Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Skrivet av little_fraz:

@MultiMan: vet inte om jag kan vara mer specifik det är nån licens för remote desktop om jag förstått allt rätt.
men jag har tänkt byta operativ på servern till något mer enkelt, känns som att windows server är lite overkill för det jag ska använda den till
(spara filer på och filmer till min htpc).
min fråga är vilket operativ jag ska sätta in på servern
unRaid, FreeNas, Nas4Free eller openmediavault eller nåt annat??
eftersom jag kan så lite så frågar jag er.
det ska vara enkelt och lätt manövrerat
i servern så sitter det 4st 2tb diskar +1 500gb os disk i floppy kontakten.

Jag kör freenas på min, är super nöjd. Jag använder den oxå som bibliotek för filmer och musik. 4st wd red och en ssd men kör freenas på usb sticka dock har jag 16gig ram. Jag har även satt upp timemachine för att ta backup på mina macar.
Jag maxar min interna gigabit lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

@MultiMan: vet inte om jag kan vara mer specifik det är nån licens för remote desktop om jag förstått allt rätt.

Remote Desktop ska du inte behöva någon licens för, men däremot behöver man en finare windowsversion för att få köra Remote Apps. Vilket jag tycker är lite löjligt, eftersom det är samma sak, bara att man automatiskt startat, och låser användaren till en mjukvara på servern i stället för att ge dem ett fönster att jobba med hela datorn i.
Jag misstänker att du aktiverat tjänsten för remote apps, och att den nu klagar på det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Remote Desktop ska du inte behöva någon licens för, men däremot behöver man en finare windowsversion för att få köra Remote Apps. Vilket jag tycker är lite löjligt, eftersom det är samma sak, bara att man automatiskt startat, och låser användaren till en mjukvara på servern i stället för att ge dem ett fönster att jobba med hela datorn i.
Jag misstänker att du aktiverat tjänsten för remote apps, och att den nu klagar på det.
B!

för en vanlig RDP session(fjärråtkomst) behövs ingen licens, men om han däremot installerat Remote Desktop Services så måste han ha licens för det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

@issue: det stämmer nog ganska bra har Remote Desktop Services aktiverat varför har jag ingen aning om det bara blev så.
därför funderar jag nu på att byta os på servern men har lite ångest över till vad, vet att freenas är populärt men är det enkelt??
eller finns det enklare??

Permalänk
Medlem

@little_fraz: jag vet tyvärr inte, har ingen erfarenhet av freenas/owncloud osv även om jag skulle vilja lära mig

men om du sitter på en server 2012 licens så kan du ju alltid avinstallera RDS via "remove features" och sen högerklicka på startknappen, välja system, remote settings och sen aktivera vanligt rdp åtkomst

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av issue:

@little_fraz: jag vet tyvärr inte, har ingen erfarenhet av freenas/owncloud osv även om jag skulle vilja lära mig

men om du sitter på en server 2012 licens så kan du ju alltid avinstallera RDS via "remove features" och sen högerklicka på startknappen, välja system, remote settings och sen aktivera vanligt rdp åtkomst

tackar det löste problemet nu kan jag logga in på den igen
tog en skärmdump av alla saker som är igång på server finns det nåt mer som jag inte behöver tror du??
är väldigt tacksam för all hjälp
som sagt jag delar bara ut hårddiskarna idag använder den inte till nåt annat.
här är en länk till skärmdumpen
https://www.dropbox.com/s/0iog1neo8io5fz5/server.jpg?dl=0

Permalänk
Avstängd

Freenas är inte enkelt.

Kanonbra OS, men att säga att det är enkelt är fel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@little_fraz: oh.. my.. god.. fick du hjälp med att installera den där? för det inget av det där är standard vid en nyinstallation av server 2012 r2 förutom AD DS om du kör essentials. eller har du varit lite vild och galen själv?

Vad är det för licens på den? (datacenter/standard/essentials/foundation)?

För ditt ändamål, att bara ha lagring så är det enda roll du behöver ha "File and Storage Services".
AD CS är certifikat, dvs du kan skapa och dela ut cert till maskiner där hemma.
AD DS är Active Directory, dvs du skapar användare och så i en domän, som sedan dina datorer kan joina.
Hyper-V är för virtualisering om du vill köra virtuella maskiner på den hårdvara
IIS är webserver.
Remote Access är vpn lite förenklat.

Så om du inte använder nåt av det där så är det bara att ta bort (om du vågar ) att tänka på dock är att om du har en Essentials så kan du inte ta bort AD DS, den är hårdkodad. (tror dock inte du har essentials/foundations för tror inte hyper-v finns på dom)

Annars om allt fungerar som du tänkt dig så låt det bara vara för att inte sabba något

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Är väldigt sugen på att köpa denna lilla server för att använda som en NAS samt köra hemautomation på, men har lite funderingar.
1: Går det bra att blanda olika ramstickor i denna server? funderar på stoppa i en Kingston DDR3
4GB 1600MHz DDR3 ECC så jag får 8GB totalt.
2: Måste man använda sig av den inbyggda raidkontrollen eller kan man använda sig av mjukvaruraid utan problem?
3: Har tänkt köra Linux på den, vilken dist skulle ni rekommendera? (kör Linux mint på mina datorer)

Jag har blandade HP egna och ett kingston pch det fungerar fint

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Freenas är inte enkelt.

Kanonbra OS, men att säga att det är enkelt är fel.

Sant OpenMediaVault är mycket enklare,,Nackdelen med det är att den tar upp hela disken som man installerar det på
FreeNAS kör jag med och det på ett microSD på 32GB fungerar fint.Synd dock att inte Openmediavault har stöd för det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Så om du inte använder nåt av det där så är det bara att ta bort (om du vågar ) att tänka på dock är att om du har en Essentials så kan du inte ta bort AD DS, den är hårdkodad. (tror dock inte du har essentials/foundations för tror inte hyper-v finns på dom)

AD DS går att ta bort, avinstallerade det på Essentials R2 redan igår.

Bara att köra demote och köra wizarden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk

@issue: ha ha jag var lite vild när jag installerade tog lite allt som jag trodde att jag kanske behövde kan inte så mycket om servrar heller
så det blev som det blev
jag provade ta bort det men det verkar inte som att det vill försvinna alla servicarna är fortfarande kvar.
vad gäller versionen så är det en vanlig windows server r2 standard
men jag kommer in i burken nu iallafall så många tack

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: där ser man trodde den var "required" men det kanske bara är så att den installeras automagiskt när man drar upp en sådan server

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

@SeF.Typh00n: där ser man trodde den var "required" men det kanske bara är så att den installeras automagiskt när man drar upp en sådan server

Ja, så är det. Sjukt irriterande Wizard som man mer eller mindre måste köra för att göra något vettigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men om han däremot installerat Remote Desktop Services så måste han ha licens för det

Där var namnet jag sökte. Tack för att du bidrog med det, det löste uppenbarligen hela knuten på hans problem.

Hade jag varit TS hade jag installerat om Windows, och bara installerat bitarna jag vet att jag kommer behöva. Grejer man behöver i ett senare skede går alltid att lägga till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

En bra länk som kan infogas i Faq
Den är visserligen på tyska men bra ,tydligt informativt och lite roligt skriven.

http://www.technikaffe.de/anleitung-255-installation_und_konf...

Mer bra länkar
http://forums.openmediavault.org/index.php/Thread/10929-HP-Ge...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat några inlägg som inte hörde hemma i forumet och saknade diskussionsvärde. All handel hör hemma i marknaden, §9 i reglerna, och privata diskussioner ska föras i PM, §1.3 i reglerna.

*Ett flertal inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att hitta en lämplig CPU för att uppgradera servern med. Tips på någon butik som säljer en prisvärd Xeon?

Vad tror ni om denna?

---
Beställde precis Gen8 Entry, två 3TB WD Red, extra Kingston 8GB RAM och en bra UPS för totalt 5.400 riksdaler. Jävla massa pengar, men nu ska det lagras filer.

Vad kör ni för OS? Virtualiserar ni FreeNAS eller kör ni direkt via USB/SSD? Tänkte testa via USB, men känns lite sådär, blir en SSD i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Verkar vara svårt att hitta en lämplig CPU för att uppgradera servern med. Tips på någon butik som säljer en prisvärd Xeon?

Vad tror ni om denna?

---
Beställde precis Gen8 Entry, två 3TB WD Red, extra Kingston 8GB RAM och en bra UPS för totalt 5.400 riksdaler. Jävla massa pengar, men nu ska det lagras filer.

Vad kör ni för OS? Virtualiserar ni FreeNAS eller kör ni direkt via USB/SSD? Tänkte testa via USB, men känns lite sådär, blir en SSD i framtiden.

Kör numera FreeNas på en av mina tre HP-servrar. Fungerar bra! Har dock inte kört det så länge men det tuffar på. Har 16GB minne i den burken. FreeNas körs direkt från ett mini-SD-kort. Inga problem då FreeNas laddas in i minnet och skriver minimalt till kortet.

EDIT: Kör ej virtualiserat. Vill minnas att FreeNas inte riktigt gillar att köras virtualiserat, men jag kan ha fel. Jag kör det dock native på en av burkarna. Kommer framöver köra ytterligare en identisk HP server med FreeNas som ska stå på annan adress och agera backup.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Vad tror ni om denna?

Beställde själv en sådan CPU från ebay till denna server. Den kom fram och fungerar perfekt, har rullat fint några månader nu så det blir nog kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Vad tror ni om denna?

---

Trots Ebay så kostar ju den där processorn typ lika mycket som hela servern..
Behöver du cpu-kraften? Att lagra lite filer kräver inte mycket cpu..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Har varit många frågor kring Fan-speed.

På min G8 Server 1 ligger fan på 6,5% - Exsi 6.0 i botten (Bay 5-hdd RAID 0) + Bay 4- hdd Raid 0
På min G8 Server 2 ligger fan på 11% - Windows 2012 i botten ( Bay 5-hdd RAID 0) + Bay 1-4 P222 RAID 5

Båda på Balance Power Save mode.

Kan det vara så att på min Server 2 att den snurrar på 11% att jag kör ett p222 kort där oxå ?
Funderar på att dra ut kortet och se om fläkten går ner till 6.5%.

Vad har ni för FAN-SPEED ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Beställde själv en sådan CPU från ebay till denna server. Den kom fram och fungerar perfekt, har rullat fint några månader nu så det blir nog kanon!

Var det från en kinesisk återförsäljare? Ny eller begagnad?

Har du bytt kylsystem eller är det original?

Skrivet av SanTeoX:

Trots Ebay så kostar ju den där processorn typ lika mycket som hela servern..
Behöver du cpu-kraften? Att lagra lite filer kräver inte mycket cpu..

Vill kunna transcodea till flera klienter, och denna cpu är mycket mer kraftfull än den medföljande original.

---

Om jag vill uttöka mina 2 diskar till 4 i framtiden, bör jag köpa 2 ytterligare så jag har 4 vid installation av freenas, eller spelar det ingen roll? Väntar helst pga pengarna, men om det blir komplicerat med RAID osv köper jag lika gärna diskarna innan installationen.

Permalänk
Medlem

FreeNAS är inte speciellt flexibelt med sina RAIDZ volymer, så för att gå från 2 till 4'a måste du tömma diskarna, ta bort volymen, lägga till diskarna, skapa ny volym, och flytta in dina data.
Du kan för all del skapa en speglad volym av de två, men du förlorar utrymme på det viset. En 4'a diskars array med en paritetsdisk ger 50% mer utrymme än 2 speglade set.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

FreeNAS är inte speciellt flexibelt med sina RAIDZ volymer, så för att gå från 2 till 4'a måste du tömma diskarna, ta bort volymen, lägga till diskarna, skapa ny volym, och flytta in dina data.
Du kan för all del skapa en speglad volym av de två, men du förlorar utrymme på det viset. En 4'a diskars array med en paritetsdisk ger 50% mer utrymme än 2 speglade set.
B!

Okej, tack för svaret.

Vilken typ av RAID rekommenderar du för 4 st diskar?

4 st diskar a 3tb ger väl 6tb totalt i RAID?

Permalänk
Medlem

Testade själv FreeNas på min HP-burk men tyckte FreeNas var lite knepigt uppbyggt. Utvecklarna och dess forum förespråkar att man har olika dataset för olika typer av shares. Känns konstigt att inte kunna dela ut samma data till både Windows och Linux-klienter.
Är ej heller helt frälst i ZFS och att FreeNas enbart stödjer det.
Så det slutade att på mina två backupservrar så ska det rulla Ubuntu med vanligt enkelt Webmin-gränssnitt. Funkar alldeles utmärkt och är otroligt flexibelt, då jag kan göra vad jag vill på servrarna.
Den tredje HP:n kommer nog också rulla ubuntu server framöver med lite docker-images.. Kör idag ESXI på den, men känner inte riktigt behovet att köra virtualiserat hemma..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Vilken typ av RAID rekommenderar du för 4 st diskar?

RAIDZ. I grund och botten RAID 5, med en paritetsdisk.

Skrivet av CROE:

4 st diskar a 3tb ger väl 6tb totalt i RAID?

9tB, om man väljer RAIDZ. RAIDZ2 ger 6tB, men för hemma bruk, med 3tB diskar, känns RAIDZ2 lite väl mycket som byxor med både hängslen och livrem.
B!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Testade själv FreeNas på min HP-burk men tyckte FreeNas var lite knepigt uppbyggt. Utvecklarna och dess forum förespråkar att man har olika dataset för olika typer av shares. Känns konstigt att inte kunna dela ut samma data till både Windows och Linux-klienter.
Är ej heller helt frälst i ZFS och att FreeNas enbart stödjer det.
Så det slutade att på mina två backupservrar så ska det rulla Ubuntu med vanligt enkelt Webmin-gränssnitt. Funkar alldeles utmärkt och är otroligt flexibelt, då jag kan göra vad jag vill på servrarna.
Den tredje HP:n kommer nog också rulla ubuntu server framöver med lite docker-images.. Kör idag ESXI på den, men känner inte riktigt behovet att köra virtualiserat hemma..

Det är väl olika backup system tex iSCSI, Apple Time machine osv du borde ha i egna datasets. Jag delar hej vilt på ett dataset mellan olika maskiner och OS.
Viktigaste är iaf att du hittat något som passar dig :).

Permalänk
Medlem

Det verkar vara flera som har uppgraderat till Xeon 1230 v2. Kör ni original passiv kylning eller har ni moddat med fläkt?

---

Funderar på att köpa en GPU till microservern för att streama spel, någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Det verkar vara flera som har uppgraderat till Xeon 1230 v2. Kör ni original passiv kylning eller har ni moddat med fläkt?

---

Funderar på att köpa en GPU till microservern för att streama spel, någon som har erfarenhet av detta?

Jag kör en Xeon E3-1270 (v1) med originalkylning och det fungerar fint. Har stresstestat processorn i 48 timmar utan problem (den blev dock varm, runt 70°C).

Har också funderat på att köpa en GPU till servern (för CUDA och för att streama spel), men väljer nog att vänta till eventuella framtida energisnåla Pascal-kort. Annars verkar GTX 750 Ti vara det kraftigaste NVIDIA-kortet som fungerar.