Kan man byta modem/router hur som helst?

Permalänk
Medlem

Kan man byta modem/router hur som helst?

Tja undrar om man kan byta sitt modem/router som man fått av sin operatör, helt fritt eller om det uppstår problem.

När vi (tjejen) skaffade internet till hennes lägenhet via BBB så följde det med ett Zyxel P-2601 modem/router, och den duger la för det mesta. Problemet är att det ibland krånglar om man utnyttjat banbredden mycket. Det ännu större problemet är att man inte kan konfigurera den via dess ip adress 192.168.254. Det lär vara relaterat till - http://www.sweclockers.com/nyhet/19560-bredbandsbolaget-tappe... så om man skall göra några ändringar (t.ex. låsa upp portar mm) så måste man ringa BBB och be dom göra det år än så vitt jag har förstått det.

Oavsett vad, så vill jag kasta modemet åt !%#&@ och skaffa ett redigt modem/router som är min att konfigurera som jag vill och som inte lägger ner vid för hög belastning. Har dock ingen aning om någonting i router/modem-vägar men som jag har förstått det så kan man byta ut BBBs zyxel mot en annan router så länge den har adsl funktioner t.ex. https://www.inet.se/produkt/5400035/asus-dsl-ac52u-ac750-adsl... . Om mina förhoppningar är sanna så hade det bara varit att plugga in denna typen av router i telejacket och sen köra, eller har jag uppfattat detta fel? Som sagt vet ytterst lite om detta.

Hastigheten är 24 mbit ner och det går via telejacket.
Tack på förhand!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Du kan konfigurera modemet genom följande steg:
1. Koppla från DSL-kabeln.
2. Håll in reset-knappen i 10 sekunder med modemet på.
3. Anslut en dator till modemet och surfa till http://192.168.1.254/
4. Logga in med användarnamnet user och den trådlösa nätverksnyckeln som lösenord.
5. Konfigurera modemet
6. Koppla in DSL-kabeln

Om man bara ser till att modemet inte överhettas så fungerar det helt okej som modem. Som router är det dock helt värdelöst, så jag föreslår att du bryggar ditt Zyxel-modem och köper en bättre router som du kopplar bakom.

Tillägg: Undvik DSL-routrar. Köp hellre ett DSL-modem och en "vanlig" router separat, så har du enormt mycket större flexibilitet i framtiden när du får fiber/flyttar/annat händer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Inte hos telia iaf. Dom tvingar en att använda deras skräp...

Permalänk
Medlem

Därför man bryggar leverantörens skräp till "router" så man bara använder dem som modem. Så har man egen router som klarar belastningen och man kan konfa den hur man vill.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerkan2:

Jaså?

Kör rent modem från dessa och vägrar något annat (fungerar bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tar för givet att det är ADSL du har. Ring BBB och be dom brygga routern åt dig. Dom kan konfigurera det på distans och starta om den så den agerar som modem.

Köp en ny och bättre router och koppla nya routerns WAN-port i modemets LAN1.
Det behövs inga värstinggrejer såvida du inte vill använda specifika finesser som de dyrare routrarna har.
Denna duger säkert väl för dig! https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750/#spec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan konfigurera modemet genom följande steg:
1. Koppla från DSL-kabeln.
2. Håll in reset-knappen i 10 sekunder med modemet på.
3. Anslut en dator till modemet och surfa till http://192.168.1.254/
4. Logga in med användarnamnet user och den trådlösa nätverksnyckeln som lösenord.
5. Konfigurera modemet
6. Koppla in DSL-kabeln

Om man bara ser till att modemet inte överhettas så fungerar det helt okej som modem. Som router är det dock helt värdelöst, så jag föreslår att du bryggar ditt Zyxel-modem och köper en bättre router som du kopplar bakom.

Tillägg: Undvik DSL-routrar. Köp hellre ett DSL-modem och en "vanlig" router separat, så har du enormt mycket större flexibilitet i framtiden när du får fiber/flyttar/annat händer.

Det låter lovande, tack för svaret! Jag skall testa det så fort jag får tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Problemet är att det ibland krånglar om man utnyttjat banbredden mycket.

Det är ett ADSL problem och inte riktigt modem/router problem. Så även om du nu köper en nytt så kommer det problemet troligtvis att kvarstå.

Permalänk
Medlem

Mät med bredbandskollen om du får ut ungefär vad du kan räkna med för anslutningstypen och då utan att ha annan trafik igång samtidigt så du är ensam på linan när du mäter. Är värdet helt åt skogen så felanmäl och se om det går att göra något åt det eller ej.

