Hur optimerar man SSD?

Permalänk
Medlem

Hur optimerar man SSD?

Tjenare, jag undrar hur man optimerar en SSD? (Till Windows 10)

//Max83

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Tjenare, jag undrar hur man optimerar en SSD? (Till Windows 10)

//Max83

Vad menar du med optimerar? Tänker du på defragmentering? Det ska man aldrig göra på SSD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Fick en ny SSD idag och har något som heter "Auto schedule the TRIM process by checking the box below" och även "Overprovision". Ingen aning om vad detta är förutom den lilla förklaring som står men detta kanske är något som andra SSD-diskar också har? Ska vara någon form utav optimering precis som TS pratar om.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad menar du med optimerar? Tänker du på defragmentering? Det ska man aldrig göra på SSD.

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade en intressant artikel angående optimering för SSD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör mindre skrivningar till den.

Flytta:
Virtuella minnet från SSDn.
Temp mappar som windows placerar på lite olika platser.
Vara noga med att formatera med bra verktyg som alignar partitioner rätt så mindre slitage sker när den försöker skriva till disken.

Har du mycket minne kan du göra en ramdisk för mapparna, använder du Linux så sker det automatiskt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

@Max83: Använd RAM-disk för alla dagliga slaskskrivningar (t ex webbläsar-cache). Se till att alltid ha 25% ledigt utrymme.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fick en ny SSD idag och har något som heter "Auto schedule the TRIM process by checking the box below" och även "Overprovision". Ingen aning om vad detta är förutom den lilla förklaring som står men detta kanske är något som andra SSD-diskar också har? Ska vara någon form utav optimering precis som TS pratar om.

TRIM gör så SSD:n håller optimal prestanda genom att ta bort allt skräp som ligger i minnescellerna efter att du markerat något för borttagning.
Detta sköts i bakgrunden på SSD:n när den är inaktiv, förutsatt att ditt OS stödjer det och att du kör SSD:n i AHCI eller RAID mode.
En SSD utan TRIM vill jag minnas sparar all data i cellerna trots att du valt att ta bort dom, och väl när ny data ska skrivas på just dom cellerna så måste de först tömmas innan data kan skrivas, varav prestandan påverkas. TRIM fixar helt enkelt detta problem.

Overprovisioning vill jag minnas också används för att hålla optimal prestanda på SSD:n genom att ha fria minnesceller redo för att skrivas till. Det är en partition som inte syns på disken men finns redo till när cellerna behövs.
Jag tror även att den del som används för overprovisioning också används för att distribuera antalet skrivningar mellan cellerna så vissa celler inte slits mer än andra.

Det ska redan finnas minnesceller som är dedikerade för overprovisioning från början och inte är något du ska behöva ändra själv.

Skrivet av Max83:

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv så lite data på SSD:n som möjligt.
Kör inte defragmentation på en SSD.
Använd inte en SSD för torrent-nerladdningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Tjenare, jag undrar hur man optimerar en SSD? (Till Windows 10)

//Max83

Du gör precis som med en vanlig hårddisk, du går in i kontrollpanelen, system och säkerhet, administrationsverktyg, defragmentera hårddisken.

Eftersom du har Win10 så kommer den automatiskt att köra TRIM på din SSD, inte defragmentering.

EDIT: Overprovisioning är också rätt bra, brukar man kunna göra via ett program som följer med. Den reserverar 10% eller så på hårddisken som den använder till skrivcache osv, så behöver du aldrig tänka på att inte fylla hårddisken, utan du kan använda hela utrymmet som lämnas kvar och fylla det om du vill.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Använd den inte till torrents och liknande saker som skriver mycket data här och var, annars är det väl bara att köra på.

Man bör ha kvar virtuella minnet på SSDn, även om det sliter på den, för vad ska man annars med SSD till? Virtuella minnet är ju en av grejerna som när det väl används får en rejäl boost av SSD.

Jag skulle inte oroa mig över livslängden, eftersom de klarar så enormt mycket mer än vad en normal användare utnyttjar. Tror min gamla Intel 80GB SSD skulle klara 5 år minst om man skrev 80GB om dagen till den, dvs tömde hela SSDn och fyllde den igen varenda dag, enligt Intels hemsida XD

Det är rätt mycket data för en vanlig användare...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Använd den inte till torrents och liknande saker som skriver mycket data här och var, annars är det väl bara att köra på.

Man bör ha kvar virtuella minnet på SSDn, även om det sliter på den, för vad ska man annars med SSD till? Virtuella minnet är ju en av grejerna som när det väl används får en rejäl boost av SSD.

Jag skulle inte oroa mig över livslängden, eftersom de klarar så enormt mycket mer än vad en normal användare utnyttjar. Tror min gamla Intel 80GB SSD skulle klara 5 år minst om man skrev 80GB om dagen till den, dvs tömde hela SSDn och fyllde den igen varenda dag, enligt Intels hemsida XD

Det är rätt mycket data för en vanlig användare...

Har inte använt virtuellt minne på flera år, aldrig haft några bekymmer.
Så du med 16GB kan lugnt stänga av det helt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Använd den inte till torrents och liknande saker som skriver mycket data här och var, annars är det väl bara att köra på.

Man bör ha kvar virtuella minnet på SSDn, även om det sliter på den, för vad ska man annars med SSD till? Virtuella minnet är ju en av grejerna som när det väl används får en rejäl boost av SSD.

Jag skulle inte oroa mig över livslängden, eftersom de klarar så enormt mycket mer än vad en normal användare utnyttjar. Tror min gamla Intel 80GB SSD skulle klara 5 år minst om man skrev 80GB om dagen till den, dvs tömde hela SSDn och fyllde den igen varenda dag, enligt Intels hemsida XD

Det är rätt mycket data för en vanlig användare...

RAM-disk är många gånger snabbare än en SSD.

Din gamla Intel 80GB SSD har minst tiodubbla skrivtåligheten mot en modern TLC-disk, så jämförelsen är inte jättebra. För varje ny generation har storleken ökat men livslängden kortats pga krympning av tillverkningsmatrisen och förändring av celltyp (från SLC -> MLC -> TLC).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Max83: Använd RAM-disk för alla dagliga slaskskrivningar (t ex webbläsar-cache). Se till att alltid ha 25% ledigt utrymme.

Kan man flytta detta till en annan disk? Har bara 8GB ram och det är ju inte så jättemycket.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan man flytta detta till en annan disk?

Det kan man, men då tappar man våldsamt i prestanda, så antingen RAM som alternativ eller håll kvar det på SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

RAM-disk är många gånger snabbare än en SSD.

Din gamla Intel 80GB SSD har minst tiodubbla skrivtåligheten mot en modern TLC-disk, så jämförelsen är inte jättebra. För varje ny generation har storleken ökat men livslängden kortats pga krympning av tillverkningsmatrisen och förändring av celltyp (från SLC -> MLC -> TLC).

Jag kör hellre pagefile på en SSD än en hårddisk var vad jag menade. Har man minne nog för att göra en stor RAM-disk så har man väl oftast inte så stor användning för det virtuella minnet alls, så det känns onödigt att flytta bort det från SSD.

Sen håller väl även nya SSD fortfarande för en rätt stor mängd skrivningar för en normalperson, så att man inte bör oroa sig över att "optimera", såvida man inte som sagt kör torrents eller liknande belastning dygnet runt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Jag kör hellre pagefile på en SSD än en hårddisk var vad jag menade. Har man minne nog för att göra en stor RAM-disk så har man väl oftast inte så stor användning för det virtuella minnet alls, så det känns onödigt att flytta bort det från SSD.

Sen håller väl även nya SSD fortfarande för en rätt stor mängd skrivningar för en normalperson, så att man inte bör oroa sig över att "optimera", såvida man inte som sagt kör torrents eller liknande belastning dygnet runt

Jag pratar inte alls om det virtuella minnet, det skrev jag väl inte?

Däremot sliter den oerhörda mängden småfiler från dagligt surfande och det var det jag skrev om och menade. Där gör en RAM-disk på 2-4GB underverk, både för livslängden på SSD och snabbheten vid surfning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag pratar inte alls om det virtuella minnet, det skrev jag väl inte?

Däremot sliter den oerhörda mängden småfiler från dagligt surfande och det var det jag skrev om och menade. Där gör en RAM-disk på 2-4GB underverk, både för livslängden på SSD och snabbheten vid surfning.

Är detta rekommenderat för mig som bara har 8GB?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

@ClintBeastwood: Jag skulle nog inte börjat med RAM-disk innan 16GB internminne. 8GB behövs idag. SSD håller bra länge ändå om man köper kvalitet och inte billigast möjliga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ClintBeastwood: Jag skulle nog inte börjat med RAM-disk innan 16GB internminne. 8GB behövs idag.

Tack för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag pratar inte alls om det virtuella minnet, det skrev jag väl inte?

Däremot sliter den oerhörda mängden småfiler från dagligt surfande och det var det jag skrev om och menade. Där gör en RAM-disk på 2-4GB underverk, både för livslängden på SSD och snabbheten vid surfning.

Ah ok, att lägga tempfiler och browser-cache där kan ju göra en del ja.
Har inte kikat på RAM-diskar sedan Amiga-tiden, men det kanske är dags igen, nu när RAM är så billigt.

Jag vet inte exakt hur mycket jag skrivit på de nyare SSDs jag har hemma (Crucial MX, Samsung 830/850EVO, OCZ Trion) , men om jag jämför med våra 840/850EVO på jobbet så har de under 1TB data skrivet per år vid dagligt användande bestående av surf, CAD, programmering m.m. så det känns fortfarande väldigt långt ifrån garanterad livslängd.

Det känns alltså som att även en TLC-SSD (ok 850 är ju nåt 3D V-NAND eller vad det är men vi har ju några 840 också) håller för rätt mycket mer skrivningar än en vanlig användare behöver utan problem i rätt många år, så att det snarare kommer vara storleken som till slut är för liten för vardagligt användande än att själva minnescellerna dör?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@ClintBeastwood: Jag skulle nog inte börjat med RAM-disk innan 16GB internminne. 8GB behövs idag. SSD håller bra länge ändå om man köper kvalitet och inte billigast möjliga.

Vilket program rekommenderar du för att göra RAM-disk

Permalänk
Avstängd

Personligen kör jag bara optimering med programmet samsung Magican.
Sen får det räcka.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fick en ny SSD idag och har något som heter "Auto schedule the TRIM process by checking the box below" och även "Overprovision". Ingen aning om vad detta är förutom den lilla förklaring som står men detta kanske är något som andra SSD-diskar också har? Ska vara någon form utav optimering precis som TS pratar om.

TRIM är en bra funktion som typ "städar" efter dig. Utan den så vet inte SSDn när en fil tas bort, så TRIM säger till SSDn "den sektorn är nu inte i bruk, du kan radera den".
På en HDD så ligger ju all data kvar till nästa gång den bara skrivs över, men en SSD kan inte göra så, utan måste först radera en större mängd sektorer och sen kan den programmera (skriva) ny information.

Varför man gör "shemalagd" version är för att om disken jobbar fullt ut, så kommer inte alltid TRIM kommandona fram. Så de missas och sektorerna du precis "frigjorde" genom att ta bort en fil, är fortfarande markerad som upptagen av SSDn. När den schemalagda uppgiften görs så skickar den samtliga tomma sektorer till disken, så att den tömmer allt, så är den ikapp igen.

Overprovision är ungefär som utrymme att jobba med. SSDer idag har (beroende på kvalité, tillverkare, generation och prisklass) en liten mängd utrymme som aldrig syns för dig, sk fabriks overprovision utrymme. Men ofta i billigare diskar är denna i absolut minsta laget, och det både sänker prestandan, samt kraftigt ökar slitaget på SSDn om du fyller den helt.

Genom att ge lite extra overprovision utrymme själv, utöver det som finns från fabrik, så ger du disken lite extra sektorer att bolla med och chans att göra sitt jobb med minimal slitage och maximal prestanda. Overprovision utrymme är inget mer än opartitionerat utrymme, dvs ett ställe på disken där inget finns lagrat. Genom att minska C: eller vilken partition som ligger på SSD med 5-10% så ger du disken lite mer utrymme att jobba med, och sk OP.

Skrivet av Max83:

Jag menade hur man gör för att optimera livslängd på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt de sakerna jag skrev ovan: TRIM + Overprovision, samt se till att de är 4k alignade (partitionerna), annars skriver de 2x så mycket data (då de skriver till 2 sektorer). Och sista men viktiga saken... fyll den inte helt. Helst vill disken ha minst 20-25% ledigt utrymme för att fungera bra. Med OP kan du klara dig med 10% på partitionen med 10% OP.

Ja.. du kan skriva mindre.
Ja.. du kan låta bli att använda den.
Men.. vf är då poängen att ha SSD?

Även den sämsta SSDn (mainstream då) jag känner till klarar lätt 100TB data (många klarar 150-1000TB+). Låt oss säga 90TB bara för att ge extra marginal. På 3 år (som brukar vara garantin), så måste du skriva mer än 30TB varje år, eller över 80GB per dag, varje dag i 3 år, för att nå dens "minimala" tolerans.
Så.. hur ofta skriver du 20 DVD filmer, varje dag? Även om du laddar ner GTAV varje dag i 3år, så lär du har nog med skrivningar för allt annat. Och detta på den sämsta SSD som finns mer eller mindre.

Mao.. få inte panik, utan använd den och få bättre prestanda istället. Om 3 år lär SSDerna vara större och du kan lätt byta upp dig om du så vill. Jag har haft SSD sedan 2008, och har inte ens slitit ut en enda disk, i normalt bruk. SSD är inte idiot säkra, men det ska extremt mycket till för att hinna slita ut dem.

Skrivet av Commander:

Gör mindre skrivningar till den.

Flytta:
Virtuella minnet från SSDn.
Temp mappar som windows placerar på lite olika platser.
Vara noga med att formatera med bra verktyg som alignar partitioner rätt så mindre slitage sker när den försöker skriva till disken.

Har du mycket minne kan du göra en ramdisk för mapparna, använder du Linux så sker det automatiskt.

Dessa råd kan hjälpa en paranoid person att få sin 500kr SSD att hålla 25 år istället för 20 år.. men vf är poängen? Du får seghet om minsta pagefil behov finns, du får segare installationer och uppdatering av program, samt virus skanning och liknande, då dessa använder temp mappen. Varför inte använda disken istället? Annars är där ju ingen poäng att ha SSD...

Aligna är bra, men detta gäller även HDD idag, då även de kör 4k sektorer.

Skrivet av MultiMan:

@Max83: Använd RAM-disk för alla dagliga slaskskrivningar (t ex webbläsar-cache). Se till att alltid ha 25% ledigt utrymme.

RAM disk för cachen är faktiskt inte så dum ide, men inte för att minska skrivning på SSD, utan för att det faktiskt snabbar upp surfandet. Tex Chrome är fullständigt hopplös på att ösa allt till disk, och den vägrar ladda en sida på 1Gbit lina tills den har pratat med sin cache... trots att den kan ladda sidan snabbare från Internet igen än att ladda från cachen.
IE är ännu värre, då den har ofta som standard 1GB Webcache, allt i småfiler...

FF har en RAM funktion, som dock är avstängd som standard, men den går att starta. Gör man det så kan det snabba upp den rätt bra.

Annars håller jag med... 25% ledigt på SSDn och den är nöjd.

Permalänk
Medlem

Varför hålla på att "optimera" SSD'n?????

Du behöver inte göra nåt alls. Låt Windows själv skapa och göra allt som den vill. Finns ingen anledning att ändra på nåt. Du kommer inte märka nån skillnad i hastighet eller få nån extra livslängd.

Större risk att du ställer in nåt som sabbar Windows eller gör att datorn blir mera instabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

TRIM är en bra funktion som typ "städar" efter dig. Utan den så vet inte SSDn när en fil tas bort, så TRIM säger till SSDn "den sektorn är nu inte i bruk, du kan radera den".
På en HDD så ligger ju all data kvar till nästa gång den bara skrivs över, men en SSD kan inte göra så, utan måste först radera en större mängd sektorer och sen kan den programmera (skriva) ny information.

Varför man gör "shemalagd" version är för att om disken jobbar fullt ut, så kommer inte alltid TRIM kommandona fram. Så de missas och sektorerna du precis "frigjorde" genom att ta bort en fil, är fortfarande markerad som upptagen av SSDn. När den schemalagda uppgiften görs så skickar den samtliga tomma sektorer till disken, så att den tömmer allt, så är den ikapp igen.

Overprovision är ungefär som utrymme att jobba med. SSDer idag har (beroende på kvalité, tillverkare, generation och prisklass) en liten mängd utrymme som aldrig syns för dig, sk fabriks overprovision utrymme. Men ofta i billigare diskar är denna i absolut minsta laget, och det både sänker prestandan, samt kraftigt ökar slitaget på SSDn om du fyller den helt.

Genom att ge lite extra overprovision utrymme själv, utöver det som finns från fabrik, så ger du disken lite extra sektorer att bolla med och chans att göra sitt jobb med minimal slitage och maximal prestanda. Overprovision utrymme är inget mer än opartitionerat utrymme, dvs ett ställe på disken där inget finns lagrat. Genom att minska C: eller vilken partition som ligger på SSD med 5-10% så ger du disken lite mer utrymme att jobba med, och sk OP.

16GB på 240GB är lagom? Det är från fabrik och står "No need for SW overprovision" men lika bra att dubbelkolla.
Ska man köra TRIM en gång om dygnet eller en gång i veckan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ssd diskar är såpass billiga numera.
Så är bara att köra på som vanligt.
Skulle den gå sönder,finns det fler i butiken,
Om garantin har passerat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

16GB på 240GB är lagom? Det är från fabrik och står "No need for SW overprovision" men lika bra att dubbelkolla.
Ska man köra TRIM en gång om dygnet eller en gång i veckan?

Jag brukar säga 5-10% på MLC diskar, men med större diskar så behövs det inte alltid så mycket ens. TLC brukar gärna vilja ha 10-20% för optimal prestanda, men ge vad du är villig att offra, allt hjälper. (låter som en udda hjälp organisation det här ) Just TLC kan snabbt påverkas av detta, både i prestanda och WA.

Poängen är mest... om du fyller en SSD så spikar Write Amplification, (något du kan se lite info om här). Just 90% är nivån där SSDn börjar öka sin slitage rätt kraftigt. 4x WA innebär att den skriver 4x mer data, och slits fortare. Som dock påpekat tidigare... få inte panik för att den skriver

Denna 90% nivå är ju också räknat med din lediga partitions nivå (eftersom vi har TRIM). Så om du har 10% ledigt på partitionen, och 10% OP, så har du ca 20% (+- nån % beroende på hur man räknar) utrymme som disken kan jobba med + fabriks nivån, vilket brukar ta de flesta diskar till runt 25%, som är en bra nivå. Och du lär aldrig gå under den, även om du fyller din partition.

Detta gör att om du skulle "fylla" din SSDs partition nån gång till 90%+ så är det inte katastrof, även om det inte är bra i långa loppet. Men om du saknar denna 10% OP, och du fyller disken till 90%+ så går WA upp enormt fort.

Med det sagt, du måste inte ha detta. Helt upp till dig.
Men folk ovan frågade ju vad de kan göra för att optimera och hjälpa livslängden på sin SSD, och detta är ett knep som är en "set once and forget". Skulle du behöva OP utrymmet (tillfälligt tex) så går det att expandera partitionen, så det är inget permanent.

Ang Trim, nej.. det räcker med typ 1 gång i månaden. I normalt användning so skickas TRIM kommando varje gång en fil tas bort, så det är endast de gånger du lastar disken hårt (tex benchmark, installation av stora saker + liknande), där inte kommandona hinner utföras alltid (beror också på hur bra din disk är). Se det är endast lite extra städning så att säga.
Det sliter dock inte på disken, så vill du köra det en gång i veckan så gör det. Men mer ofta än så gör ingen direkt nytta heller.