Sug på den här: ingen (verkligen 0) USB efter win10

Permalänk

Sug på den här: ingen (verkligen 0) USB efter win10

Hej

Uppgraderade till Windows 10 från Windows 7 (föll till slut för trycket i och med Dx12 och att det snart kostar pengar): allt gick bra men har ingen USB funktionalitet längre. Tittar jag under USB i enhetshanteraren ser det tomt ut: Bara 2 ASMedia USB 3.0 och 2 intel Intel USB Enhanced controllers och alla fyra med utropstecken! Där brukade det ligga en hel räcka med USB-grejer om jag inte mins fel.

I Bios fungerar allt som ligger på USB (mus, tangentbord, USB-drivar). Har en ASUS P8P67 Pro Rev 3.1 flashad till senaste win7 bioset.

Någon? själv är jag helt körd.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Hej

Uppgraderade till Windows 10 från Windows 7 (föll till slut för trycket i och med Dx12 och att det snart kostar pengar): allt gick bra men har ingen USB funktionalitet längre. Tittar jag under USB i enhetshanteraren ser det tomt ut: Bara 2 ASMedia USB 3.0 och 2 intel Intel USB Enhanced controllers och alla fyra med utropstecken! Där brukade det ligga en hel räcka med USB-grejer om jag inte mins fel.

I Bios fungerar allt som ligger på USB (mus, tangentbord, USB-drivar). Har en ASUS P8P67 Pro Rev 3.1 flashad till senaste win7 bioset.

Någon? själv är jag helt körd.

Hade samma problem med gamla 1366 chipset.
Hittade till slut ett par chipsetdrivare från Intel på någon obskyr site.
Men de funkade fint.

Stora problemet för dig, om du inte har ps/2 tangentbord/mus är ju att installera dem. Nu är jag dock på semester men kan nog köra en vpn in till jobbet och lägga upp dem på något bra ställe. Om det kan vänta tills på måndag.

Permalänk

@Kalasis: Hej!

Har ps2 mus och tangentbord så jag kan manövrera mig runt i alla fall. Det hade ju varit fantastiskt om du kunde hjälpa mig med det. Tror du att det är samma problem/lösning?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

@Kalasis: Hej!

Har ps2 mus och tangentbord så jag kan manövrera mig runt i alla fall. Det hade ju varit fantastiskt om du kunde hjälpa mig med det. Tror du att det är samma problem/lösning?

Det låter väldigt likt det problem jag hade med mina arbetsstationer.
Men som sagt, har semester och kan kolla tidigast på måndag

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Youngshield: Installera drivrutiner för dina kontrollers är en bra början?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag letar vidare och hör av mig här om jag lyckas lösa det själv. Annars får det gärna vänta till måndag, inga problem.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Youngshield: Installera drivrutiner för dina kontrollers är en bra början?

Hej

Förstår ej men lyssnar gärna. Har bara 4 usb kontrollers mot gamla typ 10 i enhetshanteraren. Datorn sa att det fyra hade de aktuella rutinerna. Har installerat senaste win8 chipsetet för moderkortet.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Hej

Förstår ej men lyssnar gärna. Har bara 4 usb kontrollers mot gamla typ 10 i enhetshanteraren. Datorn sa att det fyra hade de aktuella rutinerna. Har installerat senaste win8 chipsetet för moderkortet.

Du skrev att de hade utropstecken. Det brukar betyda att drivrutiner saknas. Vad står det för enhetsstatus på dem? Vad har de för maskinvaru-ID?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Youngshield: Testa söka på maskinvaru-ID. Dubbelklicka på raden som har ett utropstecken. Gå vidare till fliken 'information' och i dropboxen väljer du maskinvaru-ID.

Googla på det, eller delar av det, och som du hittar något.

Permalänk
Avstängd

Har du sökt efter uppdateringar på Windows Update?

Permalänk
Inaktiv

Om du har internet på datorn så kan du pröva med att köra Intel® Driver Update Utility. http://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

Annars kan du pröva drivers för windows 8.1
https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_PRO/HelpDesk_Download...

