Nytt grafikkort och förvaring av gamla delar?

Permalänk

Nytt grafikkort och förvaring av gamla delar?

Hej på er,
Jag har köpt nytt moderkort, prolle och ddr4 minnen.
Nu tänker jag uppdatera från radeon hd 7950 till ett nvidiakort:
980ti
msi 980
asus gtx 980

Men jag vet inte vad jag ska välja...har ett 550w nätagg, påverkar ett dåligt nätagg kortet?

Är det värt att gå upp till ett ti eller räcker det gott med msi eller asuskortet?
5 fps hit och dit i spel spelar ingen roll för mig, men de dyrare korten kanske inte spelar roll? Är det så att namnet MSI höjer priset med en 100:- för att det just är MSI?
Dum fråga kanske...men jag vill veta innan jag köper, vill ju givetvis göra ett bra köp och kunna spara så mycket som möjligt.

Sedan kommer jag ju få gamla delar över, moderkort grafikkort och processor.
Hur förvarar jag dessa bäst om jag inte har antistat påsar?

//Fredrik

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

980ti är bra mycket bättre än 980, båda är dock förra generationens kort och håller på att fasas ut.
Vad du ska välja beror helt på vad du har för krav att datorn ska klara, men kollar du i den prisklassen som 980ti ligger i så tycker jag du hellre ska kolla på 1070.

Skillnaden mellan MSI och Asus är kylaren, MSI kortet har även något högre klockning från fabrik.

Hur du ska förvara dina gamla delar är relativt enkelt att lösa, lägg de i påsarna och förpackningarna från de nya delarna

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

du använder ESD påsarna från de nya enheterna.

https://www.inet.se/produkt/5411318/evga-geforce-gtx-980-4gb-...

EVGA gör ju helt klart trevliga grafikkort med förövrigt!
Ett dåligt nätagg påverkar kortet ja, då det inte kommer leverera spänning+ström som är tillfredställande. vilket kan innebära att du bränner både processor + grafik om du har otur.

550w säger dock inget om "kvaliten" på de 550watten. Sålänge nätagget är av bättre sort bör det vara okej, även fast jag personligen lägger mig åtminstone 100w upp som "säkerhetsmarginal"..

Dumt att snåla på nätagg för att spara femtiolapp, när man lagt ner 15k på resten av lådan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

du använder ESD påsarna från de nya enheterna.

https://www.inet.se/produkt/5411318/evga-geforce-gtx-980-4gb-...

EVGA gör ju helt klart trevliga grafikkort med förövrigt!
Ett dåligt nätagg påverkar kortet ja, då det inte kommer leverera spänning+ström som är tillfredställande. vilket kan innebära att du bränner både processor + grafik om du har otur.

550w säger dock inget om "kvaliten" på de 550watten. Sålänge nätagget är av bättre sort bör det vara okej, även fast jag personligen lägger mig åtminstone 100w upp som "säkerhetsmarginal"..

Dumt att snåla på nätagg för att spara femtiolapp, när man lagt ner 15k på resten av lådan.

4290:- är alldeles för mycket.
Kostar 3790:- på Netonnet.

4599:- är vettigt för GTX1070 om man vill ha prestandakort.
https://www.komplett.se/product/894676/datorutrustning/grafik...

Permalänk
Skrivet av TiasE:

980ti är bra mycket bättre än 980, båda är dock förra generationens kort och håller på att fasas ut.
Vad du ska välja beror helt på vad du har för krav att datorn ska klara, men kollar du i den prisklassen som 980ti ligger i så tycker jag du hellre ska kolla på 1070.

Skillnaden mellan MSI och Asus är kylaren, MSI kortet har även något högre klockning från fabrik.

Hur du ska förvara dina gamla delar är relativt enkelt att lösa, lägg de i påsarna och förpackningarna från de nya delarna

Jo det är klart att 1070 kanske hade varit mer värt, men jag har intalat mig själv att inte gå över 4500:- och då får det vara så.
Mina krav är ju givetvis att få en riktigt bra upplevelse i spelen och samtidigt kunna streama en snutt.
Men främst för egen beskådning och upplevelse

"Hur du ska förvara dina gamla delar är relativt enkelt att lösa, lägg de i påsarna och förpackningarna från de nya delarna ;)"
Haha...tänkte inte på det.

Skrivet av Bellerefon:

du använder ESD påsarna från de nya enheterna.

https://www.inet.se/produkt/5411318/evga-geforce-gtx-980-4gb-...

EVGA gör ju helt klart trevliga grafikkort med förövrigt!
Ett dåligt nätagg påverkar kortet ja, då det inte kommer leverera spänning+ström som är tillfredställande. vilket kan innebära att du bränner både processor + grafik om du har otur.

550w säger dock inget om "kvaliten" på de 550watten. Sålänge nätagget är av bättre sort bör det vara okej, även fast jag personligen lägger mig åtminstone 100w upp som "säkerhetsmarginal"..

Dumt att snåla på nätagg för att spara femtiolapp, när man lagt ner 15k på resten av lådan.

Kanske är bra att lägga ut lite för ett nytt nätagg då..
Nuvarande : Nätaggregat om det gör någon klokare.

Det låter rimligt att byta ut det kanske.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

4290:- är alldeles för mycket.
Kostar 3790:- på Netonnet.

4599:- är vettigt för GTX1070 om man vill ha prestandakort.
https://www.komplett.se/product/894676/datorutrustning/grafik...

Det var visserligen ett bra pris på ett 1070, men jag tror inte att jag har användning för ett så "extremt" kort. Enligt mig, och min lilla research så verkar 980 räcka gott för en skön spelkväll.

Använder hellre de 100 lappar jag sparar på ett kort, till att skjuta till på ett nätaggregat istället tror jag.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk

Behövdes ingen hjälp med föregående fråga*
Tack för alla svar!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fricke313:

Det var visserligen ett bra pris på ett 1070, men jag tror inte att jag har användning för ett så "extremt" kort. Enligt mig, och min lilla research så verkar 980 räcka gott för en skön spelkväll.

Använder hellre de 100 lappar jag sparar på ett kort, till att skjuta till på ett nätaggregat istället tror jag.

1070 är ett "extremt" kort men det är inte ett 980 Ti...?

Invänta GTX 1060 från Nvidia eller köp ett RX 480.
http://www.sweclockers.com/artikel/22366-nvidia-presenterar-g...