Varför börjar Inets priser gå upp så mycket?

Permalänk
Medlem

Varför börjar Inets priser gå upp så mycket?

t.ex fractal design r5 chassi brukade kosta runt 1000kr-1050 eller liknande nu https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-... 1200kr 1500 med esd band och matta vad sjutton hände där?

asus z170 pro gaming brukade kosta runt 14-1500kr eller hur för ett tag sen? nu https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming/#mer...
1590kr nedsatt pris ordinarie är/var 1690kr.

fractal på prisjakt 1050kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2898282

pro gaming 1490kr på webhallen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

det här är dom jag upptäckt hittils för jag är mycket på inet och gör paket o kollar priser så varför går priserna upp nu?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Vila i frid

Dollarn har gått upp 20% jämfört med Euron (och SEK) de senaste två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dollarn har gått upp 20% jämfört med Euron (och SEK) de senaste två åren.

de senaste 2 åren? men höjningen av priser har varit inom några veckor här och vad jag kan se är det bara inet som höjt priserna så jag fattar inte varför dom gör de? kommer ju bara få folk att köpa från andra affärer som har samma sak för några hundralappar mindre.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

Inet har aldrig tillhört de billigaste butikerna. De rekommenderas för att de har vettig service och kan bygga ihop datorn om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

de senaste 2 åren? men höjningen av priser har varit inom några veckor här och vad jag kan se är det bara inet som höjt priserna så jag fattar inte varför dom gör de? kommer ju bara få folk att köpa från andra affärer som har samma sak för några hundralappar mindre.

Inet har bra support, en hel del riktiga affärer samt ok utbud. Då blir priserna oftast högre.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

För att inte tala om fraktfritt oberoende belopp. Det får alla andra butiker att framstå som jag vet inte vad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

För att inte tala om fraktfritt oberoende belopp. Det får alla andra butiker att framstå som jag vet inte vad

Frakten läggs ju på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Frakten läggs ju på priserna.

Det JAG köper brukar iaf inte vara något dyrare än andra butiker

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tror det är bra om du specificerar saker du tycker gått upp så kanske @inet kan svara på det

Permalänk
Medlem

Jag får nog ta Inet i försvar och säga att är det något företag som tenderar att hålla skyhöga priser så är det Dustin...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

För att inte tala om fraktfritt oberoende belopp. Det får alla andra butiker att framstå som jag vet inte vad

fri frakt är ingen nyhet, många butiker har det

dessutom är det inte fri frakt som "default", man måste ju använda sweclockers kampanj. Alla känner ju inte till den så riktig fri frakt är det inte (till skillnad från NoN och komplett tex)

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

t.ex fractal design r5 chassi brukade kosta runt 1000kr-1050 eller liknande nu https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-... 1200kr 1500 med esd band och matta vad sjutton hände där?

asus z170 pro gaming brukade kosta runt 14-1500kr eller hur för ett tag sen? nu https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming/#mer...
1590kr nedsatt pris ordinarie är/var 1690kr.

fractal på prisjakt 1050kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2898282

pro gaming 1490kr på webhallen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

det här är dom jag upptäckt hittils för jag är mycket på inet och gör paket o kollar priser så varför går priserna upp nu?

Jo men man sparar 30kr xD

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Tror det är bra om du specificerar saker du tycker gått upp så kanske @inet kan svara på det

jag har väl gjort de i min första post? fractal r5 chassit och asus z170 pro gaming moderkortet dom kostade mindre några veckor sen och andra butiker t.ex webhallen har billigare priser på samma saker och liknande vad inet brukade ha så därför fattar jag inte vrf de har gått upp.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag tycker priserna har skenat iväg på alla typer av komponenter. Mycket kan man "tacka" den skenande dollarkursen för tyvärr. Tur jag byggde min dator precis innan priserna började sticka iväg

Edit: Ett annat exempel är Samsung 850 Evo. 500gb modellen kunde man väldigt ofta hitta för 1290kr för ett par månader sedan. Nu kostar dom 1449kr enligt prisjakt :/ Jag som ville skaffa en till..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

fattar inte varför alla gnälla på dollarkursen. Den har varit upp i ca 10kr sträcket innan, vi har i princip alltid räknat med x10 när man omvandlar från dollar till kr. Så att skylla på dollarkursen för att den gått upp till lite över 8kr e meningslöst. Klart någon roffar åt sig pengar någonstans i distributionsledet.

