Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

Nån som skulle kunna mata mig med en länk till nån som kan förklara vad för slags fördel 8GB versionen av 480'n skulle ha över 4GB? 80% av folket verkar tänkas köpa en 8GB'are för "framtiden" men det säljer inte kortet för mig

Det är väl först i spelande över 1080p + allt grafiskt lullull som man drar nytta av mer än 4GB vram.
Rätta mig gärna om jag har fel nu allihopa.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmir:

Nån som skulle kunna mata mig med en länk till nån som kan förklara vad för slags fördel 8GB versionen av 480'n skulle ha över 4GB? 80% av folket verkar tänkas köpa en 8GB'are för "framtiden" men det säljer inte kortet för mig

8GB är mer intressant eftersom det sannolikt inte kommer att vara speciellt mycket dyrare än 4GB versionen och att 8GB kommer mer till sin rätt om man kör en crossfire-lösning och spelar i högre upplösningar.

Man kommer dvs ha ett fint alternativ i att köpa ett kort till vid senare tillfälle för att få en rejäl prestandaboost.

När sedan kommande konsoler sannolikt kommer bestyckas med kretsar med 8GB VRAM kan även kraven på titlarna till PC höjas. Då kan det vara smart att lägga några få hundralappar extra för att 8GB istället för 4GB.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gyhlen:

Det är väl först i spelande över 1080p + allt grafiskt lullull som man drar nytta av mer än 4GB vram.
Rätta mig gärna om jag har fel nu allihopa.

// Marcus

Upplösningen påverkar mängden VRAM som används ytterst marginellt. Den stora VRAM-slukaren är texturer, normalt sett används samma texturer vid en viss texturinställning oavsett upplösning.

Däremot ökar bandbreddskravet och mängden beräkningar som måste göras väldigt mycket mer högre upplösning!

Om man antar ett spel använder "deferrerd rendering" så ökar mängden VRAM som behövs på detta sätt

1920*1080 (antal pixels) *4 (bytes per pixel) * (6 (dubbelbuffer, färg, normaler och djup)) = 47 MB
3840*2160 (antal pixels) *4 (bytes per pixel) * (6 (dubbelbuffer, färg, normaler och djup)) = 190 MB

Rätt irrelevant ökning när moderna GPUer har flera GB med VRAM.

I något läge kommer 8 GB, eller i alla fall mer än 4 GB VRAM bli en viktig fördel. Det kommer hända när tillräckligt stor andel av de potentiella spelköparna har GPUer med mer än 4 GB VRAM. Så kommer rimligen ta något/några år till.

Däremot kan det relativt snart finnas specifika inställningar i vissa spel som äter massor med VRAM. För att köra dessa måste man då kanske ha mer än 4 GB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Tänker att författaren skriver det ur automatiskt hårdvarustöd?

" With GK110 and later, CUDA bypasses the graphics command processor and is handled by a dedicated function unit in hardware which runs uncoupled from the regular compute or graphics engine. It even supports multiple asynchronous queues iin hardware as you would expect.

Ask your personal Nvidia engineer for how to share GPU side buffers between DX12 and CUDA."

"Best case scenario for AMD is the absolute worst case scenario for Nvidia.
And exactly the same vice versa as well, if you count in the use of CUDA. "

Artikeln är skriven för 16 månader sedan så blir det nog så att den inte tar hänsyn till Pascal. Hursomhelst ger den en annan vinkel och tolkning för AMD eller NVidia som är mer optimerad för DX12. Från utvecklarperspektivet berättar artikeln att AMD har ett mer intuitivt sätt att hantera multi-engine support, vilket Pascal möjligen adresserat? Hursomhelst är det inte ovanligt att höra att GCN är lättare att utveckla för.
"For the future, I hope that Nvidia will get on par with AMD regarding multi engine support. AMD is currently providing a far more intuitive approach which aids developers directly. "

GCN4 har adresserat nackdelar du nämnde innan vilket går att läsa om i första posten till tråden. Detta är en av anledningarna till att insatta beräknar fram RX480 till ca 390x eller högre prestanda vid 1266Mhz. Senaste drivrutinen 16.6.2 (igår eller förrgår) har beskrivits som mer optimerad men för instabil för testande så recensenter väntar på en ny version vilket kommer ge svar på alla frågor - eller så får vi helt enkelt vänta till 29 juni...

Personligen tycker jag den här generationen är väldigt spännande som 40 till 28nm och Fermi kontra GCN1 men där var det inte samtidigt som Pascal och GCN4 ligger nu...

