Trasig extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Trasig extern hårddisk?

Hej
Jag köpte en extern hårddisk (WD 10EAVS External USB device, 1 TB) på Blocket och den verkar trasig trots allt vad säljaren säger, att den fungerade felfritt. Men jag är lite osäker på om det går att fixa problemet eller om det är bäst att jag slänger den.

När jag ansluter hårddisken till datorn dyker den inte upp i Min Dator. Jag har testat på 4 olika datorer. Det enda sättet att se på att en hårddisk är kopplad är när jag tittar på Enheter och skrivare. Där står det "My Book". I den modernaste dator som jag har testat står det att den externa enheten kan inte läsas om den är kopplad till USB 3.0. I en annan dator står t.o.m. "okänd enhet. Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporteras (kod 43). Okänd enhet fungerar inte korrekt". Men däremot i 2 andra datorer, bland annat i min vanliga bärbara dator, står att enheten fungerar korrekt. Därför tänker jag att det kanske går att fixa den på något sätt.

Jag har kopierat informationen som finns där när jag högerklickar på ikonen My Book (dvs. den externa hårddisken):

Egenskaper för MY BOOK/USB-masslagringsenhet:
I flik Allmänt:
Tillverkare: Inte tillgänglig
Modell: My Book
Modelnnummer: Inte tillgänglig
Kategorier: Lagringsenhet
Beskrivning: Inte tillgänglig

I flik Maskinvara:
Namn USB-masslagringsenhet--Typ: USB-styrenhet
WD 10EAVS External USB device---Typ: Diskenheter

Sammanfattning av enhetens funktioner (USB-masslagringsenhet):
Tillverkare: Kompatibel USB-lagringsenhet
Plats: Port_#0002.Hub_#0004
Enhetsstatus: Den här enheten fungerar korrekt

Sammanfattning av enhetens funktioner (WD 10EAVS External USB device):
Tillverkare: (Standarddiskenheter)
Plats: på USB-masslagringsenhet
Enhetsstatus: Den här enheten fungerar korrekt

Egenskaper för USB-lagringsenhet [Är det kanske egenskaper av min dator??]

Leverantör: Microsoft
Datum: 2006-06-21
Version: 6.1.7601.19144
Digitalt signerad av Windows

Uppdatera drivrutin [Är det kanske egenskaper av min dator??]:
Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen

Egenskaper för WD 10EAVS External USB device [Är det kanske egenskaper av min dator??]:
I flik drivrutin:
Leverantör: Microsoft
Datum: 2006-06-21
Version: 6.1.7601.19133
Digitalt signerad av Microsoft Windows

I flik Volymer: [Det visas ingenting, men om man klickar på Uppdatera kommer följande information]:
Disk: Disk 2
Typ: Standard
Status: Online
Partitionstyp: GPT (GUID Partition Table)
Kapacitet: 953870 MB
Inte allokerat utrymme: 128 MB
Reserverat utrymme: 0 MB

Uppdatera drivrutin [Är det kanske egenskaper av min dator??]:
Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen

I enhetshanteraren i min dator står det inget problem med den externa hårddisken. Däremot känns den inte riktigt igen i andra datorer, där det står "okänd enhet".

Tycker ni att jag kan testa någonting? Finns det något hopp?

Permalänk
Medlem

Låter som att du borde testa formatera hårddisken genom diskhanteraren!

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Rekordmedlem

Du använder väl en fungerande nätdel till den ?
Du kan prova att tömma den helt genom att radera alla partitioner med gparted och prova att "börja om" Gparted är ett mycket kraftfullare verktyg än nått som fäljer med win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta även hem crystal disk info och kolla så allt står rätt till där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Låter som att du borde testa formatera hårddisken genom diskhanteraren!

Men i Enhetshanteraren har man inte valet Formatera, bara Uppdatera drivrutin (och jag gjorde utan resultat), Inaktivera, Avinstallera, Sök efter maskinvaruförändringar, och Egenskaper. Problemet är att jag vet inte varifrån jag kan börja med formatering eftersom hårddsiken dyker inte upp i Min dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Men i Enhetshanteraren har man inte valet Formatera, bara Uppdatera drivrutin (och jag gjorde utan resultat), Inaktivera, Avinstallera, Sök efter maskinvaruförändringar, och Egenskaper. Problemet är att jag vet inte varifrån jag kan börja med formatering eftersom hårddsiken dyker inte upp i Min dator.

Prova med Gparted, det är som sagt mycket kraftfullare än nån funktion i win, klarar inte det av disken så är det inget problem du löser med mjukvara utan då är det nått fel eller inkompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova med Gparted, det är som sagt mycket kraftfullare än nån funktion i win, klarar inte det av disken så är det inget problem du löser med mjukvara utan då är det nått fel eller inkompatibilitet.

Tack. Jag ska försöka. Gparted verkar vara lite komplicerat för en nybörjare som jag. Jag har laddat ner på nätet gparted-live-0.26.1-1-i686. Sedan vad måste jag göra? Det finns olika mappar: disk, EFI, live, syslinux, utils. Hur börjar jag använda Gpart för min konstiga externa hårddisk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Tack. Jag ska försöka. Gparted verkar vara lite komplicerat för en nybörjare som jag. Jag har laddat ner på nätet gparted-live-0.26.1-1-i686. Sedan vad måste jag göra? Det finns olika mappar: disk, EFI, live, syslinux, utils. Hur börjar jag använda Gpart för min konstiga externa hårddisk?

Välj liveversionen skapa ett bootmedia och använd den för att radera all partitonering på disken o m den hittas, koppla bort alal andra diskar fysiskst om du är osäker å du inte kan göra fel-

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du använder väl en fungerande nätdel till den ?

Högst relevant fråga. Många WD Mybook kräver extra ström. Har du inte kopplat in ett nätagg så kan du få diverse knepiga fel eftersom datorns USB inte orkar driva allt. Det funkar då också ofta bättre i en USB3-kontakt eftersom de brukar kunna leverera mer ström än tidigare USB-standarder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ

Skrivet av okean:

Prova annars det lättanvända MiniTool: http://www.minitool.com/partition-manager.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Högst relevant fråga. Många WD Mybook kräver extra ström. Har du inte kopplat in ett nätagg så kan du få diverse knepiga fel eftersom datorns USB inte orkar driva allt. Det funkar då också ofta bättre i en USB3-kontakt eftersom de brukar kunna leverera mer ström än tidigare USB-standarder.

Tack så mycket för kommentaren. Jag har bara en nätadapter som ingick med den externa hårddisken, plus usb-kabel. Men den här WD My Book kan inte kopplas till USB3, utan bara till USB2. Den ser inte så modern ut. Så det är mycket möjligt att jag skulle behöva en nätaggregator för att kunna starta den, eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Tack så mycket för kommentaren. Jag har bara en nätadapter som ingick med den externa hårddisken, plus usb-kabel. Men den här WD My Book kan inte kopplas till USB3, utan bara till USB2. Den ser inte så modern ut. Så det är mycket möjligt att jag skulle behöva en nätaggregator för att kunna starta den, eller hur?

Nu var du otydlig, har du anslutit en extern nätdel eller matar du den bara via usb ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu var du otydlig, har du anslutit en extern nätdel eller matar du den bara via usb ?

Jag ansluter den externa hårddisken till datorn genom nätadaptern (är det som du menar nätdel?) och usb-kabbeln. Som sagt är jag nybörjare i sådana frågor, därför förstår jag mig inte så bra på det.

Permalänk
Medlem

Så har du två sladdar in i hårddisken?

Kolla om den dyker upp i diskhanteraren, inte Enhetshanteraren. Högerklicka på Den här datorn, välj hantera, i listan till vänster finns diskhantering. Dyker den upp där?
Isf ta bort partitioner o formatera. Annars gparted

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av okean:

Jag ansluter den externa hårddisken till datorn genom nätadaptern (är det som du menar nätdel?) och usb-kabbeln. Som sagt är jag nybörjare i sådana frågor, därför förstår jag mig inte så bra på det.

Ja en burk som du ansluter både till ett vägguttag och disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Prova annars det lättanvända MiniTool: http://www.minitool.com/partition-manager.html

Tusen tack!!! Jag använde MiniTool för att radera partitioner och sedan i diskhanteraren skapade jag ny volym och nu funkar den bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixen666:

Så har du två sladdar in i hårddisken?

Kolla om den dyker upp i diskhanteraren, inte Enhetshanteraren. Högerklicka på Den här datorn, välj hantera, i listan till vänster finns diskhantering. Dyker den upp där?
Isf ta bort partitioner o formatera. Annars gparted

Tusen tack!!! Jag gjorde som du sa, sedan använde MiniTool för att radera partitioner och sedan i diskhanteraren skapade jag ny volym och nu funkar den bra!