Sen har Inet vanligtvis alltid varit lite dyrare än ex webhallen/datorbutiken/cdon å dylikt. oftast med en 100a lapp per vara.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fattar inte varför alla gnälla på dollarkursen. Den har varit upp i ca 10kr sträcket innan, vi har i princip alltid räknat med x10 när man omvandlar från dollar till kr. Så att skylla på dollarkursen för att den gått upp till lite över 8kr e meningslöst. Klart någon roffar åt sig pengar någonstans i distributionsledet.

När man kör på x10 beräkningen så är momsen med i beräkningen, så runt 7-7,50kr/$ funkar det ganska bra. Nu är ju dollarn trots allt i runt 8,50.

Men jag håller med, någon roffar också åt sig! Antar att återförsäljare med flera ser en möjlighet att tjäna en extra slant på elektroniksugna svenskar/européer.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jo fan, de smyghöjer jue hela tiden. märkte det nu när jag lekte lite med några paketförslag på inet. Först var det moderkorten som hade gått upp nån 100ing. Å nu märker jag att minnena har gått upp. crucial ballistix 2x8 2400 stickorna kunde man förr köpa för 649 å corsair 2133 2x8 kittet för 749 men nu så går crucial på för 749 och corsair för 799.
så lite fula av sig är de när de märker att folk köper å köper.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av DST:

Jo fan, de smyghöjer jue hela tiden. märkte det nu när jag lekte lite med några paketförslag på inet. Först var det moderkorten som hade gått upp nån 100ing. Å nu märker jag att minnena har gått upp. crucial ballistix 2x8 2400 stickorna kunde man förr köpa för 649 å corsair 2133 2x8 kittet för 749 men nu så går crucial på för 749 och corsair för 799.
så lite fula av sig är de när de märker att folk köper å köper.

Förr gick priserna alltid ner ju mer det såldes, idag verkar det fungera åt andra hållet. Ju mer folk köper ju dyrare blir produkten/varan..

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag får nog ta Inet i försvar och säga att är det något företag som tenderar att hålla skyhöga priser så är det Dustin...

Dustin kör varenda trick i boken. Höga priser, dyr frakt, fake reor (nedsatt 895%)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Dustin kör varenda trick i boken. Höga priser, dyr frakt, fake reor (nedsatt 895%)...

Word. Fast jag får gratis frakt och lite billigare deltaco-prylar tack vare studentrabatt - det gör butiken OK att handla ifrån. Det är dock sällan något som faktiskt är billigt, alltid helg-reor osv med samma gamla trista prylar för normalpriser.

Inet är inte speciellt dyra jämfört med deras konkurrens, klassar personligen alla dom stora sidorna som i princip identiska i sin prissättning (klart dom har några delar som är billigare, oftast blir det billigare å beställa 2-3 delar från varje sida än allt från en sida).

Men kortfattat håller jag med dom flesta i tråden; priserna börjar bli väldigt höga nu..

Permalänk
Medlem

Med tanke på priserna och den goda servicen hos Inet så hoppas jag att pengarna från prishöjningarna gått till försäljare, support, lagerarbetare, datorbyggare osv. De är DE som gör Inet till vad det är.

Vad har @inet att säga om detta? Jag är Finne och åker över till Stockholm några gånger per år för att handla på Inet och jag hoppas innerligt att de där extra 20€ per köp inte hamnade i fickan hos högsta chefen...

Permalänk
Avstängd

Det är som med pizzerior. När man byggt upp en tillräckligt stor (stam)kundkrets så kan man höja priserna.

Permalänk
Medlem

Är så enkelt nu förtiden sök på prisjakten så har man dom billigaste Inet ligger ofta högt upp på listan så dom ligger bra till i pris.
Handlar ofta från Inet för dom har snabb leverans bra priser och bra information om sakerna.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Inet har alltid haft höga priser inget nytt, ändå är deras support inte i närheten av sina konkurrenter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inet har alltid haft höga priser inget nytt, ändå är deras support inte i närheten av sina konkurrenter.

Jag är lite kluven här. De gånger jag har behövs support, eller kundtjänst, har de varit sjukt bra att ha med och göra. Men även om de har haft rätt lösningar, har det ibland tagit lite längre tid än man skulle kunna önska...

Och så får jag aldrig pingvinstänger som går att äta. På de senaste ordrarna har jag åtminstone fått stänger, men det är jordgubbsstänger, tivolistänger, osv. Bara fruktsmakande modeller som jag får ge bort för att bli av med.
Det är verkligen skit. Man borde få välja smak
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Dom kanske ska ha nån megavärstingrea snart och höjer priserna med hundra procent för att sen sänka med femtio procent, dvs sälja till normalpris

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Avstängd

Det kan inte vara så att de tittar på sweclockers rekomenderade kundvagnar till folk som vill ha hjälp. 80% av dessa innehåller just detta schassi och moderkort. Mycke snack här om att samsungs ssd är bäst så höjer de det också en hundring.
Det blir drygt 300-400kr på varje nybyggd dator extra ner i fickan för en prispressad bransh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inet
Skrivet av Kethsi:

t.ex fractal design r5 chassi brukade kosta runt 1000kr-1050 eller liknande nu https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-... 1200kr 1500 med esd band och matta vad sjutton hände där?

asus z170 pro gaming brukade kosta runt 14-1500kr eller hur för ett tag sen? nu https://www.inet.se/produkt/1902864/asus-z170-pro-gaming/#mer...
1590kr nedsatt pris ordinarie är/var 1690kr.

fractal på prisjakt 1050kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2898282

pro gaming 1490kr på webhallen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

det här är dom jag upptäckt hittils för jag är mycket på inet och gör paket o kollar priser så varför går priserna upp nu?

Skrivet av hasenfrasen:

Dollarn har gått upp 20% jämfört med Euron (och SEK) de senaste två åren.

Skrivet av Kethsi:

de senaste 2 åren? men höjningen av priser har varit inom några veckor här och vad jag kan se är det bara inet som höjt priserna så jag fattar inte varför dom gör de? kommer ju bara få folk att köpa från andra affärer som har samma sak för några hundralappar mindre.

På samma sätt som att det finns massa faktorer som påverkar när det kommer till prissättning av nya produkter så finns det mängder med anledningar till varför vi ibland är dyrare än konkurrenter men finns också tillfällen då vi är betydligt billigare än våra konkurrenter - har ju dock en tendens att glömmas bort

Mycket handlar om just valuta och beroende på hur tillverkaren och distributören hanterar valutaförändringar. Vissa justerar priset direkt vilket gör att vi kan anpassa oss med mindre justering, andra väntar ett tag och ser om valutan svänger tillbaka och gör den inte det så kommer det en "chockhöjning" tillslut då man måste kompensera för en mycket större förändring. När denna höjningen så kommer det finnas "gammalt lager" som har ett lägre inköpspris vilket gör att om man har haft bra tajmning kan man sitta på ett större lager och har möjlighet att köra ett aggressivt pris.

Vår målsättning har alltid varit att vi ska ha ett attraktivt pris men samtidigt bibehålla vår höga nivå på både service och kundtjänst vilket också innebär att vi inte alltid kan vara billigast.

Och som med allt så svänger det fort Tittar man idag på Z170 Pro Gaming så ligger vi rätt i pris: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266699

Skrivet av holetaker:

Dom kanske ska ha nån megavärstingrea snart och höjer priserna med hundra procent för att sen sänka med femtio procent, dvs sälja till normalpris

Extremt få gånger det har hänt hos oss och då på någon enstaka produkt då det helt enkelt blivit fel att vi t ex kört två kampanjer efter varandra på kort tid så det ser ut som vi höjer för att sänka igen.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Digital fyndjägare

@Inet: Men snälla, tillåt mig få skratta.

NetonNet, CDON, Komplett, Webhallen, Proshop och t.o.m SIBA ligger också rätt i pris.
ps: Att ligga rätt i pris är INTE samma sak som att vara billigast i pris.

Ni har ju sänkt priserna om man jämför lite för någon månad sen, t.ex Be Quit's! Pure Rock m.m.
Bra jobbat INET! Man vill se mer av detta framöver, samt att ni säljer grejer i paket "ihopbundlat" med annat för billigare peng är också TIPPTOPP och det ska ni ha en stor eloge för.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd, men jag hittade ingen lämpligare. Beställade ett Samsung 16GB-minne för 29 spänn med Sweclockers gratis frakt för ett tag sedan. Full förståelse för att de tar slut fort. Hur Inet kan göra en plusaffär på det är för mig ett mysterium. Om de ens gör det. De skickade till och med ett mail till mig och berättade att de väntade på att få in nya i lager.
Men trots att de var slut så fick de in nya i lager. Skickade ett till mig tillsammsn med en Pingvinstång. 29 spänn, inkl frakt.
Spelar ingen roll om Inet kostar lite mer (om de ens gör det?). Med den service och kundvård de har så spelar det inte mig någon roll alls. Sjukt nöjd med min Pingvinstång alltså, tror att jag fick något USB-minne också...