Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Skrivet av Defender:

Då sparar man istället, för det är bara korkat att köpa ett sämre kort än vad man behöver, sli funkar ju dessutom inte i alla spel.

Absolut. Finns de också som inte anser det vara värt att lägga 5000 spänn på ett grafikkort även om man har pengarna till det men det beror väl på vilka intressen man har antar jag. Tycker oavsett att avsaknaden av SLI borde räknas som en nackdel i slutsatsen.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av jesusbarnet:

Snyggt! Får man önska sig att det är något ni kan lägga till i för och nackdelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Done!

Permalänk
Medlem

Va fan! Varför kan inte bara AMD ta sig i kragen och lansera något kraftfullt för? Nåt som funkar? Nånting med rimlig prissättning?
Exakt vilka punkter har dom prickat in så här långt med Polaris? Var så jäkla mycket hype inför, att det skulle vara revolutionerade.
Major dissapointment.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension.

Det verkar som Nvidia har träffat precis rätt med detta kort.

Imponerande effektåtgång.

Permalänk
Entusiast

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nvidia-...

Helt andra slutsatser i andra länder, enbart pga AMD:s galna prissättning i Sverige. I UK kan man få tag på ett 4GB RX 480 för drygt 2000kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det här kortet är vad RX480 borde ha varit.

Permalänk
Medlem

Trevlig prestanda i förhållande till strömförbrukning.

RX480 får verkligen skämmas i jämförelse.
Jämför man korten på pris så blir det dock jämnare fight.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Va fan! Varför kan inte bara AMD ta sig i kragen och lansera något kraftfullt för? Nåt som funkar? Nånting med rimlig prissättning?
Exakt vilka punkter har dom prickat in så här långt med Polaris? Var så jäkla mycket hype inför, att det skulle vara revolutionerade.
Major dissapointment.

Varför skriver du detta här? Detta är ju om 1060.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

1060 nano ser verkligen intressant ut, jag som håller på att bygga ett Nano-system

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defender:

Rise of the tombrider testet e ju helt skadat på sweclockers. jag har 18fps mer i dx12 än i dx11 med mitt gtx 1080

Med vilka inställningar och upplösning? Och ungefär vilken FPS har du?

Det jag sett om DX12 stöder för RoTR är att man ser en boost på i princip alla kort förutsatt att man har en tillräckligt svag CPU. Trycket på CPUn går ner ganska mycket när man använder DX12, vilket är en av de absolut största poängerna med DX12, men har man en väldigt start CPU-del jämfört med GPU-delen som orkar systemet helt flytta flaskhalsen till GPU-sidan även i DX11.

Nu verkar du ha en klockad i5-4670K, SweClocker redaktionens klockade i7-5930K är ändå normalt sett lite starkare i DX11. Inte för att den har fler CPU-kärnor (är nog helt irrelevant för DX11 spel) utan för att den har större CPU-cache, något vi sett i i7-5775C testet har positiv påverkan på DX11 spel.

Skulle vara intressant att se hur i7-5775C står sig mot i7-6700K och E-serien i DX12 spel. Min gissning är att 5775C har en mindre fördel av sin stora cache i DX12 jämfört med DX11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Varför skriver du detta här? Detta är ju om 1060.

I och med att 480 är det kortet som 1060 indiekt går upp mot. Talar alltså ur 480's perspektiv.
Skulle klargjort det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det enda hoppet kvar för AMD nu är CPUerna som kanske kommer någon gång i framtiden, klantar dom sig igen (vilket dom tyvärr gör för ofta) så är dom snart borta.

Ett företag som inte kan ta betalt för sina produkter är snart inget företag längre.

Tråkigt, men så ser verkligheten ut.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Såja, då måste vi få ett bättre pris på 480 i norden annars kommer den marknaden dö helt pga 1060.

Dock kändes det som prestandan på 1060 skiljer rätt rejält beroende på spel?
Kanske inte drivrutinerna är helt mogna för det kortet än? I några tester flåsade det 980ti i nacken ju.
Men för mig som kör mest gtaV så känns det riktigt trevligt . Till hösten får nog mitt 680 gå i pension (till slut). Hade varit intressant att se hur det presterade i BF1 dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med vilka inställningar och upplösning? Och ungefär vilken FPS har du?

Det jag sett om DX12 stöder för RoTR är att man ser en boost på i princip alla kort förutsatt att man har en tillräckligt svag CPU. Trycket på CPUn går ner ganska mycket när man använder DX12, vilket är en av de absolut största poängerna med DX12, men har man en väldigt start CPU-del jämfört med GPU-delen som orkar systemet helt flytta flaskhalsen till GPU-sidan även i DX11.

