Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sen att DOOM funkar på typ varenda enhet på jorden sätter ju också lite anledning till att gå efter en API som är så pass öppen som OGL.
På tal om Quake så va det mest PowerVR och Glide som lockade mig då jag körde det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

De visar verkligen vägen i min mening. Hoppas fler följer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vulkan har dessutom ett gränssnitt för utökningar som gör det möjligt att optimera specifikt för hårdvara från AMD, Nvidia, Intel med flera.

Finns inte risken med detta att det blir värre än Gameworks/Gaming Evolved-titlar där spel som utvecklas i nära samarbete med en specifik utvecklare (Nvidia/AMD) direkt straffar användare utav det andra kortet? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

DX är väl ''standard'' pga MS är den som har de dominerande operativsystemet hos PC?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Det blir i så fall samma sak som det är idag med DirectX. Utvecklare/utgivare kan sluta avtal med en hårdvaruleverantör och optimera specifikt för denna, oavsett om det är DirectX eller OpenGL/Vulkan som används.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Det blir i så fall samma sak som det är idag med DirectX. Utvecklare/utgivare kan sluta avtal med en hårdvaruleverantör och optimera specifikt för denna, oavsett om det är DirectX eller OpenGL/Vulkan som används.

Men med Vulkan är det väl än mer beroende på vilka avtal spelutvecklaren sluter? Det var den bilden jag fick utav det citatet i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

Inte för nVidia ägare Om något vill de som har nVidia kort / aktier att man INTE ska använda Vulkan eftersom att de suger så extremt mycket där.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För någon som inte följt eller är insatt. Har Id Software fått "skit" för valet av API så att de kände att de ville förklara valet eller är det bara så att det var en intervju som handlade om det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Inte nödvändigtvis. Om en utgivare sluter ett avtal om att optimera specifikt för ett visst företags hårdvara kommer ju spelet fortfarande stöda konkurrerande plattformar via "grund-API:et" utan utökningarna, precis som är fallet med DirectX. Men visst, risken finns ju att det kommer en version som fungerar suveränt på en hårdvaruplattform och uselt på en annan om utvecklaren inte gjort ett tillräckligt bra jobb med "grundversionen" utan utökningarna. I praktiken har utgivarna ett intresse i att ingen version ska vara riktigt usel, så detta lär inte bli ett stort problem misstänker jag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Detta måste ju bara vara positiva nyheter för alla?

Glöm det, finns alltid någon som har en fis på tvären och måste skapa en diskussion. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Devil May Cry: Id Software har inte fått skit för det här valet, snarare tvärtom. Att det är relativt ovanligt att utvecklare satsar helhjärtat på OpenGL, och att en utvecklare når prestandamässiga förbättringar med ett lågnivågränssnitt (Vulkan), gör att folk är intresserade av att veta mer om detta.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jättebra beslut! Vet inte om dx är lättare att utveckla i? Men med opengl når man ju betydligt fler petentiella kunder. En dröm sedan länge är ju att Linux blir lika bra val för en speldator som Windows. Har inte mycket emot windows, men det vore roligare och billigare att kunna köra 100% på Linux.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Allt som bryter mönstret och går mot öppenhet även inom spelvärlden är bra !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra att id software visar var skåpet ska stå! Kul att se spel byggda på Vulkan och OpenGL, detta borde göra det väsentligt mycket lättare att ge ut en Linuxversion av spelet.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

DX är väl ''standard'' pga MS är den som har de dominerande operativsystemet hos PC?

Över OGL så är det på grund av dåliga utvecklings, kompilering, och debug verktyg - samt "committee being a committee" problem under OGL 2.x och OGL 3.x tiden.

Bra läsning:
http://programmers.stackexchange.com/a/88055

Skrivet av Nicol Bolas:

"What this meant is that OpenGL users were open to the vagaries of developers who were just getting the hang of compiling assembly-like languages. Compiler bugs ran rampant in the newly christened OpenGL Shading Language (GLSL)."

"In D3D, and in the older assembly languages in OpenGL, you could mix and match vertex and fragment (pixel) shaders...

GLSL didn't have any of that. Vertex and fragment shaders were fused together into what 3D Labs called a "program object". So if you wanted to share vertex and fragment programs, you had to build multiple program objects."

"What it meant in practice was that shaders were compiled twice. Once in the compilation stage and once in the linking stage. NVIDIA's compiler in particular was known for basically running the compile twice. It didn't generate some kind of object code intermediary; it just compiled it once and threw away the answer, then compiled it again at link time."

"GLSL is a good language now. But for the time? It was horrible. And OpenGL suffered for it."

"The API wasn't easy to use anymore. There were 5 ways to do things, and no idea which was the fastest. You could "learn" OpenGL with simple tutorials, but you didn't really learn the OpenGL API that gave you real performance and graphical power."

"Despite spending two precious years attempting to rebuild the API from scratch... they still failed and just reverted back to the status quo (except for a deprecation mechanism)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men med Vulkan är det väl än mer beroende på vilka avtal spelutvecklaren sluter? Det var den bilden jag fick utav det citatet i alla fall.

Gameworks funkar ju så att det sabbar för alla, men väsentligt mycket mer för AMD. Men Vulkan kan man lägga till extrafunktioner som fungerar på vissa chip/arkitekturer utan att det sabbar för resten.

Titta på senaste Hitman. En AMD-titel som briljerar på AMD-kort, men fungerar fortfarande bra på NVidia.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Samtidigt kan man ju tycka att valet av OGL/Vulkan är lite udda när spelet inte ser ut att någonsin kunna komma till andra PC-plattformar än Windows pga Denuvo-DRM.

Implementationen av Vulkan i spelet är riktigt bra och lär bli ett bra exempel framöver på vad man kunnat åstadkomma med det API:t. För DirectX 12 så anser jag nog i dagsläget att Total War: Warhammer är den som gett mest nytta.

Kontroverserna kring 3Dmark och dess Time Spy test som ser ut att vara designat för att gynna en viss hårdvarutillverkare får mig att anse att det är den sämsta implementationen hitills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt kan man ju tycka att valet av OGL/Vulkan är lite udda när spelet inte ser ut att någonsin kunna komma till andra PC-plattformar än Windows pga Denuvo-DRM.

Implementationen av Vulkan i spelet är riktigt bra och lär bli ett bra exempel framöver på vad man kunnat åstadkomma med det API:t. För DirectX 12 så anser jag nog i dagsläget att Total War: Warhammer är den som gett mest nytta.

Kontroverserna kring 3Dmark och dess Time Spy test som ser ut att vara designat för att gynna en viss hårdvarutillverkare får mig att anse att det är den sämsta implementationen hitills.

Fast som de sa, de når väldigt många fler spelare om de inte exkluderar Windows 7, 8 och 8.1. Om de hade haft Dx11 så hade ju de också gått så klart..

Får hoppas att nästa Bethesda-rollspel bygger på Vulkan nu då de varit väldigt CPU-begränsade tidigare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Utmärkt klokt val och som användare/kund önskar jag verkligen att fler hoppar på tåget så att inte Microsoft kan låsa in oss och styra oss.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Videoapan:

Fast som de sa, de når väldigt många fler spelare om de inte exkluderar Windows 7, 8 och 8.1. Om de hade haft Dx11 så hade ju de också gått så klart..

Får hoppas att nästa Bethesda-rollspel bygger på Vulkan nu då de varit väldigt CPU-begränsade tidigare.

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Jo, Bethesda har mycket att styra upp. Att gå över till DirectX 12 eller Vulkan är bara en del av vad som behövs, de måste också dumpa deras gamla undermåliga spelmotorer. Personligen undrar jag hur id Tech skulle fungera, Bethesda är ett av få företag som faktiskt får använda den då id Tech bara får användas inom Zenimax-koncernen sedan id Tech 5 eller vilken version det nu var.

Permalänk
Medlem

Vulkan gör underverk i Doom med R290. Spelar i 1440p med high/ultra inställningar och ligger på 80-100 fps! Är nöjd med Win7 och vill inte byta till Win10 trotts att det är gratis. Varför ska man bli tvingad att uppgradera bara för DX12 om man vill spela? Hoppas verkligen fler hoppar på tåget med Vulkan och ger oss iaf ett val mellan det och DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Jo, Bethesda har mycket att styra upp. Att gå över till DirectX 12 eller Vulkan är bara en del av vad som behövs, de måste också dumpa deras gamla undermåliga spelmotorer. Personligen undrar jag hur id Tech skulle fungera, Bethesda är ett av få företag som faktiskt får använda den då id Tech bara får användas inom Zenimax-koncernen sedan id Tech 5 eller vilken version det nu var.

Hopppas att nästa Elder Scrolls kör med det, för Creation Engine hänger inte med om man kollar på Fallout 4.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hopppas att nästa Elder Scrolls kör med det, för Creation Engine hänger inte med om man kollar på Fallout 4.

kanske för att creation engine är typ 7-8 år gammal.
sen är nästa elder scrolls flera år tills vi ser, då kanske inte ens vulkan är de bättre valet längre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Skrota DX12!
Nej, båda har säkert sina fördelar, men det var kul att få lite input från veteranerna som lade grunden för FPS-genren på PC.
Tror att de vet vad de snackar om. De har ju helt klart en poäng i och med plattformsoberoendet samt att utvecklarna får större möjligheter/friheter.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler tänker som dem
Varför låsa ett spel till ett enda OS?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Frågan är ju i fall det hade flutit på bättre i DX11 än vad det gör i Vulkan? Att Vulkan är bättre än OpenGL kan vi ju konstatera redan nu, men tittar man exempelvis på Talos Principle så är det ju mycket bättre att köra med DX11 än Vulkan. Upp emot 50% snabbare i DX11 om jag minns rätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bars jag som fick avsevärt sämre prestanda med Vulkan? Från cirka 60 fps till 20-30.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Frågan är ju hur länge de gamla Windows-utgåvorna fortfarande används för spel. Ställer mjukvaran krav på nyare operativsystem så kommer den som spelar bli tvungen att uppgradera med förr eller senare. Windows XP lär man ju inte komma långt med idag exempelvis, än mindre Windows 2000 eller Windows 95/98.

Det är klart men Windows 7/8.1 har fortfarande flera viktiga år kvar på marknaden.
Flera än hälften av alla spelare på Steam kör ju inte Windows 10 till exempel.

Det är klart att många av dessa är casual spelare som spelar CS:GO/Dota 2 men det visar ändå på hur många som fortfarande inte har tillgång till DirectX 12.
Jag tror Id Software gjorde rätt val med OpenGL/Vulkan med Doom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