Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Skrivet av AxF:

Nu har jag installerat mitt 1080 Strix. Verkar som att dom här korten redan är överklockade vad dom tål

Mitt kort boostar 1974Mhz stock, fått upp boost till 2012Mhz. Det är vad det klarar max, 5Mhz till så hänger sig firestrike. Minnet fick jag upp 1000Mhz också. Så... 2012Mhz och 11000Mhz på minnet.

Kortet går tyst och fint vid full load, max 77c

Använde du medföljande program för att klocka? Mitt medföljande program startar tillsammans med Windows och jag måste välja oc eller Hami g etc vid varje uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Mitt 1080 Strix från CDON ändrades precis till "Förbokat" igen.

Edit: Verkar hoppa friskt mellan "Förbokad" och "Behandlas". Bugg?

Mjo min står som förbokad nu också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintagext:

Använde du medföljande program för att klocka? Mitt medföljande program startar tillsammans med Windows och jag måste välja oc eller Hami g etc vid varje uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag kör msi afterburner.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej, jag kör msi afterburner.

Det fungerar hur bra som helst att klocka FE med Afterburner, vet inte hur det är med partnertillverkarna men Asus tex vill ju promota sitt eget program med sina game och OC-modes. Personligen skulle jag vägra att installera det, Asus AI Suite har avskräckt mig, särskilt ihop med Windows 10. Asus gör bra hårdvara, men har inte dom vassaste programmerarna. Mao skulle jag köra Afterburner oavsett märke på kortet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Nu har prissänkningarna börjat. Innan man ens fått sina kort.

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Fick mitt Gainward 1080 GLH i måndags. Då planerna var att åka till min tjej så var det en snabb uthämtning ifrån posten för att hinna hem och sätta in kortet i dator. Då jag skulle med tåget till Jönköping vidare till tjejen så han jag inte testa kortet. Men åkte extra tidigt ifrån henne på tisdag morgon för att ha 45 min innan bussen där jag bor går till jobbet. Körde en Firestrike bench, maxade inställningar (1080p, har suttit på en gammal 1680x1050 120hz skärm innan, den första 3D skärmen från Samsung) Men var trött på SLI på den tiden (GTX 680) Så lyxade till det med min första IPS panel för två månader sen. En Dell Ultrasharp u2414h, 60 hz. Så jävla nöjd. Var sugen på den större modellen Sweclockers testade på 2k upplösning. Men nä. Sitter på denna till 4k uppgradering om 2-3 år.

Men känslan att gå in i GTA V, The Witcher 3 och Rise of the Tomb Raider med absolut maxade inställningar var en fröjd, jämfört med mitt GTX 760. Hade förberett inställningarna till mitt nya kort. Jag älskar The witcher spelen, men tredje delen har jag väntat med från när det släpptes till jag skulle skaffa nytt grafikkort. Nu jävlar ska jag dra igen denna underbara saga med maxade inställningar och stabil fps!

Kan tillägga att denna Dell skärm är underbar. 60hz/fps känns fan riktigt jävla smooth för att vara 60 hz. Vet inte varför. Men suttit på 120hz skärm i så många år och denna skärmen sviker mig inte i flytet! Gav mina gamla komponenter till en polare som har det lite svårt gratis. Bytte nämligen ut processorn också för några månader sen från en i5 4670 till en i7 5775C. Han satt på en laptop och lirade så han fick en fin uppgradering också, gamla Quake 3 räven

Ursäkta min entusiasm, tagit några kalla medans jag slängde ihop kompisen stationära dator (övertsa bilden) Han satt innan på en laptop som han gav 8500 kr för för drygt 3 år sen. Men ni kan andas lugnt, det är en SSD i hans maskin tack vare mig

PS nej jag är ingen moddare, har inget glas på chassit. Kabeldragningen kan säkert göras snyggare, jag bryr mig inte. Fina temps så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

Hah! Nu har mitt datum hos Komplett ändrats igen, denna gången till 8 Juni... ja nu har dom problem verkar det som!

