Nvidia avtäcker Titan X med 12 GB GDDR5X och 3 584 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

Föddes du igår?

Amd har om något haft något att sätta emot nivida. Det är dom sista åren det gått trögare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av allt att döma så har GP102 samma 1:32 split mellan DP:SP som GP104 och GP106. Det är trots allt 3 miljarder fler transistorer i GP100 men lika många CUDA-kärnor som GP102, så något relativt stort har man plockat bort. Gör man extrapolering av antal transistorer motsvarande 3584 CUDA-kärnor från GP104 och GP106 så känns det också rätt rimligt att GP102 är identisk vad det gäller kapacitet/funktioner per SM.

GP104/GP106 har stöd för FP16, men det är 1:64 per CUDA-kärna jämfört med GP100. Gissar att även GP102 har en 1:64 split här. För spel är FP16 helt irrelevant (idag i alla fall), tydligen är det väldigt användbart i "machine learning" vilket är ett område GP100 pushas hårt mot.

Ja vi får se när de släpper fler specs från GP102. Men det känns som att det lutar åt det du säger. Mycket tråkigt isf. Då är det inga fundamentala skillnader mellan Titanserien och geforcekorten längre, utan bara en marknadsföringsploj.

Permalänk
Medlem

inte på latsidan?... jo när det kommer till namn.

Permalänk

Det känns som ett 1080 Ti inte kommer bli så kraftfullt då som man hade hoppats på, ett hopp så stort som 980 till 980 Ti känns inte rimligt.
Eller så skippar Nvidia Ti helt denna gång ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Måste vara svårt för recensenter att skriva om ett kort som har samma namn som ett gammal kort. Och när man söker på recensioner, hur ska man veta att det är det nya eller gamla kortet man läser om. Okej jag kan skriva Pascal efter namnet men gör alla det. Nu verkar det som om en hel del sajter skriver Titan XP (XPascall) istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad ska vi kalla de identiskt namngivna korten för att undvika ambiguitet?

  • Titan X "Maxwell" och Titan X "Pascal"?

  • Titan XM och Titan XP?

  • Titan X 2015 och Titan X 2016?

("Gamla Titan X" och "nya Titan X" är ej särskilt bra eftersom Nvidia kanske fortsätter på samma spår.)

Skrivet av MarkSix:

Kanske Titan X Gen 1, Titan X Gen 2....

Titan X 1.0 Titan X 2.0

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UncleDirty:

Titan X 1.0 Titan X 2.0

Det är bra om namnet indikerar vilken generation det handlar om, tycker jag. Titan X9 och Titan X10 kanske?

En sak är i och med denna nyhet glasklar: Nvidia har ingen plan för sina namnscheman. Första Titan hette Titan, vilket var ett bra namn. Sedan kom Titan X, varpå man undrade hur de skulle lösa ett bra namn för nästa generations monsterkort. Och här sitter vi nu med ett nytt Titan X. Suffixet "X" betyder alltså ingenting, utan står bara där och gör namnet fulare och klumpigare. Varför inte då bara låta varje toppkort kort och gott heta Titan, om de nu inte har något emot ambiguitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tesla, Fermi, Kepler, Maxwell och ny Pascal bygger på samma grund. Det är vidareutvecklingar. GCN var en i grunden ny arkitektur hämfört med AMDs tidigare VLIW. Nvidia har gjort förbättringar i varje ny generation men det är inga grundläggande förändringar utan iterativa förbättringar. Skillnaden är att Nvidia byter namn hela tiden medan AMD av någon anledning valde att hålla kvar namnet GCN för grunden och sedan staplar de på massa interna namn för olika versioner.

Men du borde ju bli glad nu för i den senaste roadmappen har de ju lagt ner GCN och använder istället Polaris, Vega och Navi. Nya namn och därmed nya arkitekturer enligt din definition.

Fast nja, Namnen reflekterar väl "nicknames" för vilket segment de hamnar i, själva grund arkitekten är väl forfarande GCN.
Eller har jag fel?

RX 480................R9 Fury X.............R9 Nano.............R9 390X
GCN 4.0..............GCN 3.0...............GCN 3.0..............GCN 2.0
Polaris 10............Fiji XT..................Fiji XT...................Grenada XT

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Det är bra om namnet indikerar vilken generation det handlar om, tycker jag. Titan X9 och Titan X10 kanske?

En sak är i och med denna nyhet glasklar: Nvidia har ingen plan för sina namnscheman. Första Titan hette Titan, vilket var ett bra namn. Sedan kom Titan X, varpå man undrade hur de skulle lösa ett bra namn för nästa generations monsterkort. Och här sitter vi nu med ett nytt Titan X. Suffixet "X" betyder alltså ingenting, utan står bara där och gör namnet fulare och klumpigare. Varför inte då bara låta varje toppkort kort och gott heta Titan, om de nu inte har något emot ambiguitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så skriver man kretsen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är bra om namnet indikerar vilken generation det handlar om, tycker jag. Titan X9 och Titan X10 kanske?

En sak är i och med denna nyhet glasklar: Nvidia har ingen plan för sina namnscheman. Första Titan hette Titan, vilket var ett bra namn. Sedan kom Titan X, varpå man undrade hur de skulle lösa ett bra namn för nästa generations monsterkort. Och här sitter vi nu med ett nytt Titan X. Suffixet "X" betyder alltså ingenting, utan står bara där och gör namnet fulare och klumpigare. Varför inte då bara låta varje toppkort kort och gott heta Titan, om de nu inte har något emot ambiguitet?

Skickades från m.sweclockers.com

I kronologisk ordning: Titan, Titan Black, Titan Z, Titan X, Titan X

Ingen plan var ordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

I kronologisk ordning: Titan, Titan Black, Titan Z, Titan X, Titan X

Ingen plan var ordet!

Nyaste kortet heter endast Titan X medan det innan heter Geforce GTX Titan X.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Digital fyndjägare

Najs men för dyrt, inte värt mina pengar.
Om GTX1080Ti fixar 2K i 120/144 FPS (MAX) i alla spel och har ett MSRP kring $799-$899 då är det värt att slå till. Det är min plan i dagsläget. Kanske släpper de 1080Ti redan i slutet av September månad.

Maj: Geforce GTX 1080
Juni: Geforce GTX 1070
Juli: Geforce GTX 1060
Augusti: Nvidia Titan X
September: Geforce GTX 1080 Ti

Nvidia verkar inte bry sig om de andra, de kör på och släpper sina kort för sina kunder hur som helst, så snabbt de bara kan... deras plan verkar fungera dessutom, de följer sin schema och plan till punkt o pricka. Dock utan HBM2, men de har 5X minnen som verkar räcka och gör jobbet bra ändå.

Riktigt kul att följa utvecklingen, förutom då priserna här.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

blir nog ett sånt om det presterar

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

Haha, vad gulligt, "sedan jag var barn".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Glad att man höll sig från det svindyra 1080 (mellanklasskort precis som 680 /980 var på sin tid.)
med ett pris på runt 8k för ett mellanklasskort 1080(borde kosta 4k för att vara vettigt) ,så känns det mer som att detta är mer värt pengarna om man nu kan kalla 1200$ för mer värt. får se hur stor löningen blir i aug /sep så kanske man slår till, men som vanligt så säger det väl bara swish så lanseras ett uppdaterat titan med hbm minne också men gissar att det dröjer till nästa år åtminstånde.
(det ställer ju till det, med att dom ordnat en sektion till av chip från tidigare generationer med ett Pascal 102 gissar att vi i framtiden får se ett fullt chip med pascal 100 så småningom fast beror ju på om AMD kan leverera också annars e det ju ingen större mening för dom i nuläget.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nyaste kortet heter endast Titan X medan det innan heter Geforce GTX Titan X.

Normalt så skippar man man ju prefixet Geforce GTX när man pratar om korten. Det känns bättre att använda Titan X Maxwell eller Titan X Pascal när man pratar om korten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av superapan:

Haha, vad gulligt, "sedan jag var barn".

Jo den där kan vara småskoj ibland... som när barnen (14 & 16) här hemma säger nåt i stil med "när jag var liten". Då brukar jag fråga "vadå, förra veckan eller?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

ati (menar AMD) kommer aldrig kunna mäta sig me nvida i prestandasegmentet. de har legat bakom sen jag var barn och inget inom överskådlig framtid lär ändra på d. De har inte teknologin.

Shit, ursäkta mig.
Men hur gammal är du?
Tydligen inte tillräckligt gammal........

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Nvidia, mycket vill ha mer, finns ingen gräns för girigheten. Inte för att AMD är mycket bättre. Pascals Titan x 60% bättre än Maxwell´s Titan x blir c.a bara 10 mer fps i 4k jämfört mot 1080. Bara ekonomiskt oberoende kan köpa detta grafikkortet. 1070m till bärbara verkar ha prestanda i nivå med stationära 1070, enda positiva från Nvidia på väldigt länge, om nu inte Nvidia tar överpriser och en laptop med 1070m kostar minst 25000kr. Zen verkar bli räddningen för AMD, men Vega är mer osäkert.

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa eventuella åldersdiskussioner bland andra användare då det inte är vad nyheten handlar om.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Föddes du igår?
Skickades från m.sweclockers.com

Skön du är

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

"Grafikkortet kommer endast finnas för beställning via Nvidias egen webbplats."

Hur tror ni detta påverkar priset i Sverige?

Räkna med VAT och "vinst tillägg" så ca 12kr per US peso.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Moderator
Testpilot

12k+ för ett grafikkort...

Detta betyder med andra ord att ett 1080Ti kommer hamna på runt 10k, antar jag. Det blir inget med det helt enkelt.

Hade tänkt uppgradera till Pascal men med denna löjliga prissättningen så får man väl hoppas på Vega. Inte direkt imponerad av Polaris så man får ju hoppas på ett mindre mirakel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja låter som nivida försöker köra över amd totalt.

Verkar som amd saknar ekonomiska muskler att ha råd att släppa bättre kort än 480 än så länge eller beror det verkligen på hbm?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det hela så är Vega i princip klar men dom väntar på tillgång av hbm2 minnen som ska komma q4 2016 av vad jag har hört.

Skrivet av sesese:

Sweclockers testade alldrig Värdens nu snabbaste kort fury duo så tvivlar på att detta kort kommer för test. Skulle vara kul och se om detta kort är snabbare?
Ett kort som kom och som försvan lika fort för vem betalar +12000 kr för ettgrafikkort som om ett år är värd 3000kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker också det är lite konstigt att detta kort aldrig testats av SweC.

Skrivet av Sisyfos:

Sweclockers har alltid testat föregående Titan-kort så de kommer nästan garanterat testa det här.

Anledningen till att just Fury Duo inte testades var väl på grund av att den består av GPU'er som redan var testade så att säga.

Även om single GPUn av detta var testad så kan man ju inte veta hur deras dual-GPU kort presterar, vore intressant att se i min mening.

Skrivet av str8forthakill:

@superapan:
De har ju ingen konkurrens, AMD misslyckas år efter år, även RX480 är en total flopp jämfört med GTX1060. De har inte mycket att komma med i prestandasegmentet heller.

Att rx 480 skulle vara en flopp är skrattretande. Gtx 1060 kanske är 5-10% bättre i vissa Dx11 tittlar, men i DX12 tittlar så utpresterar rx 480 gtx 1060 i dom flesta tittlarna som finns tillgängliga just nu.

Kolla här för mer info: https://www.youtube.com/watch?v=3uoanTrMenI

Skrivet av anon5930:

Vega ska använda HBM2 och med stor sannorlikhet är det vad AMD väntar på. Så länge HBM2 inte kan masstillverkas så blir det för dyrt att använda minnestypen. Sedan kan det förstås ha uppstått problem i designen av Vega som segar upp det hela men jag har inte sett några rykten om något sådant. Verkar just vara HBM2 som ställer till det.

Som jag förstått det hela så är Vega i princip klar och det dom väntar på är just hbm2 minnen.

Skrivet av legend78:

Tror AMD måste skrota sin GCN arkitektur helt och börja om från början för att ha en chans mot Nvidia. Det hjälper inte att mjölka samma arkitektur om och om igen för att sedan sätta ett nytt revisionsnummer och tro den är konkurrenskraftig. Absolut de skall fortsätta med async shaders för det är vägen att gå.

Varför skulle dom skrota GCN arkitekturen, den presterar helt ok i DX11 spel och i DX12 så vinner rx 480 över gtx 1060 i de flest tittlarna.
kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=3uoanTrMenI

Skrivet av fantomsmurfen:

Undras om det kommer något 1080 Ti efter detta? 1080 Ti kan väl inte ha mindre minne än 1080 och 1080 Ti kan väl inte vara dyrare än Titan X. 1080 Ti kan dock väl dock vara långsammare än Titan X.

De flesta spekulationer om detta som jag sett så är det många som tror att det inte kommer något 1080ti överhuvudtaget. likt första gen med titan tror jag det var. 980ti släpptes i princip för att konkurerra med Fury X, så kanske inte kommer något 1080 ti överhuvutaget denna gen.

Skrivet av Bewise:

Då har du aldrig varit född.

Skickades från m.sweclockers.com

Han kanske var född i en grotta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Normalt så skippar man man ju prefixet Geforce GTX när man pratar om korten. Det känns bättre att använda Titan X Maxwell eller Titan X Pascal när man pratar om korten.

Du menar att det hade varit enklare om de hette Titan Maxwell och Titan Pascal. Vad skall X'et där och göra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Bättre att köra med två st GTX 1080 i SLI man får mer kraft och så kan man nog clocka upp den till nästan 2 GHz det kan ju inte blir bättre än så.

Håller med dom andra här den borde heta GTX 1080 TI.

Titan det var inte mycket kraft som du kom med i år hoppas att du blir mer kraftfulla nästa år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bättre att köra med två st GTX 1080 i SLI man får mer kraft och så kan man nog clocka upp den till nästan 2 GHz det kan ju inte blir bättre än så.

Håller med dom andra här den borde heta GTX 1080 TI.

Titan det var inte mycket kraft som du kom med i år hoppas att du blir mer kraftfulla nästa år.

Det är väl om Nvidia får för sig att släppa GP100 på ett konsument kort vilket inte ser speciellt troligt ut i nuläget. Alternativt att de skulle gå över på en ny tillverkningsnod redan nästa år, vilket inte heller verkar speciellt troligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du menar att det hade varit enklare om de hette Titan Maxwell och Titan Pascal. Vad skall X'et där och göra.

Du har självklart rätt X'et är också överflödigt.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslös produkt. Med det priset blir det inte många sålda. De flesta går nog till diverse betalda spelrecensenter osv.

Permalänk
Skrivet av Emilushen:

Jag har svårt att tro att det är tillverkningskostnaden som styr detta, snarare kostnaden för utvecklingsprocessen samt marknadsföring, löner osv osv...

Nvidia tar betalt mycket för att de kan. De verkar som att Pascal var riktigt bra, men 1070 and 1080 verkar prestera för bra, tror inte vi kommer ha nå mer yields från denna arkitektur än dessa kort. 1050, 1060, 1070, 1080 och Titan XP

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X