Permalänk
Medlem

Hjälp! VPN dödade min uppkoppling!

Hej!

Är i akut behov av hjälp!

Jag installerade Anonine VPN då jag läst många rekommendationer om just denna VPN tjänst, jag upplevde däremot att de inte levererade i närheten av vad de skulle då min uppkoppling kändes extremt instabil och långsam med VPN tjänsten igång så jag beslutade mig för att avinstallera Anonine mjukvaran, då inträffade hemskheterna, min anslutning till lokalt nätverk ersattes av en anslutning som heter Ethernet och min anslutning ut på nätet upphörde direkt!
Jag har försökt avinstallera hela min drivrutin för nätverk (Intel 82579V Gigabit) för att sedan installera det på nytt och då fick jag varningen;

"there is an issue with microsoft* windows* 10 that prevents the Intel(R) Advanced Network Services (Intel(R) ANS) feature from working correctly. You may install the feature, although you will be unable to create Intel(R) ANS Teams and VLANs. Do you wish to install the feature?"

Är det så att den här förbannade mjukvaran ifrån Anonine har fuckat någonting i mina registerfiler? Eller är problemet simplare än så, jag är desperat då jag jobbar en del hemifrån, alla tips är välkomna, jag sitter fast!

MVH Dumskallen som trodde Anonine var pålitligt :@:@:@:@:@

Windows 10(uppgraderat ifrån windows 7)

Permalänk
Medlem

antagligen så har du inte fått tillbaka dina inställningar i windows när du avinstallerade programet.
Öppna upp IE (Inte edge) leta upp internetalternativ sedan tar du fliken anslutningar och LAN-inställningar. sedan kör du automatiskt identifiering.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk

Har anonine egen mjukvara?
Var under intrycket att man endast installerade officiell mjukvara (typ OpenVPN).

Vart det OpenVPN som dummade sig är det knappast anonine du kan klaga på.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

@DwarF: Tack för det snabba svaret men problemet ligger inte i att min webbläsare inte fungerar utan i att min dator inte hittar mitt modem..
ipconfig ger mig;

Windows IP Configuration
helt tomt

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . . . :

Permalänk
Medlem

@codeinjection: anonine-4.4.exe var jag tvungen att ladda hem och installera och den "skötte" allting med anslutningar etc.
Jag installerade deras mjukvara och valde ett land där VPN låg och sen tryckte jag på anslut, jag fick anslutning om än knackig och så sket det sig när jag avinstallerade... Så jag skulle säga att någonting har ändrats i mitt system av deras mjukvara. Eller?

Permalänk
Skrivet av xsterk:

@codeinjection: anonine-4.4.exe var jag tvungen att ladda hem och installera och den "skötte" allting med anslutningar etc.
Jag installerade deras mjukvara och valde ett land där VPN låg och sen tryckte jag på anslut, jag fick anslutning om än knackig och så sket det sig när jag avinstallerade... Så jag skulle säga att någonting har ändrats i mitt system av deras mjukvara. Eller?

Jag har själv aldrig behövt någon special anonine.exe fil när jag använde deras VPN, jag installerade bara OpenVPN och la in deras nät/certfil och allt tutade på.

Har de släppt något hemmabygga så ja, då finns risken _de_ missat något och därmed strulat upp saker i ditt system.
(tex kan de ha missat med att de inte förväntar sig att folk kommer ta bort deras mjukvara)

Du kan ju alltid testa med att radera alla nätverkskort I datorn och refresha så att enhetshanteraren säger till dig att installera de kort de hittar, kanske installerar anonine något custom nätverkskort som du blir av med när du gör detta.

Visa signatur

Permalänk

Jag hittar INGEN info om anonine-4.4.exe. Var hämtade du denna fil?

Precis som andra skriver så använder anonine ingen egen klient utan kör med standard OpenVPNs klient alternativ PPTP eller L2TP.

Annonine är inte heller någonting du kan börja använda innan du köpt dig en prenumeration av tjänsten. Känns därför lite som att du har hittat något fuffens och installerat detta i god tro?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Som tidiagre skrivits i tråden, vilken programvara, länka?. Anonine har jag de sista åren kört med Open VPN. Du har bara den programvaran och en config-fil till Anonines olika servrar.
I övrigt har jag mest goda erfarenheter av Anonine, snabbt och bra uptime.

