Köpråd till en kommande streaming/speldator

Permalänk

Köpråd till en kommande streaming/speldator

Hej gott folk!

Nu är det dags att införskaffa mig en speldator. Planen är spela dem senaste spelen ink. kommande spel som t.ex. BF1.
Samtidigt kunna streama dessa utan problem. Till att börja med kan jag säga att jag är ganska novice när det kommer till komponenter men jag har rekat runt i forumet nu under en vecka och jag tror jag har kommit fram till vad jag behöver.
Men jag kan ha missat något eller till och med missuppfattat något helt. Därav denna tråd, så att ni kan peka ut dessa och leda mig i rätt riktning!

Priset för själva burken tänkte jag att det skulle ligga runt 15k.

Oklarheter som behöver klaras upp.

• Är det verkligen värt att köra en 5820k? Har lärt mig att ju fler cores desto bättre när man ska streama, men kommer jag verkligen se någon markant skillnad?

• Är moderkortet som jag valt här nedan något att ha?
    Tror jag knappast behöver 8 slots för minnen. Men detta var det billigaste som fanns på inet.
    Eller ska jag köra med en 6700k med en Z170 som de flesta kör med.

• Hörlurar har jag med inbyggt mic som jag tänkte starta med.
    Men kommer att eventuellt byta till en https://www.cyberphoto.se/info.php?article=NTG-3 då jag har en sådan liggandes. Dock vet jag inte vad jag behöver för att koppla in en sådan. Lär ju knappast finnas en XLR uttag på moderkortet.

• Duger kylaren till processorn? Kommer den krocka med minneskorten?

Så här ser bygget ut än så länge.
Windows behöver jag inte då jag kan fixa en licens via universitetet.
Sedan tänkte jag bygga ihop den själv. Hur svårt kan det vara?

Utöver detta behöver jag skärmar. Två till att börja med. Några rekommendationer?
Jag tänkte mig en 1080p med 144hz. Eller ska jag gå på en 1440p direkt? Och om det är så att det blir för tungt för datorn att köra i 1440p så kan man ju bara sänka upplösningen i spelet till 1080p?

Mus har jag.

Tangentbord tänkte jag testa lite IRL på media markt eller något. Så den passar mina långa drasut fingrar.

Kameran har jag scoutat ut och det får bli en Logitech c920.

Inga mer funderingar just nu.

Tack på förhand!

Permalänk

Inga råd?

Jag har kollat vidare och nu ser kundvagnen ut såhär!

1070 är bara en placeholder då jag funderar på en Palit SJS ifrån Proshop.

Dock vet jag inte riktigt vilken sorts kylare jag ska ha till 5820'n.
Känns som att de stora luftkylarna som väger 1kg+ skulle slita på moderkortet när allting står vertikalt?

Som spelskärm funderar jag på en
https://www.inet.se/produkt/2205179/benq-27-xl2720z/#merinfo

Som sekundär så kanske en sådan skulle fungera?
https://www.inet.se/produkt/2341223/benq-27-ew2750zl/#merinfo

Jag har verkligen ingen koll på skärmar så jag skulle behöva lite vägledning här.

Permalänk
Skrivet av Majestica:

Oklarheter som behöver klaras upp.

• Är det verkligen värt att köra en 5820k? Har lärt mig att ju fler cores desto bättre när man ska streama, men kommer jag verkligen se någon markant skillnad?

Detta har jag själv försökt luska en del i utan att hitta något direkt svar. De flesta verkar dock överens om att en 6700k är fullt tillräckligt för att spela och streama samtidigt, medan de även finns de som hävdar att de två extra kärnorna i en 5820k kan ge en viss prestandaförbättring.
Jag har tyvärr själv ingen erfarenhet av streaming. Någon annan användare här på forumet kanske kan dela med sig av sina personliga erfarenheter kring detta?

Skrivet av Majestica:

Inga råd?

Jag har kollat vidare och nu ser kundvagnen ut såhär!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9577919/

Dock vet jag inte riktigt vilken sorts kylare jag ska ha till 5820'n.
Känns som att de stora luftkylarna som väger 1kg+ skulle slita på moderkortet när allting står vertikalt?

Komponenterna ser ganska bra ut tycker jag. Jag skulle rekommendera ett par RAM på åtminstone 2666MHz dock.
Ang. stora och tunga processorkylare och att dessa skulle "slita" på moderkortet tror jag knappast är något du behöver bekymra dig om såvida du inte tenderar att flytta runt mycket på datorn.
Så kan du ju som sagt även undersöka om det inte skulle räcka med en 6700k.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Detta har jag själv försökt luska en del i utan att hitta något direkt svar. De flesta verkar dock överens om att en 6700k är fullt tillräckligt för att spela och streama samtidigt, medan de även finns de som hävdar att de två extra kärnorna i en 5820k kan ge en viss prestandaförbättring.
Jag har tyvärr själv ingen erfarenhet av streaming. Någon annan användare här på forumet kanske kan dela med sig av sina personliga erfarenheter kring detta?

Många säger ju att 6700k är snabbare. Men tydligen så ska 5820k vara väldigt lätt att klocka upp till 4GHz?
Sedan så vet jag inte riktigt vilken som är mer framtidssäker heller :/
Kommer inte spelen utnyttja fler kärnor allt eftersom utvecklingen går framåt?

Skrivet av Guybrush82:

Komponenterna ser ganska bra ut tycker jag. Jag skulle rekommendera ett par RAM på åtminstone 2666MHz dock.
Ang. stora och tunga processorkylare och att dessa skulle "slita" på moderkortet tror jag knappast är något du behöver bekymra dig om såvida du inte tenderar att flytta runt mycket på datorn.
Så kan du ju som sagt även undersöka om det inte skulle räcka med en 6700k.

Som specifikationer på Inet till moderkortet så står det
"Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3300MHz O.C)"
Så om jag köper ett par RAM med åtminstone 2666MHz så måste jag överklocka det via BIOS för att utnyttja just den hastigheten? (Jag är helt novis när det kommer till överklockning)

Permalänk
Skrivet av Majestica:

Många säger ju att 6700k är snabbare. Men tydligen så ska 5820k vara väldigt lätt att klocka upp till 4GHz?
Sedan så vet jag inte riktigt vilken som är mer framtidssäker heller :/
Kommer inte spelen utnyttja fler kärnor allt eftersom utvecklingen går framåt?

Som specifikationer på Inet till moderkortet så står det
"Minneshastighet 2133MHz (Upp till 3300MHz O.C)"
Så om jag köper ett par RAM med åtminstone 2666MHz så måste jag överklocka det via BIOS för att utnyttja just den hastigheten? (Jag är helt novis när det kommer till överklockning)

6700k är ju något snabbare per kärna tack vare sin högre grund-klock, samt högre IPC.
Hur vida framtida spel kommer nyttja fler än 4 kärnor (med HT) kan jag endast spekulera i, och där tror jag att en fyrkärnig i7:a (med ev. OC) kommer stå sig i bra många år till. Det har länge talats om hur framtida spel ska kunna nyttja fler (än fyra) kärnor, men fram tills idag tycker jag inte vi sett någon särskild utveckling inom detta. Detta är dock mina personliga tankar kring det hela och bör inte tas som "fakta".

Vad som är mest "framtidssäkert" är en fråga som ofta kommer upp här på forumet, men det kan jag tyvärr inte svara på. Personligen hade jag valt en 6700k, alt. en 6800k (men då går priset upp något).

Ang. minneshastigheten så tror jag (har inte gjort det själv) att du helt enkelt aktiverar XMP i BIOS och ställer in den på 266MHz.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

6700k är ju något snabbare per kärna tack vare sin högre grund-klock, samt högre IPC.
Hur vida framtida spel kommer nyttja fler än 4 kärnor (med HT) kan jag endast spekulera i, och där tror jag att en fyrkärnig i7:a (med ev. OC) kommer stå sig i bra många år till. Det har länge talats om hur framtida spel ska kunna nyttja fler (än fyra) kärnor, men fram tills idag tycker jag inte vi sett någon särskild utveckling inom detta. Detta är dock mina personliga tankar kring det hela och bör inte tas som "fakta".

