till och med internet var fortfarande relativt nytt för gemene man.

Skrivet av anon159643:

Så det jag pratar om som handlar om topic är att jag förespråkar inte att allt i hemmet ska ha direkt internetåtkomst, de kan styras genom ett annat system. Saker som tv, mobil, persondatorer är ju smidigt att de direkt kan kommunicera och jag tror att majoriteten av alla användare har nytta av att ha en router, där de enkelt kan dela filer mellan datorerna, ha tillgång till skrivaren etc utan behöva sätta sig in i mer avancerade brandväggar.

Då som nu handlar det inte om att lägga ut saker för allmän användning på internet. Precis som företagshemligheter kan flyta över internet utan större problem då det går i krypterade och autentiserade kanaler måste alla småenheter också ha kryptografisk stark autentisering (kryptering behövs bara om informationen i sig är känsligt).

Noderna ska vara nåbara på IP-nivå, men de ska bara acceptera sessioner från källor som har någon anledning att kommunicera med dessa. Att nå dessa genom något annat system (än internetprotokollet) är bara ett single-point-of-failure och om eftersom du jobbar med stora installationer vet du att sådant måste undvikas till i stort sett vilket pris som helst.

Även om MQTT inte synliggör IP-adresser direkt, är faktiskt helt irrelevant exakt vilken IP-adress någon har och den kan ändras utan att man behöver göra några ändringar på det ovanför MQTT-nivå, så kräver funktionen att varje enskild funktion ligger på en nod som går att nå via internetprotokollet (MQTT ligger ovanpå TCP som ligger ovanpå IP).

Går som sagt att köra detta bakom en NAT, är bara MQTT-broker som måste ha en global adress. Men givet att det av många noder i ett sådant system kommer bestå av enkla 8-bitars CPUer, system som idag absolut kan köra TCP/IP, så kommer PAT får problem med att antal portar tar slut. Även om det går att hantera med att ha flera publika IP-adresser har man nu ett skalbarhetsproblem i att NAT-gateway ska hålla enormt många NAT-sessioner aktiva. Förhoppningsvis leder detta till att kostnaden för att upprätthålla IPv4 blir ohållbar, tyvärr är risken nog mer överhängande att hela IoT bromsas av detta p.g.a. högre kostnader.

Ett kanske ännu troligare scenario är att många "things" kommer köra IPv6 (och endast IPv6) och sedan ersätter/kompletterar man NAT-burken men en IPv6-tunnel, man får helt enkelt tunnla IPv6 över IPv4 till "molnet" där servers kör IPv6 för hela installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

I de flesta fall men långt ifrån alla t.ex i min förra lägenhet fick vi en en trådlöst AC som delade ut fyra publika adresser. Behövda man fler enheter var man tvungen att köpa en egen router då den enheten inte ens hade stöd för NAT.
Ska bli intressant och se hur default konfigurationen för ipv6 kommer se ut när det nu kommer. Vi får hoppas att blir defacto standard med blockering av all inkommande trafik

Permalänk
Medlem

Innehar själv 256 IP's. Många droppar små...

En ordentlig övergång till IPv6 kan inte komma snabbt nog.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på en /56 för att laborera med, utan att gå direkt till ripe?

1ce:1ce:babe

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Någon som vet var man kan få tag på en /56 för att laborera med, utan att gå direkt till ripe?

1ce:1ce:babe

Vad ska du med så många IPv6-adresser till? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vill man köra foliehattsparad kan man hävda att våra internetleverantörer faktisk ser ett mervärde i att deras kunder går från att vara fullvärdiga medlemmar av internet till att reduceras till korkade konsumenter av tjänster, finns då fler saker man kan ta betalt för!

Om jag som användare kan sätta upp egna servers så reduceras alla maskiner mellan min server och de som använder servern till bitpipes och det kan man inte ta speciellt mycket betalt för längre.

Om man vill vara lite ironisk.. Om dom skulle göra det är dom inte ett dugg bättre än copyswede som de bevisligen INTE gillar! Men för ekonomerna torde det vara en våt dröm så?

Bara för att.. Här är förklaringen till Ipv4 tillkortakommande av en av skaparna plus mycket mer..

9År gamalt föredrag men nästan lika aktuellt än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Vad ska du med så många IPv6-adresser till? Haha

Mest för att laborera. Vill känna mig självsäker i implementationen och allokeringen den dagen jag lyckas övertyga ledningen på företaget att investera i ipv6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Mest för att laborera. Vill känna mig självsäker i implementationen och allokeringen den dagen jag lyckas övertyga ledningen på företaget att investera i ipv6.

Du får en /48:a av http://tunnelbroker.net om du väljer att allokera den.

Och en /56 är vad man, enligt IANA m.fl., skall allokera till slutkunder med PD. Så det är inte så mycket i sammanhanget, och det finns en anledning till varför man inte allokerar på en nibbleboundary. Men det vet säkert alla experter i den här tråden om. NAT-knights unite.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggwp:

Okunskap och kostnad.

Kostnad, skulle nog vara den största bidragande faktorn. Det har ju funnits stöd för IPv6 i hemutrustning i åratal nu; allting är förberett men ingen vill ta steget (som kostar). En seriös deadline och sen kör vi en överraskning likt Y2K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Du får en /48:a av http://tunnelbroker.net om du väljer att allokera den.

Och en /56 är vad man, enligt IANA m.fl., skall allokera till slutkunder med PD. Så det är inte så mycket i sammanhanget, och det finns en anledning till varför man inte allokerar på en nibbleboundary. Men det vet säkert alla experter i den här tråden om. NAT-knights unite.

+1 för tunnelbroker.net. Har kört tunnel genom dem i några år, fungerar riktigt bra. Du kan även IPv6-certifiera dig genom dem, rätt kul faktiskt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

+1 för tunnelbroker.net. Har kört tunnel genom dem i några år, fungerar riktigt bra. Du kan även IPv6-certifiera dig genom dem, rätt kul faktiskt.

Gillar du IPv6-tunnlar så kan jag rekommendera att kika på 6RD, skrev en post om varför 6RD är att föredra över tunnelbroker/SixXS/6to4 här borta: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1432656-borja-kor-ipv6-...

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net