Permalänk
Medlem

Känns som pumpen tar på sig sån tid att få runt vattnet första gången genom hela loopen, är det normalt? Den kanske är inställd på lågt läge eller något? En D:5 är det från ek, pumpres kombo. Känns inte som den pumpar? Virvlar lite...

Kanske ej den snyggaste loopen men vill bara att den ska fungera i nuläget ^_^.. Vad är det som spökar med pumpen? Den låter i princip nada. Som ni ser har vattnet ej gått runt hela loopen helt, läcker ingenstans..

Permalänk
Medlem

Får tippa den fram och tillbaka (chassit) för att få i mer vatten.. Snart gått i 1L

Edit: PLUGGADE UR PWM SKITEN NU PUMPAR DEN <3

Permalänk

Funktionen finns iaf... ☺
Det var likadant för mig, den går inte på full fart men man kan bygla grön/blå från 4-pin till minus typ på nåt sätt så får man den att gå på full fart.
Men jag var för lat för att kolla upp hur...
Var beredd på att fylla på under tiden sen när den går på full fart också för då försvinner de sista luftfickorna.

Edit:
Vad menar du med att flexa? I sidled? Typ jucka lite? Rören ska inte spännan i anslutningarna sen när de väl är på plats.
Har du konat rörändarna lite o tagi nån droppe vatten på packningen? Slank i hyffsat smidigt för mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Funktionen finns iaf... ☺
Det var likadant för mig, den går inte på full fart men man kan bygla grön/blå från 4-pin till minus typ på nåt sätt så får man den att gå på full fart.
Men jag var för lat för att kolla upp hur...
Var beredd på att fylla på under tiden sen när den går på full fart också för då försvinner de sista luftfickorna.

Edit:
Vad menar du med att flexa? I sidled? Typ jucka lite? Rören ska inte spännan i anslutningarna sen när de väl är på plats.
Har du konat rörändarna lite o tagi nån droppe vatten på packningen? Slank i hyffsat smidigt för mig då.

Ja efter man böjt tuberna så fick jag ta i lite på någon tub för att den skulle gå i, sen när den väl var i var det bara att skruva fast den. Borde väl ej vara några konstigheter? Läcker ej än! Ångrar mig lite att jag ej tog någon färg

Edit: hur länge rekommenderar ni läcktest innan man kör igång datorn?

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Får tippa den fram och tillbaka (chassit) för att få i mer vatten.. Snart gått i 1L

Edit: PLUGGADE UR PWM SKITEN NU PUMPAR DEN <3

Har du datorn igång när du fyller vatten?!
Eller byglar du nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Har du datorn igång när du fyller vatten?!
Eller byglar du nätagget?

Hur länge ska jag läcktesta tro? Nej hade bara nätagget igång, lät aldrig pumpen gå torr heller

Permalänk

Du är påläst ☺
Jag körde den över natten, blev klar sent en kväll.
Det rekommenderas väl 24h av vissa när man är nybörjare, men det är upp till var och en.
Läcker det borde dropparna synas ganska tidigt kan jag tycka.
Jag körde igång efter kanske 12h och höll ett öga på backplate, nätaggstaket, golvet på chassit osv för jag var otålig o litade på att min tumme satt rätt i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Du är påläst ☺
Jag körde den över natten, blev klar sent en kväll.
Det rekommenderas väl 24h av vissa när man är nybörjare, men det är upp till var och en.
Läcker det borde dropparna synas ganska tidigt kan jag tycka.
Jag körde igång efter kanske 12h och höll ett öga på backplate, nätaggstaket, golvet på chassit osv för jag var otålig o litade på att min tumme satt rätt i handen.

Satan vad länge ändå, risken är väl att när man ej kollar till det under så lång tid så kommer man väl tillbaka så är allting i pölar... Har ju kört i ungefär 2h.. börjar tröttna..

Permalänk

Haha ja det är ju du som vet bäst
Håller mana bara ett öga i början går det kanske bra

Permalänk
Medlem

kör ett bra tag. ett rör lossnade för mig efter 1 timma typ då jag byggde min man känner sig så osäker när man kör med rör haha.

+ att när jag bytte färg ganska nyligen, så läckte det lite överallt när jag testkörde.

välkommen i klubben haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av swepiz:

kör ett bra tag. ett rör lossnade för mig efter 1 timma typ då jag byggde min man känner sig så osäker när man kör med rör haha.

+ att när jag bytte färg ganska nyligen, så läckte det lite överallt när jag testkörde.

http://i66.tinypic.com/20z42fn.jpg

välkommen i klubben haha

Tycker du har lyckats riktigt bra med dina tuber!

Hur gör ni föresten, kopplar ni radiatorernas fläktar eller pumpen till "CPU fan" på moderkortet? Kan inte riktigt bestämma mig, förnuvarande är det pumpen.

Permalänk

Finns säkert någon grundregel man missat, det som var bäst för mig var att ha pumpen på cpu-fan iaf.
Men sen det som fungerar bäst är väl beroende på hur villigt moderkortet är på att styra pwm-fläktar...
Mitt kort SKA ta PWM-fläktar enligt boken men går inte ändå. Lyckades på något sätt få de att fungera någorlunda. Testade sen att köra fläktarna på CPU-fan och pumpen på vanlig fan, då registrerar den inte pumpen rätt så den går inte att styra så den går på typ min 40% o sen uppåt, fläktarna går nu inte att få helt stopp på när de ligger på cpu_fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Finns säkert någon grundregel man missat, det som var bäst för mig var att ha pumpen på cpu-fan iaf.
Men sen det som fungerar bäst är väl beroende på hur villigt moderkortet är på att styra pwm-fläktar...
Mitt kort SKA ta PWM-fläktar enligt boken men går inte ändå. Lyckades på något sätt få de att fungera någorlunda. Testade sen att köra fläktarna på CPU-fan och pumpen på vanlig fan, då registrerar den inte pumpen rätt så den går inte att styra så den går på typ min 40% o sen uppåt, fläktarna går nu inte att få helt stopp på när de ligger på cpu_fan.

Hm, okej. Låter det nog vara som det är då!

Någon som har något tips på hur man får ur luftfickor ur loopen? Märkte igår att vattnet ej cirkulerade pga luftfickor, försökte läsa mig till och vred på chassit och vickade det fram och tillbaka så satte loopen igång på riktigt, väldigt synbart. Men det håller bara för en stund sen så går det tillbaka så får jag skaka om chassit igen. Jag öppnar upp locket på reservoaren, vet inte om jag borde eller ej. Någon som har något tips?

Funderar även på belysning innuti lådan om någon rekommenderar något!

Permalänk

@CooingPendulum:
Det är nog bara vicka i fylla på som gäller.
Jag kör med några få vita leds, inget överdrivet, mest för att se om något händer i mörkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@DanKar1994:
Det är nog bara vicka i fylla på som gäller.
Jag kör med några få vita leds, inget överdrivet, mest för att se om något händer i mörkret.

https://www.inet.se/produkt/8905164/nzxt-sleeved-led-kit-2m-v...

sånna här typ?

rekommenderar du någon flödesmätare föresten?

Permalänk

jag har köpt 2st olika silikonkärnor och jag hade problem med att dom var alldeles för små. Dom sladdrade runt i röret och det blev skit när jag försökte böja, efter 2m petg gav jag upp och har beställt slang som jag väntar på istället. Ja de va rätt dimensioner på kärnan och PETG rören. Till och med samma tillverkare, men nope

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtrip2k:

jag har köpt 2st olika silikonkärnor och jag hade problem med att dom var alldeles för små. Dom sladdrade runt i röret och det blev skit när jag försökte böja, efter 2m petg gav jag upp och har beställt slang som jag väntar på istället. Ja de va rätt dimensioner på kärnan och PETG rören. Till och med samma tillverkare, men nope

Då finns det alltså ännu värre problem än det jag hade. JAg kunde åtminstone slipa ner mina..

Permalänk
Medlem

Asså jag förstår bara inte?! Jag vrider och vänder på chassit, öppnar locket till reservoaren, fyller på mer vatten. Stänger och ser flödet dra på ordentligt en stund sen stannar det upp allt mer? Repeterar processen x100 gånger kan inte längre fylla på mer. Men för att flödet ska vara synligt till ögat måste jag skaka runt chassit..?

Permalänk

Jag körde bara lösa dioder som kopplades på molexkontakt.
Luft tar några dagar att få ur helt. Köra pumpen på max annars orkar den inte trycka ut allt, inte för mig iaf. Sen fylla, hålla den i en vinkel ett tag, byta, stå plant osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Jag körde bara lösa dioder som kopplades på molexkontakt.
Luft tar några dagar att få ur helt. Köra pumpen på max annars orkar den inte trycka ut allt, inte för mig iaf. Sen fylla, hålla den i en vinkel ett tag, byta, stå plant osv.

Ja har den på max hela tiden nu för att försöka få ut skiten! Får väl ha mer tålamod gissar jag på