Vad som är mest "framtidssäkert" är en fråga som ofta kommer upp här på forumet, men det kan jag tyvärr inte svara på. Personligen hade jag valt en 6700k, alt. en 6800k (men då går priset upp något).

Ang. minneshastigheten så tror jag (har inte gjort det själv) att du helt enkelt aktiverar XMP i BIOS och ställer in den på 266MHz.

Som sagt, helt novice när det kommer till allt detta. Men vad för minnen skulle du rekommendera då?

Permalänk
Skrivet av Majestica:

Som sagt, helt novice när det kommer till allt detta. Men vad för minnen skulle du rekommendera då?

Exempelvis dessa, 2666 MHz CL15: https://www.inet.se/produkt/5310100/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Jag uppskattar verkligen all hjälp, tack Guybrush82.

Så här ser inköpslistan ut nu. Delarna kommer att inhandlas från tre butiker.

Inet
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9605824/

Komplett
Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix GLH
Intel Core i7-5820K Processor
Noctua NH-U14S CPU Kylare

Proshop
BenQ XL2702Z

Ser detta bra ut? Bytte kylaren från D15s till U14s. Tänkte att D15s var för stor :/

Permalänk

@Majestica: Jag tycker det ser bra ut. Skärmen kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Valet av märke på ditt GTX 1070 har jag heller inte jättebra koll på, men där finns ju ett stort utbud av recensioner och tester att jämföra mot. Det finns säkert åsikter om olika varianter av kortet att läsa om här på forumet också.
Noctua NH-D14 är fortfarande en mycket bra och tyst luftkylare, så kör på den om du tycker NH-D15 är för stor.
Moderkortet ska vara bra och prisvärt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Majestica: Jag tycker det ser bra ut. Skärmen kan jag tyvärr inte uttala mig om.
Valet av märke på ditt GTX 1070 har jag heller inte jättebra koll på, men där finns ju ett stort utbud av recensioner och tester att jämföra mot. Det finns säkert åsikter om olika varianter av kortet att läsa om här på forumet också.
Noctua NH-D14 är fortfarande en mycket bra och tyst luftkylare, så kör på den om du tycker NH-D15 är för stor.
Moderkortet ska vara bra och prisvärt.

Allting är på ingång nu förutom grafikkortet som inkommer den 18e till lagret.
Spännade!

Permalänk

@Majestica: Återkom gärna och berätta hur det blev

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Nu ska jag vara sådär jobbig och bryta hela 1 monster pc mönstret.

Är tänken streaming bygg en 2pc setup, skaffa ett internt capture card och en vettig mixer med kompressor/fx och en (hdmi) splitter för videosignalen.

Nu har du en setup du kan använda oavsett om du spelar på pc eller konsoll och som kan rulla på även om din vanliga dator blåskärmar eller dummar sig så att streamen inte behöver gå ner och du kan fortfarande prata med dina viewers.

Streamingdatorn behöver inte heller något monster graffe då OBS och liknande främst arbetar med CPUn

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Skrivet av codeinjection:

Nu ska jag vara sådär jobbig och bryta hela 1 monster pc mönstret.

Är tänken streaming bygg en 2pc setup, skaffa ett internt capture card och en vettig mixer med kompressor/fx och en (hdmi) splitter för videosignalen.

Nu har du en setup du kan använda oavsett om du spelar på pc eller konsoll och som kan rulla på även om din vanliga dator blåskärmar eller dummar sig så att streamen inte behöver gå ner och du kan fortfarande prata med dina viewers.

Streamingdatorn behöver inte heller något monster graffe då OBS och liknande främst arbetar med CPUn

Det är lugnt! Någon måste ju vara jobbig

Jag har gått i tankarna om att bygga en 2 pc setup men så blev det inte den här gången.
Dock kommer jag nog införskaffa en extern capture card (elgato hd60) för min PS4.