Nvidia Geforce GTX 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Fin prestanda, dock en riktig tabbe att ta bort sli...

Jag vill nog inte kalla det tabbe utan smart rent affärsmässigt. Istället för att köpa ett till 1060 när det ska uppgraderas så får folk lägga på mer pengar. Användare som är beroende av Nvidia med g-sync kommer få köpa ett 1070/1080 om dom kräver mer prestanda. Dåligt för kunder, absolut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kilroy:

Ska ju finnas att köpa också, dom billiga är väl redan slutsålda?
Iaf det lilla jag såg haha.

Det första bästa jag länkade tidigare (2899 SEK) finns kvar iaf, 46 st i skriven stund.
https://www.komplett.se/product/895103/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmeistr:

Fin prestanda, dock en riktig tabbe att ta bort sli...

Då hade de konkurrerat med sig själva :P, nVidia får vänta tills AMD går i graven eller om Samsung köper upp AMD och lägger ner GPU-marknaden där.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

För de som söker en prisjakt-lista på gtx 1060 & rx 480 korten
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s278268316&o=produkt_pr...

Länk uppdaterad då prisjakt har nu lagt in 1060 under GeForce 1000-series fliken
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Kolla prestandaindex.
Bättre funktioner tycker jag inte. Finare märke? Ja, vi märker vad du föredrar iaf.

vad har amd som är bättre funktioner än nvidia?
nej, jag föredrar varken eller då jag har builds med båda korten. jag tar det kortet som är bäst vid inköpstillfället

Skrivet av PalmiNio:

Och kollar du Doom så är GTX1060 20-30% sämre och dyrare?

http://m.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_10...

Så slutsatsen? Bra konkurrens, tveksam att 1060 hade kommit så snabbt och varit så billig utan RX480.

Skickades från m.sweclockers.com

säger inte emot att det är 10% överlag. säger emot att du sa att den var 10% (max) bättre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

GTX 980 prestanda(kommer säkert bli bättre med nya drivrutiner), ANSEL funktion, 2900kr för en med eftermarknadskylare R.I.P AMD

Permalänk
Avstängd

Norden är nog en liten marknad sett i stort. Vägrar köpa ett nvidia kort och bli mjölkad oavsett. Känns som återförsäljarna tar ut mer här på AMD korten pga att det är lägre volymer... 1060 ser ut att vara bra kort till rätt pris. Får ser hur det ser ut i höst, ska köpa nytt för bf1. BF4 suger och får spela bf3 när det finns tid och dåligt väder.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Om det kommer fina eftermarknads-modeller av rx480, kan jag tänka mig att folk väljer det istället och då kör crossfire (Förutsatt att priserna inte blir helt galna) Däremot är jag själv rätt intresserad av ett 1060 till htpcn.

Permalänk
Medlem

Hur ska AMD ens kunna fortsätta, dom har haltat ett bra tag nu, tycker det blir bara värre och värre för dom.
Tråkigt ;/

Permalänk
Avstängd

Tänkte precis samma sak @JimmieSan.

Trevligt kort förövrigt. Tråkigt med avsaknad av SLI men annars så tycks pris/prestanda hamna på rimliga nivåer här.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Antagligen för att dom då måste testa om tiotals med kort vilket dom inte riktigt har tid med under semestern.
Antagligen ett spel som kommer läggas till när dom uppdaterar sin spelserie och testar om alla kort under hösten.

Snabbtest med RX480, GTX1060, GTX980 och R9 390 hade inte varit fel.
I värsta fall bör man iaf testa RX480 mot GTX1060.

Tar inte lång tid när det gäller ett spel. Men visst är det semestertider...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Snabbtest med RX480, GTX1060, GTX980 och R9 390 hade inte varit fel.
I värsta fall bör man iaf testa RX480 mot GTX1060.

Tar inte lång tid när det gäller ett spel. Men visst är det semestertider...

Du menar nog 390x. 390 var konkurrenten till 970.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Kortet kostar visserligen typ 3500 spänn på flera ställen och då känns ju RX480 för 2800 som ett bra köp.
Men när priserna stabiliserat sig lite så verkar ju Nvidia gå storsegrande ur även den här ronden, som skulle vara AMDs återkomst.

Det verkar också som att Nvidia träffat rätt vad gäller val av tillverkning, dom offrade lite transistortäthet för högre klockfrekvenser och det verkar ha varit rätt val både vad gäller prestanda och energieffektivitet, vilket iofs allt som oftast går hand i hand...

Exakt. Det enda som egentligen kan ge amd segern i den här ronden är en ordentlig prisdumpning. Annars får vi nog utse Nvidia till segrare omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Skulle man kunna ha denna i server dator för att just esxi så att alla VM får lite kraft så att man kan jobba bättre i gränssnittet?

Du kan nyttja kraften i din GPU ifall du har stöd för VT-d på processorn, och då bara till en VM, inte alla dina virtuella maskiner.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Letar efter en 1060 för mATX bygget och tittar på EVGAs lillkort men ugg att de ska ha kvar den kylaren

Vill egentligen ha zotacs amp! men saknar det sexigt svarta och bakplåten som de hade på 960 amp:n

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Exakt. Det enda som egentligen kan ge amd segern i den här ronden är en ordentlig prisdumpning. Annars får vi nog utse Nvidia till segrare omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

I Sverige, just nu (innan / om fler Vulkan-spel).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@PlexGear: 2899 Kr för det billigaste kortet hos Inet så ganska nära riktpriset.

Edit

https://www.inet.se/produkt/5402816/evga-geforce-gtx-1060-6gb...

det enda 1060 kortet jag hade tagit.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det någon som vet varför 480 har problem att få ut eftermarknadsmodeller medans Nvidia inte hade det? Svårare tillverkningsprocess eller liknande med Polaris?

Ryktet är att efterfrågan på referensmodellen av RX 480 är så pass stort att korttillverkarna måste pressa ut dem innan de kan sätta igång med sina eftermarknadsmodeller.

Hittade dock bara en källa, Overclockers UK, så ta det med en nypa salt.
https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29795238&pos...

Permalänk
Medlem

Hade hopp om att amd skulle sätta lite press på nvidia. Nu ser det mer eller mindre kört ut haha. Handlat en hel del amd gpu'er genom åren, men nu kändes 1070 som ett givet köp!

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta?
RX480 5700 Miljoner transistorer
GTX 1060 4400 Miljoner transistorer

Det är ju helt enormt isåfall.

Permalänk
Medlem

Yes! Låt priskriget börja!

Ja, jag tittar på er -> svenska ÅF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Stämmer detta?
RX480 5700 Miljoner transistorer
GTX 1060 4400 Miljoner transistorer

Det är ju helt enormt isåfall.

Borde stämma, iaf de siffrorna jag läst på de flesta ställen. Nvidia har ju en mycket större omsättning så har råd att lägga mer pengar på R&D, ändå imponerande av AMD att vara så pass bra som de faktiskt är med tanke på hur situationen ser ut. Hade dock varit kul om ett större företag, typ samsung, kan ta över och investera mer på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Borde stämma, iaf de siffrorna jag läst på de flesta ställen. Nvidia har ju en mycket större omsättning så har råd att lägga mer pengar på R&D, ändå imponerande av AMD att vara så pass bra som de faktiskt är med tanke på hur situationen ser ut. Hade dock varit kul om ett större företag, typ samsung, kan ta över och investera mer på utvecklingen.

Nu är det inte alltid så enkelt men vinstmarginalerna borde ju vara betydligt högre på 1060 än 480 med så stor skillnad i transistorantal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

I Sverige, just nu (innan / om fler Vulkan-spel).

Jepp. Viktigt att notera, skulle lagt till det i mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Hehe, alltså jag förstår lite hur du resonerar med att det är "gammal prestanda" (980 har funnits länge...) men du kan ju knappast jämföra ett begagnat 980 med ett splitternytt 1060 när det erbjuder samma prestanda för en billigare peng?

Plus garanti och ny teknologi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Är bara jag (eller om jag fått någon om bakfoten) som tycker det är märkligt att GTX1060 kan drälla ut med 23 modeller lanseringsdagen och att de finns i lager, samt till ett pris som är spot on deras beräknade kostnad ($249 + 25% moms). Det råkar vara detsamma eller tom liiiite billigare än RX480 priser i Sverige som ligger över ($239 + 25% moms) sitt beräknade pris och har inte sjunkit trots några veckor efter lansering.

Tillgången förstår man ju ligger hos AMD/Nvidia men prissättningen borde rimligen vara lika fördelat med påslag för frakt, moms, tull, vinst etc.

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

Hur fan tänker asus, 3700kr för strix modellen? Aldrig i livet.

Asus tror att de fortfarande är top of the line. Titta bara på deras skärmar och deras laptops. De är oftast betydligt högre prissatta än sina konkurrenter oftast utan orsak.

Skrivet av RVX:

Indeed. Så fort dom släpper någonting dras det alltid med en mängd nackdelar, oavsett prestandan. Och vips, sen kommer Nvidia enkelt in och sveper förbi så det ryker om det.
Enormt besviken på AMD med den här generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt sant. AMD har en historia av att leverera bra prestanda per krona ratio och faktiskt ge Nvidia en kamp i varje segment. Däremot håller jag med dig om att AMD varit en besvikelse denna generation.

Skrivet av RVX:

Va fan! Varför kan inte bara AMD ta sig i kragen och lansera något kraftfullt för? Nåt som funkar? Nånting med rimlig prissättning?
Exakt vilka punkter har dom prickat in så här långt med Polaris? Var så jäkla mycket hype inför, att det skulle vara revolutionerade.
Major dissapointment.

Skickades från m.sweclockers.com

En fråga bara.. Varför spammar du tråden för? Du har skrivit nästan exakt samma sak tre gånger redan...

Skrivet av MrAdde:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-nvidia-...

Helt andra slutsatser i andra länder, enbart pga AMD:s galna prissättning i Sverige. I UK kan man få tag på ett 4GB RX 480 för drygt 2000kr.

Då kan man ju spekulera vad prispålägget ligger på. Speciellt när UK har sin VAT som är någon % under den svenska momsen.

Skrivet av Daark:

Tror att AMD blir uppköpta eller något innan de försvinner. tror varken Intel eller Nvidia vill att AMD ska försvinna helt.

AMD säljer sin GPU tillverkning till någon större långt innan det händer. Och jag tvivlar att Nvidia skulle se det scenariot som något åtråvärt med tanke på att Samsung t.ex. har varit intresserade tidigare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Måste blivit något fel Detta kortet kan inte vara nya 960!!!! Priset är helt fel. Är det 1050 som kommer komma i prisnivå med gamla 960. Någon som vet

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Asus tror att de fortfarande är top of the line.

Är dom inte det då?
Vilka grafikkort är bättre i dagsläget?