Varför erbjuder ingen opreatör mer än 100 mbit uppström ?

Permalänk

Varför erbjuder ingen opreatör mer än 100 mbit uppström ?

Något som frusterar mig är att ingen operatör erbjuder mer än 100 mbit uppströms, i och med stadsnätens intåg och små nyare aktörer så som bredbandsson T3 , tyfon med mera så undrar jag varför ingen pushar för att få mer uppströms ? finns det något som hindrar operatörer från att göra detta ?
Jag förstår deras cyniska tankesätt att alla använder bit torrent men jag undrar fortfarande varför ingen operatör vill skapa sig konkurrensfördel och erbjuda mer uppsträms än konkurrenterna ? är det något i stadsnätet som begränsar dom från att tillåtta detta ?

Permalänk
Medlem

Ska finnas på olika ställen, men vet ej varför det inte är så överallt.
Har sett flera med Gbit/Gbit. Brukar även gå att få om man kontaktar eller köper som företag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ska finnas på olika ställen, men vet ej varför det inte är så överallt.
Har sett flera med Gbit/Gbit. Brukar även gå att få om man kontaktar eller köper som företag.

att man kan få va man betalar för med företags abbonemang vet jag, men nu snackar jag om privatpersoner.

Permalänk
Skrivet av Immersion:

att man kan få va man betalar för med företags abbonemang vet jag, men nu snackar jag om privatpersoner.

Antar för att ingen vanlig människa använder så mycket, och därför bara ger det till företag. Men som sas tidigare så kan du kontakta de flesta och be om att få mer än 100/100.

Sedan går det ju en gräns där man behöver ha en mycket dyrare hårdvara för att få högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Vi har 100/100, 250/250 och 1000/1000 i vårt fiberbnät.
Så visst finns det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till 1000/1000. Jäkligt nice neråt(personbästa ~67MB/s), men har vid ett enstaka tillfälle bevittnat uppströms över 100Mbit(~16 MB/s). Sedan är det inte riktigt stabilt heller från min operator, då jag ibland har 1000 och ibland "bara" 100 :/

Vad ska du använda 1000Mbit upp till om jag får fråga?
Samt, vet att inte alla "bredbandssystem" stödjer hastigheter över 100Mbit också, så beror lite på vilket system ditt område köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vukmania:

Vad ska du använda 1000Mbit upp till om jag får fråga?

Backup till molnlagring, Storj, Archive Team Warrior, Syncthing och subsonicserver är bara några av mina användningsområden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Inaktiv

Nu vet inte jag var du bor men där jag bott har jag haft minst 5 olika operatör som erbjudit gigabit i båda riktningarna, så det finns absolut.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av vukmania:

Jag har tillgång till 1000/1000. Jäkligt nice neråt(personbästa ~67MB/s), men har vid ett enstaka tillfälle bevittnat uppströms över 100Mbit(~16 MB/s).

Personbästa strax över 500mbit/s? Låter som du lika gärna kunde ha en 500mbit-lina och spara några hundra.

OnT:
Bahnhof erbjuder 250/250 i vårt lokala fibernät, så även ett par andra operatörer. Så jodå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har då 250/250 i mitt stadsnät via riksnet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Personbästa strax över 500mbit/s? Låter som du lika gärna kunde ha en 500mbit-lina och spara några hundra.

Det ingår i min hyra, samt att min dator inte klarar av mera. Får disk overload, 35MB/s är gränsen för stabil hastighet.
Däremot visar speedtest 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jodå visst finns det dem som levererar 100Mbit upload.

Hässleholms stadsnät.

Routern pallar med trycket på en gigabitpipa.

http://www.speedtest.net/result/5490238825.png

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

"Begränsningen" sitter i stadsnätet, har stadsnätet portar som går Max 100mbit så är det Max man kan få väldigt enkelt.

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Problemet är ofta att man inte vill översälja för mycket. Ska man köra ut 1gbps till kunder måste backbone vara så mycket snabbare. I mitt stadsnät kan man köra upp till 1gbps, men då kostar det ordenligt. Detta alltså för att nätägaren måste uppgradera så backbone klarar minst 10gbps, men helst 40gbps...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Talisker00:

579:- /m för Bahnhof 1/1 Gbit tycker jag inte farligt, när Telia tog 439:- /m för 10/1 via xDSL till villan.

Kopparn i Hässleholm är redan usel och stationerna är fulla, finns dem inne i centrum som INTE kan beställa xDSL pga dålig koppar.
Skönt med att kommunen nu bygger fiber till ALLA medans Telia och IP-Only plockar russin där det är lönsamt.

Telia därmot levererar inte mer än 100 Mbit upload i sina stadsnät, borde kunna ge mer genom Skanova.
IP-Only har tex inga problem att leverera det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@Talisker00:

579:- /m för Bahnhof 1/1 Gbit tycker jag inte farligt, när Telia tog 439:- /m för 10/1 via xDSL till villan.

Kopparn i Hässleholm är redan usel och stationerna är fulla, finns dem inne i centrum som INTE kan beställa xDSL pga dålig koppar.
Skönt med att kommunen nu bygger fiber till ALLA medans Telia och IP-Only plockar russin där det är lönsamt.

Telia därmot levererar inte mer än 100 Mbit upload i sina stadsnät, borde kunna ge mer genom Skanova.
IP-Only har tex inga problem att leverera det.

Jo, men bygger man ut nu är det nog inget problem. Många stadsnät sitter fast i lite äldre installationer där man kanske bara kör 1Gbps till sina olika distributionspunkter. Då kan de inte sälja mer än 100 upp om de inte ska översälja tokigt mycket. Så är det i alla fall där jag bor.

Vill man köra 1Gbps bägge riktningarna tror jag att kostnaden blir 750:- till nätägaren i dagsläget. Detta alltså för att man i sådana fall får uppgradera nätet.

Sedan tror jag att upload många gånger är lägre därför att det konstigt nog går åt mycket mer upload. De flesta som kör fildening låter nog upload stå på ett bra tag innan filerna tas bort, vilket gör att det statistiskts sett går åt mycket mer i upload.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Jo, men bygger man ut nu är det nog inget problem. Många stadsnät sitter fast i lite äldre installationer där man kanske bara kör 1Gbps till sina olika distributionspunkter. Då kan de inte sälja mer än 100 upp om de inte ska översälja tokigt mycket. Så är det i alla fall där jag bor.

Vill man köra 1Gbps bägge riktningarna tror jag att kostnaden blir 750:- till nätägaren i dagsläget. Detta alltså för att man i sådana fall får uppgradera nätet.

Sedan tror jag att upload många gånger är lägre därför att det konstigt nog går åt mycket mer upload. De flesta som kör fildening låter nog upload stå på ett bra tag innan filerna tas bort, vilket gör att det statistiskts sett går åt mycket mer i upload.

Men Telia bygger nytt här med nu. Samma med Fibertjänst som även dem använder sig utav Skanova.

Så att dem inte erbjuder mer än 100 Mbit upload i ett nytt nät är väldigt konstigt i mina ögon. IP-Only "ska" bygga med och erbjuder även dem över 100 Mbit som sagt.

Varför gör Telia det i nytt nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

finns det något som hindrar operatörer från att göra detta ?

Det baseras på geografi i stort sett. Bor du långt ifrån en ISPs anknytnings punkt, som t.ex Stockholm så blir det dyrare och kanske ej får tillgång till högre hastigheter. Det har egentligen ingenting med din ISP att göra men snarare access nätet som levererar dig som kund till leverantören.

Bor du i Karlstad så kommer din trafik nog gå.

Karlstad - Karlskoga - Örebro - Eskilstuna/Västerås - Stockholm

Det betyder att Karlstad kunderna kommer påverka kapaciteten hos alla andra. Denna förklaring är iofs väldigt simplifierad men ger dig en inblick om varför 100Mbit uppström är oftast den högsta hastighet som erbjuds, eftersom uppström användningen är högre, det har iofs normaliserats lite pga streaming som t.ex youtube.

Permalänk
Medlem

Jag har karlstad statsnär och har 1/1 Gbit/s. Det finns. Inte hos alla föreningar än dock då utrustningen inte är uppgraderad för att klara av den belastningen överallt än. Det kommer. Skaffar din bostads/villaförening fiber idag får du tillgång till 1/1 Gbit/s direkt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det baseras på geografi i stort sett. Bor du långt ifrån en ISPs anknytnings punkt, som t.ex Stockholm så blir det dyrare och kanske ej får tillgång till högre hastigheter. Det har egentligen ingenting med din ISP att göra men snarare access nätet som levererar dig som kund till leverantören.

Bor du i Karlstad så kommer din trafik nog gå.

Karlstad - Karlskoga - Örebro - Eskilstuna/Västerås - Stockholm

Det betyder att Karlstad kunderna kommer påverka kapaciteten hos alla andra. Denna förklaring är iofs väldigt simplifierad men ger dig en inblick om varför 100Mbit uppström är oftast den högsta hastighet som erbjuds, eftersom uppström användningen är högre, det har iofs normaliserats lite pga streaming som t.ex youtube.

Har inte tänkt på det att trafiken från min stad påverkar traffiken i andra städer Men dom borde väl ha rätt många gigabit som sammankoppar statsnät om nu små städer som karlskoga ens har ett stadsnät

Har också märkt att näten priorterar hastighet olika beroende på vad man gör.

Tex om jag kör vpn i udp och kör vpn i tcp så blir hastigheten typ 100 mbit snabbare (har 300 mbit)