Datorer från 90-talet till filminspelning

Permalänk
Medlem

Datorer från 90-talet till filminspelning

Hej!

Jag hoppas att det här inlägget är okej, känn er fri att plocka bort annars. Jag jobbar som rekvisitör på en kortfilm som vi ska spela in nu i sommar. Den utspelar sig i slutet på 90-talet och jag är nu på jakt efter en gammal dator från den här tiden gärna en bärbar variant. Har kollat med återvinningscentraler och diverse företag som reparerar datorer, men inte fått något napp. Har förstått att jag är några år för sen... Är det någon här som har tips på vart man ska vända sig?

Dessutom funderar jag på vad det fanns för typ av bärbara datorer vid den tiden och var det något man hade hemma eller bara för arbete? Är själv bara van vid stationära. I filmen ska de skriva ett brev i ett worddokument vilket jag antar inte är något bekymmer, men de ska även spela Quake II - skulle det alls vara rimligt eller skulle man bara ha en stationär dator till det?

Tusen tack för svar!

Permalänk

Tror nog mest en stationär ska användas för det ändamålet. Bärbara datorer var inte så vanligt på den tiden. Framförallt inte för att spelas på. Satsa på en gammal PII/PIII/P4:a så blir det realistiskt. Borde finnas folk på detta forumet som kanske har en kvar eller som iaf vet var du kan få tag på en. Ett annat tips kan vara att fråga vaktmästaren på någon skola om de har någonting undanstoppat i gömmorna. Borde numera stå otaliga oanvända maskiner på vindar och källare.

Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Aleakim:
Hejsan!
Jag har en mängd datorer från 90- talet. Bland annat en Lap Power laptop från 1997 med
Pentium 166MMX. Den borde klara Quake 2 fint i software läge. Lap Power var stora på 90-talet.

Jag har även ett tiotal stationära PII Maskiner som är startklara med crt skärmar.

Vart ska filminspelningen ske?

Permalänk
Medlem

Nja.. Jag spelade Quake II på en AMD K6 200 MHz i OpenGL på ett NVidia Riva-grafikkort och det hade en ganska låg frame rate. Första Quake däremot borde kunna köras fint på en Pentium 166MMX även i mjukvaruläget.
Jag tror mer på Pentium III eller IV för Quake II i mjukvaruläge. Endast stationära datorer hade "3D-acceleration", vad jag vet.

Bäst är nog att prova. Quake II finns på Steam för närvarande, och demot går att ladda ner gratis så att du kan testa om det funkar. ... Om det nu går att installera Steam på en så pass gammal dator.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nja.. Jag spelade Quake II på en AMD K6 200 MHz i OpenGL på ett NVidia Riva-grafikkort och det hade en ganska låg frame rate. Första Quake däremot borde kunna köras fint på en Pentium 166MMX även i mjukvaruläget.
Jag tror mer på Pentium III eller IV för Quake II i mjukvaruläge. Endast stationära datorer hade "3D-acceleration", vad jag vet.

Bäst är nog att prova. Quake II finns på Steam för närvarande, och demot går att ladda ner gratis så att du kan testa om det funkar. ... Om det nu går att installera Steam på en så pass gammal dator.

Inte sagt att det blir ögongodis, men i låg upplösning så ska Quake 2 flyta ok på en 166MMX i software

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tror nog mest en stationär ska användas för det ändamålet. Bärbara datorer var inte så vanligt på den tiden. Framförallt inte för att spelas på. Satsa på en gammal PII/PIII/P4:a så blir det realistiskt. Borde finnas folk på detta forumet som kanske har en kvar eller som iaf vet var du kan få tag på en. Ett annat tips kan vara att fråga vaktmästaren på någon skola om de har någonting undanstoppat i gömmorna. Borde numera stå otaliga oanvända maskiner på vindar och källare.

Lycka till.

Skrivet av Joyride:

@Aleakim:
Hejsan!
Jag har en mängd datorer från 90- talet. Bland annat en Lap Power laptop från 1997 med
Pentium 166MMX. Den borde klara Quake 2 fint i software läge. Lap Power var stora på 90-talet.

Jag har även ett tiotal stationära PII Maskiner som är startklara med crt skärmar.

Vart ska filminspelningen ske?

Skrivet av Findecanor:

Hej och tack för alla era svar, anade att det här var rätta stället att fråga på

Skolor var ett bra tips, får ringa runt lite till.

Som sagt är det visst inte det lättaste att få tag på en dator och därmed inte heller någon fungerande... För en som nu inte har så bra koll på det tekniska kring datorer och som tänker rent visuellt - skulle man komma undan med att ha ett grått chassi och en grå tjockskärm? Hur mycket kommer man undan med? Man kan ju fuska en del på film och då tänker jag att man borde väl kunna koppla ihop en gammal skärm med en nyare dator som spelet finns på om man nu vill filma spelet på skärmen? Hoppas ni har överseende med min tekniska okunskap kring detta!

Tillbaka till det här med stationär eller bärbar och vad man skulle kunna spela Quake II på - det skulle ändå vara rimligt att spela på en bärbar dator från den tiden även om det nu inte vore optimalt? Man skulle inte ifrågasätta "nä, det där är ju omöjligt"? Vore kul att lyckas få tag i olika varianter på datorer om möjligt...

Joyride: Filmen ska spelas in i Luleå. Lät väldigt spännande med dina datorer, ovanligt!

Permalänk
Medlem

En dator med tjockskärm och windows 95 borde kännas tillräckligt gammalt enligt mig.

Beroende på hur det ska filmas, typ om man ska se när brevet i word skrivs eller inte. Kan man ta en screenshot, en modern laptop utanför bild ansluten till tjockskärm. När man ska spela visar man ett videoklipp. Om chassit ska vara med på bild behöver inte datorn vara funktionsduglig.

Permalänk

@Aleakim: Absolut skulle det realistiskt sett fungera att komma undan med ett grått chassi och en grå tjockskärm, kopplad till en modern dator.. Sätt inte grafiken på högsta inställningarna bara. Tror absolut du/ni ska satsa på stationär variant. Det var mest vanligt

Bra tips utav Jocke92 här ovanför.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

luleå

Visa signatur

hej :D

Permalänk
Medlem

Fuskas gör det alltid när det kommer till datorer i filmer och serier. Reklamer för den delen också.
Vet inte hur många filmer som faktiskt använder sig av "riktiga" datorer som kör programmet på "riktigt".

Kommer till och med ihåg hur en av reklam snuttarna under CSGO tävlingarna förra året tydligen hade "game.mp4" overlay på skärmen när han "spelet" på sin laptop vid bordet. Vilket var extremt underhållande att se om inget annat. Att de hade missat en så stor grej.
Dom tog dock väldigt snabbt bort det klippet och använde ett annat.

Så beroende på hur bra det görs så lär man komma undan att köra en modern dator kopplad till en gamma skärm och ha en grå bruk ståendes där. Man får klura lite på hur man får till det bäst helt enkelt!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer var typ icke-existerande på 90-talet. Det fanns, men de var jättedyra och jättelångsamma, och det var bara fancy företagare som hade sådana. Man använde dem enbart till "enklare" kontorsprogram (som var väldigt tungdrivna på den tiden, man använde Word och liknande för prestandatest då kommer jag ihåg ). Spel på bärbart då kan man i stort sett glömma. LCD-skärmarna var också helt horribla på den tiden, med sjukt mycket eftersläpning, såpass att man inte kunde se musen när den förflyttades. Så nej, det blir inte alls trovärdigt att spela spel på en 90-talslaptop.

Tänk på att synka bildhastigheten på skärmen till inspelningshastigheten på kameran, annars blir det flimmer.

Jag har ännu en helt komplett och fungerande IBM Aptiva anno 1998. Fast Luleå åker jag inte till på ett bra tag

Skrivet av Elghinnarisa:

Fuskas gör det alltid när det kommer till datorer i filmer och serier. Reklamer för den delen också.
Vet inte hur många filmer som faktiskt använder sig av "riktiga" datorer som kör programmet på "riktigt".

Kommer till och med ihåg hur en av reklam snuttarna under CSGO tävlingarna förra året tydligen hade "game.mp4" overlay på skärmen när han "spelet" på sin laptop vid bordet. Vilket var extremt underhållande att se om inget annat. Att de hade missat en så stor grej.
Dom tog dock väldigt snabbt bort det klippet och använde ett annat.

Så beroende på hur bra det görs så lär man komma undan att köra en modern dator kopplad till en gamma skärm och ha en grå bruk ståendes där. Man får klura lite på hur man får till det bäst helt enkelt!

Väldigt få filmer har datorer "live", men Jurassic park är ett framstående exempel där i stort sett allt är äkta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Angående vilken hårdvara som är relevant, kan man ju titta på lanseringsdatum för första modellen i varje processorserie, vilket inte är samma sak som att det fanns färdiga datorer att köpa med respektive processor i.

Pentium (P5, 60/66 MHz) = mars 1993, senare kom 75/100/120/133 MHz-varianter
Pentium Pro = november 1995
AMD K5 = mars 1996
Pentium MMX = oktober 1996
AMD K6 = april 1997
Intel Pentium II = maj 1997
Intel Celeron = april 1998
AMD K6-2 = maj 1998
Intel Pentium III = februari 1999
AMD K6-III = februari 1999
Intel Pentium 4 = november 2000

Jag lät bli att kolla upp Cyrix och andra uddamärken.

Quake II lanserades i december 1997, vilket ytterligare daterar filmen till någon gång mellan början av 1998 till millennieskiftet. Utifrån dessa faktauppgifter, kan vi dra slutsatsen vilken typ av dator som personen i filmen kan tänkas använda. Såvida inte rollkaraktären är en riktig datornörd med djupa kontakter i industrin och därmed är först med det senaste, är något mellan Pentium II och K6-2 mest troligt. De som ser filmen kan sannolikt inte bedöma detta, men har man chans att göra rätt är det bra.

Lycka till att hitta rekvisita. Är det en kortfilm med en budget, så det skulle gå att låna/hyra från någon som har dator att tillgå, eller är det som brukligt ett nollsummespel? Jag har varit delvis inkopplad i olika reklamfilmer som använder sig av gamla datorer och TV-spel, men mig veterligen är inte ens de, trots att de spelar in film för något som är tänkt att dra in intäkter, särskilt medvetna om att allt i livet är inte gratis, om man så säger.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var Stockholm sitter på en gammal dell dekstop som det utan problem går att köra Quake på.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Fanns mängder av laptops på 90-talet, särskilt i slutet. Tänk bara på alla PowerBooks från Apple och även "Dasslocket" (iBook) som kom 1999.

Bara googla. Kanske inte så lätt att få tag på idag, men tror inte det är omöjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag bistår med det jag kan om jag får va med i eftertexten

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar dator med Windows 95, men jag bor i Dalarna... Kanske kan skickas mot fraktkostnad. Har Pettson & Findus och Word på den... haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Spel på bärbart då kan man i stort sett glömma.

Det är stor skillnad mellan det tidiga och det sena 90-talet.
Jag tror inte att det var olika processorer för stationära och bärbara som det är nu, så de kunde vara rätt så kraftfulla. Under det sena 90-talet så såg jag folk spela på bärbara resp. syssla med 3D-modellering.

Men jag håller med om pga priset att inte många skaffade bärbara som hemdatorer ens under sena 90-talet.
Det var jobb-datorn som ibland togs hem och användes för saker som inte hade med jobbet att göra.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Om man går på linjen stationära och strävar efter sent 90-tal för spelande så skulle jag påstå att det är en Celeron 300A och typ ett Abit BH6 moderkort i ett noname beige chassi som gäller

Grafikkort borde vara ett Nvidia Riva TNT, Riva TNT2 eller möjligtvis ett (eller ett par i SLI) Voodo2 eller Voodo3 tillsammans med nåt Matroxkort. Möjligtvis kan man tänka sig ett Geforce 256, men då är man inne på 2000 tal.

Just Celeron 300A och Abit BH6 var oerhört poppis i spelsvängen kring slutet på 90-talet då i princip alla 300A gick att överklocka upp till 450MHz och spöade den oerhört mycket dyrare Pentium II 450 (om än med en hårsmån). Jag satt själv med ett sånt och körde både dubbla Voodo2 varvat med TNT2 kort i omgångar. Ljudkort lär väl vara nåt SoundBlaster 16 typ.

Dessvärre tror jag inte att jag har kvar mina prylar. Mitt Abit BH-6 + Celeron 300A@450MHz var tokstabila och tjänstgjorde som hemmaserver i många år efter spelandet krävde nyare hårdvara.

Laptops från 90 talet var i princip urusla att spela på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Väldigt få filmer har datorer "live", men Jurassic park är ett framstående exempel där i stort sett allt är äkta.