Får du ett rimligt resultat med Bredbandskollen är det troligast så att det inte är direkt fel på ditt ADSL utan istället helt enkelt så att ADSL som teknik inte riktigt hänger med kapacitetsmässigt längre.

Detta förstärks av att underhållet sparas på så man gör så lite som möjligt, man vill helt enkelt inte lägga en massa pengar på ledningsbyten eller annat dyrt underhåll då tekniken är på väg ut.

Vi har också ändrat användningsmönster från att mestadels surfa runt på nätet(som inte kräver så mycket bandbredd) till att vi streamar allt mer i näten som tar mycket bandbredd och framför allt är streaming mycket känsligare för kortare hack i trafiken som inte märks lika mycket när man gör saker som inte har samma krav på jämn uppspelning. Även nätverksspelande är känsligt för hack och avbrott samt dålig ping även om kravet på bandbredd inte är lika stort.

Tittar man på webb-tv eller Youtube i lite bättre kvalitet så blir det inte så mycket bandbredd över på långsamt ADSL, är man flera på nätverket går det fort att slå i kapacitetstaket.

Är naturligtvis skillnad om man sitter på 24Mbit och kanske får ut 13-20Mbit i praktiken eller om man sitter på 8/1 och får ut 4-5/0,6 som bäst.

Fast under vissa förhållanden kan ett modembyte löna sig som för oss när vi hade ADSL, Vi fick ut ett företagsmodem som teknikern hade över i bilen när Skanovas tekniker hade provat allt annat i felsökningsväg under flera veckor.Ett som de normalt inte ger privatpersoner (tror det är samma Intenomodem som företagstjänsten Telia betal använde) och det fungerade mycket bättre och stabilare än det gråa modem som vi fått nya flera gånger(hade till sist en hel låda med dem) från Bredbandsbolaget utan att det blev bättre.

Nu fick vi ut ca ganska stabilt 11-13Mbit av 24 istället för allt mellan 3-10 och vanligen 4-5 som det gråa gav och detta med samma inställningar för 24Mbit då. Intenomodemet klarade hålla hastighet och synk bättre under dåliga förhållanden.

Fast tack och lov sitter vi på fiber idag så vi slipper allt strul med ADSL och mobila begränsade bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerkan2:

Jag packade ner deras router och satte upp en pfsense och det funkar klockrent... Hur tvingar dom en att ha den?

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har inga tekniska spärrar mot att man kopplar in annan utrustning än smarten men de ger inte support för nått annat, men vet man själv hur man ska konfigurera så är det bara att koppla in vad man önskar använda och köra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion Har följt dina instruktioner och kommer fram till konfig-sidan. Problemet är att om jag väljer bryggat och sätter i dsl kabeln så börjar routern routa ändå, som om uppdateringen återställer mina inställningar. Wifit och alla ethernet portar blir aktiva och allt funkar som vanligt.

Du råkar inte veta något mer om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

@LemonIllusion Har följt dina instruktioner och kommer fram till konfig-sidan. Problemet är att om jag väljer bryggat och sätter i dsl kabeln så börjar routern routa ändå, som om uppdateringen återställer mina inställningar. Wifit och alla ethernet portar blir aktiva och allt funkar som vanligt.

Du råkar inte veta något mer om detta?

Alla ethernetportar är aktiva även när modemet är bryggat och det trådlösa nätverket likaså (även om du borde slå av det senare med knappen). Vad får en enhet du ansluter bakom modemet för IP-adress när du ställt den på att brygga?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Alla ethernetportar är aktiva även när modemet är bryggat och det trådlösa nätverket likaså (även om du borde slå av det senare med knappen). Vad får en enhet du ansluter bakom modemet för IP-adress när du ställt den på att brygga?

Är inte helt hundra på hur man tar reda på det, är det ipv4 adressen du syftar på eller någon annan. Nätverk är som sagt inte min starka sida.
En intressant grej är att min "default gateway" ändrats till 85.228.xx.x, från 192.168.1.154 i "ipconfig".

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orkhan:

Är inte helt hundra på hur man tar reda på det, är det ipv4 adressen du syftar på eller någon annan. Nätverk är som sagt inte min starka sida.
En intressant grej är att min "default gateway" ändrats till 85.228.xx.x, från 192.168.1.154 i "ipconfig".

Ja det är ett tecken på att bryggningen fungerar i så fall eftersom du ansluts till ett publikt nät i stället för ett privat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ett tecken på att bryggningen fungerar i så fall eftersom du ansluts till ett publikt nät i stället för ett privat.

Okej, gött då har man lärt sig någonting nytt. Tack för hjälpen.

Visa signatur