Permalänk

Kille som vill spela seriöst

Jag behöver en dator och all kringuttrustning för gaming/streaming. Så dator, skärmar (2-3st) varav en 144hz, mikrofon med stativ, webbkamera, hörlurar (bästa ljud möjligt) och annat som kan behövas. Mus och tangentbord tar jag gärna tips på också om det finns något som är klart bättre än något annat annars går jag nog på vad som känns bäst. Slutligen om det finns kringuttrustning som gör streaming bättre tar jag gärna tips på det också.

Så jag är en csgo spelare som ska köpa en dator. Jag är ganska duktig och vill försöka göra något utav det. Jag vill köpa ett helt system som ska fokusera på cs men också klara spel som diablo 3. Jag vill kunna streama så mikrofon osv är också viktigt.
När det kommer till själva datorn så är jag då inte ute efter det bästa grafikkortet då varken cs eller diablo kräver särskilt mycket. Ljud är extremt viktigt men jag har ingen aning om ett ljudkort kommer göra någon större skillnad på ljudet i cs.
Jag kommer att sätta en budget på 20k som kan höjas om det behövs.
Tack i förhand! <3

Permalänk
Medlem

Du behöver långt ifrån en dator för 20k om du skall köra de spelen.
Frågan är om du vill slå på större för framtida mer krävande spel.

Har du tänkt montera själv och behöver du Windows?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Du behöver långt ifrån en dator för 20k om du skall köra de spelen.
Frågan är om du vill slå på större för framtida mer krävande spel.

Har du tänkt montera själv och behöver du Windows?

Jo jag vet men jag ska köpa allt runt omkring också just därför satte jag en högre budget. Windows har jag och montering spelar ingen roll men lat som jag är så blir det säkerligen en färdig monterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SnobbenSwe:

Här är en riktig kraftfull dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531285/

Cashback Intel och spel på köpet från MSI moderkortet. En 144Hz skärm i 1080p som är gjord för CS (och har gsync).
Tyst litet chassi, vattenkyld processor som kan klockas lätt. Man kan byta ut HDD och RAM efter behov. Behöver du fler trådar? Kör en i6. Behöver du hårddiskutrymme? Köp 500/1tb varianten på SSD:n. Fyll på med 8GB RAM efter behov när du behöver det.
Grafikkortet äter allt i 1080p så du får stor användning av skärmen och dess refresh rate. Chassit är mindre (inte ATX format) vilket är lite mindre otympligt. Kan förstås bytas ut mot vilken du vill egentligen.. Kanske en större om man vill RAID:a vanliga hårddiskar.
Vill man ha en svalare GPU så kan man köra GTX 1070 hybrid "Sea Hawk" som ska ha 50 grader temps i load, lol.

Men du behöver inte en 20k dator för CS, däremot är denna en beast.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

@SnobbenSwe:

Här är en riktig kraftfull dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531285/

Cashback Intel och spel på köpet från MSI moderkortet. En 144Hz skärm i 1080p som är gjord för CS (och har gsync).
Tyst litet chassi, vattenkyld processor som kan klockas lätt. Man kan byta ut HDD och RAM efter behov. Behöver du fler trådar? Kör en i6. Behöver du hårddiskutrymme? Köp 500/1tb varianten på SSD:n. Fyll på med 8GB RAM efter behov när du behöver det.
Grafikkortet äter allt i 1080p så du får stor användning av skärmen och dess refresh rate. Chassit är mindre (inte ATX format) vilket är lite mindre otympligt. Kan förstås bytas ut mot vilken du vill egentligen.. Kanske en större om man vill RAID:a vanliga hårddiskar.
Vill man ha en svalare GPU så kan man köra GTX 1070 hybrid "Sea Hawk" som ska ha 50 grader temps i load, lol.

Men du behöver inte en 20k dator för CS, däremot är denna en beast.

Lite väl kraftfull kanske? Jag kanske ska redigera mitt första inlägg lite då min budget är för dator och kringuttrustning. Jag behöve nog inte ett grafikkort för 5k och jag vet inte om jag behöver vattenkylning heller men tack för ditt inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade själv satsat på denna skärm för gaming med din budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2714866

Asus ROG Swift PG278Q

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vilken Formfaktor och storlek vill du ha på datorn ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Vilken Formfaktor och storlek vill du ha på datorn ??

Formfaktor? Storlek spelar väl ingen större roll tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Formfaktor? Storlek spelar väl ingen större roll tror jag?

Ska du ta med datorn till massa kompisar och Lan så har storleken en stor roll.

Eller enbart användas hemma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Lite väl kraftfull kanske? Jag kanske ska redigera mitt första inlägg lite då min budget är för dator och kringuttrustning. Jag behöve nog inte ett grafikkort för 5k och jag vet inte om jag behöver vattenkylning heller men tack för ditt inlägg!

