Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ostabil ping med WIFI när jag spelar, fungerar klockrent med kabel, vad är felet?

Permalänk

Ostabil ping med WIFI när jag spelar, fungerar klockrent med kabel, vad är felet?

Hej!
Jag har haft min router i ca 1,5år, allt har fungerat klockrent fram tills i förrgår då mitt internet gick ner, startade om routern och efter detta har min ping när jag spelar varit ostabil, har testat pingen i cmd och jag förlorar inga paket men pingen ligger 2 i flera tester i rad för att sedan hoppa upp till 1800 och sedan ner igen...

Ringde Telia som är min leverantör och dom säger att det inte är fel från deras sida...
Någon som har förslag på vad jag kan göra för att fixa detta? Vill slippa dra en kabel genom lägenheten till datorn....

MVH Bennyballs

Permalänk
Medlem

Vad för router har du??

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl nån granne som gjort nått, radio är ett delat medium och alla delar på platsen i etern så ska du ha allt klippstabilt så är det kabel som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Vad för router har du??

Det är den jag fick av telia, en Technicolor TG799tsv2 v2

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl nån granne som gjort nått, radio är ett delat medium och alla delar på platsen i etern så ska du ha allt klippstabilt så är det kabel som gäller.

Okej så det finns inget jag kan göra utom att köra med kabel? Det har ju fungerat i ett och ett halvt år problemfritt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bennyballs:

Okej så det finns inget jag kan göra utom att köra med kabel? Det har ju fungerat i ett och ett halvt år problemfritt...

Det enda som garanterat fungerar är kabel men det går ju att labba med andra wifidelar också, tex att gå över till 5GHz eftersom det ger kortare räckvidd påverkas du mindre av grannar och störningarna är mindre

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennyballs:

Okej så det finns inget jag kan göra utom att köra med kabel? Det har ju fungerat i ett och ett halvt år problemfritt...

Förutom 5GHz bandet så kan du testa att köpa in bättre utrustning. Ubiquiti uap ac pro är en bra access punkt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det enda som garanterat fungerar är kabel men det går ju att labba med andra wifidelar också, tex att gå över till 5GHz eftersom det ger kortare räckvidd påverkas du mindre av grannar och störningarna är mindre

Jo det förstår jag, det är ju dock värdelöst att dra en ful kabel genom lägenheten, kan jag ändra till 5GHz i min router jag har i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Förutom 5GHz bandet så kan du testa att köpa in bättre utrustning. Ubiquiti uap ac pro är en bra access punkt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennyballs:

Tack för tipset!

Jag rekommenderar dock inte att man spelar över en trådlös länk! Kabel är kung!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bennyballs:

Jo det förstår jag, det är ju dock värdelöst att dra en ful kabel genom lägenheten, kan jag ändra till 5GHz i min router jag har i dagsläget?

Nej v2 har inte 5GHz men den nyaste modellen Telia lämnar ut (ac) har det.
Du kan prova att tigga till dig en sådan via kundtjänst annars får du använda egen utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan alltså bero på att en granne kör på samma (eller inom två kanaler) kanal som dig för att ditt nät ska försämras. Eventuellt är det en microvågsugn eller liknande som stör. (Framförallt gamla sådana kan vara en katastrof). Nya skrivare fungerar märkligt nog ofta som accesspunkter också...

Det är väldigt ofta just annan utrustning som gör att ens wifi fungerar dåligt. Därför bör man köra 5GHz som har fler kanaler att välja på och dessutom används betydligt mindre. (Samt fördelen med att det är kortare räckvidd gör ju att man blir mindre störd av grannarnas nät).

Permalänk
Medlem

Vad har du för trådlöst nätverkskort? Det troligaste i detta fall är att ditt NIC skickar "extra packets" enkelt sagt vid vissa tidsintervall, vilket gör att pingen (ms) skjuter i höjden.