Jag tar inget ansvar.

Permalänk

@anon185723: Bra förslag som jag redan har prövat: men nej, samma.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Har du sökt efter uppdateringar på Windows Update?

Yes, den hade lite uppdateringar men inget som gjorde någon skillnad.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av biorrith:

@Youngshield: Testa söka på maskinvaru-ID. Dubbelklicka på raden som har ett utropstecken. Gå vidare till fliken 'information' och i dropboxen väljer du maskinvaru-ID.

Googla på det, eller delar av det, och som du hittar något.

Will do. Nu gick jag tillbaka till 7an igen men ska ge det ett nytt försök. Och i 7an ser allt normalt ut: massa generic usb hubs, rotnav och root hubs osv. Med 10:an bara fyra: 2 Intel6 USB enhanced Host controllers och 2 ASUS USB 3.0. Inget annat. Och alla USB portar döda. Typ. För jag kan köra min Ducky Shine 3 på USB av någon anledning.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Du skrev att de hade utropstecken. Det brukar betyda att drivrutiner saknas. Vad står det för enhetsstatus på dem? Vad har de för maskinvaru-ID?

Att de inte är påslagna för att det är känt att de inte fungerar. Ungefär. Söker jag efter uppdaterad drivruting säger den att jag har de senaste. Tar jag bort dem och startar om gör W10 om ASUS usb 3.0 posterna och gör dem till okända men återinstallerar Intel USB Enhanced controller Hosts:en.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem

Är inte det här en känd bugg i windows 10, Linus pratade om det på The WAN show i fredags, hade tydligen hänt på den aktuella streaming datorn...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Att de inte är påslagna för att det är känt att de inte fungerar. Ungefär. Söker jag efter uppdaterad drivruting säger den att jag har de senaste. Tar jag bort dem och startar om gör W10 om ASUS usb 3.0 posterna och gör dem till okända men återinstallerar Intel USB Enhanced controller Hosts:en.

Tjena,

Kom hem tidigare än väntat.

Här kommer länken: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1647305/Intel%20Chipset%2...

Nu säger jag inte att det kommer att lösa dina problem, men förhoppningsvis gör det det.

Permalänk

@Kalasis: Tack! Gick tillbaka till Win 7 men ger det ett nytt försök igen imorgon.

Du körde bara setup.exe och startade om och så fungerade USB igen?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Inaktiv

Det är sjukt att kontrollerkort som säljs inte heller har drivrutiner för Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

@Kalasis: Tack! Gick tillbaka till Win 7 men ger det ett nytt försök igen imorgon.

Du körde bara setup.exe och startade om och så fungerade USB igen?

Det stämmer bra.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Det stämmer bra.

Tyvärr fungerade det ej. Samma 4 USB: ASMedia USB 3.0 och Intel C200 USB enhanced controller (x2)som är flaggade och utöver dessa fyra inte enda usb-instans. Dags att ge upp och ge Windows 10 en pass tror jag.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem

Vad har du för version av USB-drivrutinerna/chipset installerade i Windows 7?
Jag behövde uppgradera en del drivers till senaste version för att enheterna skulle funka efter uppgradering.

Du skulle även kunna prova denna USB 3.0 drivrutin (efter uppgradering).
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/DriversForWin10/USB3/USB3...

Edit: Senaste chipset är även bra.
https://downloadcenter.intel.com/download/20775/Intel-Chipset...-

Permalänk

Du måste ha något spännande installerat i Win7. Inte vart med om detta på någon av de alla burkar jag uppgraderat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Tyvärr fungerade det ej. Samma 4 USB: ASMedia USB 3.0 och Intel C200 USB enhanced controller (x2)som är flaggade och utöver dessa fyra inte enda usb-instans. Dags att ge upp och ge Windows 10 en pass tror jag.

Saxat från MS-forum:

FIXED: I had the same issue with ASUS p8p67pro after Windows 10 upgrade. I tried many things without success. Then I just deleted 2 devices Intel(R) 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller from devices list on the Control panel and after restart the Windows 10 found the newest own drivers for them. They have been installed automatically and the issue is diappeared from the moment.
Hope it will be helpful.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-o...

Permalänk

Fan ta er Då provar vi en gång till.

Har nu i Win 7 kört Intels auto verktyg för att upptäcka och installera chipset uppdateringar(vilket aldrig funkade när jag väl var i Win 10).

Har på förslag från forumet Kalasis länkade till intsallerat AI charger och sedan avinstallerat det.

i Win7 via enhetshanteraren sett till så att alla USB kontroller hade uppdaterade rutiner (via windows egen kontroll): de hade de.

Via Asus sida för mitt moderkort laddat ned och installerat senaste Chipsetet från ASUS till Win 7 samt senaste USB 3.0 rutinerna.

Ska nu ominstallera Win 10, ta bort Intel(R) 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller och starta om.

Fungerar inte det ska jag prova tat installera de här gamla drivrutinerna enligt förslag här ifrån http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-o...

Önska mig lycka till!

Om det inte fungerar är det här ett annat fix som nämnts:

After a lot of reading on the internet and suspecting there was not too much wrong with the Intel(R) 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller – 1C2D and 1C26 as there was relatively little internet traffic vs its wide deployment I found the answer.
There were a few references to Low filters in the register ( 36FC9E60-C465-11CF-8056-444553540000) relating to this Host Bus Controller suggesting that deletion of the low filter value. In my case it was "aichrg" which related to ASUS USB charger app. After removal and reboot the Host Controller USBxHCI compliant Host Controller are both up and running perfectly.

Någon som förstår?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Tyvärr fungerade det ej. Samma 4 USB: ASMedia USB 3.0 och Intel C200 USB enhanced controller (x2)som är flaggade och utöver dessa fyra inte enda usb-instans. Dags att ge upp och ge Windows 10 en pass tror jag.

Om du tar bort dom i enhetshanteraren och låter Windows hitta dom igen, blir det skillnad?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Success!

Haha, det fungerade!

Vid uppstart så att något av följande var det som löste problemet:

Har på förslag från forumet Kalasis länkade till intsallerat AI charger och sedan avinstallerat det.

i Win7 via enhetshanteraren sett till så att alla USB kontroller hade uppdaterade rutiner (via windows egen kontroll): de hade de.

Via Asus sida för mitt moderkort laddat ned och installerat senaste Chipsetet från ASUS till Win 7 samt senaste USB 3.0 rutinerna.

En grej till gjorde jag: avinstallerade Razor Synapse 2.0 och ominstallerade det sedan. Vid första installationen när musen inte fungerade så installerade jag om Razermjukvaran och då blev det en bug som gjorde att jag fick ett felmeddlandfe i Windows 7 sedan.

Jag tror själv på att det var Ai charger eller att jag inte innan installationen hade sett till att jag hade senaste win7 grejerna till moderkortet.

Tack så himla mycket för hjälpen allihop!

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Haha, det fungerade!

Vid uppstart så att något av följande var det som löste problemet:

Har på förslag från forumet Kalasis länkade till intsallerat AI charger och sedan avinstallerat det.

i Win7 via enhetshanteraren sett till så att alla USB kontroller hade uppdaterade rutiner (via windows egen kontroll): de hade de.

Via Asus sida för mitt moderkort laddat ned och installerat senaste Chipsetet från ASUS till Win 7 samt senaste USB 3.0 rutinerna.

En grej till gjorde jag: avinstallerade Razor Synapse 2.0 och ominstallerade det sedan. Vid första installationen när musen inte fungerade så installerade jag om Razermjukvaran och då blev det en bug som gjorde att jag fick ett felmeddlandfe i Windows 7 sedan.

Jag tror själv på att det var Ai charger eller att jag inte innan installationen hade sett till att jag hade senaste win7 grejerna till moderkortet.

Tack så himla mycket för hjälpen allihop!

Gött att det löste sig!