Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

En kanske lika stor överraskning är att Nvidia stryker suffixet GTX ur namnet för det nya flaggskeppet.

De har inte bara strukit GTX utan även Geforce. Kortet går under namnet Nvidia Titan X

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av superapan:

Att höja priset från gamla Titan på $999 till $1200 är magstarkt! Nya kretsen är ju för bövelen billigare för Nvidia att tillverka!

Skrivet av superapan:

Googla tillverkningsprocess kontra produktionskostnad.

Jag har svårt att tro att det är tillverkningskostnaden som styr detta, snarare kostnaden för utvecklingsprocessen samt marknadsföring, löner osv osv...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tja låter som nivida försöker köra över amd totalt.

Verkar som amd saknar ekonomiska muskler att ha råd att släppa bättre kort än 480 än så länge eller beror det verkligen på hbm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilushen:

Jag har svårt att tro att det är tillverkningskostnaden som styr detta, snarare kostnaden för utvecklingsprocessen samt marknadsföring, löner osv osv...

Snarare är det marknadsekonomin som styr detta.
De kommer vara så överlägset snabbast med den produkten att de kan ta extrema pengar. De som vill ha snabbast grejor kommer ändå att betala 12 istället för 10tusen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lorault:

HBM2 är eventuellt inte förbered än. HBM2 kommer antagligen med GTX 1080Ti.

Nvidia har ju redan släppt GP100 i form av Tesla P100 som har HBM2. Dock episkt svindyrt och enbart i liten serie för speciella kunder men HBM2 finns. Gissningsvis är dock inte priserna där de behöver vara för att säljas till konsument än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Snälla SweC gör ett hardcore-test med flytande kväve och ta världsrekord som på den gamla goda tiden!

Permalänk
Medlem

Första "riktiga" 4k kortet?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väntar till HBM2 , sen är det min tur att uppgradera från 780

Permalänk
Skrivet av superapan:

Att höja priset från gamla Titan på $999 till $1200 är magstarkt! Nya kretsen är ju för bövelen billigare för Nvidia att tillverka!

Tillverkningskostnaden spelar väl mindre roll, frågan är hur mycket den kostat att utveckla. Dessutom är det ju i slutändan marknadsvärdet i förhållande till konkurrensen (eller i detta fall bristen därutav) som bestämmer priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väldigt dyrt för ett grafikkort som inte ens har HBM2 utan GDDR5X.

Skrivet av Broken-arrow:

Tja låter som nivida försöker köra över amd totalt.

Verkar som amd saknar ekonomiska muskler att ha råd att släppa bättre kort än 480 än så länge eller beror det verkligen på hbm?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har sagt redan från början att de riktar in sig på mellanklassen först. De kommer utmana Nvidias toppkort när Vega släpps.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men klarar detta Crysis?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon som helst risk med att någon plockar upp old-Titan X

Märkligt kort men ändå inte? Det verkar vara en update/refresh av numera gamla Titan X. Detta är ju inte GP100 som skulle komma 2017?

Jag upplever att Nvidias taktik med hela Pascal-serien har varit att toppa prestanda tronen och ta höga priser pga. det. Är man på topp får man också ta ut ett premium-pris.

Pascal är riktigt imponerande men det är också det höga priset på serien överlag imao.
Personligen uppskattar jag AMDs arbete med att försöka pressa priserna och jag önskar att Nvidia kunde ta mer efter AMD där. Det är liksom kul med topp-kort men i det lägre segmentet uppskattar jag när man försöket prestera så mycket som möjligt för en fast peng. Jag skulle vilja se Nvidia & AMD tävla om att ge bäst prestanda för säg 2000 - 3000:-, vilket typ är fallet med 1060 vs 480. Synd bara att vi i Sverige inte upplever samma låga priskänsla som andra platser på jorden.
Ska man vara bäst för stunden spelar priset typ ingen roll, men i de lägre segmenten skulle jag vilja se att man anpassar grafikkortsprestanda efter fasta budgetar istället för approachen "Nvidia: Vi har ett nytt kort som är så häää.. ..ääär bra! Så du som kund kan väl betala betydligt mycket mer än du gjorde förra gången."