Permalänk

8 Juni?

Det verkar vara sommarbarn överallt...Från SMHI till Komplett
Min order på Strixen står nu 13 Juli på från Komplett!

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk

"Tror" de skickat största delen av de första korten till marknader som är större än den nordiska.
De prioriteras högre än oss på den nordiska marknaden.

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-1080-GR-8GB/255...

Palit 1080 GTX Game Rock, beställde ett då de hade på lager och de har nu skickat det, inom loppet av typ 1 timme. Bra pris oxå

Permalänk

Någon här som beställt på Alina? Jag ligger 3:a i kö där på Strixen. Ringde in och de sa att de visste inte när korten skulle komma.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

@davidvirus: Jag beställde därifrån (28/5) och fick beskedet 30:e juni, dock preliminärt. Det är även oklart hur många kort som de ska få in. Jag avbokade igår och köpte ett Palit kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Mitt Palit GTX 1080 Super JetStream som jag beställde från Proshop igår ligger på Taulov Pakkecenter i Danmark, förhoppningsvis blir det leverans på måndag.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av LocSin:

Palit 1080 GTX Game Rock, beställde ett då de hade på lager och de har nu skickat det, inom loppet av typ 1 timme. Bra pris oxå

Hihi, jag med. Blev till att avbeställa mitt FTW. Det här kortet verkar ju ok med 6+8pin och dubbel bios.

Den där loggan är ju dock anskrämlig Tur att man inte har titthål i låddan

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av MensInsana:

Hihi, jag med. Blev till att avbeställa mitt FTW. Det här kortet verkar ju ok med 6+8pin och dubbel bios.

Den där loggan är ju dock anskrämlig Tur att man inte har titthål i låddan

Hehe jo kortet vinner inga priser för att det är snygg är ju då säkert! Tyvärr har jag en fönster på lådan och sen ett liggande moderkort, så jag kommer måste se styggelsen varje gång jag tittar på burken. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Hehe jo kortet vinner inga priser för att det är snygg är ju då säkert! Tyvärr har jag en fönster på lådan och sen ett liggande moderkort, så jag kommer måste se styggelsen varje gång jag tittar på burken. XD

Tycker det ser rätt bra ut förutom loggan. Ren och fin design och sen är ju priset helt Ok också.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Riktigt nice, var det jag la beställning på.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Haha ganska komiskt, Komplett och Webhallen går ut med datum. Inet och Proshop ligger lågt och får in korten bland dom första. Glad att jag beställde från Inet och sitter nu med ett vattenkylt Evga 1080 Sc.

Permalänk
Avstängd

nej

nej

Visa signatur

I7 8700k
MSI RTX 2080Ti
Corsair 16GB LPX DDR4 8X2
Fractal Design Define C
Nick: Saman1820

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Jag övervägde det kortet men kände att jag inte kunde leva med ett vitt och blått kort (med en hemsk logga) i min burk. Kör med det numera lite uttjatade rött och svart temat. Hade tur att Proshop samtidigt hade Palits Super Jetstream i lager som är betydligt trevligare för ögat.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Tycker det ser rätt bra ut förutom loggan. Ren och fin design och sen är ju priset helt Ok också.

Jo, det är just loggan som är hemsk. Det vita ser jag hur det skulle funka bra med det vita i mitt asus z170-a, t.ex. Känns som om jag start nån bashing för detta stackars prisvärda kort med 8+6 pcie ström och dual bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MensInsana:

Jo, det är just loggan som är hemsk. Det vita ser jag hur det skulle funka bra med det vita i mitt asus z170-a, t.ex. Känns som om jag start nån bashing för detta stackars prisvärda kort med 8+6 pcie ström och dual bios.

