Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacAllan:

Nu vet jag inte om jag vill kalla $10.000 ett stort skadestånd för MS, dom hämta förmodligen pengarna från kaffekassan

Men det är bra att det uppmärksammas.

Men nu finns det nått att peka på som prejudikat och så kan 50 000 000 till i USA som fått det mot sin vilja också kräva detsamma och då börjar det nog svida både i MS kaffekassa och plånbok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är najs, riktigt clean, har inte haft några problem med det.

Permalänk
Medlem

@fermia: Har testat med både uppgradering och ren installation. Men samma sak händer. Därför håller jag mig till Win 7 nu

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

För jag kör samma program som dig med 10 och gjort så i 1 år och detta har aldrig hänt mig.

En gissning av mig är att det är drivrutiner som spökar i 10:an för stig86 och inte programmen i sig. Efter att ha sett alla problem i EventViewer i Windows 10 jfm Windows 7 och 8.1, så anser jag att 10:an fortfarande är en tidig beta som testas på oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om en månad så...

Den nya startmenyn med den extra raden på sidan är faktiskt den bästa hittills även om den inte når upp till 7an så har de ju gått mer o mer åt det hållet för varje version så om några år är de kanske hemma igen
Men den är ändå ett stort lyft som den är
https://winblogs.azureedge.net/win/2016/04/Updated-Start-1024x683.png

Hade ändå föredragit om man hade kunna få ta bort skräpet på sidan:

Nu använder jag väl win10 ungefär 20min/månad men jag begriper verkligen inte varför halva skärmen ska tas upp av meningslöst skräp...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

http://www.ladda-upp.se/files/2016/b196027.png

Nu använder jag väl win10 ungefär 20min/månad men jag begriper verkligen inte varför halva skärmen ska tas upp av meningslöst skräp...

Det är ju bara att ta bort, startmenyn kan vara samma size som i Win 7 om du så vill.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är ju bara att ta bort, startmenyn kan vara samma size som i Win 7 om du så vill.

Aha, där ser man. Var så negativt inställd på att det inte skulle gå. Då ska jag fixa det!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

http://www.ladda-upp.se/files/2016/b196027.png

Väldigt förenklad artikel, men det funkar.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644049/snabbtips-anpassa-sta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jo tack, har du sett buggarna som kommer då? Gillar popuprutan som inte går att klicka på om att fler användare är inloggade på datorn (build 10586).

Skrivet av bardbard:

Aha, där ser man. Var så negativt inställd på att det inte skulle gå. Då ska jag fixa det!

Tyvärr så blir startmenyn ganska värdelös då, eftersom man inte får någon större kontroll av länkarna. Tycker att Classic Start är en 100 ggr bättre lösning. Då får jag full kontroll över vad jag vill visa och kan ha samma startmeny i Windows 7, 8.1 och 10:an

Det som skrämmer mig mest är att ingen vet vad Microsoft kommer hitta på i framtiden, då Windows 10 ändrats ganska drastiskt mellan versionerna. Windows 10 "Treshhold 2" saknade fortfarande en hel del utlovade förbättringar och kommande uppdatering (Anniversary Update) ger mig redan mardrömmar.

Permalänk
Medlem

Dags att ta på sig foliehatten.

Citat:

The latest preview builds of Windows 10 include a small mystery.

Buried in the System32 folder of build 14376, alongside 590 other .exe files, is a file whose name is guaranteed to raise eyebrows: UpgradeSubscription.exe. That file has been part of other recent preview builds, but has managed to remain under the radar until now.

http://www.zdnet.com/article/mystery-file-in-preview-build-hi...

Permalänk
Avstängd

I artikeln du länkar finns också ett svar, att det handlar om Enterprise-kunder som har prenumererat på Windows i många år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Ja, det är lite fult. Men det finns ett val i rutan om man lägger 5 sekunder på att läsa lite.

Det är inte bara lite fult.
Det är rent av förjävligt och borde direkt gå under "olaga intrång" då det är just det, du har inte accepterat det, utan Microsoft gör intrång på din dator utan lov, vilket är "olaga intrång" (eller snarare datorintrång).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av PowerNet:

Microsoft gör intrång på din dator utan lov, vilket är "olaga intrång"

Fast nu är det ju du som klickat på "Accept" när du (och alla vi andra) installerade operativet. Ett jäkla sätt är det iaf, trots att man givit dem tillåtelse att göra precis vad som helst med operativet i din dator. Mitt nästa huvud-operativ blir iaf inte Windows men är så illa tvungen att ha hopers virtuella för jobbets natur.

Permalänk
Medlem

@bardbard: Nu har jag inte suttit på Win10 på ett tag, men jag vill minnas att startmenyn går att ändra på precis samma sätt som vanliga fönster i Windows, dvs bara ta tag i den högra kanten och dra den inåt

Edit: Hmm, verkar inte gå att minska den hela vägen. Men du kan göra den mycket smalare och plocka bort onödiga ikoner med högerklick iaf, som Bruce Wayne tipsade om ovan.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Fast nu är det ju du som klickat på "Accept" när du (och alla vi andra) installerade operativet. Ett jäkla sätt är det iaf, trots att man givit dem tillåtelse att göra precis vad som helst med operativet i din dator. Mitt nästa huvud-operativ blir iaf inte Windows men är så illa tvungen att ha hopers virtuella för jobbets natur.

Nej det har jag inte, jag har inte gett dem tillåtelse att tvångsinstallera W10, det finns inget sådant i W7 operativsystemet som ger de rätt att tvångsinstallera ett nytt operativsystem.

Det är bara rent fulspel, och datorintrång att installera ett oönskat operativsystem automatiskt utan att kunna stoppa det, och att använda krysset som att "jag accepterar W10" funktion, fastän krysset i alla år betytt "stäng rutan, sluta störa mig".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej det har jag inte, jag har inte gett dem tillåtelse att tvångsinstallera W10, det finns inget sådant i W7 operativsystemet som ger de rätt att tvångsinstallera ett nytt operativsystem.

Det är bara rent fulspel, och datorintrång att installera ett oönskat operativsystem automatiskt utan att kunna stoppa det, och att använda krysset som att "jag accepterar W10" funktion, fastän krysset i alla år betytt "stäng rutan, sluta störa mig".

Det finns en EULA som du accepterat när du installerat Windows, oavsett version...

Permalänk
Medlem

Två problem med EULA'n. Dels finns det inget i den som ger Microsoft den här friheten. Inte ens i USA där vad för tokigheter som helst går för sig klarar sig Microsoft på det.
Men viktigare är kanske att EULA'n inte är lagligt bindande i Sverige.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Krysset betyder precis vad det alltid betytt: Stäng fönstret. Läser man vad det står i fönstret så är det uppenbart att det inte räcker med att stänga det för att ställa in uppgraderingen som har blivit schemalagd. Jag håller med om att det är dåligt att schemalägga utan att användaren har begärt det, men att ändra betydelsen av stäng-knappen har de inte gjort och de är rätt så tydliga med vad som är på gång och vad man ska göra för att avbryta det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Det finns en EULA som du accepterat när du installerat Windows, oavsett version...

Nej. Den är inte ens giltig i sverige....

Skrivet av snajk:

Krysset betyder precis vad det alltid betytt: Stäng fönstret. Läser man vad det står i fönstret så är det uppenbart att det inte räcker med att stänga det för att ställa in uppgraderingen som har blivit schemalagd. Jag håller med om att det är dåligt att schemalägga utan att användaren har begärt det, men att ändra betydelsen av stäng-knappen har de inte gjort och de är rätt så tydliga med vad som är på gång och vad man ska göra för att avbryta det.

Nej, i Windows 10 har de ändrat betydelse till "gå vidare" från "jag vill inte ha med detta program att göra, stäng ner programmet".

Windows 10 uppgraderingsprogrammet kan inte ens avslutas, avinstallerar du det, och blockar den KB uppdaterkngen så installeras den likförbannatigen och igen, då de ändrat en liten rad i koden så räknas det som en ny version, och då släpps igenom trots att skräpet är blockat från installation 100 tals gånger tidigare.

Ne, Microsoft har klantat sig och gjort bort sig totalt när de börjar tvångsuppgradera användares operativsystem utan tillåtelse, utan påtvingat via datorintrång.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det har inte riktigt med saken att göra. Du har installerat Windows och därmed har du godkänt att MS har en del kontroll över vilken mjukvara som installeras på din dator, än mer så eftersom du har valt att låta Windows installera vissa uppdateringar.

Citat:

Nej, i Windows 10 har de ändrat betydelse till "gå vidare" från "jag vill inte ha med detta program att göra, stäng ner programmet".

Krysset har aldrig betytt "jag vill inte ha med detta program att göra", jag vet inte var du har fått det ifrån. Stäng fönstret är vad det betyder nu och tidigare, inget annat. Har du stängt en dialogruta med valmöjlighet så betyder krysset det nekande valet (Avbryt normalt) men detta fönster är inte en dialog med två val varav ett nekande utan en informationsruta utan valmöjlighet och för alla sådana har krysset alltid haft samma betydelse som att klicka på Ok eller liknande. Fönstret innehåller ingen fråga ifall du vill installera eller ej utan bara information om att installationen redan är schemalagd och således finns det ingen avbryt-knapp utan bara (två varianter på) Ok.

Citat:

Windows 10 uppgraderingsprogrammet kan inte ens avslutas, avinstallerar du det, och blockar den KB uppdaterkngen så installeras den likförbannatigen och igen, då de ändrat en liten rad i koden så räknas det som en ny version, och då släpps igenom trots att skräpet är blockat från installation 100 tals gånger tidigare.

Ne, Microsoft har klantat sig och gjort bort sig totalt när de börjar tvångsuppgradera användares operativsystem utan tillåtelse, utan påtvingat via datorintrång.

Jag håller med om att de både borde varit tydligare på flera områden och att de har varit för påtryckande med uppgraderingen för de som har avböjt den men det innebär inte att krysset har bytt funktion eller att det handlar om någon form av intrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du stängt en dialogruta med valmöjlighet så betyder krysset det nekande valet (Avbryt normalt) men detta fönster är inte en dialog med två val varav ett nekande utan en informationsruta utan valmöjlighet och för alla sådana har krysset alltid haft samma betydelse som att klicka på Ok eller liknande.

Problemet är nog mest att Microsoft har "lärt" användarna under det senaste halvåret att bara klicka bort fönstret, via X'ett, och nu helt plötsligt utnyttjade man användarnas inlärda beteende för att få till en uppdatering som de kanske egentligen inte ville ha.
Det är lite fult gjort, oavsett om man egentligen hade tänkt installera Windows 10 eller inte. Men det är inte ett jätte problem för hemanvändare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det har inte riktigt med saken att göra. Du har installerat Windows och därmed har du godkänt att MS har en del kontroll över vilken mjukvara som installeras på din dator, än mer så eftersom du har valt att låta Windows installera vissa uppdateringar.
Krysset har aldrig betytt "jag vill inte ha med detta program att göra", jag vet inte var du har fått det ifrån. Stäng fönstret är vad det betyder nu och tidigare, inget annat. Har du stängt en dialogruta med valmöjlighet så betyder krysset det nekande valet (Avbryt normalt) men detta fönster är inte en dialog med två val varav ett nekande utan en informationsruta utan valmöjlighet och för alla sådana har krysset alltid haft samma betydelse som att klicka på Ok eller liknande. Fönstret innehåller ingen fråga ifall du vill installera eller ej utan bara information om att installationen redan är schemalagd och således finns det ingen avbryt-knapp utan bara (två varianter på) Ok.
Jag håller med om att de både borde varit tydligare på flera områden och att de har varit för påtryckande med uppgraderingen för de som har avböjt den men det innebär inte att krysset har bytt funktion eller att det handlar om någon form av intrång.

Jo det har med saken att göra.
EULA är inte giltiga i sverige, och nej jag och ingen annan har gett tillåtelse att de ska få installera W10 genom datorintrång.

Jo, att kryssa ner ett program har alltid betytt stäng/vill inte ha med programmet mer att göra, men Microsoft har bytt ut dess betydelse iom deras datorintrångsprogram som tvångsflyttar snvändare till W10 mot dess vilja.

Så ja, krysset har de bytt funktion på, och jo det är ett intrång.
Men vi vet alla att ni W10 älskare inte vill inse att det de gör är fördjävligt och påträngande, och bryter mot lagar i många länder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snart är det helskärmspåminnelser som gäller.

Citat:

It's last call for the year-long free Windows 10 upgrade offer. As the clock counts down, Microsoft is pulling out all the stops with a full-screen notification.

http://www.zdnet.com/article/microsoft-prepares-one-final-ful...
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3173040

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal Win8-platta i källaren, som jag inte använt på år och dar..
Tänkte slänga den, men det var en närstående som ville ha den.

Startade upp den och efter en liten stund, stog det att det fanns uppdateringar.
Rensade plattan på mina grejer och rätt som det var ville den starta om.

Kan ni gissa vad som hände när den startade igen..???

Windows 10 installerat, utan någon notifikation eller medgivande från mig.
Nu sket jag i det, då jag skulle lämna iväg den, men skulle jag haft kvar den hade jag blivit arg på riktigt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jaha, då får man se om man ångrar sig eller inte, började semestern med att uppdatera burken till W10 utan att rycka på något X som gjorde det till en , mest för att få en giltig licens.

Blir väl en kväll/natt med att gå igenom inställningarna och lite upptäcktsfärd, i värsta fall har man 2 systemavbildningar liggande så man enkelt kommer tillbaka till W7.

Första åtgärden blev i alla fall att ladda ner Windows Udate Mini Tool och stänga av automatiska uppdateringar så man får lite kontroll på vad som sker.

Är det någon som har annat tips på bra saker att göra/kontrollera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det någon som har annat tips på bra saker att göra/kontrollera?

Gillar man inte informationsinsamlandet kan man tex installera https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/
eller https://www.oo-software.com/en/shutup10

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd

Suck... Microsoft i ett nötskal....

Skrivet av DaBone:

Hittade en gammal Win8-platta i källaren, som jag inte använt på år och dar..
Tänkte slänga den, men det var en närstående som ville ha den.

Startade upp den och efter en liten stund, stog det att det fanns uppdateringar.
Rensade plattan på mina grejer och rätt som det var ville den starta om.

Kan ni gissa vad som hände när den startade igen..???

Windows 10 installerat, utan någon notifikation eller medgivande från mig.
Nu sket jag i det, då jag skulle lämna iväg den, men skulle jag haft kvar den hade jag blivit arg på riktigt..

Det är nya Microsoft, de vill trycka ut W10 till vilket pris som helst, utan att fråga....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Gillar man inte informationsinsamlandet kan man tex installera https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/
eller https://www.oo-software.com/en/shutup10

Tack, men dom sakerna har jag inget problem med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo det har med saken att göra.
EULA är inte giltiga i sverige, och nej jag och ingen annan har gett tillåtelse att de ska få installera W10 genom datorintrång.

Jo, att kryssa ner ett program har alltid betytt stäng/vill inte ha med programmet mer att göra, men Microsoft har bytt ut dess betydelse iom deras datorintrångsprogram som tvångsflyttar snvändare till W10 mot dess vilja.

Så ja, krysset har de bytt funktion på, och jo det är ett intrång.
Men vi vet alla att ni W10 älskare inte vill inse att det de gör är fördjävligt och påträngande, och bryter mot lagar i många länder.

Definitionen av ordet "dataintrång" lyder: det att olovligen bereda sig tillträde till en dator el. ta sig in i ett datorsystem: dataintrång är en typ av databrott

Alltså kan detta per definition omöjligen klassificeras som just dataintrång.

Och vad gäller "krysset" så har det fortfarande samma betydelse som det alltid har haft. Att många däremot saknar läsförståelse är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Uppgraderingen till Windows 10 är helt frivillig.

På två av hemdatorerna här med Windows 7 på har jag inte gjort någonting mer än "tackat nej" till uppgraderingen. Förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är ett problem på något sätt?