Nu verkar du ha en klockad i5-4670K, SweClocker redaktionens klockade i7-5930K är ändå normalt sett lite starkare i DX11. Inte för att den har fler CPU-kärnor (är nog helt irrelevant för DX11 spel) utan för att den har större CPU-cache, något vi sett i i7-5775C testet har positiv påverkan på DX11 spel.

Skulle vara intressant att se hur i7-5775C står sig mot i7-6700K och E-serien i DX12 spel. Min gissning är att 5775C har en mindre fördel av sin stora cache i DX12 jämfört med DX11.

@Yoshman
Very high 1440p 88fps Dx11
Very high 1440P 109 fps DX12
Körde om testet precis för att dubbelkolla.
ingen aa ingen vignette. alla settings identiska

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Då sparar man istället, för det är bara korkat att köpa ett sämre kort än vad man behöver, sli funkar ju dessutom inte i alla spel.

Du ser ju det hela från en Nvidiqa synvinkel, vadå sparar man i ställlet.. korkad kommentar. Jag sitter på ett gammalt 650TI och vill köpa i höst/jul jag tänker inte köpa 2018... tror många tänker som mig. Sedan får du inte jämföra SLI med CF, AMD satsar mer på det då de arbetar hårdare med DX12 vilket man då även kan välja att se som en framtidsäkring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det enda hoppet kvar för AMD nu är CPUerna som kanske kommer någon gång i framtiden, klantar dom sig igen (vilket dom tyvärr gör för ofta) så är dom snart borta.

Ett företag som inte kan ta betalt för sina produkter är snart inget företag längre.

Tråkigt, men så ser verkligheten ut.

Tror att AMD blir uppköpta eller något innan de försvinner. tror varken Intel eller Nvidia vill att AMD ska försvinna helt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Du ser ju det hela från en Nvidiqa synvinkel, vadå sparar man i ställlet.. korkad kommentar. Jag sitter på ett gammalt 650TI och vill köpa i höst/jul jag tänker inte köpa 2018... tror många tänker som mig. Sedan får du inte jämföra SLI med CF, AMD satsar mer på det då de arbetar hårdare med DX12 vilket man då även kan välja att se som en framtidsäkring!

Det där med AMD och DX12, vulcan osv...har jag väntat på att se genombrott i 4år snart nu...

Menar, när ska ''the big bang'' komma så _ALLA_ spel har DX12 som alternativ.

Jag vill kunna spela idag, inte få ''köp AMD, det är mer framtidssäkert'' jag har ingen spåkula :(..jag vill lägga mina pengar på säkra -dagens- kort.

DX12 verkar vara som PhysX, kommer bara finnas en handfull titlar de närmsta 10 åren...titlar man ser 5-10FPS extra med DX12, dvs inget att hurra för..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad pratar du om? Det presterar bättre i både Tomb Raider och Ashes of the Singularity.

Angående Ashes of the Singularity, Pascal och DX12: är det något som läst huruvida "async compute" är aktiverat eller ej för Pascal? Inte för att jag tror att det kommer göra mer än max 5 % skillnad (alla fall inte på 1060 som har låg shader vs ROP kvot), är mest intresserad om det överhuvudtaget gör någon skillnad i den titeln.

När det tidigare visade sig att Kepler/Maxwell fick något lägre prestanda när man slog på "async compute" så valde Oxide att inte använda den tekniken på Nvidia-kort. Sättet man detekterade om man skulle aktivera stödet eller ej var via det 16-bitars tal som identifierar en viss tillverkare för ett PCIe-kort. Frågan är då

Slår man på finessen om "PCI Vendor ID" är det AMD har? I så fall lär det knappast vara påslaget för Pascal.
Eller kollar man om "PCI Vendor ID" är Nvidia? Kollar man i så fall också "PCI Device ID" för att avgöra modell? Annars lär det också vara så att det inte är påslaget för Pascal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Nä jag menar att ska man spela The division eller Warhammer så är man helt ute o cyklar om man köper ett 1060 kort.
Ska man spela minecraft, tetris, ms röj eller bubble bubble så är ju ett 1060 kanon och då behöver man inte mer än ett kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Nä jag menar att ska man spela The division eller Warhammer så är man helt ute o cyklar om man köper ett 1060 kort.
Ska man spela minecraft, tetris, ms röj eller bubble bubble så är ju ett 1060 kanon och då behöver man inte mer än ett kort.