Däremot går det inte att förneka att Pascal är en imponerande arkitektur och det slår mig att nya Titan X kanske blir det första kortet att köra de senaste spelen i över 4k 60fps.

Äh, vad vet jag. Prestanda-ökning kanske är så pass mycket högre att det rättfärdigar prispåslaget varje generation.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Snusfri

Mysigt, undras hur detta kort skulle prestera med min 2600K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blev mest förvånad av avsaknaden utav hmb2. :/

Förstår inte det heller...
$1200 kort, och "budget" minnet (GDDR5X var ju tänkt som billigare alt).
Hade de iaf satsat på lite snabbare variant, typ 12Gbps så...

Men med det sagt, de har iaf gått till 384bit, vilket är 50% ökning mot 1080 och de har 50% ökning från 8GB till 12GB också. Men det är lite frågande om detta inte är en flask i vissa tillämpningar då 1080 kortet är trots allt långsammare.

Skrivet av Lorault:

HBM2 är eventuellt inte förbered än. HBM2 kommer antagligen med GTX 1080Ti.

Lär tyvärr inte ske, då de hittills byggt det på samma krets som Titan.

Permalänk
Medlem

Kunde svära på att det skulle kosta 25-30000

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en riktig best, men spontant känner jag att är det alldeles för dyrt och sen för priset så utesluter man HBM också...Ska en ny version komma framåt årsskiftet med HBM då för att mjölka lite extra stålar från folk undrar jag spontant? Eller kommer en ännu biffigare krets med det kanske...beror ju på storleken på kretsen antar jag, om det finns mer att tillgå eller ej.

Inte för att detta är i min prisklass så det är ju lite fel att kritisera det kanske men nästa kort jag köper kommer ha HBM, så det känns nytt på riktigt till skillnad från detta. Så även om detta vart i min prisklass hade jag inväntat HBM-kort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara att Nvidia valde GDDR5X framför HBM2 då man inte behöver göra några större arkitekturändringar mot GDDR5 därav sparar man in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kan ju vara att Nvidia valde GDDR5X framför HBM2 då man inte behöver göra några större arkitekturändringar mot GDDR5 därav sparar man in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare för att det inte finns volymproduktion på det.

Finns redan pascal med HBM2 i deras server produkt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Är nog många som går åt till dubbelprecision och så?
Titan är ju mer riktat till arbetsstationer än gaming.
Eller?

Givet att GP102 har lika många CUDA-kärnor som GP100 men GP100 har 3 miljarder transistorer fler så är det nog en ganska kvalificerad gissning att GP102 har samma DP:SP kvot som GP104 och GP106. GP100 har också dubbelt så mycket L1-cache per CUDA-kärna som de övriga, så gissningsvis är har GP102 även här samma design som GP104/GP106.

Angående kretsytan så om man stoppar applicerar minsta kvadratmetoden på kretsyta mot antal transistorer för GP100, GP104 och GP106 så hamnar man på en kretsyta på ca 450 mm² för GP102.

D.v.s. rent teoretiskt finns möjlighet till en konsumentversion med SM-design motsvarande GP102, GP104 och GP106 med fler CUDA-kärnor. Gör man en uppskattning igen med minsta kvadratmetoden för kretsyta kontra CUDA-kärnor för GP102 (uppskattad kretsyta), GP104 och GP106 hamnar på runt 5400 CUDA-kärnor vid 600 mm².

Angående GDDR5X kontra HBM2. Så länge som bandbredd inte är en flaskhals för det tilltänkta användningsområdet finns ju inget egenvärde i att använda HBM2 då tillgången är högre och priset lägre för GDDR5X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Många saker som känns direkt fel här. Men det som mest stör är väl att NVidia har snålat in på nästan precis allt (inklusive ÅF-ledet) och ändå tar mer betalt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Sweclockers testade alldrig Värdens nu snabbaste kort fury duo så tvivlar på att detta kort kommer för test. Skulle vara kul och se om detta kort är snabbare?
Ett kort som kom och som försvan lika fort för vem betalar +12000 kr för ettgrafikkort som om ett år är värd 3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är om 1080ti kommer bli mer stympad denna gång. De verkar ju lärt sig från förra generationen där 970 hamnade för nära 980 för att folk skulle köpa 980. 1070 hamnade längre ifrån 1080 och nu säljer 1080 väldigt bra. Jag tror att om de gör ett 1080ti så kommer det inte ligga så nära Titan X som 980ti gjorde. 980ti gav ju i praktiken samma prestanda för mycket mindre. Eller så kommer 1080ti kosta mer. Tex 999 dollar. Kanske därför som de ökar priset på Titan för att lämna 999 öppet för 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

Sweclockers testade alldrig Värdens nu snabbaste kort fury duo så tvivlar på att detta kort kommer för test. Skulle vara kul och se om detta kort är snabbare?
Ett kort som kom och som försvan lika fort för vem betalar +12000 kr för ettgrafikkort som om ett år är värd 3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers har alltid testat föregående Titan-kort så de kommer nästan garanterat testa det här.

Anledningen till att just Fury Duo inte testades var väl på grund av att den består av GPU'er som redan var testade så att säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Hade förväntat mig c:a 13 TFlop, förmodligen GDDR5X som håller tillbaka hastigheten. Synd att det inte blev HBM2 minne när det ändå är ett svindyrt TITAN kort, hade känns mer motiverat att köpa ett med HBM2 minne. Släpps väll nästa år som ett vapen mot AMD VEGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så inget HBM2 alltså? Intressant.

EDIT: Gillar att de tog bort GTX iaf. Låter bättre när man säger det: Geforce Titan X.

Eller Titan X.

Nvidia stryker suffixen Geforce och GTX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Sweclockers testade alldrig Värdens nu snabbaste kort fury duo så tvivlar på att detta kort kommer för test. Skulle vara kul och se om detta kort är snabbare?
Ett kort som kom och som försvan lika fort för vem betalar +12000 kr för ettgrafikkort som om ett år är värd 3000kr?

PC Gamer hade med värden för R9 Nano CF i sitt GTX 1080 test, där får man i alla fall en känsla för var Fury Duo skulle hamna. Problemet är kanske att vissa spel ger väldigt liten skalning eller till och med noll skalning med CF/SLI, så i praktiken lär man väldigt mycket titta på de titlar man finner viktiga för att avgöra om CF/SLI är en bra idé.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Eller Titan X.

Nvidia stryker suffixen Geforce och GTX

Ja, såg det sen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PC Gamer hade med värden för R9 Nano CF i sitt GTX 1080 test, där får man i alla fall en känsla för var Fury Duo skulle hamna. Problemet är kanske att vissa spel ger väldigt liten skalning eller till och med noll skalning med CF/SLI, så i praktiken lär man väldigt mycket titta på de titlar man finner viktiga för att avgöra om CF/SLI är en bra idé.
http://cdn.mos.cms.futurecdn.net/vfSzfuFSQ2hCkzi3VcmwYh-650-80.jpg

Slår man ut det sådär ser det ju fruktansvärt ut med SLI/Xfire.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ok då är det fortfarande fury duo som klarar 4K i +60Hz men titan x borde leverera mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Så kommer det inte bli. x80ti-versionen är en avskalad titan-krets med färre cudakärnor och oftast mindre minne. Förstår inte varför dem skulle vilja uppgradera en nedskalad krets? Som att 1070 skulle få GDDR5X men inte 1080.

Det var ju precis det nVidia gjorde med 700-serien.

780 Ti hade fler kärnor och var snabbare än Titan, men mindre minne.

nVidia kanske inte upprepar sig, men 1080 Ti har då ingen vettig placering mellan 1080 och Titan X.