Jag tycker definitivt att du ska köra på en 144Hz skärm. Har hört gott om gsync så är väl upp till dig om du vill ha det eller ej, men jag tycker prisskillnaden från en 'vanlig' 144Hz är helt klart värt. Du behöver förstås inte en 1070, men den fungerar så väl med skärmen. Om du bara ska spela CS:GO på 144Hz räcker ju en GTX 970 eller motsvarande gott och väl. Och de sänker priset på dem nu i och med lanseringen av nya 10** korten. Vattenkylning är bra om man vill överklocka i framtiden, och ger låga temps. Inte ett måste alls. En vanlig kylare med samma prestanda kostar dock 600:-. Gillar även denna lösning mer i "tajta" burkar. Där man inte riktigt kan installera en fet kylare.

Chassi formfaktor spelar roll om du vill ha plats för hårddiskar i RAID. Plats för ett extra grafikkort i framtiden för t.ex. SLI. Du kan skaffa en med handtag för LANs. Du kanske vill ha bättre kabeldragning och plats för mer fläktar. Jag hade kört på ett mini ATX i varje fall.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Ska du ta med datorn till massa kompisar och Lan så har storleken en stor roll.

Eller enbart användas hemma

Ja då förstår jag. Enbart hemma förutom kanske DH

Permalänk
Medlem

Mitt förslag la till 2 Olika moderkort som förslag välj det du gillar bäst.

La till en Matx låda för vet att det är lätt att man fraktar datorn mer en man tror och då är denna storlek smidig att ta med sig.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531363/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kringutrustning kommer la kosta cirka 10000kr, det blir mer än man tror. 144hz skärm 2500kr+1000 för 1 vanlig, mic plus stativ runt 1500-2000kr, tangentbord runt 1000kr, mus runt 600kr, webcam 800kr, hörlurar runt 1000kr=. Så då ger det oss drygt 11000 för datorn. Inte jättebra faktiskt, blir svårt att få in en i7a där, speciellt om du ska ha Windows också...

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531367/

165Hz skärm i 1440p, AMD RX 480, i5 6600k, borde klara allt du slänger på den

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3135766&view=l

Okej. Detta är ett riktigt bra paket för streaming och alla delar är av riktigt bra kvalitet. Dock, vill du spara in lite pengar ta Qpad MX-50 eller va det heter tangenbord, också bra. Du kan ju skära ner på grafikkort också, men nja tycker du ska köra på 1070 för framtiden. Om du börjar streama på riktigt kanske u vill streama något mer krävande efter ett tag, eller om du tröttnar på csgo nån gång? Du kan köpa Windows 10 på tex G2A billigt om du vill spara in 1000kr där.

Om du vill kan du köra på en dyrare luftkylare från Noctua och överklocka processorn för ytterligare prestanda.

Sen tillkommer ju även kostnad för stativ för micen.

Det enda jag var lite osäker på var lurarna, kanske finns nåt bättre under tusenlappen? SSD verkade lite budget men ändå helt ok dock, nån som har den?

Lite över budget, men klart värd det enligt mig.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Kringutrustning kommer la kosta cirka 10000kr, det blir mer än man tror. 144hz skärm 2500kr+1000 för 1 vanlig, mic plus stativ runt 1500-2000kr, tangentbord runt 1000kr, mus runt 600kr, webcam 800kr, hörlurar runt 1000kr=. Så då ger det oss drygt 11000 för datorn. Inte jättebra faktiskt, blir svårt att få in en i7a där, speciellt om du ska ha Windows också...

Då kommer jag att höja min budget om det skulle behövas men det låter konstigt att jag inte kan få en okej dator för 11k när jag ska spela cs? Kräver streaming att jag måste ha överdrivet grafikkort?

Permalänk
Medlem

G-sync skapar input lagg och inget man vill använda till cs. Till bilspel och annat är det dock trevligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Då kommer jag att höja min budget om det skulle behövas men det låter konstigt att jag inte kan få en okej dator för 11k när jag ska spela cs? Kräver streaming att jag måste ha överdrivet grafikkort?

Kolla mitt inlägg ovanför. Är du 100 säker på att det endast blir cs innan du köper ny dator kan du köra på billigare grafikkort, tex Radeon 380. Men kraftfullare grafikkort hjälper även mycket i stream beroende på vilket program man använder.

Permalänk
Medlem

La till alla tillbehör och Windows på en till varukorg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531422/

Visa signatur

Permalänk

Jag plockade ihop detta!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531424/

Överväg en i7:a om du ska spela CS och streama! Jag tog ett 970 eftersom det håller måtten till spelen du vill spela galant. Men om du behöver så går det att upgradera i framtiden utan att behöva byta processor.

Lagringssdisk la jag inte till eftersom du kanske vill ha en större SSD istället för att slippa en snurrdisk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531367/

165Hz skärm i 1440p, AMD RX 480, i5 6600k, borde klara allt du slänger på den

480 + 1440p, lol

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

480 + 1440p, lol

Vänta med att döma 480, nästan alla vet att AMD gör kassa referenskort. Vad jag har läst så är det ett rätt så kapabelt kort för 1440p ifall man nu inte vill maxa alla inställningar.

Permalänk
Medlem

Till alla er som lägger in varukorg med i5, hur tänker ni?

Killen ska streama, har 20k budget. i7 är ett självklart val....

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Jag plockade ihop detta!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531424/

Överväg en i7:a om du ska spela CS och streama! Jag tog ett 970 eftersom det håller måtten till spelen du vill spela galant. Men om du behöver så går det att upgradera i framtiden utan att behöva byta processor.

Lagringssdisk la jag inte till eftersom du kanske vill ha en större SSD istället för att slippa en snurrdisk?

Jag gillar detta. Dock kanske jag inte behöver 2 st 144hz skärmar då jag kan spara pengar på det och de lurarna är lite väl dyra.
En fråga dock, är ljudkort onödigt? Tänker om det hjälper när jag spelar?

Skrivet av DozeN:

Kolla mitt inlägg ovanför. Är du 100 säker på att det endast blir cs innan du köper ny dator kan du köra på billigare grafikkort, tex Radeon 380. Men kraftfullare grafikkort hjälper även mycket i stream beroende på vilket program man använder.

Jag är ganska säker men för att vara på säkra sidan så tar jag hellre 970 pga prisskillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

Jag gillar detta. Dock kanske jag inte behöver 2 st 144hz skärmar då jag kan spara pengar på det och de lurarna är lite väl dyra.
En fråga dock, är ljudkort onödigt? Tänker om det hjälper när jag spelar?

Jag är ganska säker men för att vara på säkra sidan så tar jag hellre 970 pga prisskillnaden

@Makaveli1 förslag är också bra. Dock skulle jag kört på en extern mic till stream.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531576/

Ser det här okej ut? Headset och tangentbord har jag skippat medvetet då inet inte har headset jag vill ha och jag är osäker på vad för tangentbord jag vill ha.
Det jag undrar över nu är ljudkort om det behövs och är det bra att använda ett capture card om jag ska streama?
@DozeN @Makaveli1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnobbenSwe:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9531576/

Ser det här okej ut? Headset och tangentbord har jag skippat medvetet då inet inte har headset jag vill ha och jag är osäker på vad för tangentbord jag vill ha.
Det jag undrar över nu är ljudkort om det behövs och är det bra att använda ett capture card om jag ska streama?
@DozeN @Makaveli1

Skulle kört på en Logitech C920 Webcam om du vill ha okej kvalitet på stream. Skulle även lagt på lite och kört på en yeti mick. Eller kört på modmic eller annan, har hört att snowball tar upp lite mycket bakgrundsljud. Ljudkort nja gör nog ingen större skillnad för stream men är absolut ingen expert. Capture Card mest skit enligt mig, kanske finns vissa bra.

Sen juste finns billigare 24 vanligt 1080p skärmar, kör på en billigarr så sparar du in 600kr.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Skulle kört på en Logitech C920 Webcam om du vill ha okej kvalitet på stream. Skulle även lagt på lite och kört på en yeti mick. Eller kört på modmic eller annan, har hört att snowball tar upp lite mycket bakgrundsljud. Ljudkort nja gör nog ingen större skillnad för stream men är absolut ingen expert. Capture Card mest skit enligt mig, kanske finns vissa bra.

Sen juste finns billigare 24 vanligt 1080p skärmar, kör på en billigarr så sparar du in 600kr.

Coolt tack!! Jo jag tänkte på det också men jag vill samtidigt att skärmarna ska matcha någorlunda

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Personligen skulle jag inte kombinera en skärm med G-synk med ett grafikkort från AMD. Blir bara att man får betala en massa extra för en funktion man inte har tillgång till. Bättre att köpa billigare skärm och ett dyrare grafikkort då.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra ljud, oavsett om det är för musik eller spel, MÅSTE du ha ett riktigt ljudkort. Onboard är, oavsett hur många skrytförkortingar och -siffror det kan visa upp, ALDRIG bra. Creative Soundblaster Z helt OK för en inte alltför stor peng. Med bättre lurar (INTE GAMINGSKIT), t.ex. AKG K550 som tipsats om tidigare, kommer du märka STOR skillnad mot onboard- och "gamingljud"-skit.