Sapphires support avslöjar produkter baserade på Radeon RX 460 och RX 470

Permalänk
Melding Plague

Sapphires support avslöjar produkter baserade på Radeon RX 460 och RX 470

En kund som skulle använda Sapphires webbaserade kundtjänst har snubblat på modeller för grafikkort baserade på AMD:s kommande budgetgrafikkort RX 470 och RX 460.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att 490 8GB GDDR5 är en typo, för vi vill ju för fan ha HBM2!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv

Hade hoppats på AMD den här generationen men jag är besviken än så länge. Har inte mycket hopp för varken 460 eller 470 då jag endast letar efter passiva kort. Börjar tröttna på mitt 750Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hoppas verkligen att 490 8GB GDDR5 är en typo, för vi vill ju för fan ha HBM2!

Bara det presterar bra så spelar typen av minne ingen större roll enligt mig. Sen så verkar ju HBM 2 dröja ett tag så det är lika bra de släpper RX 490 med GDDR5 tidigare så de har något prestanda kort i senaste generationen i år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Hade hoppats på AMD den här generationen men jag är besviken än så länge. Har inte mycket hopp för varken 460 eller 470 då jag endast letar efter passiva kort. Börjar tröttna på mitt 750Ti.

Vad är det som pekar åt att RX 460 ej kommer kunna kylas passivt?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hoppas 460 presterar bra, har en polare som antagligen kommer skaffa det, passiv kylning vore inte fel heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Vad är det som pekar åt att RX 460 ej kommer kunna kylas passivt?

Jag var lite oklar det jag undrar över är om RX460 med likvärdig strömförbrukning är snabbare än 750Ti. Jag hoppas på minst 40%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad är det som pekar åt att RX 460 ej kommer kunna kylas passivt?

Om man tittar på 480 och jämför det med ett gforce 970 så verkar Polaris ligga på samma prestanda per watt som Maxwell trots att vi pratar 14nm vs 28nm. Om prestandan på polaris skalar som den gör på Maxwell så är det bara att titta på motsvarande gforce kort ur 900 serien för att se om det går att kyla passivt.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Kan tänka mig att HBM2 sparas till fulla VEGA kretsen som kanske blir ngt liknande "Fury 2".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Fluff3:

Om man tittar på 480 och jämför det med ett gforce 970 så verkar Polaris ligga på samma prestanda per watt som Maxwell trots att vi pratar 14nm vs 28nm. Om prestandan på polaris skalar som den gör på Maxwell så är det bara att titta på motsvarande gforce kort ur 900 serien för att se om det går att kyla passivt.

Men rx 480 är inte det effektivaste polaris kortet. Klockfrekvenserna är troligtvis för höga för att kretsen ska ha optimal prestanda per watt. Är ju bara att gå tillbaka till CES då AMD jämförde polaris 11 med gtx 950 för att se att polaris faktiskt kan vara väldigt effektivt.

Permalänk
Medlem

Så RX 480 är det bra kortet då alltså? O.o

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Om man tittar på 480 och jämför det med ett gforce 970 så verkar Polaris ligga på samma prestanda per watt som Maxwell trots att vi pratar 14nm vs 28nm. Om prestandan på polaris skalar som den gör på Maxwell så är det bara att titta på motsvarande gforce kort ur 900 serien för att se om det går att kyla passivt.

Ett stockklockat rx480 slår/jämlik en högre klockad 970 idx11:) och slår det rätt bra i dx12 och allt detta trots att kortet drar mindre.. Så njaa det där stämmer inte jätte bra:/

Själv ser det ut som om rx470 kommer ha väldigt hög prestanda/watt lite högre än rx480

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Hoppas verkligen att 490 8GB GDDR5 är en typo, för vi vill ju för fan ha HBM2!

Går ju lite rykten om att 490 bara är 2st 480. AMD har ju redan ändrat namnschemat igen så varför inte förvirra lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Går ju lite rykten om att 490 bara är 2st 480. AMD har ju redan ändrat namnschemat igen så varför inte förvirra lite till.

Vart har du hört det?! Låter fasansfullt!
Man börjar undra om det är sant att Nvidia har stäng ut AMD från GDDR5X?

Permalänk
Medlem

Billigare budgetvarianter av den billiga budgetvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansaman5:

Men rx 480 är inte det effektivaste polaris kortet. Klockfrekvenserna är troligtvis för höga för att kretsen ska ha optimal prestanda per watt. Är ju bara att gå tillbaka till CES då AMD jämförde polaris 11 med gtx 950 för att se att polaris faktiskt kan vara väldigt effektivt.

Att klockfrekvenserna är höga gör ju så att kortet INTE har optimal prestanda per watt. De höga frekvenserna är för att ge hög prestanda.
Jag tar nog AMD:s egna test med en stor nypa salt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Vart har du hört det?! Låter fasansfullt!
Man börjar undra om det är sant att Nvidia har stäng ut AMD från GDDR5X?

AMDs subreddit, postats en del atiklar där men är ju från sidor så som wccftech etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AMDs subreddit, postats en del atiklar där men är ju från sidor så som wccftech etc.

Amds subreddit gillar icke wccftech, har inte gått djupare än så dock.

Edit: läste lite fel men fak it.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

när fan kmr de ut

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Att klockfrekvenserna är höga gör ju så att kortet INTE har optimal prestanda per watt. De höga frekvenserna är för att ge hög prestanda.
Jag tar nog AMD:s egna test med en stor nypa salt.

Jag råkade visst skriva meningen lite otydligt, men jag menade egentligen som du skriver att kortet har för höga klockfrekvenser för optimal prestanda per watt. Vi får se hur rx 460 presterar när testerna kommer ut.

Permalänk
Medlem

Vill man ens ha ett klenare kort än RX 480? Vad är det för mening att köpa ett nytt kort ifall det inte presterar mer än ett GTX 970?
Sitter på mitt R9 280X och funderar på när jag ska hitta en prisvärd uppgradering.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vill man ens ha ett klenare kort än RX 480? Vad är det för mening att köpa ett nytt kort ifall det inte presterar mer än ett GTX 970?
Sitter på mitt R9 280X och funderar på när jag ska hitta en prisvärd uppgradering.

Kan tänka mig att det handlar om folk som sitter på äldre kort. Har man t.ex ett 6950/560ti så blir det en rejäl skjuts.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Så RX 480 är det bra kortet då alltså? O.o

Nej? Det "bra" kortet är Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan tänka mig att det handlar om folk som sitter på äldre kort. Har man t.ex ett 6950/560ti så blir det en rejäl skjuts.

Visst är det så, men samma skjuts kunde man få redan förra generation. Visst sjunker priserna (ofattbart långsamt) på de gamla korten tack vare de nya, med det känns bara fel när gårdagens prestanda kostar lika mycket som den nya. Prissättningen i Sverige är ju helt skev just nu.

Återförsäljarna hade kunnat reat ut sina gamla kort innan de nya hittade in i lagerhyllorna ifall de velat bli av med dem så gärna. Nu blir det ju istället en bisarr konkurrenssituation med de nya mot de gamla. Nu kommer dessutom ännu klenare kort från AMD, så vilka ska de konkurrera med är det tänkt? Förrförra generationen? Samma prestanda fast dubbla priset?

Mina föräldrar sitter med varsitt gtx 460 & gtx 560ti och de kan knappt köra någonting. Försöker hitta den bästa uppgraderingen för runt 1500, men ifall den nya generationen i den prisklassen inte kan prestera bättre än ett 970 så undrar jag vad poängen är.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Rätt ointressant om man vill kunna spela med allt godis påslaget i 4k och 60fps. Gtx 1080 når nästan dit...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gemmy: liiiiiite fel marknad va?XD

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Ett stockklockat rx480 slår/jämlik en högre klockad 970 idx11:) och slår det rätt bra i dx12 och allt detta trots att kortet drar mindre.. Så njaa det där stämmer inte jätte bra:/

Själv ser det ut som om rx470 kommer ha väldigt hög prestanda/watt lite högre än rx480

Vem bryr sig om DX12. Spel som endast utnyttjar DX12 kommer inte bli vanligt än på många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade detta på en leverantörs sidor:
ASUS DUAL-RX460-O2G RX460 DVI HDMI DP 4G D5

Vad står månne dual för? Priset verkar bli 1600-1800.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Hittade detta på en leverantörs sidor:
ASUS DUAL-RX460-O2G RX460 DVI HDMI DP 4G D5

Vad står månne dual för? Priset verkar bli 1600-1800.

Troligtvis 2 fläktar i kylningen.