Amatör frågor om XLR mikrofon till pc

Permalänk
Medlem

Amatör frågor om XLR mikrofon till pc

Tjena, har alltid varit sugen på att köpa en bättre mikrofon till min dator i fall jag någonsin får för mig att skapa lite youtube videos. Men skulle även vilja använda den i skype samtal med mera.

Det finns säkert bättre lösningar än den jag hittat, men här en dom produkter jag är sugen på.
Preamp - mic - stativ - popfilter

Skulle dessa fyra komponenter räcka för att spela in samt använda tillsammans med min dator? Vad jag förstår kopplar jag mikrofonen med XLR kabel till preampen och sedan en kabel från den (usb) till datorn.

Har ni några andra tips på billigare lösningar eller andra generella tips så lyssnar jag gärna

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Tjena, har alltid varit sugen på att köpa en bättre mikrofon till min dator i fall jag någonsin får för mig att skapa lite youtube videos. Men skulle även vilja använda den i skype samtal med mera.

Det finns säkert bättre lösningar än den jag hittat, men här en dom produkter jag är sugen på.
Preamp - mic - stativ - popfilter

Skulle dessa fyra komponenter räcka för att spela in samt använda tillsammans med min dator? Vad jag förstår kopplar jag mikrofonen med XLR kabel till preampen och sedan en kabel från den (usb) till datorn.

Har ni några andra tips på billigare lösningar eller andra generella tips så lyssnar jag gärna

Hej!
Det ska räcka med det du tänkt köpa. Kan komma att du behöver ladda ner några drivrutiner för att få allt att fungera.

Kul idé! Jag har själv funderat på att byta upp min mikrofon efter att jag tog hem en från jobbet under julen. Det blev en väldigt stor skillnad när det gäller ljud i allmänhet och att mitt mekaniska tangentbord inte togs upp av mikrofonen. De jag brukar snacka med på olika medier (teamspeak, skype mm) tyckte att det blev bara till det bättre

Permalänk
Medlem

Har exakt den mikrofonen och den är helt ok för det priset! Vad du har där borde fungera utan problem.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är otydligt beskrivet vad det där är för "burk", en mikrofonpreamp ansluts analogt till en mixer eller ljudkort så om det är en preamp så räcker det inte att bara ansluta med usb, den kan iallafall spänningsförsörjas via usb och den har normala utgångar för att koppla mot ett ljudkort.
För att det ska gå att ansluta bara via usb så krävs det att det finns ett ljudkort i "burken" också och inte bara en preamp.
En billigare lösning är att använda en mixer kopplad till det ljudkort du förmodligen redan har eller tex http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm kopplad till ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som kör med det här ljudkortet/mixern och tycker att det är riktigt bra

http://www.thomann.de/se/yamaha_ag03.htm?ref=search_rslt_yama...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En billigare lösning är att använda en mixer kopplad till det ljudkort du förmodligen redan har eller tex http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm kopplad till ljudkortet.

Jag är också nyfiken på någonting i stil med dendär, (tyckte att dendär eller någonting liknande verkade riktigt intressant) jag har också länge önskat mig en litet dyrare mick för att lägga på tal och vissa ljud i filmsekvenser. (Som jag skrivit om i en annan tråd).

Vad har ni att säga om det?
Som total amatör på detta, vad behöver jag mer än den förutom då naturligtvis själva micken och XLR kabel, upphängning, osv. (en kondensatormick i mitt fall, med 48 system lutar det åt). (Jag är rätt klar med vilken mick det skall bli i mitt fall)

Kan jag använda det integrerade ljudkortet på min dator som ingång eller måste jag köpa ett nytt?

Edit, Ah, såg att ni postat länken till videon...
Skall titta på den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av wiloh:

Tjena, har alltid varit sugen på att köpa en bättre mikrofon till min dator i fall jag någonsin får för mig att skapa lite youtube videos. Men skulle även vilja använda den i skype samtal med mera.

Det finns säkert bättre lösningar än den jag hittat, men här en dom produkter jag är sugen på.
Preamp - mic - stativ - popfilter

Skulle dessa fyra komponenter räcka för att spela in samt använda tillsammans med min dator? Vad jag förstår kopplar jag mikrofonen med XLR kabel till preampen och sedan en kabel från den (usb) till datorn.

Har ni några andra tips på billigare lösningar eller andra generella tips så lyssnar jag gärna

Ja detta räcker. Bor du i en bullrig miljö kan en sån här vara värd att investera i. Även en "shock-mount" kan vara värd pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är också nyfiken på någonting i stil med dendär, (tyckte att dendär eller någonting liknande verkade riktigt intressant) jag har också länge önskat mig en litet dyrare mick för att lägga på tal och vissa ljud i filmsekvenser. (Som jag skrivit om i en annan tråd).

Vad har ni att säga om det?
Som total amatör på detta, vad behöver jag mer än den förutom då naturligtvis själva micken och XLR kabel, upphängning, osv. (en kondensatormick i mitt fall, med 48 system lutar det åt). (Jag är rätt klar med vilken mick det skall bli i mitt fall)

Kan jag använda det integrerade ljudkortet på min dator som ingång eller måste jag köpa ett nytt?

Det går att använda det inbyggda ljudkortet förutsatt att det har line in vilket de flesta stationära har men inte alla laptops.
Det som är "special" med en mikrofon är impedans/signalnivå och beroende på princip behov av fantommatning, det är kondensatormikrofoner som behöver fantommatnnig om de inte har egen strömförsörjning på nått annat sätt, en preamp brukar sköta om allt av det och ger ut en vanlig linjesignal som man kan ansluta till ett ljudkort, det finns också ljudkort med mikrofoningångar och kombinationer med mixrar, vad man väljer beror på behovet, håller man på med musik så brukar man snart behöva en mixer och det finns det ju otaliga varianter på och de kan vara ihopbyggda med ljudkort på olika sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tackar, bitarna föll på plats när jag tittade på videon, egentligen logiskt om man tänker efter, men jag har nog inte vaknat riktigt ännu...

Jag funderar över era synpunkter på dedär små rörförstärkarna, jag vet att det inte nödvändigt är bättre för att det är rör i det, men jag tyckte ändå att det lät utomordentligt intressant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar, bitarna föll på plats när jag tittade på videon, egentligen logiskt om man tänker efter, men jag har nog inte vaknat riktigt ännu...

Jag funderar över era synpunkter på dedär små rörförstärkarna, jag vet att det inte nödvändigt är bättre för att det är rör i det, men jag tyckte ändå att det lät utomordentligt intressant.

Transistor är minst färgat men man bör se rör som en del av skapande, det är ju som att stämma ett instrument, det finns egentligen inget rätt eller fel där utan det är upp till musikern att skapa nått bra utifrån sina val, vissa "stämmer instrumenten" okonventionellt och spelar så det låter bra medans andra mest får det att låta skit.
och det är roligt att höra gitarrister diskutera vilken dist som låter renast

Det är nått helt annat att återge ljud vid normal uppspelning hemma, det ska göras ofärgat då man hör vad musikerna gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo, var typ så jag tänkte...
Bör man satsa på dendär modellen, eller har ni andra rekommendationer?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Något bullerskydd lär inte behövas för mig. Men jag har ett ljudkort i datorn för cirka 1000kr. Den har vanlig 3,5mm mic ingång och optisk input. Men antar att det är lättare med usb kabel. Jag vet som sagt inte om det där mixerbordet jag länkade är optimalt, så det är just på den punkten som jag är mest osäker. Tack för alla svar hittills

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Avstängd

Yamaha är ju generellt bra grejer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hittade denna mixer istället, bör bara lämplig för mig som inte håller på med något avancerat

länk

Blir kanske att beställa vid nästa lön

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Avstängd

Kan inte svara på frågan, men tror dendär bör duga fint för dina behov, skall du enbart ha micken är det ju mest gain du behöver kunna kontrollera. (Bör ju vara typ samma till datorn som ett vanligt PA system tror jag i detta avseende...)
Skall du bara ha en mick räcker ju en ensam kanal också menar jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wiloh:

jag har ett ljudkort i datorn för cirka 1000kr. Den har vanlig 3,5mm mic ingång och optisk input. Men antar att det är lättare med usb kabel. Jag vet som sagt inte om det där mixerbordet jag länkade är optimalt, så det är just på den punkten som jag är mest osäker. Tack för alla svar hittills

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör ha en line ingång och inte mikrofoningång om du ska ansluta en mixer eller preamp eller vad som helst förutom just en mikrofon, mer specifikt är datorspelljudkortens mikingång för det mesta tänkta för en elektretmikrofon och de ger dessutom ofta biasmatning enligt "Creatives de facto standard"
Optisk ingång är mycket ovanligt på normala ljudkort, troligen är det en utgång.
En mixer med inbyggt ljudkort är ett alternativ men "optimalt" får du inte i budgetprisklasserna om det är ljudkvaliteten du syftar på, för 10 ggr pengarna så börjar det finnas roliga modeller och för 40 ggr pengarna så börjar det bli riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Men, om man mest bara vill få tal och enklare ljud att låta hyggligt bra?

(Antar de tär begagnat som gäller om man vill jobba mer professionellt med ljud... Jag menar, skall man ha riktiga grejer så kostar ju enbart micken ensam närmare 10 papp och uppåt... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Focusrite Scarlet Solo borde funka kalas. Dock ingen bra lösning om du avser att använda mixerbord för att skicka signaler någon annanstans tex via mixerbord till annan dator än din primära m.m

Så Solo, Mic, boomarm samt kabel. Runt 2000:-

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, om man mest bara vill få tal och enklare ljud att låta hyggligt bra?

(Antar de tär begagnat som gäller om man vill jobba mer professionellt med ljud... Jag menar, skall man ha riktiga grejer så kostar ju enbart micken ensam närmare 10 papp och uppåt... )

Då duger det med 500kr delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

kan tipsa om detta stativet.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pro-Broadcast-Studio-Microphone-Sus...

har de själv och har dragit i en meter xlr kabel i stativet då det kommer förberätt för kabeldragning men utan kabeln i stativet allt som behövs är en lödkolv så man kan ta bort och sätta dit ena kontakten igen efter att ha dragit igenom kabeln.

upphängningen är riktigt bra också samt frakt på 5-7 dagar ungefär från london tror jag det var.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör ha en line ingång och inte mikrofoningång om du ska ansluta en mixer eller preamp eller vad som helst förutom just en mikrofon, mer specifikt är datorspelljudkortens mikingång för det mesta tänkta för en elektretmikrofon och de ger dessutom ofta biasmatning enligt "Creatives de facto standard"
Optisk ingång är mycket ovanligt på normala ljudkort, troligen är det en utgång.
En mixer med inbyggt ljudkort är ett alternativ men "optimalt" får du inte i budgetprisklasserna om det är ljudkvaliteten du syftar på, för 10 ggr pengarna så börjar det finnas roliga modeller och för 40 ggr pengarna så börjar det bli riktigt bra.

Jag kommer satsa på en mixer med inbyggt ljudkort som är billig då jag kanske inte alls kommer använda detta i något professionellt syfte. Mitt ljudkort har faktiskt optisk ingång, har testat det själv med ps3:an.

Men tack för tips

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Yamaha AG serie såg riktigt Nice ut. 4sound säljer AG03 för 1300kr, tycker det ser bättre ut än Beringher.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag sitter just nu och brottas med var man hamnar i brytningen mellan när man kompromissar för mycket och får vad man betalar för och när det är realistiskt att spara till bättre grejer med begränsad budget om man vill öka kvaliteten men inte har råd med äkta proffsgrejer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag håller på att spara till en litet dyrare mick i proffsklassen, min önskekombo just nu är om man kunde ha en liten rörförstärkare till micken, sedan XX in till datorn.

Håller på att forska om man kanske kunde bygga en egen rörförstärkare, de såg ju inte så avancerade ut inuti, då kunde man ju välja bättre rör också till den... (finns ju tex många äldre ryska rör som är prisvärda och inte kostar skjortan idag)
Intressant detta...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Håller på att forska om man kanske kunde bygga en egen rörförstärkare, de såg ju inte så avancerade ut inuti, då kunde man ju välja bättre rör också till den... (finns ju tex många äldre ryska rör som är prisvärda och inte kostar skjortan idag)
Intressant detta...

Ja det är lätt att bygga en rörförstärkare som ger ljud men det är svårt att bygga en bra och om något är dyrt så är det riktigt bra rör, inte omöjligt att lösa själv men du ska inte ge dig på att bygga en rörmikrofonförstärkare som första rörbygge för att "spara pengar" för det kommer inte att ske.
Bygg för att det är roligt om du vill gillar elektronik och för lärandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Yamaha AG serie såg riktigt Nice ut. 4sound säljer AG03 för 1300kr, tycker det ser bättre ut än Beringher.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser trevlig ut, vet ej vad skillnaden mellan denna och den jag länkade är. Det är ganska stor prisskillnad och vet inte om jag behöver det som amatör.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av wiloh:

Ser trevlig ut, vet ej vad skillnaden mellan denna och den jag länkade är. Det är ganska stor prisskillnad och vet inte om jag behöver det som amatör.

Behringer är ett "budgetmärke" visst de gör helt duglig utrustning men inte gjort för studio och ofta så färgar deras utrustning ljudet en del.

vet inte hur mycket en mixer i detta fallet kan färga ljudet men visst lite kan det säkert påverka.

mitt tips är kolla blocket ofta det säljs riktigt fina gammla mixerbord för skitsummor.

satt själv å kolla på ett gammalt studio mixerbord från 80talet som han ville ha 800:- för, nypris ~10k:- på 80talet.
Ända felet var att 1 kanal av 12 kanaler var trasig.

nackdelen med begagnat är ju dock att de blir dyrt att frakta iaf som för bordet jag nämnde ovan då de blir en ganska saftig kartong.

men hittar du något vettigt i närheten där du bor tveka inte att gå begagnat även på utrustningen har 10+ år på nacken

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle skriva en uppdatering om hur det gick ifall någon annan funderar på att köpa sig en mikrofon som jag gjorde förut. (Vad jag vet så kan jag inte redigera mitt första inlägg).

Till att börja med köpte jag följande prylar: Mikrofon - stativ - mixerbord.

I runda svängar 2500kr med frakt. paketet kom efter en vecka ungefär och bra packeterad. Alla komponenter passade med varandra och installation var lätt och smidig, förut popfiltret. Det gick att skruva fast på armen av stativet, men det blev inte optimalt. Men det fungerar utan problem och den ramlar ju inte av precis.

Det var enkelt att dra in drivrutiner för mixerbordet och snabbguiden som följde med förklarade allt jag behövde veta om att ställa in mikrofonen. Sen var det bara att tuta och köra. Mikrofonen låter bra tycker jag och det är skönt att slippa ha ett headset.

Så om även du är sugen på en mikrofon av detta slag så kan jag rekommendera denna setup, tack och bock

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.