Ny SSD till gammal MBP

Permalänk
Medlem

Ny SSD till gammal MBP

Hej!

Tänkte försöka bringa lite nytt liv till min macbook pro (mid 2010) genom att byta ut den sega 5400 rpm disken mot en ssd. Jag har kollat på inet och var länge inne på att köpa den här men en del recensioner på nätet fick mig att avvakta. Det verkade som att läs/skrivhastigheten sjönk ordentligt för stora filer.

Är det någon som har bättre koll än jag som kan rekommendera en ssd? Eller är det kanske så att den jag länkade kommer räcka?

Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Entusiast

Kör på Samsung 850 EVO, mycket bra disk för priset.
Anledningen till att läs/skriv sjunker på stora filer är för att disken använder TLC nand, googla lite på "TLC slow read/write dram" eller liknande.

Själva anledningen i sig är kort och gott på grund av att dramet/cachen i enheten blir fullt, om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kör på Samsung 850 EVO, mycket bra disk för priset.
Anledningen till att läs/skriv sjunker på stora filer är för att disken använder TLC nand, googla lite på "TLC slow read/write dram" eller liknande.

Har faktiskt ingenting med själva TLC NAND'et att göra utan det att man ofta kör TLC NAND i kombination med en SLC cache. När SLC cachen har fyllts så faller skrivhastigheten. 850 Evo är också TLC men avsevärt mycket bättre sådant.

850 EVO är grym ur ett pris/prestanda perspektiv, men ska man inte belasta den nämnvärt så räcker troligen en enklare disk. 850 Evo är trots allt något dyrare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Har faktiskt ingenting med själva TLC NAND'et att göra utan det att man ofta kör TLC NAND i kombination med en SLC cache. När SLC cachen har fyllts så faller skrivhastigheten. 850 Evo är också TLC men avsevärt mycket bättre sådant.

850 EVO är grym ur ett pris/prestanda perspektiv, men ska man inte belasta den nämnvärt så räcker troligen en enklare disk. 850 Evo är trots allt något dyrare.

Som sagt.

Citat:

Själva anledningen i sig är kort och gott på grund av att dramet/cachen i enheten blir fullt, om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Som sagt.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte ens hur jag missade den delen... *facepalm* vet inte vad jag ska säga, förstår inte ens själv vad som hände där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Jag vet inte ens hur jag missade den delen... *facepalm* vet inte vad jag ska säga, förstår inte ens själv vad som hände där.

Så länge infon kommer fram, klargörheter har aldrig skadat så du gjorde helt rätt, kan även enkelt missa något via telefonen.

PS: Det måste vara solen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -