Koll innan köp, "uppgradering" till ITX.

Permalänk
Medlem

Koll innan köp, "uppgradering" till ITX.

Yo! Tänkte bygga om den stora, snart 5 år gamla burken med lite nya feta grejer. Då jag för tillfället måste flytta datorn 1-2 ggr i månaden så föll valet då även på en lite smidigare formfaktor, nämligen mITX/ITX.

Detta är min tredje revision:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9520552/

Tanken är att, förutom komponenterna ovan, även trycka i ett EVGA 980 Ti SC, en vanlig SSD och en till 3,5'' mekanisk hårddisk.

Behövs det fler fläktar? Är PSU:n för stor? Kommer mitt 980 Ti få tillräckligt med andrum?

Och framförallt, kommer detta att fungera? Har ni några andra förslag?

Mvh,
Jacob

Uppdaterade kundvagn
Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

om du vill kunna överklocka cpu'n så måste du byta ut moderkortet till ett Z170-A

Nej det behöver han inte! Z170-''A'' betyder ATX. För att överklocka behövs bara chipset z170, inget mer inget mindre.

Permalänk

@wiirgy: Om datorn bara ska användas till spel och vardagliga uppgifter så är en 950-PRO bara bortkastade pengar imo. Över en viss hastighet märker man knappt någon skillnad i praktiken om man inte jobbar med program som specifikt behöver det. Jag märkte själv väldigt lite skillnad när jag gick OCZ agility 3 till Crucial MX100 trotts att den ska vara mer än dubbelt så snabb.

En 850-EVO eller OCZ TR150 på 500-1000GB har du mer nytta av.

Edit: Angående fläktar kan jag rekommendera PureWings 2. Dom går ner till runt 500rpm med styrning och då låter dom verkligen ingenting. Många billiga fläktar börjar annars ticka i låga rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@wiirgy: Om datorn bara ska användas till spel och vardagliga uppgifter så är en 950-PRO bara bortkastade pengar imo. Över en viss hastighet märker man knappt någon skillnad i praktiken om man inte jobbar med program som specifikt behöver det. Jag märkte själv väldigt lite skillnad när jag gick OCZ agility 3 till Crucial MX100 trotts att den ska vara mer än dubbelt så snabb.

En 850-EVO eller OCZ TR150 på 500-1000GB har du mer nytta av.

Edit: Angående fläktar kan jag rekommendera PureWings 2. Dom går ner till runt 500rpm med styrning och då låter dom verkligen ingenting. Många billiga fläktar börjar annars ticka i låga rpm.

Uppfattat. Kommer uppdatera kundvagnen senare ikväll med en schysst "vanlig" SSD istället!

Dessa fläktar ser schyssta ut, hur många tycker du jag ska proppa i? Ingår en 140 framtill och en 120 där bak. Räcker det med två PureWings + de som ingår?

Skickades från m.sweclockers.com