Seagate avtäcker hårddisk med 10 TB lagring för konsumenter

Permalänk
Medlem

Copyswede gnuggar händerna...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Som sagt, för filservern så välkomnar jag utveckling i HDD-branschen Sitter 5st 3TB-diskar i min och det räknades som stora när jag köpte dem.. För en EVIGHET sen! Utvecklingen har gått väldigt långsamt och framförallt prisutvecklingen har stått stilla sen innan dess :/

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raphaei:

Det är precis så det ska tolkas. För privatkopiering, inte piratkopiering, om det ens är ett ord.

Tills dess att jag har fått en återbetalning från copyswede så är det väl ämnat till vilken kopiering som helst av grejer som är gjorda av andra än mig själv. Själv kopierar jag främst från piratebay.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga köpa en Seagate igen. Jag har två från dem i datorn nu och den ena visar tydliga tecken på att den är döende. Båda åker ur i nästa vecka när jag överfört data. Alla andra diskar i burken som har fler eller lika många år på nacken visar inga tecken på problem eller felmeddelanden så här långt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, 460KR per TB är inte illa. Frågan är vad det hela kostar efter copyswede lägger sina lortiga händer på disken.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Trevligt, 460KR per TB är inte illa. Frågan är vad det hela kostar efter copyswede lägger sina lortiga händer på disken.

Som tidigare påpekats är taket 80kr (allt över 80gb). Copyswede gnuggar inte händerna för denna nyhet. Tror de eg skiter i vilket.
Det är inom andra områden de får sin bulk av intäkter. Om de har gnuggat händerna så gjorde de det när de lyckades få mobilerna avgiftsbelagda...

Dock sätter tidigare inlägg fingret på något centralt, nämligen att det finns argument för att avgiften HDD vis-a-vis ex mobiler börjar bli obalanserad. De kommer säkert vilja höja denna nivå men det kan nog ta lite tid innan de får igenom denna höjning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skönt så man får fylla en 10tb disk för 80kr

Så tolkar i alla fall jag en kopieringsavgift. Fritt fram att kopiera.

Japp fritt fram att privatkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Skulle aldrig våga köpa en Seagate igen. Jag har två från dem i datorn nu och den ena visar tydliga tecken på att den är döende. Båda åker ur i nästa vecka när jag överfört data. Alla andra diskar i burken som har fler eller lika många år på nacken visar inga tecken på problem eller felmeddelanden så här långt.

.
Mmm.... är tyvärr enig om detta.

Det finns ett märke som står ut och det är Seagate.
Har hållit på med pc länge nu och i början var de bra men det var längesedan och jag har en samling med döda/nästan döda Seagate diskar, men köpte faktiskt en 1Tb Seagate hybriddisk för att kolla upp dessa, men har inte installerat den ännu.
https://www.inet.se/produkt/4304618/seagate-desktop-sshd-1tb-...

Älskade Samsungs F1 och har fortfarande några kvar trots nästan 24/7 drift i 7-8 år.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Att dom fortsätter envisas med HDD. De borde ge sig in på SSD marknaden på allvar innan det är för sent Själv har jag inte använt en HDD på flera år. Jag står inte ut med ljudet från dom, men framför allt hastigheten och storleken i chassit Visserligen använder jag några HDD för extern lagring.

Dock ganska dyrt att lasta in 30TB SSD för lagring...

edit: missade att läsa att du själv hade för extern lagring.

Oavsett kommer det dröja ett tag innan det blir rimligt att betala för SSD för ren lagring.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hårddiskar fortfarande? Intressant... Har de lyckats lösa strömförbrukningen och den jättedåliga accesstiden eller varför håller de på? för 4500Kr lär de ju inte rikta sig till "prismedvetna" kunder heller så vad är egentligen meningen?

Finns review på Anandtech...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Till alla som tar upp Copyswede. Köp inga lagringsenheter här i landet! De kommer aldrig få ett öre av mig iaf. Om många gjorde samma sak då hade det blivit fart på lagändringar och detta skämtföretaget hade gått i konkurs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

Till alla som tar upp Copyswede. Köp inga lagringsenheter här i landet! De kommer aldrig få ett öre av mig iaf. Om många gjorde samma sak då hade det blivit fart på lagändringar och detta skämtföretaget hade gått i konkurs.