Permalänk
Medlem

@codeinjection: Jag provade ta bort samtliga enheter under nätverk i enhetshanteraren i felsäkert läge utan nätverk och startade om, samma sak fortfarande..
högerklickar jag och väljer egenskaper för denna "ethernet" anslutning så ser jag att varken IPv4 eller IPv6 är anslutna.. Drar jag ur kabeln så står det att kabeln ej är ansluten.. Blir inte klok på det här..

Permalänk
Medlem

Skit i Anonin nu. Han vill ju faktiskt ha hjälp att få igång nätverket

https://downloadcenter.intel.com/product/52963/Intel-82579V-G...
Välj Windows 10 i listan över operativsystem och ladda hem det översta valet (version 21). Är det den filen du försökt med och inte funkar?
Du kan strunta i att installera Advanced Network Services genom att klicka ur den i installationsprogrammet. Det är inget som kommer att störa ut vanlig internettrafik.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@xsterk: Grejen är ju dock att allting som har med IP osv går igenom IE i windows ge det ett försök så kanske du hittar det

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

@johanruda: Tack för att du poängterar att det inte är en flame av en leverantör trots att jag är sur som fan haha men att problemet ligger i att jag tappat min anslutning.. Ja det är tyvärr just den jag har installerat efter att ha avinstallerat samtliga drivrutiner.. Får samma sak igen och det är just därför jag misstänker att mitt register har fuckats :\ det underlättar inte att microsoft stänger ned äldre supportärenden för windows 7 etc. och inte har några nya för windows 10.....

Det är ingen som vet hur man "återskapar" eller skapar en ny "anslutning till lokalt nätverk"? Det var ganska lätt i äldre windowsversioner om jag inte missminner mig..

Permalänk
Medlem

@Dunde: Denna https://anonine.com/sv/download-client?platform=win du måste vara inloggad för att den skall funka antar jag.

Permalänk
Medlem

@Tejprullen: Jag har aktiverat en prenumeration innan jag tog hem mjukvaran, just för att jag litade på företaget efter många positiva recensioner, denna länk bör leda till mjukvaran om du är inloggad på anonine.com/sv https://anonine.com/sv/download-client?platform=win

Permalänk
Medlem
Skrivet av xsterk:

@johanruda: Tack för att du poängterar att det inte är en flame av en leverantör trots att jag är sur som fan haha men att problemet ligger i att jag tappat min anslutning.. Ja det är tyvärr just den jag har installerat efter att ha avinstallerat samtliga drivrutiner.. Får samma sak igen och det är just därför jag misstänker att mitt register har fuckats :\ det underlättar inte att microsoft stänger ned äldre supportärenden för windows 7 etc. och inte har några nya för windows 10.....

Det är ingen som vet hur man "återskapar" eller skapar en ny "anslutning till lokalt nätverk"? Det var ganska lätt i äldre windowsversioner om jag inte missminner mig..

Har du en återställningspunkt kvar som du kan gå tillbaka till?
Annars låter det mer som en drivrutin som spökar faktiskt, även om jag inte är helt säker. Har nog aldrig stött på detta förut.
Vad har du för moderkort? Ibland så har moderkortstillverkarna egna drivrutiner till saker.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

@DwarF: Jag provade självklart det du tipsade om innan jag skrev någonting det fungerade tyvärr inte, det var efter det jag skrev. Jag hade varit puckad om jag inte ens övervägde det hehe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xsterk:

Hej!

Är i akut behov av hjälp!

Jag installerade Anonine VPN då jag läst många rekommendationer om just denna VPN tjänst, jag upplevde däremot att de inte levererade i närheten av vad de skulle då min uppkoppling kändes extremt instabil och långsam med VPN tjänsten igång så jag beslutade mig för att avinstallera Anonine mjukvaran, då inträffade hemskheterna, min anslutning till lokalt nätverk ersattes av en anslutning som heter Ethernet och min anslutning ut på nätet upphörde direkt!
Jag har försökt avinstallera hela min drivrutin för nätverk (Intel 82579V Gigabit) för att sedan installera det på nytt och då fick jag varningen;

"there is an issue with microsoft* windows* 10 that prevents the Intel(R) Advanced Network Services (Intel(R) ANS) feature from working correctly. You may install the feature, although you will be unable to create Intel(R) ANS Teams and VLANs. Do you wish to install the feature?"

Är det så att den här förbannade mjukvaran ifrån Anonine har fuckat någonting i mina registerfiler? Eller är problemet simplare än så, jag är desperat då jag jobbar en del hemifrån, alla tips är välkomna, jag sitter fast!

MVH Dumskallen som trodde Anonine var pålitligt :@:@:@:@:@

Windows 10(uppgraderat ifrån windows 7)

Har du kvar installationsfilen? Installera om klienten, och om du kommer ut på nätet så dra ner drivrutiner till ditt Ethernet, och avinstallera klienten. Installera drivrutinen. Vad händer?

Permalänk
Medlem

Några frågor till!

I Enhetshanteraren, ser det rätt ut under Nätverkskort? Inga utropstecken osv? Heter kortet som det ska och inte något generellt namn? Det låter dock som det funkar som det ska eftersom kortet känner igen om du drar ur sladden.

Om du högerklickar på startmenyknappen och väljer Nätverksanslutningar, sedan dubbelklickar på ditt nätverkskort. Som jag förstått det är det alltså tomt i listan över tjänster där? Kan du installera dem manuellt? Funkar alltså Installera-knappen? Det du framförallt behöver är IPv4 som ligger under Protokoll. QoS kan också vara bra och det finner du under Tjänster.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Skrivet av xsterk:

@codeinjection: Jag provade ta bort samtliga enheter under nätverk i enhetshanteraren i felsäkert läge utan nätverk och startade om, samma sak fortfarande..
högerklickar jag och väljer egenskaper för denna "ethernet" anslutning så ser jag att varken IPv4 eller IPv6 är anslutna.. Drar jag ur kabeln så står det att kabeln ej är ansluten.. Blir inte klok på det här..

Jag hade ett liknande bråk med VMWare för ett par år sedan, deras program beslutade sig för att lägga sig över mina egna nätverkskonfigureringar och installerade sitt egna nätverkskort eller nätverksprotokoll och jag tappade all internetåtkomst, jag försökte ta bort allt mjukvaran la in och ominstallerade nätverket, inget fungerade, tillslut gav jag upp och ominstallerade windows.

Nu vart ju inte detta någon direkt tröst så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig.

Sedan rekommenderar att du testar alla 'mindre kännda' och kanske även mer kända program på virustotal.com , länken till programmet fungerade för oss så jag la upp den för scanning, dock visades inget otrevligt i programmet i sig.
https://virustotal.com/en/file/b9bef8dcb51c8279e85e54de5a1e83...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@johanruda: Nej, har inga återsällningspunkter, har för mig att jag hade automatiska i windows 7 men kan det ha inaktiverats vid "uppgradering" till windows 10?
Moderkortet är ett asus p8p67 pro rev 3.1 så jag provade deras lan drivers vilken är föregångaren till Intels senaste, fick samma problem som innan men nu påvisade den ett fel i windows SNMP, är det någonting som kan påverka? Isåfall, hur sjutton får jag in den funktionen i windows utan åtkomst till nätet?

Känns som ett steg i någon riktining iaf, Tack!

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Hej, jag har provat att installera om klienten som nu bara står och snurrar på att den väntar på anslutning.. Så inte ens den hittar rätt nu tyvärr.. Har tjejens laptop att installera ned drivisar ifrån etc.

Permalänk
Medlem

@johanruda: Nja det ser väl lite skumt ut, har en lista på 11 komponenter, däremot så ser mitt "kort" rätt ut.. Listan är;
Bluetooth Device (Personal Area Network)
Bluetooth Device (RFCOMM Protocol TDI)
Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection
WAN Miniport (IKEv2)
WAN Miniport (IP)
WAN Miniport (IPv6)
WAN Miniport (L2TP)
WAN Miniport (Network Monitor)
WAN Miniport (PPPOE)
WAN Miniport (PPTP)
WAN Miniport (SSTP)

Som sagt så ser min "anslutning" under nätverksanslutningar i kontrollpanelen konstig ut då den heter Ethernet istället för Anslutning till lokalt nätverk som den alltid har gjort.

När du säger tjänster efter att jag har dubbelklickat på mitt nätverkskort ("Ethernet"), menar du då de som ligger under Egenskaper? Dvs alla objekt som anslutningen använder. För där har jag lika många objekt som jag har "kort" i enhetshanteraren.. IPv4 och IPv6 har jag, båda står på att erhålla automatisk data.

Permalänk
Medlem

@codeinjection: Hehe då jag har full åtkomst till alla filer etc. så känns faktiskt inte en blåsning av systemet så sorgset, hade varit värre om jag var utlåst ur hårddisken pga kryptering som jag varit med om tidigare Jag tror nog att jag letar upp min gamla windows 7 cd som borde ligga här "någonstans" i mitt nu av någon annan uppstädade ordnade kaos >:(
Vad är detta virustotal för någonting? Aldrig hört talas om hehe och då jobbar jag ändå en hel del med IT

Permalänk
Medlem

du har ju säkert avinstallerat nätvrkskortet...har inget med din VPN att göra..prova installa nätverkskortet med drivrutiner igen så löser det sig säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xsterk:

@johanruda:
När du säger tjänster efter att jag har dubbelklickat på mitt nätverkskort ("Ethernet"), menar du då de som ligger under Egenskaper? Dvs alla objekt som anslutningen använder. För där har jag lika många objekt som jag har "kort" i enhetshanteraren.. IPv4 och IPv6 har jag, båda står på att erhålla automatisk data.

Listan över nätverkskort ser bra ut. Ser precis likadant ut för mig. Alltså verkar drivrutinerna faktiskt fungera.

Att kortet kallas Ethernet är inte heller konstigt. Det gör det för mig med och är egentligen bara ett namn. Du kan döpa om det om du vill genom att högerklicka på kortet i Nätverksinställningarna.

Om det inte är alldeles för krångligt skulle jag rekommendera att du återställer Windows. Du kan behöva installera om en del program men alla personliga filer kommer finnas kvar. Det gör du genom att gå in i Inställningar-appen, Uppdateringar och säkerhet, Återställning. På den översta knappen där kan du återställa. Då kommer alla inställningar och dylikt att återsällas till sina grundlägen vilket bör fixa dina nätverksproblem. Det kommer antagligen gå väldigt mycket fortare att göra så än att grotta ner sig för mycket i detta.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

du har ju säkert avinstallerat nätvrkskortet...har inget med din VPN att göra..prova installa nätverkskortet med drivrutiner igen så löser det sig säkert.

Läs tråden innan du svarar. Det har han redan gjort

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

Finns det någon nätverksikon nere till höger? Högerklicka i så fall och välj "Felsök problem". Ska även finnas ett val att felsöka i inställningar -> nätverk

Förvånansvärt ofta som den automatiska felsökaren lyckas fixa problem i stil med det som trådskaparen beskriver.

Permalänk
Skrivet av xsterk:

Vad är detta virustotal för någonting? Aldrig hört talas om hehe och då jobbar jag ändå en hel del med IT

Det är en extremt smidig sida som tillåter dig att ladda upp binärfiler som sedan undersöks av en hel hög av olika antivirus program.

Det blir att du får ett bättre hum om vare sig filen du planerar på att köra är skadlig eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kika hur dina routes ser ut.

Det så man tvingar att gå genom ett VPN ut mot internet. Du ska ha en default route som pekar mot din router, eller om du inte har router pekar mot din internetlev. Öppna power shell o skriv "route print" (utan citat).

Översta i 'Active Routes' borde vara den med 0.0.0.0 som 'Network Destination' och lägst 'Metric' och därmed default. See mitt exempel på hur default borde vara. Gateway ska vara IP till din router och Interface ska vara ditt lokala IP på ditt nätverk. Se till att det är det riktiga nätverkskortet och inte något som VPN installerat:
---
Active Routes:
Network Destination Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1 192.168.1.112 10
---

Ett VPN installerar ett virtuellt nätverkskort och tvingar med routing all trafik, utom trafiken till VPN-servern, att gå genom det virtuella nätverkskortet.

Förutsatt att du inte tagit bort det virtuella nätverkskortet borde du se det överst i routing outputen. Du kan se vilka IP din dator har med 'ipconfig'

/T