Palit 1080 korten verkar överlag underskattade i förhållande till dom större märkena Asus, MSI, EVGA och Gigabyte. Jag tror att det är bra kort och om jag inte har fel så är det Gainward som ligger bakom Palit.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Palit 1080 korten verkar överlag underskattade i förhållande till dom större märkena Asus, MSI, EVGA och Gigabyte. Jag tror att det är bra kort och om jag inte har fel så är det Gainward som ligger bakom Palit.

När man kollar på reviews osv så är prestandaskillnaden mellan olika tredjepartskort väldigt små. Det är endast max några få FPS som skiljer. Tror inte att man märker någon större skillnad om man kör på ett Palit kort eller ett ASUS kort när det gäller prestanda. Kylaren på ASUS, MSI osv lär nog vara bättre dock.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

När man kollar på reviews osv så är prestandaskillnaden mellan olika tredjepartskort väldigt små. Det är endast max några få FPS som skiljer. Tror inte att man märker någon större skillnad om man kör på ett Palit kort eller ett ASUS kort när det gäller prestanda. Kylaren på ASUS, MSI osv lär nog vara bättre dock.

Faktiskt, så skulle jag placera de som har 2x10 cm fläktar i en svalare och tystare kategori. Asus med 3x, t.ex. (mindre än 10 ) låter mer, låter vid högre frekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MensInsana:

Faktiskt, så skulle jag placera de som har 2x10 cm fläktar i en svalare och tystare kategori. Asus med 3x, t.ex. (mindre än 10 ) låter mer, låter vid högre frekvens.

Har inte så bra koll på vad dom olika märkena har för storlek på sina fläktar men mitt nuvarande kort (MSI 1070 Gaming X) är otroligt tyst. Funderar dock på att returnera kortet och skaffa ett KFA2 1080 för 6200~ och är inte alls orolig för prestandan gentemot typ Strix eller andra populära kort. Är endast lite rädd för kylförmågan/dB-nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Mitt blev skickat i fredags enligt Proshop, men när jag söker på kollinumret så är det tomt i alla fält. Så jag antar att leverans bara är beställt och att det kommer skickas i morgon. Ibland så hatar jag verkligen helgdagar!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ja Palit och Gainward är samma företag, fast det är Palit som äger Gainward, inte tvärtom

Enligt denna recension så är Gainward-kortet (som är identiskt med Palit) det bästa 1080-kortet på marknaden.

Och Guru3d verkar säga samma sak, fast om Palit-kortet då
http://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-gtx-1080-g...

"The Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition offers serious factory tweaks on both GPU core and memory (and likely a little on the power limiter as well). This resulted in the fastest GTX 1080 we have tested to date"

Så här i efterhand så är jag jävligt glad över att Strix blev sån bristvara. Nu får jag ett bättre kort till lägre pris, och jag får det dessutom tidigare

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja Palit och Gainward är samma företag, fast det är Palit som äger Gainward, inte tvärtom

Enligt denna recension så är Gainward-kortet (som är identiskt med Palit) det bästa 1080-kortet på marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U

Och Guru3d verkar säga samma sak, fast om Palit-kortet då
http://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-gtx-1080-g...

"The Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition offers serious factory tweaks on both GPU core and memory (and likely a little on the power limiter as well). This resulted in the fastest GTX 1080 we have tested to date"

Så här i efterhand så är jag jävligt glad över att Strix blev sån bristvara. Nu får jag ett bättre kort till lägre pris, och jag får det dessutom tidigare

avbeställde mitt asus strix från webhallen och beställde palit kortet från proshop, efter lite efterforskande så insåg jag också att kortet verkar underskattat troligtvis för att det är ett mer okänt märke. dom kan ibland vara bättre eftersom de måste det för att klara sig eller växa.

sen är det en fördel att det finns i lager

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nu avbeställde jag mitt MSI Seahawk EK X kort och beställde ett Palit istället. Jag insåg att det kommer kosta mer än det smakar då jag troligtvis skulle blivit tvungen att skaffa en radiator till + fittings och sen var planen också PETG rör. Det hela skulle blivit ett mer omfattande projekt än vad jag orkar hålla på med just nu.

Visa signatur