Kan man köpa från te.x Tyskland för att slippa straffskatten på lagringen?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986 De har även lägre moms men se upp med fraktkostnaderna som kan vara högre i vissa fall när de skickar utomlands.

Skrivet av Baxtex:

Nja, jag håller inte med.

För privatpersoner är SSD att föredra för att de är såpass mycket snabbare än mekaniska diskar. Se bara hur priset har rasat på SSD:er, idag kan du ju få 500gb SSD för runt 1000-lappen. Det dröjer inte länge nu tills vi får flera tb ssd för under 1000kr. Dessutom är lagringsbehover för privatpersoner inte så stort längre, det är många som lagrar allt i molnet och då behövs ju inte mer än en liten disk att köra operativet på.

För serverbruk är ju SSD att föredra framförallt för driftsäkerheten, de håller betydligt bättre. Men de drar även mindre ström, tar mindre plats med mera gentemot mekaniska diskar. Och de är snabbare såklart.

Jo du har rätt i att SSD sjunker. Köpte själv min Intel 535 480GB i april för 999kr. Men jag tror inte att SSD kommer gå förbi HDD i pris/GB på väldigt länge tyvärr och för att lagra filmer och liknande ser jag absolut ingen anledning till SSD jag har personligen de allra flesta spelen lagrade på min vanliga hårddisk för behovet av SSD är inte gigantiskt i de flesta spelen (finns undantag).
Alla dessa molntjänster innebär ju inte att lagringsbehovet sjunker hårddiskarna måste ju finnas ändå och nu gissar jag bara men tror att pris/GB är viktigast där när de köper in lagring. Kan de få 10TB för 4600kr istället för 10TB SSD för 29990kr är valet enkelt när prestandan inte är det viktigaste.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt imponerande med 10TB på en mekanisk hårddisk.
Det är inte många år sen 80GB var kungen på tronen 😉
Många verkar inte fatta så fort utvecklingen går, och har blivit lite bortskämda!
Sen när det gäller SSD, det ju ett helt annat kapitel i teknikhistoria.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Många som gnäller på att mekaniska diskar låter så hemskt.
Själv har jag haft mina, i 2-3 olika lådor senaste typ 10 åren, stående på golvet av lådan, på mjukt dämpmaterial med 4 skruvar som fötter.
Då slipper man garanterat att vibrationer fortplantar sig i chassit.
Ingen bra lösning om man flyttar runt chassit en massa, eller har fönster och vill att allt ska se så snyggt ut, men annars funkar det perfekt

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Kanon för masslagring.
Ser att många här är av åsikten att de inte så gärna brukar mekaniska diskar längre.
Jag är helt klart av motsatt åsikt då jag i viss mån lagrar mycket stora filer. Denna disk har sin marknad på annat område än SSD:s
Troligtvis har de som skippar mekaniska diskar en enorm kassa att tillgå eller inte så höga utrymmeskrav.
Tycker det är bra att mekaniska diskar fortfarande finns som alternativ där mainstream marknaden för SSD:s fortfarande inte är on-par med utrymmet. (Yes, I'm looking at you Samsung - 16TB SSD for sjukt much pengar)

Dessa är nog inte tänkta att konkurrera med SSD:s i kampen om hemmabruk där hastighet prioriteras, men för lagring lär de duga gott.
Att köra dessa 10TB klossar i någon form av single-disk utförande lär jag inte våga mig på, däremot ser jag inga problem med RAID/ZFS tillämpningar med flera diskar för redundans. (aktiv lagring) 4st. 10TB disk i RAID10 lär ge både bra utrymme/redundans och tillräcklig hastighet, enbart chace-minnet uppgår ju då till 1GB för RAID:en. Priset lär landa runt summan för en enda monster-Samsung SSD på 16TB = noll feltolerans.

Vad gäller hållbarheten är Seagate inte sämre än andra, undantaget var en 3TB serie som var totalt kass där de fick återkalla i princip samtliga diskar. Har själv kört med 4st. 4TB Seagate diskar non-stop i 2-3 år nu (RAID5) och har inte haft ett enda problem. hastigheten på RAID5:an känns dessutom väldigt snabb jämfört med tidigare RAID5:or jag kört med.
Fördelen med Seagates diskar brukar vara att tack vare sitt skamfilade rykte med 3TB serien, måste de nu ligga väldigt konkurrenskraftigt i pris så i slutändan tjänar kunden en del på det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Kan man köpa från te.x Tyskland för att slippa straffskatten på lagringen?

Ja. Copyswede finns inte i Tyskland.

Permalänk
Medlem

Som många andra skulle jag aldrig våga köpa en Seagate igen, spelar ingen roll vad den kostar eller hur imponerande stor kapacitet den har. Deras pålitilighet har ju blivit rejält rubbad och min erfarenhet av Seagate säger att de inte går att lita på deras mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Fisken1986 De har även lägre moms men se upp med fraktkostnaderna som kan vara högre i vissa fall när de skickar utomlands. Jo du har rätt i att SSD sjunker. Köpte själv min Intel 535 480GB i april för 999kr. Men jag tror inte att SSD kommer gå förbi HDD i pris/GB på väldigt länge tyvärr och för att lagra filmer och liknande ser jag absolut ingen anledning till SSD jag har personligen de allra flesta spelen lagrade på min vanliga hårddisk för behovet av SSD är inte gigantiskt i de flesta spelen (finns undantag).
Alla dessa molntjänster innebär ju inte att lagringsbehovet sjunker hårddiskarna måste ju finnas ändå och nu gissar jag bara men tror att pris/GB är viktigast där när de köper in lagring. Kan de få 10TB för 4600kr istället för 10TB SSD för 29990kr är valet enkelt när prestandan inte är det viktigaste.

Fast några fördelar finns det att ha film eller dylikt på ssd:

Mindre vibrationer.
Lägre strömförbrukning och därmed lägre värmeutveckling och ljud.
Bättre driftsäkerhet, efter några år behöver du ju byta HDD medans SSD:n säkert rullar på mellan 10-20 år.

Och angående Kan de få 10TB för 4600kr istället för 10TB SSD för 29990kr
Så kan det ju återigen spelas an på driftsäkerheten och strömförbrukningen.

Mindre strömförbrukning ger såklart minus på elräkningen. men lägre värme innebär också att anläggningen kanske kan dra ner på kylningen och spara ännu mer.
Då driftsäkerheten är hög behövs också mindre underhåll vilket jag man också sparar in på. en vanlig HDD byts kanske varje eller vartannat år medan en ssd kanske byts var femte år. Då har du ju redan sparat en hel del. Och när vi väl har 2.5" eller ännu mindre 10tb SSD:er ja då kommer ju platsfrågan också in i bilden. Då kan du få plats med fler SSD-diskar än mekaniska diskar i samma rack.

Nej jag tror inte heller att serverhallar börjar använda SSD ännu, men det är bara en tidsfråga.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

För dyr. Sen vill jag ha en SSD, inte en HDD.

Jag bryr mig inte om prestanda eller lagringsutrymme. Det absolut viktigaste för mig är driftsäkerhet, stabilitet, och tillförlitlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag kommer nog aldrig köpa några snurror längre. För opålitliga.
När SSD:erna kommer ner under 2kr/GB kommer jag nog rensa ut alla gamla snurror och köra endast SSD.

personligen kommer jag vänta längre än så, för att mekaniska hårddiskar ska försvinna ur mitt liv så måste ssds antingen ge mig en fördel jämte mekaniska i NAS och servrar och att priset per GB ska vara ~30-40 öre. inte 2kr. hade det varit 2kr/GB så hade min server kostat mig 60000kr bara i förvaring.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

personligen kommer jag vänta längre än så, för att mekaniska hårddiskar ska försvinna ur mitt liv så måste ssds antingen ge mig en fördel jämte mekaniska i NAS och servrar och att priset per GB ska vara ~30-40 öre. inte 2kr. hade det varit 2kr/GB så hade min server kostat mig 60000kr bara i förvaring.

Kräver man så mycket utrymme bör man nog göra byten i etapper.
Mina maskiner är bara för personligt bruk och har under 10 TB totalt på client och server. Skulle funka att slänga ut det gamla skräpet ganska fort.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Då hade dom väl hettat Copygerme.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hårddiskar fortfarande? Intressant... Har de lyckats lösa strömförbrukningen och den jättedåliga accesstiden eller varför håller de på? för 4500Kr lär de ju inte rikta sig till "prismedvetna" kunder heller så vad är egentligen meningen?

Det finns väldigt många scenarion där den fysiska ytan är själva begränsningen. Det har ju även visat sig att den "prismedvetna" gärna köper ett Nvidia Geforce 1070/1080 istället för ett Radeon 480 så det är väl inte omöjligt att konsumenten även här blir privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns väldigt många scenarion där den fysiska ytan är själva begränsningen. Det har ju även visat sig att den "prismedvetna" gärna köper ett Nvidia Geforce 1070/1080 istället för ett Radeon 480 så det är väl inte omöjligt att konsumenten även här blir privatpersoner.

Så sant, ibland är folk ett rent skämt utan att veta om det.
HDD kommer att vara med oss ett bra tag till, åtminstone tills SSD kommer ner i samma pris.
Sen kan arkiveringsfrågan diskuteras, men enda sättet att komma fram till det är att ha en ssd och en hdd som båda är spritt nya, lägga in samma material på båda och in i samma rum på samma plats.
Sedan får dom ligga där några år. Efter det kan vinnaren utses.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagobert1:

Som tidigare påpekats är taket 80kr (allt över 80gb). Copyswede gnuggar inte händerna för denna nyhet. Tror de eg skiter i vilket.
Det är inom andra områden de får sin bulk av intäkter. Om de har gnuggat händerna så gjorde de det när de lyckades få mobilerna avgiftsbelagda...

Dock sätter tidigare inlägg fingret på något centralt, nämligen att det finns argument för att avgiften HDD vis-a-vis ex mobiler börjar bli obalanserad. De kommer säkert vilja höja denna nivå men det kan nog ta lite tid innan de får igenom denna höjning...

Då ska vi konsumenter glädjas. En stor disk ger mindre pengar till Copyswede än flera små.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft ett behov av 10GB lagring så hade jag inte tvekat, fördelarna överväger helt enkelt nackdelen med en mekanisk disk.

Betyder absolut ingenting men av mina senaste haverier vad gäller lagringsenheter (och jag har inte så många utslaget över åren) så har det i bägge fallen rört sig om SSD diskar, den ena en IBM disk och den andra en Crucial. Det rörde sig inte om nya diskar men de är samtidigt nyare än det gäng mekaniska diskar jag har som stånkar på år efter år.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Så sant, ibland är folk ett rent skämt utan att veta om det.
HDD kommer att vara med oss ett bra tag till, åtminstone tills SSD kommer ner i samma pris.
Sen kan arkiveringsfrågan diskuteras, men enda sättet att komma fram till det är att ha en ssd och en hdd som båda är spritt nya, lägga in samma material på båda och in i samma rum på samma plats.
Sedan får dom ligga där några år. Efter det kan vinnaren utses.

/Lifooz

Tror nog det dröjer tills vi ser 2TB eller 4TB ssd diskar i en prisklass som också blir sweetspot - och vilka alternativ finns då på den mekaniska sidan? Personligen känns det som att de båda kan leva sida vid sida utan att ta livet av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Tidsfråga innan det finns en CopyEU

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Att dom fortsätter envisas med HDD. De borde ge sig in på SSD marknaden på allvar innan det är för sent Själv har jag inte använt en HDD på flera år. Jag står inte ut med ljudet från dom, men framför allt hastigheten och storleken i chassit Visserligen använder jag några HDD för extern lagring.

Så du tycker att alla lagringsservrar ska köra med SSDer istället? Varför då om man får fråga? Det är extremt mycket dyrare (tänk dig en 50TB server, vilket inte alls är särsklit ovanligt bland teknikintresserade privatpersoner), och man har i vissa fall inte ens någon nytta av den snabbare hastigheten Ljudnivån spelar absolut ingen roll eftersom man brukar ha servern stående i ett annat rum.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |