Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nvidia tar betalt mycket för att de kan. De verkar som att Pascal var riktigt bra, men 1070 and 1080 verkar prestera för bra, tror inte vi kommer ha nå mer yields från denna arkitektur än dessa kort. 1050, 1060, 1070, 1080 och Titan XP

Det kommer säkert bli en 1080 Ti också som hamnar mellan 1080 och Titan X i pris. Då kan de få högre yield genom att använda GP102 kretsar med vissa delar avstängda.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Att höja priset från gamla Titan på $999 till $1200 är magstarkt! Nya kretsen är ju för bövelen billigare för Nvidia att tillverka!

Blir efterfrågan lägre än väntat kommer priset sjunka.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

Kostnaden för grafikkort är ganska sjuk.
Kunde köpa de bästa korten på marknaden för 3000 förr, nu är de i 10,000 klassen.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Säkert ett utmärkt kort men jag tror ändå inte det kommer kännas särskilt kul att ha betalat 12K för det när väl HMB 2 kommer.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det kommer säkert bli en 1080 Ti också som hamnar mellan 1080 och Titan X i pris. Då kan de få högre yield genom att använda GP102 kretsar med vissa delar avstängda.

Hur då? Ta en titt på GTX 780 och första GTX Titan, sen GTX 980 och Titan X. Det var rejäla hopp mellan dessa produkter, jag tror inte det kommer något GTX 1080 ti, och gör de de, kommer de nog inte vara värt priset då GTX 1080 ligger väldigt nära GTX titan i prestanda till skillnad från äldre generationer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Säkert ett utmärkt kort men jag tror ändå inte det kommer kännas särskilt kul att ha betalat 12K för det när väl HMB 2 kommer.

HBM2 är väl minst ett år framåt i tiden?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Smärtgränsen är nådd...
Binnad krets som säljs till överpris o är det lika dålig yield som GP104 lär det finnas en handfull att köpa, troligen därför dom säljer de från egen site.

Eller har alla fått sina 1080 nu? Som jag förstått det är det bra mycket högre efterfrågan än tillgång.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

Bättre att köra med två st GTX 1080 i SLI man får mer kraft och så kan man nog clocka upp den till nästan 2 GHz det kan ju inte blir bättre än så.

Håller med dom andra här den borde heta GTX 1080 TI.

Titan det var inte mycket kraft som du kom med i år hoppas att du blir mer kraftfulla nästa år.

Skulle säga att två långsammare kort i princip aldrig är ett bättre val en ett snabbare. Bortsett från några nischområden som t.ex. VR där två GPUer kan rendera för varsitt öga (vilket ändå är en "brut force" metod som Nvidia mycket elegantare löst med Pascals "simultaneous multi projection") finns en rad nackdelar med multi-GPU lösningar.

För att nämna några

  • input-lag tillskottet från rendering ökar linjärt med antal kort, så vid t.ex. 60 FPS har en tvåkorts SLI input-lag tillskott från rendering motsvarande enkel-GPU på 30 FPS

  • även om genomsnittlig FPS är i nivå eller högre med ett snabbare enkelkort brukar lägsta FPS nästan allt vara högre med en GPU

  • spel som använder vissa renderingstekniker skalar dåligt eller inte alls med flera kort, antal spel som använder sådana tekniker är på uppgång

Även om man kan diskutera prisvärdheten i ett kort för $1200 så kvarstår faktum att det kommer vara den bäst presterande spelupplevelsen man kan köpa fram till dessa att någon gör en snabbare enkel-GPU lösning!

Skrivet av Delerium:

Säkert ett utmärkt kort men jag tror ändå inte det kommer kännas särskilt kul att ha betalat 12K för det när väl HMB 2 kommer.

Mycket pekar på att 1080 inte på något sätt är begränsat av VRAM-bandbredd, Titan X kommer har mer bandbredd per CUDA-kärna så den lär knappast ha några som helst problem med bandbredd. I ett sådant läge skulle inte HBM2 tillföra något alls vad det gäller prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selo:

Kostnaden för grafikkort är ganska sjuk.
Kunde köpa de bästa korten på marknaden för 3000 förr, nu är de i 10,000 klassen.

Visst har det gått upp men det är lite dumt att jämföra med Titan. Titan är egentligen ett omstöpt Quadro-kort utvecklat för spelmarknaden. Man kan väl säga att det är en ny klass över toppklassen och priset är därefter. Bättre vore att jämföra med 1080 då det baseras på en grafikkrets utvecklat för spel. Både föregående 980Ti och GTX Titan X var utvecklat för Quadro och Tesla-kort. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Totalt meningslös produkt. Med det priset blir det inte många sålda. De flesta går nog till diverse betalda spelrecensenter osv.

"Totalt meningslös" är den ju dock knappast, även det inte är många som är villiga att betala så mycket för ett grafikkort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur då? Ta en titt på GTX 780 och första GTX Titan, sen GTX 980 och Titan X. Det var rejäla hopp mellan dessa produkter, jag tror inte det kommer något GTX 1080 ti, och gör de de, kommer de nog inte vara värt priset då GTX 1080 ligger väldigt nära GTX titan i prestanda till skillnad från äldre generationer

Hur då inte? Det finns exakta data på hur stort skillnad i prestanda det var mellan Titan X (förra) och GTX 980. Det enda Nvidia har sagt är att Titan X kommer vara upp till 60% snabbare än förra Titan X (förra). Baserat på det uttalandet är skillnaden i prestanda mellan GTX 980 och Titan X (förra) ungefär lika stor som förra. Jag skulle själv inte uttala mig om hur snabbt kortet är innan det kommer tester, vilket borde ske relativt snart. Om det nu är runt 60% snabbare, så blir det cirka 30% snabbare än GTX 1080. Vilket är nästan exakt lika mycket snabbare Titan X (förra) var jämfört med GTX 980.

http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/07/21/titan-x/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Visst har det gått upp men det är lite dumt att jämföra med Titan. Titan är egentligen ett omstöpt Quadro-kort utvecklat för spelmarknaden. Man kan väl säga att det är en ny klass över toppklassen och priset är därefter. Bättre vore att jämföra med 1080 då det baseras på en grafikkrets utvecklat för spel. Både föregående 980Ti och GTX Titan X var utvecklat för Quadro och Tesla-kort. Rätta mig om jag har fel!

Nej, varken GM200 eller detta är något mer omstöpt beräkningskort än typ tex GM104 (som också finns som quadro). I det här fallet så är ju GP100 beräkningskortet och detta chipet ett avskalat spelchip (likt GM200 som också saknade DP-prestanda). Det verkar som att Nvidia kommer börja splitta Gpgpu korten och spelkorten mer framöver.

Sen angående högt pris osv, är väl bara bra att det blir mer valmöjlighet, vill man betala hutlösa priser för cuting edge teknik så är det väl bra att det går att göra. Inte så att folk blir sura för att det går att köpa bilar för flera miljoner...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Kostnaden för grafikkort är ganska sjuk.
Kunde köpa de bästa korten på marknaden för 3000 förr, nu är de i 10,000 klassen.

För det första finns något som kallas inflation, för det andra så är folk beredda att betala mer än förut, och som vi vet från förra generationen så har antalet konsumenter som köper kort för 3k och uppåt ökat rejält

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

HBM2 är väl minst ett år framåt i tiden?

HBM2 kommer Q4 2016 med AMD VEGA.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Får hoppas nya titan går att beställa snart. Det kommer bli två sådana.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara ett prisvärt kort på långa vägar, med det sagt är det ju råstyrkan det osar om, man ju klart impad av att en single GPU Titan X (2016) nu kan leva upp till prestandan av ett Radeon 295X2 (11,5TF)

Fotnot: nVidia, kicka de som namngav kortet, priset är mer fantasifullt än namnet...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Lär ju inte vara ett prisvärt kort på långa vägar, med det sagt är det ju råstyrkan det osar om, man ju klart impad av att en single GPU Titan X (2016) nu kan leva upp till prestandan av ett Radeon 295X2 (11,5TF)

Fotnot: nVidia, kicka de som namngav kortet, priset är mer fantasifullt än namnet...

Jag hade hoppats på en monsterkrets till spelkorten också, likt GP100. Då hade prestandan "förmodligen" matchat prislappen. De kör ett säkert kort istället, en mindre krets vilket givetvis är smart, men inte med den troligt höga prislappen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Man hade ju hoppats på en monsterkrets till spelkorten också, likt GP100. Då hade prestandan "förmodligen" matchat prislappen. De kör ett säkert kort istället, en mindre krets vilket givetvis är smart, men inte med den troligt höga prislappen.

Absolut, det är dock sällan dessa kort gör skäl för priset sett till prestandavinsten. (Då man oftast tittar på prestandan i spel-sammanhang)
Faktumet att de strukit GTX i namnet förtydligar ju bara att det inte är gamers man i första hand vänder sig till med TITAN, även om korten fungerar bra till det ändamålet också.
Strategiskt sett är nog för tidigt att släppa en Ti-modell så tätt inpå GTX1080's lansering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att två långsammare kort i princip aldrig är ett bättre val en ett snabbare. Bortsett från några nischområden som t.ex. VR där två GPUer kan rendera för varsitt öga (vilket ändå är en "brut force" metod som Nvidia mycket elegantare löst med Pascals "simultaneous multi projection") finns en rad nackdelar med multi-GPU lösningar.

Är inne på samma tanker som dig (även om jag direkt kan erkänna att du är mycket kunnigare än jag på detta), SLI brukar kunna vara en hel del strul så även med absurt pris på detta kort så lockar det lite jämfört med 2 1080.

Edit:

Eller så nöjer man sig med 1 GTX1080 nu och köper en ny GPU när de kommer för samma pengar. Eller så kör man 2 st Titan X i SLI....för mycket mer pengar

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av _Merc_:

HBM2 kommer Q4 2016 med AMD VEGA.

Vad bra, är detta 100% bekräftat?
Då lär nog Nvidia också släppa ett HBM2 kort för vanliga konsumenter.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

HBM2 kommer Q4 2016 med AMD VEGA.

Vega är ju framskjutet til 2017
http://imagescdn.tweaktown.com/news/5/1/51746_01_amds-officia...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Buio:

Hur då inte? Det finns exakta data på hur stort skillnad i prestanda det var mellan Titan X (förra) och GTX 980. Det enda Nvidia har sagt är att Titan X kommer vara upp till 60% snabbare än förra Titan X (förra). Baserat på det uttalandet är skillnaden i prestanda mellan GTX 980 och Titan X (förra) ungefär lika stor som förra. Jag skulle själv inte uttala mig om hur snabbt kortet är innan det kommer tester, vilket borde ske relativt snart. Om det nu är runt 60% snabbare, så blir det cirka 30% snabbare än GTX 1080. Vilket är nästan exakt lika mycket snabbare Titan X (förra) var jämfört med GTX 980.

http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...
https://blogs.nvidia.com/blog/2016/07/21/titan-x/

Det kommer inte vara någon GTX 1080ti, vilket vi kommer se eftersom hoppet mellan 1080 och titan är för litet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Bloodstainer:

Det kommer inte vara någon GTX 1080ti, vilket vi kommer se eftersom hoppet mellan 1080 och titan är för litet.

Vad dåligt, är detta 100% bekräftat?
Enligt vissa källor som exempel "ChipHell" så kan det nog komma ett 1080 Ti framöver.
Tror också jag sett grafikkorts höljen med Ti inristat någonstans.
https://www.chiphell.com/thread-1588175-1-1.html

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det kommer inte vara någon GTX 1080ti, vilket vi kommer se eftersom hoppet mellan 1080 och titan är för litet.

Hoppet mellan GTX 1080 och Titan är lika stort (~30%) som hoppet mellan GTX 980 och GTX Titan X.

Har du någon konkret källa på att det inte kommer något GTX 1080 Ti, eller sitter du bara och spekulerar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Hoppet mellan GTX 1080 och Titan är lika stort (~30%) som hoppet mellan GTX 980 och GTX Titan X.

Har du någon konkret källa på att det inte kommer något GTX 1080 Ti, eller sitter du bara och spekulerar?

Största dels spekulation, men nej hoppet i prestanda mellan GTX 980 och Titan X var större på specsen än GTX 1080 och Titan XP var.

Och när GTX 1080 ti rumours började cirkulera kom dessa siffror upp http://wccftech.com/nvidia-gtx-1080-ti-pascal-gp102/

Vilket vi vet nu, inte kommer vara sant. Och vad är ens meningen med att ta fram ett nytt Titan XP vid de här priset om de tänker sälja ett 1080ti, de kommer bara slakta alla salves av Titan XP korten, eller så kommer det ligga för nära GTX 1080 för att vara värt pengen. Nvidia släpper inte gärna produkter som är för nära varandra om de inte kan tjäna mer utav den dyrare. Precis därför vi inte fick något GTX 960 Ti för att 970 sålde för bra

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Friterad:

För det första finns något som kallas inflation, för det andra så är folk beredda att betala mer än förut, och som vi vet från förra generationen så har antalet konsumenter som köper kort för 3k och uppåt ökat rejält

3 000 kronor år 2008 motsvarar 3 128 kronor 2015.

Jag tror vi kan utesluta inflationen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om, som det sägs att Titan X (Pascal) inte är ett Gaming kort utan mer som ett Quadro kort?

Då undrar man varför det heter GeForce GTX Titan X

GeForce GTX är Gaming gruppen för NVIDIA's grafikkort ju om jag har fattat det rätt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Om, som det sägs att Titan X (Pascal) inte är ett Gaming kort utan mer som ett Quadro kort?

Då undrar man varför det heter GeForce GTX Titan X

GeForce GTX är Gaming gruppen för NVIDIA's grafikkort ju om jag har fattat det rätt?

Det är ett spelkort, ett dyrt premium-spelkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om, som det sägs att Titan X (Pascal) inte är ett Gaming kort utan mer som ett Quadro kort?

Då undrar man varför det heter GeForce GTX Titan X

GeForce GTX är Gaming gruppen för NVIDIA's grafikkort ju om jag har fattat det rätt?

Det heter inte GeForce och det har inte suffixet GTX heller utan endast nVidia Titan X.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Digital fyndjägare

För de som är intresserade av extremt dyra "spelkort/leksaker" så har lite benchmarks (syntetiska tester) läckt ut (Linux Ubuntu) på Nvidia Titan X.
Om det finns någon på Sweclockers som förstår sig på detta, så vore det kul och tacknämligt att man får det förklarat.
http://videocardz.com/62723/first-synthetic-benchmarks-of-gef...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •