Comhemhus, fattar ingenting. Tacksam för hjälp :)

Permalänk

Comhemhus, fattar ingenting. Tacksam för hjälp :)

Hej kära du!

Jag och min sambo har precis flyttat in i en lägenhet där det finns 2 hål eller 3 hål i väggen. Ser ut som att det i mitten inte används då det sitter en stor skruv där men uttagen för "Radio" och "TV" ser ut att vara där.

Vi betalar 199 kronor obligatoriskt till vår hyresvärd men har varken fått box eller kabel och dom säger att vi får kontakta ComHem om detta.

Har ringt Comhem och dom säger att det inte finns något gruppavtal så dom inte kan skicka ut något till oss.

I "basutbudet" i väggen står det på ett papper vi fått från hyresvärden att vi får dom vanliga kanalerna analogt men även ska få SVT1, SVT2, TV4, Barnkanalen och typ SVT24 digitalt.

Det är något jag inte riktigt får ihop.

1. Kan man få digitalt utbud från bara en kabel i väggen helt utan box?

2. Vilken kabel är det vi ska köpa? Det ser ut som att det är en helt vanlig signalkabel som ska in i "TV" uttaget men är osäker. (För övrigt ser själva uttaget ut att vara minst 20-30 år gammalt).

3. Kan det vara riktigt att man ska betala 199 kronor för att få 4-5 kanaler digitalt när man (helt gratis väl?) kan få massa fler kanaler fast analogt bara genom att sätta en signalkabel i väggen? Känns som världens sämsta deal.

Länkar en bild på ungefär hur uttaget ser ut. Bilden är inte från vår lägenhet men det ser ut ungefär så, fast vår sitter upp och ned.

https://www.google.dk/search?q=2+h%C3%A5l+i+v%C3%A4ggen&biw=1...

Stort tack på förhand om något vet och kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Det ska fungera genom att bara dra en vanlig antennkabel från uttaget till din TV.
Var det en hyreslägenhet eller hade ni köpt lägenheten? Hör i alla fall med hyresvärden eller föreningens vaktmästare igen. Det kan vara så att förgående hyresgäst/ägare olovligen tagit med sig utrustningen då den oftast tillhör lägenheten eller leverantören (Comhem).

Kan tyckas dyrt att betala 200kr för standardkanalerna. Du bör kunna få många fler för samma peng om du skaffar ett nytt abonnemang.
Har du en platt-tv? För då vill du ha digitala kanaler, de analoga blir bara smetiga på nyare tv-apparater. Näst intill omöjligt att titta på.
Har du tre hål i väggen så kan jag dessutom rekommendera ett TiVo-paket från Comhem, bästa boxen på marknaden enligt mig (utav de som ingår eller köps av leverantörerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel2222:

Det är något jag inte riktigt får ihop.

1. Kan man få digitalt utbud från bara en kabel i väggen helt utan box?

2. Vilken kabel är det vi ska köpa? Det ser ut som att det är en helt vanlig signalkabel som ska in i "TV" uttaget men är osäker. (För övrigt ser själva uttaget ut att vara minst 20-30 år gammalt).

3. Kan det vara riktigt att man ska betala 199 kronor för att få 4-5 kanaler digitalt när man (helt gratis väl?) kan få massa fler kanaler fast analogt bara genom att sätta en signalkabel i väggen? Känns som världens sämsta deal.

1. Du måste ha box (Tivo) från comhem om du vill ha deras utbud av kanalpaket. Du borde kunna få dom kanalerna som är analoga gratis på "TV" hålet ( TV3, Kanal5, SVT m.m.).

2. Vanlig antennkabel som ska in ditt på TV hålet, Hane. Hona ska in i TV, eller så kan man köpa Hane / Hane och Hona / Hona.

3. Den där dealen känns inte helt riktigt bra. Vad är det som dom/han frågar efter med 199kr? Du ska ju inte betala nånting till dom (vad jag vet?) om du inte får några kanaler utöver det. Du kan fixa Tivo paket för 199 kr/mån i 12 mån via Comhem, då får du en Tivo box.

Finns olika erbjudanden där, och jag har frågat om man behöver bredband till det och svaret jag fick var:

"SVAR 2016-07-22 17:32
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Du kan ha TiVo utan att ha bredband från oss, alla funktioner kommer fortfarande att fungera. "

Det kan vara helt olikt på olika ställen i Sverige, men jag har iallafall DATA som min KoaxFiber från Comhem, RADIO är ingenting som jag använder, men jag får min Tivo signal från TV hålet ( antennkabel ) med splitter till både Tivo och Tvn.

-Moflows

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det går att ta emot både analoga och digitala kanaler via antennuttaget ("TV"-uttaget). Jag har Com Hem och tittar på analoga kanaler genom det uttaget, men har blivit uppringd där de sa att de uppgraderade i området och frågade om jag var intresserad av digital-TV. Det som behövdes enligt killen på telefon var då en CI-modul till TVn och ett programkort från Com Hem (och sen ett kanalpaket för x kr/månad). Hos er kanske ni får både analoga och digitala kanaler via antennuttaget gratis.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om comhem säger sig inte ha något gruppavtal i byggnaden, vad betalar du 199kr för? Tycker du borde ta ett snack med din hyresvärd igen oavsett. Om du ska ha digitala varianter av dessa kanaler också, så är det märkligt att det inte finns någon utrustning i lägenheten.

Analog tv med kanaler som t.ex tv3 samt svt osv ska i min erfarenhet vara helt gratis att ta emot, dock så kan det ju variera beroende på var i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det kan vara så att det går att ta emot både analoga och digitala kanaler via antennuttaget ("TV"-uttaget). Jag har Com Hem och tittar på analoga kanaler genom det uttaget, men har blivit uppringd där de sa att de uppgraderade i området och frågade om jag var intresserad av digital-TV. Det som behövdes enligt killen på telefon var då en CI-modul till TVn och ett programkort från Com Hem (och sen ett kanalpaket för x kr/månad). Hos er kanske ni får både analoga och digitala kanaler via antennuttaget gratis.

Om du har en modern TV så för de digitala grundkanalerna TV1 TV2 samt samma i HD + TV4, barnkanalen, kunskapskanalen och kanske några till behövs ingen CI modul eller programkort.

CI modul + programkort behövs bara normalt för digitala betalkanaler/paket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel2222:

Hej kära du!

Jag och min sambo har precis flyttat in i en lägenhet där det finns 2 hål eller 3 hål i väggen. Ser ut som att det i mitten inte används då det sitter en stor skruv där men uttagen för "Radio" och "TV" ser ut att vara där.

Vi betalar 199 kronor obligatoriskt till vår hyresvärd men har varken fått box eller kabel och dom säger att vi får kontakta ComHem om detta.

Har ringt Comhem och dom säger att det inte finns något gruppavtal så dom inte kan skicka ut något till oss.

I "basutbudet" i väggen står det på ett papper vi fått från hyresvärden att vi får dom vanliga kanalerna analogt men även ska få SVT1, SVT2, TV4, Barnkanalen och typ SVT24 digitalt.

Det är något jag inte riktigt får ihop.

1. Kan man få digitalt utbud från bara en kabel i väggen helt utan box?

2. Vilken kabel är det vi ska köpa? Det ser ut som att det är en helt vanlig signalkabel som ska in i "TV" uttaget men är osäker. (För övrigt ser själva uttaget ut att vara minst 20-30 år gammalt).

3. Kan det vara riktigt att man ska betala 199 kronor för att få 4-5 kanaler digitalt när man (helt gratis väl?) kan få massa fler kanaler fast analogt bara genom att sätta en signalkabel i väggen? Känns som världens sämsta deal.

Länkar en bild på ungefär hur uttaget ser ut. Bilden är inte från vår lägenhet men det ser ut ungefär så, fast vår sitter upp och ned.

https://www.google.dk/search?q=2+h%C3%A5l+i+v%C3%A4ggen&biw=1...

Stort tack på förhand om något vet och kan hjälpa.

1. Nej. Man behöver nånting. Tex TV med inbyggd digital box.
2. Ja, koppla in en vanlig TV kabel så får du de analoga kanaler.
3. 199 kr är nog för de ca 18 analoga kanalerna. INTE de digitala.

De 4-5 kanaler du nämnde får man både analogt och digitalt.

Uttaget med med stora skruven är för bredbands internet mm via Comhem.

staving
Permalänk
Skrivet av panpo98:

1. Nej. Man behöver nånting. Tex TV med inbyggd digital box.
2. Ja, koppla in en vanlig TV kabel så får du de analoga kanaler.
3. 199 kr är nog för de ca 18 analoga kanalerna. INTE de digitala.

De 4-5 kanaler du nämnde får man både analogt och digitalt.

Uttagen med med stora skruven är för bredbands internet mm via Comhem.

Hej och tack för svar (till er allihop som tagit er tid att svara, uppskattas enormt).

Så vi betalar 199 kronor för analogt basutbud som är gratis i hela Sverige?

I vår förra lägenhet hade vi dessa kanaler gratis genom att sätta en kabel i väggen.

Vi hyr lägenheten av Heimstaden. (Förstahandskontrakt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daniel2222:

Hej och tack för svar (till er allihop som tagit er tid att svara, uppskattas enormt).

Så vi betalar 199 kronor för analogt basutbud som är gratis i hela Sverige?

I vår förra lägenhet hade vi dessa kanaler gratis genom att sätta en kabel i väggen.

Vi hyr lägenheten av Heimstaden. (Förstahandskontrakt)

Skickades från m.sweclockers.com

Det sänds bara digitalt tv idag så "basutbudet" är digitalt och ska du ha analog tv så krävs det nån typ av konvertering i husets kabeltvnät.
De 199 kr du betalar är kanske kabeltvnätets del av hyran och inte en avgift för kanaler, exakt vad står det i ditt kontrakt och på fakturan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daniel2222:

Hej och tack för svar (till er allihop som tagit er tid att svara, uppskattas enormt).

Så vi betalar 199 kronor för analogt basutbud som är gratis i hela Sverige?

I vår förra lägenhet hade vi dessa kanaler gratis genom att sätta en kabel i väggen.

Vi hyr lägenheten av Heimstaden. (Förstahandskontrakt)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är absolut något som inte står rätt till, tycker absolut att du ska ta kontakt med din hyresvärd för ett mer ingående svar. Hänvisa även till att Comhem´s analoga basutbud är gratis, och inget de kan kräva att du ska betala för.

Skrivet av mrqaffe:

Det sänds bara digitalt tv idag så "basutbudet" är digitalt och ska du ha analog tv så krävs det nån typ av konvertering i husets kabeltvnät.
De 199 kr du betalar är kanske kabeltvnätets del av hyran och inte en avgift för kanaler, exakt vad står det i ditt kontrakt och på fakturan ?

Comhem sänder sitt baspaket analogt, och gratis.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är absolut något som inte står rätt till, tycker absolut att du ska ta kontakt med din hyresvärd för ett mer ingående svar. Hänvisa även till att Comhem´s analoga basutbud är gratis, och inget de kan kräva att du ska betala för.

Comhem sänder sitt baspaket analogt, och gratis.

Comhem sänder inget alls utan de återutsänder, på de flesta platser spärrar de möjligheten att ta emot den ursprungliga sändningen via dvb-t i kabeltvnäten och blandar själva ihop nån signal som för det mesta ser klart sämre ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla fastighetsägare/hyresvärdar får betala Com Hem för service av deras fastighetsnät när Com Hem levererar signal till husen. Com Hem i sin tur bjuder då på de analoga kanalerna kostnadsfritt där man levererar signal. Olika hyresvärdar väljer att presentera denna kostnad på olika sätt för sina hyresgäster. Vissa struntar i att specifiera ut den i kontraktet/fakturan medan vissa skriver ut den som en "kabel-tv avgift" eller "TV från Com Hem".

Avgiften avser alltså service av nät och egentligen inte några kanaler.

De kostnadsfria kanalerna som brukar ingå är 18st analoga kanaler och de fria digitala kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen och Axess TV). Dessa går att få in i de flesta platt-TV apparater som har en digital tv-mottagare som stödjer DVB-C med en enkel kanalsökning och antennkabeln kopplad direkt till TV-uttaget. (Ingen modul eller kort behövs)

/Person med insyn i Com Hems avtal.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master 690 II Advanced Black and White | Moderkort: Asus P8Z77-V | CPU: i5-3570k @ 3,4GHz | Kylning: Antec kühler 620 2x 120mm PnP | GPU: Gigabyte HD7970 GHz OC | Nätagg: Corsair GS 600W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP Blue @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 330 SSD, 3x 250GB Western Digital Caviar Black @ RAID5, 320GB Western Digital Caviar Black, 500GB Western Digital Caviar Blue | Skärm: Benq G2420HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Comhem sänder inget alls utan de återutsänder, på de flesta platser spärrar de möjligheten att ta emot den ursprungliga sändningen via dvb-t i kabeltvnäten och blandar själva ihop nån signal som för det mesta ser klart sämre ut.

Jag tar emot deras analoga grundutbud helt gratis, och gjort i +10år.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Jag tar emot deras analoga grundutbud helt gratis, och gjort i +10år.

TV3, Kanal5, Kanal9 osv. är aldrig gratis. Det är inbakat i din hyra. Man kan säga att du blivit tvångsansluten till ComHem precis som de som har gruppanslutning på sitt bredband.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel2222:

1. Kan man få digitalt utbud från bara en kabel i väggen helt utan box?

Stort tack på förhand om något vet och kan hjälpa.

Jag tittar knappt på TV men vi får det på hyran och jag använder bara en vanlig analog kabel typ. När jag gör kanal sökningar så får jag ATV & DTV kanaler. DTV så får jag in SVT1, SVT2, TV4, TV6, FOX. ATV(Analog) så får vi in typ alla vanlig kanaler, typ 15st kanaler i allt.

Och nej, vi använder ingen box alls.

Faktiskt, när jag köpte en ny tv för ett par år sen fick vi en CI-Modul för att prova alla kanaler Comhem har i en månad och det fungerade bra, även HD kanaler, tog iofs några sekunder att byta kanal om det var HD.