Permalänk
Hjälpsam

En liten påminnelse till de handlare, som känner sig frestade att sätta priserna i samråd men andra.
http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...
Ni riskerar 10% av företagets årsomsättning i böter och det är lätt som en plätt för oss att anmäla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kraeshok:

"Best case scenario for AMD is the absolute worst case scenario for Nvidia.
And exactly the same vice versa as well, if you count in the use of CUDA. "

Detta är akilleshälen med DX12, framförallt om vi fortsätter ha en väldigt sned fördelning mellan AMD och Nvidia på marknaden. Med DX11 kan drivers i någon mån kompensera för skillnader, i DX12 flyter de upp till ytan och hamnar i knät på utvecklaren. Givet fördelningen i marknadsandel hade AMD varit körda om de inte haft en så anpassningsbar design.

Men sådant kommer inte gratis. Jämfört kapacitet för 970 och 390, två kretsar som presterar väldigt snarlikt. På i princip varje punkt är kapaciteten i 390 vida högre än 970, något som inte fungerar marknadsmässigt då Nvidia hela tiden kan hålla högre marginaler på kretsar med en viss prestanda (enklare kretsar för en viss prestandanivå). Så är man snäll kan man kalla GCN för enklare att programmera för, tar man hänsyn till hur den borde prestera givet kapacitet så är enda rimliga slutsatsen att GCN är en total katastrof.

Av mycket att döma ser Polaris ut att vara betydligt mycket effektivare, d.v.s att den presterar betydligt närmare Pascal/Maxwell i "prestandaindex / GFLOPS". Har aldrig förstått hur någon kunde se AMDs 300-serie som bättre än Nvidias 900-serie och tydligen såg ungefär 80 % marknaden samma sak. Men har personligen stora förhoppningar på kommande AMD-kretsar och det låter ju strålande i förhandssnacket, om ungefär en vecka lär vi se hur mycket verkstad det faktiskt är också.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Random reddit så salt på det.

Jag förväntar mig mellan 970 o 980 på REF

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket salt då recensenter fått drivrutiner först idag så alla tidigare resultat verkar ganska irrelevanta.

Senaste reddittråden hade det väl just över ref 980?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Haha det där skulle bli en rätt brutal böter lol

Måhända att vi ändå får se rx480 8gb ref för 2500?

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Absolut att 900-serien är starkare än 300-serien. Det är ofta det som ATI och AMD gjort fel, försöker vara för visionära istället för att bygga på en bra grund och vänta in rätt tillfälle att lansera ny arkitektur. Nvidia har lyckats väl med detta sett ur 5 och 10 år perspektiven. Dock verkar AMD RTG tänkt till riktigt noggrant inför lanseringen av Polaris och Vega.

Tydligen har "out of order execution" bekräftats nu.

Permalänk
Medlem

haha, wut? polaris out of order?
snart lär det stå att den stödjer x86
ballt hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kraeshok:

@Yoshman:
Absolut att 900-serien är starkare än 300-serien. Det är ofta det som ATI och AMD gjort fel, försöker vara för visionära istället för att bygga på en bra grund och vänta in rätt tillfälle att lansera ny arkitektur. Nvidia har lyckats väl med detta sett ur 5 och 10 år perspektiven. Dock verkar AMD RTG tänkt till riktigt noggrant inför lanseringen av Polaris och Vega.

Tydligen har "out of order execution" bekräftats nu.

Känns lite som att vi har en ny HD4870 framför oss. Riktigt lovande isåfall.

Hoppas vi får en rejäl infodump imorgon, om det så är framdlyttad NDA eller läckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Yoshman:
Absolut att 900-serien är starkare än 300-serien. Det är ofta det som ATI och AMD gjort fel, försöker vara för visionära istället för att bygga på en bra grund och vänta in rätt tillfälle att lansera ny arkitektur. Nvidia har lyckats väl med detta sett ur 5 och 10 år perspektiven. Dock verkar AMD RTG tänkt till riktigt noggrant inför lanseringen av Polaris och Vega.

Tydligen har "out of order execution" bekräftats nu.

Det är roligt att du nämnde just detta, alla bör vara tacksamma att just amd är visionärer. De bryter mot normen och skapar nytt. Problemet är väl att de använder just deras nya teknologier i "fel" tillfällen och ibland sumpar de helt sina riktigt smarta ideer.

Än idag tror jag att fiji kretsen hade gjort bättre ifrån sig med högt binnade gddr5 minnen
Men detta vågspel gav väg för små kort och gav också väg för hbm som måste börja någonstans ? Aja hur som så är det helt klart positivt med innovativa ideer och inte bara stärka det som redan är starkt. En balans mellan båda är bäst:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Med tanke på att AMD rekommenderar 2400kr inkl moms, tycker jag inte det.
Mycket möjligt att han får rätt, men räkna i så fall med att priserna kommer att falla ned mot 2500kr, när kartellen mellan handlarna faller sönder.

Har AMD gått ut med riktpriset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

Någon som vet om kort med eftermarknadskylare kommer att släppas samtidigt vid realesen den 6/29 eller om de kommer att släppas senare.

Och om det kommer att finnas kort som ör kortare än 25 cm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Det är roligt att du nämnde just detta, alla bör vara tacksamma att just amd är visionärer. De bryter mot normen och skapar nytt. Problemet är väl att de använder just deras nya teknologier i "fel" tillfällen och ibland sumpar de helt sina riktigt smarta ideer.

Än idag tror jag att fiji kretsen hade gjort bättre ifrån sig med högt binnade gddr5 minnen
Men detta vågspel gav väg för små kort och gav också väg för hbm som måste börja någonstans ? Aja hur som så är det helt klart positivt med innovativa ideer och inte bara stärka det som redan är starkt. En balans mellan båda är bäst:)

Hade varit billigare iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Har AMD gått ut med riktpriset?

Skickades från m.sweclockers.com

199 dollar för RX 480 4GB, 229 dollar för 8GB. MSRP-priser då.

Skrivet av Shakademus:

Någon som vet om kort med eftermarknadskylare kommer att släppas samtidigt vid realesen den 6/29 eller om de kommer att släppas senare.

Och om det kommer att finnas kort som ör kortare än 25 cm?

Lite osäker på eftermarknadskylare, hitills har vi bara sett läckor på referenskort. Hade customkort varit aktuellt på lanseringsdagen så borde bilder på dessa "läckt" vid det här laget. Är ju ändå perfekt gratis marknadsföring för de olika företagen.

Referenskorten, trots kyllösning som hänger utanför PCB är 24cm. Men kortare modeller lär komma. Har för mig någon i tråden nämnt att PCB ska vara 18cm så med rätt kylning lär vi få se väldigt kompakta kort med.

Permalänk
Medlem

@Shakademus: Nej inga non ref vid release enligt senaste ropet.

Permalänk
Inaktiv

Sapphires Radeon RX 480 har dissekerats: http://www.guru3d.com/news-story/sapphire-radeon-rx-480-disas...

Se källan för fler och större bilder: http://diy.pconline.com.cn/805/8053421.html

EDIT: Lånar Guru3Ds bilder, artikeln är ändå länkad.

Permalänk

Sweet blir perfekt för min itxlåda.

Skrivet av anon5930:

199 dollar för RX 480 4GB, 229 dollar för 8GB. MSRP-priser då.

Lite osäker på eftermarknadskylare, hitills har vi bara sett läckor på referenskort. Hade customkort varit aktuellt på lanseringsdagen så borde bilder på dessa "läckt" vid det här laget. Är ju ändå perfekt gratis marknadsföring för de olika företagen.

Referenskorten, trots kyllösning som hänger utanför PCB är 24cm. Men kortare modeller lär komma. Har för mig någon i tråden nämnt att PCB ska vara 18cm så med rätt kylning lär vi få se väldigt kompakta kort med.

http://cdn.videocardz.com/1/2016/06/Radeon-RX-480-4.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

199 dollar för RX 480 4GB, 229 dollar för 8GB. MSRP-priser

Så inga rek priser i Sverige så vi vet inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Shakademus: Nej inga non ref vid release enligt senaste ropet.

Dock kommer OC varianter finnas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@PalmiNio: både jag och en annan kille har bekräftat priser under 3k för 8gb versionen med refkylare.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PalmiNio:

Så inga rek priser i Sverige så vi vet inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har trott att 199$ och 229$ även skall gälla i Sverige.
Låter märkligt men inte omöjligt att AMD skulle välja priser som skiljer sig markant åt för vissa länder.
Återstår att se vad priserna i så fall blir för övriga Europa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har trott att 199$ och 229$ även skall gälla i Sverige.
Låter märkligt men inte omöjligt att AMD skulle välja priser som skiljer sig markant åt för vissa länder.
Återstår att se vad priserna i så fall blir för övriga Europa.

Har ju som sagt hänt att de satt samma pris i euro i Europa som i dollar i USA. Hoppas det inte är fallet denna gången. Tror nog det är gamla lager som är där skon klämmer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Har ju som sagt hänt att de satt samma pris i euro i Europa som i dollar i USA. Hoppas det inte är fallet denna gången. Tror nog det är gamla lager som är där skon klämmer.

He he hoppas att du har rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns lite som att vi har en ny HD4870 framför oss. Riktigt lovande isåfall.

Hoppas vi får en rejäl infodump imorgon, om det så är framdlyttad NDA eller läckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas hursomhelst på att det är ett dugligt mellansegment kort, skulle betyda en hel del för PC-gaming scenen för $199! Och kanske lite vettigare grafikkortspriser igen

Skrivet av criscros:

Det är roligt att du nämnde just detta, alla bör vara tacksamma att just amd är visionärer. De bryter mot normen och skapar nytt. Problemet är väl att de använder just deras nya teknologier i "fel" tillfällen och ibland sumpar de helt sina riktigt smarta ideer.

Än idag tror jag att fiji kretsen hade gjort bättre ifrån sig med högt binnade gddr5 minnen
Men detta vågspel gav väg för små kort och gav också väg för hbm som måste börja någonstans ? Aja hur som så är det helt klart positivt med innovativa ideer och inte bara stärka det som redan är starkt. En balans mellan båda är bäst:)

Jo, håller med, de är ofta 2-5 år för tidiga istället bara för att vara 0-2 år. En viktig anledning är sabotaget av pengaflödet för AMD vs Intel i x64 skandalen 10-15 år tillbaka. Tragisk händelse men vi är här vi är nu...

Fiji-kretsen hade haft mindre shaders med en gddr5 kontroller och inte kunnat lägga lika mycket watt på själva grafikdelen av GPU:n. Gddr5 kontroller med 8 minneskapslar kostar runt 35w medan HBM med 8 kostar 20watt och har ett väldigt litet fotspår i GPU:n i jämförelse. Fast Fiji's huvudproblem verkar vara t.ex. hur shaders nyttjas då dispatchern inte kunnat hänga med. Lite obalanserad krets på inom vissa områden, den nyttjar sällan sin fulla potential läste jag något om i en analys, har för mig Raja Koduri har kommenterat något om det också. Om jag förstått det hela rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Hoppas hursomhelst på att det är ett dugligt mellansegment kort, skulle betyda en hel del för PC-gaming scenen för $199! Och kanske lite vettigare grafikkortspriser igen

Jo, håller med, de är ofta 2-5 år för tidiga istället bara för att vara 0-2 år. En viktig anledning är sabotaget av pengaflödet för AMD vs Intel i x64 skandalen 10-15 år tillbaka. Tragisk händelse men vi är här vi är nu...

Fiji-kretsen hade haft mindre shaders med en gddr5 kontroller och inte kunnat lägga lika mycket watt på själva grafikdelen av GPU:n. Gddr5 kontroller med 8 minneskapslar kostar runt 35w medan HBM med 8 kostar 20watt och har ett väldigt litet fotspår i GPU:n i jämförelse. Fast Fiji's huvudproblem verkar vara t.ex. hur shaders nyttjas då dispatchern inte kunnat hänga med. Lite obalanserad krets på inom vissa områden, den nyttjar sällan sin fulla potential läste jag något om i en analys, har för mig Raja Koduri har kommenterat något om det också. Om jag förstått det hela rätt...

Om amd väljer att göra en krets med dubbla polaris 10 i samma chip (alltså samma antal shaders som fiji hade) med gddr5x så lär det vara ett riktigt monster.

Hbm2 kanske har en plats som minne inbyggt i kretsen sj? Typ som l2 lämnar datapaket i när minnes cache e full? Eller kanske någon hybrid lösning mellan gddr5x och hbm2?

Grejen med fiji är att den var uppbyggt på samma grund arkitetur från 7000serien utan någon förändring .. Så egentligen är gcn arkiteturen i dem väldigt bra för att ha varit oförändrad i 4år:)

Amd hade ju kunnat göra ändringarna som de har gjort för polaris i deras 28nm arkitetur och ha varit på top skulle ja gissa.. På fyra år så blev det bara refresh efter refresh utan mkt ändring i kretsen i sig..

Detta är taget ur minnet så Jag kan ha sagt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En liten påminnelse till de handlare, som känner sig frestade att sätta priserna i samråd men andra.
http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...
Ni riskerar 10% av företagets årsomsättning i böter och det är lätt som en plätt för oss att anmäla.

Kan du inte slänga in en anmälan om 1000 serien för nvidia? Kostar över 1000kr mer än rekommenderade priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Viochee:

Kan du inte slänga in en anmälan om 1000 serien för nvidia? Kostar över 1000kr mer än rekommenderade priset

Skickades från m.sweclockers.com

Fick det till 200-300 mer för 1070 founders edition, vilket är ca 5% extra, det tycker jag känns acceptabelt för ett eftertraktat kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1080 menade jag

Skickades från m.sweclockers.com