Lirar man bara i 1080P@60FPS (Medium/high) så funkar ett gammalt HD7950 alldeles utmärkt än idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blir orolig för AMDs framtid nu. GTX 1060 kommer bli känt för att vara det kort som dräpte AMD. Kanske skyndar på ett uppköp, vilket är iofs bra.

Bra tillskott med en energieffektivitetstabell

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

I DX12 kommer det väl vara mer upp till utvecklarna utav spelet att få fler än ett kort att funka bra?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

GTX 1060 verkar mer intressant än RX 480 på mer eller mindre alla sätt och vis (tyvärr, får man väl säga).
Mer prestanda, mindre PCB(?), svalare och lägre förbrukning. Det har förvisso mindre vRAM, men samtidigt så känns det struntsamma om ett kort med denna prestandan har 6 GB eller 8 GB, kraften kommer ta slut innan minnet ändå.

RX 480 måste verkligen ner i pris nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defender:

Very high 1440p 88fps Dx11
Very high 1440P 109 fps DX12
Körde om testet precis för att dubbelkolla.
ingen aa ingen vignette. alla settings identiska

SweClockers kör ju med SMAA (Enhanced Subpixel Morphological Antialiasing) och även med SSAO (Screen space ambient occlusion). Det är ju inte omöjligt att detta tillägg ställer till det på något sätt för DX12 läget. Har som sagt sett de som får en förbättring i DX12 läget i denna titel, men de flesta verkar inte få något skillnad eller precis som SweC något lägre prestanda. Kan ju vara små skillnader i inställningar som gör dessa variationer i resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett mycket fint kort.

Dock vet jag inte om det verkligen är ett bättre köp än RX 480. Jag skulle säga ett lika bra köp. Lite snabbare, lite dyrare, lite mindre minne, lite mer energieffektivt. Har inte kommit några partnerkort än till 480 än heller. Skulle vilja se tester på det.

I andra länder verkar inte inställningen till AMD:s produkter vara lika fientlig som här. Intressant. Se Guru3d.

1060 och 480 är för tillfället de mest prisvärda köpen inkluderat prisdumpade grejer från förra generationen då det stödjer nya standarder för bildutgångar med HDR och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SweClockers kör ju med SMAA (Enhanced Subpixel Morphological Antialiasing) och även med SSAO (Screen space ambient occlusion). Det är ju inte omöjligt att detta tillägg ställer till det på något sätt för DX12 läget. Har som sagt sett de som får en förbättring i DX12 läget i denna titel, men de flesta verkar inte få något skillnad eller precis som SweC något lägre prestanda. Kan ju vara små skillnader i inställningar som gör dessa variationer i resultat.

Ska kolla genast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Min polare har en I7 920 från 2009. Samt ett Gtx 970.. Lirar The division och warhammer på ultra.. Inga konstigheter..

Prata inte i mössan Dessa nya kort är overkill.. Slut frågor?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

I DX12 kommer det väl vara mer upp till utvecklarna utav spelet att få fler än ett kort att funka bra?

Ett väldigt illustrativt exempel på detta är Dooms Vulkan stöd. Kepler är en design som har problem med många spel idag. I DX11 kan Nvidia till viss del kompensera för en vissa brister via drivers, i DX12/Vulkan är det helt upp till spelprogrammeraren att göra dessa optimeringar.

Vilken speltillverkare orkar lägga pengar på att optimera för Kepler idag? I Doom ser man detta i att prestanda är definitivt lägre med Vulkan än med OpenGL för Kepler kort. Går inte att förklara med "async compute" eller något liknande då dels då både Maxwell och Pascal ser en liten förbättring, dels då "async compute" inte används ens på Pascal (än, tydligen jobbas det på en patch för detta).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ser ut som ett mycket fint kort.

Dock vet jag inte om det verkligen är ett bättre köp än RX 480. Jag skulle säga ett lika bra köp. Lite snabbare, lite dyrare, lite mindre minne, lite mer energieffektivt. Har inte kommit några partnerkort än till 480 än heller. Skulle vilja se tester på det.

I andra länder verkar inte inställningen till AMD:s produkter vara lika fientlig som här. Intressant. Se Guru3d.

1060 och 480 är för tillfället de mest prisvärda köpen inkluderat prisdumpade grejer från förra generationen då det stödjer nya standarder för bildutgångar med HDR och dylikt.

Det har nog mer att göra med den skeva prissättningen här i norden för RX 480. Sjunker priset på RX 480 kan det bli ett bra alternativ.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti