Permalänk

Hur funkar Logitech Harmony (Elite)

Har haft en gamal Harmony men blev aldrig riktigt vän med den. Men nu så har det handlats mer teknik så det skulle vara skönt med en fjärr bara. Är jätte novis på detta med multifjärr, så detta är säkert en löjlig fråga men uppskattar verkligen svar då jag inte riktigt har fattat exakt hur kopplingen fungerar. Alla recensioner säger bara att den är så bra, och inte direkt hur det faktiskt fungerar.

Har följande utrustning och har kopplat enligt hur jag skriver nedan (kanske går att koppla bättre ?)

LG 65"

Harman Kardon SB35 (Soundbar)

DigitalTV med Canal Digital (ADB Model TNR-2850ST)

Nvidia Shild TV.

Iom att SB35 inte har 4k så har jag nu kopplat på 2 sätt.

TV tittande:

Digitalboxen till Soundbaren på HDMI 1 --> Vidare ifrån HDMI out till LG HDMI 1. Så byter kanal med ADB fjärren och volymen med SB35 fjärren. Förutsatt att LGs fjärr har satt HMDI 1.

Film på Nvidia shield.

Nvidia shield till LG:n (för att få 4k) ---> optisk ut ifrån TVn ner SB35. LG fjärr för att ställa till HDMI 2 på tv:n. SB35 fjärr för att styra ljudet, samt Shield fjärr för att kontrollera shielden.

Har jag förstått rätt i att man programmerar att på TV sätter, så styr just volymknapparna på harmony till SB35 , medan när jag trycker på byta kanal så pratar den med digitalboxen istället ?

Och samma sätta med Nvidia shielden ?

Mvh

Kent

Permalänk

Det som är det stora med elite, och även med companion och Hub, är just Logitech harmony Hub, den är hjärtat i allt, själva kontrollen skickar inga ir signaler, utan är huben som sköter allt, mot den kopplar man upp sin fjällkontroll, mobil etc med hjälp av bluetooth eller wifi (fjärren hanterar bluetooth), sen ställer man hubben vid tvn, finns även med små ir ögon att använda om enheter står i ett skåp etc.

sen sker all konfiguration i en app på mobilen eller datorn, väldigt smidigt att fixa med.

kontrollen klarar att hantera rätt många enheter, och slår på dem i rätt ordning, sätter in rätt ingång, på de olika enheterna etc, så allt blir rätt efter den profil du ber om.

har själv inte så många enheter, men vill jag slå på mitt plex system, så slår den på tvn, sätter på soundbaren med rätt ingång (spelar ingen roll vilken ingång som tidigare varit aktiverad) sen går in i smartHub på min samsung tv, med en knapptryckning.

principen är att så länge dina enheter kan göra det med en knapp på sina tidigare fjärrkontroller, så kan du bygga in det i ett macro som harmony hanterar, slå på rätt ingång, rätt enhet etc, i den följd du vill, med fördröjningar i om det behövs för att en enhet ska hinna med sitt.

sen kan du välja vad på fjärrkontrollen som gör vad under varje profil, ser du på tv så kanske du vill att "back" ska göra en sak, men i "se på film" så kanske den ska göra något annat, på en annan enhet istället, allt sånt går att ställa in.

den kan även hantera vissa fjärrströmbrytare, finns en lista på logitech sidan som beskriver vad för några, men går att om man har rätt saker, skapa hela scener, "se på film" kan även innebära att den dimmar ljuset till rätt nivå etc.

appen är väldigt simpel att använda, tycker att den gör sitt jobb, använder den där mest för att komma åt vissa knappar från "orginal kontrollen" som jag inte bundit till någon knapp på min fjärrkontroll.

jag har logitech harmony companion, är en simplare fjärrkontroll än vad eliten har men fungerar med samma funktioner (förutom skärmen på fjärrkontrollen)

det skönaste jag känner är att då Huben hanterar all IR signal, så slipper jag rikta fjärrkontrollen mot tvn hela tiden, behöver inte ha fri sikt mot något, utan kan slå av och på från köket om så krävs.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Det blev ett köp av denna kontroll, och den fungerar perfekt. Men en liten fråga som någon kanske kan.

Jag vill göra t ex en aktivitet där Netflix blir startat på min Shield. Har sett att man kan lägga till knapptryck osv, pil ner mm. Men de gångerna man är inne på sin Shield så verkar programens ikoner ibland ha flyttats. Finns det något vattentätt sätt att använda sig av så det inte blir fel ?