Eget företag, pengar på kontot, vems är det?

Permalänk
Medlem

Eget företag, pengar på kontot, vems är det?

Jag har sedan ett tag tillbaka eget företag och det känns som att det är ganska tråkigt med allt vad administration och bokföring heter, plus att det är trögt att lusläsa regler och sånt på skatteverket så jag slänger ut en fråga här ifall det är någon som kan det här som rinnande vatten, eller åtminstone bättre än jag själv.

Förra året fakturerade jag 10 800 ex moms (13 500 inkl). Ur detta gjorde jag ett eget uttag på 4500 kr som lön till mig själv. Under deklarationen skickade jag iväg momsen (2700). Jag har kollat lite i efterhand och konstaterat att jag inte betalade sociala avgifter (vid eget företag betalar man löneskatt på en viss procent istället) men när deklarationen kom skulle jag få tillbaka ~3700. Efter att ha deklarerat i företaget blev summan istället ~1000 kr. Mellanskillnaden antog jag vara den löneskatt som verkar rimlig enligt uppskattad procentsats.

Nu har jag alltså ett par tusen kronor inne på mitt företagskonto, men jag vetefan om det är mina pengar? Är det någon som kan erbjuda belysande information i frågan så vore jag hemskt tacksam! Jag har inte mycket till revisorer i bekantskapskretsen så jag förlitar mig på Sweclockers (som man ofta gör, dårå).

Alltså.

10800 minus 4500 (momsen plus-minus-noll då).
3700 i återbäring minus ~2700 som jag antog var löneskatten.

Drygt 6000 på kontot, vems är det?

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har en enskild firma?
Sen har du väl utöver firman även en anställning?

Vid beskattning sammanställs inkomst av tjänst med inkomsten från den enskilda firman. Därefter beräknas skatten.

Det du kallar för löneskatt heter i själva verket egenavgifter och är motsvarigheten till sociala avgifter när man driver egen firma.

Tyvärr har jag inte arbetat med enskilda firmor tillräckligt för att hjälpa dig med ett mer specifikt svar på dina frågor.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är inget direkt svar på din fråga, men jag kan rekommendera att anlita en redovisningsbyrå/revisor som hjälper dig med bokföringen. Oavsett om det är mycket eller lite så är det skönt att slippa allt kladd. I och med att du fakturerat såpass lite förra året så gissar jag att du har rätt få transaktioner. Om så är fallet så är det inte många tusenlappar om året som går till redovisningsbyrån.

My 2 cents.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

My bad, ja det är enskild firma.
Utöver firman har jag varit student fram tills i måndags och är nu mellan jobb typ.

Ah! Egenavgifter, löneskatt, sociala avgifter. It's a jungle out there, man!

Nånstans tänker jag att om jag hade betalat egenavgifter enligt given procentsats så hade jag fått tillbaka ~3700 i återbäring och jag vill minnas att jag resonerade så vid deklarationen att det är ju dumt att betala in skatt eftersom jag ändå får återbäring oavsett. Med det menat att jag skulle "ta ut" ~2700 av min återbäring i förtid typ.

Så nånstans tänker jag att 2700 av de 6000 är mina rakt upp och ner, eftersom jag ändå hade fått dem i återbäring senare. Men övriga 3300? Beats me.

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Medlem

Gorian: Jag känner i efterhand att jag bara borde sålt fakturan till ett kreditbolag som skulle skött det hela åt mig. Jag hade fått pengar direkt och inte behövt tänka mer på det.

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Medlem

under en viss summa är väl hobbyverksamhet och behöver ej beskattas?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

@Nätpär: När det är enskild firma så är det ingen skillnad mellan "dina" och "företagets" pengar eftersom du och den enskilda firman är samma person juridiskt och skattemässigt. Du behöver alltså inte bekymra dig om det, utan se bara till att alla skatter du ska betala är betalda så är resterande pengar alltid dina. Dvs pengar exkl moms minus egenavgifter minus inkomstskatt. I runda slängar brukar det landa runt 100% - 30% egenavgifter - 30% inkomstskatt = cirka 50%. Av 10000 kan du normalfallet alltså plocka ut runt 50%. Sen är det lite grundavdrag, varierande skattesatser mm som försvårar i det individuella fallet. Avdrag behöver du såklart inte skatta på heller.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ett tips är faktiskt att ringa Skatteverket. De är förvånansvärt hjälpsamma och duktiga, iaf de jag har haft turen att prata med.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

Det är skatt från första kronan. Dock har du inte skyldighet att föra bokföring och deklarera om du omsatt under typ 40' utan att ha gjort vinst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Det är inget direkt svar på din fråga, men jag kan rekommendera att anlita en redovisningsbyrå/revisor som hjälper dig med bokföringen. Oavsett om det är mycket eller lite så är det skönt att slippa allt kladd. I och med att du fakturerat såpass lite förra året så gissar jag att du har rätt få transaktioner. Om så är fallet så är det inte många tusenlappar om året som går till redovisningsbyrån.

My 2 cents.

Mvh,
Gorian

Visst, men inte om man har ett "företag" som omsatt knappa 10 på ett år. Det är INTE billigt med revisor.
Timlön på 500-1000kr.

Permalänk
Avstängd

Enklast att använda firmify.se eller coolcompany.se

Permalänk
Medlem

@TobiasStockholm: Det var så jag resonerade när jag tog ut 4500. Lite mindre än 50% av 10 800 liksom. Men nu har jag som sagt en massa pengar på kontot som jag inte vet vems det är. Känns som att jag skulle ha missat något? Jag blir osäker på om jag faktiskt betalat inkomstskatt till exempel.

@sime: Nu råkar det ju vara söndag och skatteverket har inte öppet idag. Men jag ska ta mig en ring till dem i morgon!

Jocke86 och JuCke, ja det är ju så. Jag hade inte behövt redovisa det, men har man yxat hål i båten får man ro som fan.

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk

Pga de ganska nyligen införa löneskattavdragen så är det väldigt låga egenavgifter på låga inkomster. Betydligt mindre än 50%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätpär:

@TobiasStockholm: Det var så jag resonerade när jag tog ut 4500. Lite mindre än 50% av 10 800 liksom. Men nu har jag som sagt en massa pengar på kontot som jag inte vet vems det är. Känns som att jag skulle ha missat något? Jag blir osäker på om jag faktiskt betalat inkomstskatt till exempel.

@sime: Nu råkar det ju vara söndag och skatteverket har inte öppet idag. Men jag ska ta mig en ring till dem i morgon!

Jocke86 och JuCke, ja det är ju så. Jag hade inte behövt redovisa det, men har man yxat hål i båten får man ro som fan.

Du behöver som sagt inte bry dig om vems pengar det är i enskild firma.
Betala skatten som du redovisar årsvis.
Dessutom tror jag att egenavgifterna först ska dras som schablonavdrag tills man har tillräckligt med uppgifter för att deklarera den korrekta summan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Visst, men inte om man har ett "företag" som omsatt knappa 10 på ett år. Det är INTE billigt med revisor.
Timlön på 500-1000kr.

Jag har redovisningsbyrå (ej revisorer) som sköter min löpande bokföring. De fakturerar bara de månader som jag faktiskt har utfört några aktiviteter, övriga månader fyller de bara i nollorna (gratis). Ink årsredovisning så går det väl på kanske 5000kr om året.

Men visst är det bara 10,000kr om året han har för avsikt att dra in så är det onödigt att slänga 50% på redovisning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Du behöver som sagt inte bry dig om vems pengar det är i enskild firma.
Betala skatten som du redovisar årsvis.
Dessutom tror jag att egenavgifterna först ska dras som schablonavdrag tills man har tillräckligt med uppgifter för att deklarera den korrekta summan.

Det stämmer, man gör ett schablonavdrag på 25 % för egenavgifterna. Detta eftersom man inte vet exakt hur stora avgifterna blir. Skattverket påför de faktiska avgifterna i slutskattsedeln, och man gör avstämning för detta i nästa års deklaration.

Som tidigare nämnt är pengarna dina. Om du använder dem privat bokför du som ett eget uttag. Det du måste göra är att deklarera för inkomsten i inkomstdeklarationen som tillhör året inkomsten uppstod. Inkomst för det här året deklareras alltså i nåsta års inkomstdeklaration.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det finns inga genvägar, bara att lära sig hur det hela funkar. Jag tycker du nästa reda är hemma så att säga. Lite mera kunskap så ska du se att det hela inte är så svårt som man först tycker att det verkar. Rådet i tråden att ringa skatteverket är bra. Sedan ska du bokföra via ett datorbaserat system. Strunta i revisor, de är bara dyra och du lär dig inget själv då. Och du måste ändå kunna dessa saker om du ska driva eget.