Du fick mig att tänka på denna lilla missen jag märkte när jag såg filmen. (Inte min bild givetvis.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en laptop från de sista dagarna av 90 talet och den har en Pentium 3M. 850Mhz cpu, den kostade väl kring 30 000 på sin tid, jämför man med tidigt 90 tal så är skillnaden enorm, tex så kom ju färgskärmar under 90 talet, en tidig 90 tals laptop har inte färgskärm utan mest troligt är en orange plasmaskärm.
När det gäller stationära maskiner så glöm inte Matrox Mystique och ATI Rage och men även lite med ovanliga kort som Rendition Verite Och S3 som ändå var relativt vanliga, Voodokort var inte så vanligt innan de kom med "kompletta kort" pci korten man kopplade in till sitt vanliga grafikkort var väldigt dyra.

De flesta märkesdatorer hade även en bred liggande låda medan hembyggen hade stående lådor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågar du mig är det helt oviktigt vad det sitter för hårdvara i datorn när det bara handlar om att den ska vara övertygande i en film, och kunna köra något spel från den tiden.

En riktigt tidstypisk burk från slutet 90-talet är i princip vilken gräddvit mini/miditowerlåda som helst, med CRT-skärm, samt mus, tangentbord och "mediahögtalare" som de så fint kallades i samma gräddvita färg. Det blev en storindustri att bygga sådana i och med den datorboom som utlöstes av hem-PC-reformen, vilken möjliggjorde inköp av hemdator till väldigt förmånliga priser. De fanns i typ varenda hem.

Med tanke på hur CRT-skärmar uppdaterar sin bild, så kan det vara riktigt marigt att filma dem utan att det blir flimrigt. Jag vet absolut ingenting om videoredigering, men om det inte finns något filter som kan hantera den där effekten, så skulle jag ta med mig kameran som ska användas, och testa skärmen i diverse olika uppdateringsfrekvenser för att se om någon av dem funkar, innan man slår till.

Jag skulle jagat rätt på någon gräddvit ATX-låda, och stoppat i billigaste möjliga hårdvara, typ något Pentium4-baserat. Det du vill göra kräver ingen DOS-kompatibilitet, så du är väldigt fri med valet av hårdvara. Har du tur kanske det går att få en färdig P4 i gräddvit låda för nästan inga pengar alls. Grejen med P4 är att de nästan utan undantag saknar ISA-port, och därmed är värdelösa som DOS/W98-maskiner. Till en XP-maskin väljer man nyare hårdvara. P4 ligger i något slags oanvändbarhetslimbo däremellan, och är därmed inte det minsta eftertraktade på retromarknaden.

Laptops var som redan nämnt något som mestadels användes professionellt. De som spelade på laptops på den tiden var sådana vars föräldrar råkade ha en till låns från jobbet, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är stor skillnad mellan det tidiga och det sena 90-talet.
Jag tror inte att det var olika processorer för stationära och bärbara som det är nu, så de kunde vara rätt så kraftfulla. Under det sena 90-talet så såg jag folk spela på bärbara resp. syssla med 3D-modellering.

Men jag håller med om pga priset att inte många skaffade bärbara som hemdatorer ens under sena 90-talet.
Det var jobb-datorn som ibland togs hem och användes för saker som inte hade med jobbet att göra.

Det hade jag inte tänkt på att det nog var samma processorer Men priset på bärbara på den tiden gjorde väl att effekten blev ungefär densamma.

Skrivet av philipborg:

http://www.instablogs.com/celeb/wp-content/uploads/2012/07/jurassic_park_blooper_u2ldh.jpg

Du fick mig att tänka på denna lilla missen jag märkte när jag såg filmen. (Inte min bild givetvis.)

Hehe, ja, jag känner till det där Jag tror inte att det är en miss, utan ett medvetet förbiseende. På den tiden när filmen kom var ju datorn fortfarande några år från att bli var mans egendom, och grafiska OS var ännu inte helt självklart. Videor ju sjuka saker på en dator 1993, QuickTime hade precis kommit i samband med system 7, och ingen "vanlig" person hade nog sett ett videouppspelningsprogram då. Och den där vädertjänsten på IRIX ska vi inte tala om.

Filmskaparna har trots allt lagt rätt mycket energi på att alla datorscenerna ska vara autentiska. Att de körde med en förinspelad video i den scenen var kanske för att det helt enkelt inte var möjligt att köra en videoström direkt i datorn.

I en annan scen ser man en bit datorkod som verkar vara C-nånting och inte random hittepå mumbojumbotext.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian