AMD planerar lanseringsevent för Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar lanseringsevent för Vega

Inte förrän i början av 2017 ska den högpresterade arkitekturen Vega se dagens ljus. Redan nu är dock AMD i full gång med att planera inför lanseringseventet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HBM är ju mysigt med möjligheten till små kompakta kort. Men det är väl ändå inte det som är flaskhalsen idag med gddr5x.

Permalänk
Medlem

"Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk. Som svar på ett inlägg skriver han senare att det är platsen där Vega ska lanseras."

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv

Stålverk... får mig att koppla till API:er och Close to Metal dvs DirectX 12 och Vulkan.

Jag ser verkligen fram emot Vega. Ser gärna 8GB HBM2 i mitt bästa kort men 8GB GDDR5X kan säkert fungera det med. Med tanke på hur lite vi vet så vore det bra med mer officiell information med. Än bättre ett kort i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hade ju varit kul om ryktena gällande en Oktoberlansering stämmer. Känns som om AMD varken har råd med att vänta eller göra fel. Vill så gärna ha någonting som kan konkurrera med 1060/1070/1080 från AMD så man slipper Nvidias fria prissättning.

Permalänk
Medlem

Har avvaktat med Nvidia då jag vill ha HBM2, så hoppas dessa kretsar levererar annars får jag vänta på Nvidias HBM2 lansering. 7970 rullar på starkt än!

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en riktig värsting som orkar 60 fps i genomsnitt i Fallout 4 i 4K. Då köper jag förmodligen, och slipper äntligen SLI.

Fast då måste jag förstås köpa en Adaptive sync-skärm också. Fan ta Nvidia.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Hade ju varit kul om ryktena gällande en Oktoberlansering stämmer. Känns som om AMD varken har råd med att vänta eller göra fel. Vill så gärna ha någonting som kan konkurrera med 1060/1070/1080 från AMD så man slipper Nvidias fria prissättning.

Lederhosen och öl hade varit en bra indikator för oktober(fest).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt om oktober-rykten vore sann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ge oss 490 nu! Hoppas att dom håller sig till siffror, tyckte det blev jobbigt när dom hade, pro duo, fury, furyx och nano. Siffror är lättare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Ska 490 vara baserad på Vega? Eller kommer det ett Polaris 490 och 490x Vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Om de så snabbt lyckas med det så måste det ju ses som en ordentlig bedrift.

Själv har jag inte känt behovet av att uppgradera ännu så jag tänkte göra det i höst, får hoppas på att det kommer lite benchmarks på Vega snart.

Märke spelar ingen roll för mig men jag köper gärna i runt prestandatoppen och där behövs det verkligen konkurrens så därav vore det trevligt om amd lyckades här.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Om rykterna stämmer att nvidia kommer med volta maj 2017 så ser det inte bra ut för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Ska 490 vara baserad på Vega? Eller kommer det ett Polaris 490 och 490x Vega?

Hur ska du göra ett snabbare Polaris? Där får du nog nöja dig med Polaris 11 och Polaris 10.

Fiji kom i tre stycken SKUs varav bara två med Fury-namn. Kommer det ett RX 490 så är det nästan säkert en variant på Vega.

Permalänk
Medlem

Bild på nerlagd fabrik? AMD konkurs confirmed

Permalänk
Medlem

Undrar om "A2" som står på skylten på bilden har något med korten att göra. Någon tekniknörd som kan koppla ihop det med något smarrigt?
edit:

Citat:

Som svar på ett inlägg skriver han senare att det är platsen där Vega ska lanseras.

Hoppas dom kan få iordning på röran snabbt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hmm hmm, rycker i köpnerven!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Om rykterna stämmer att nvidia kommer med volta maj 2017 så ser det inte bra ut för AMD

Om AMD släpper Vega 2016 så kan vi iskallt räkna med att även Navi kommer 2017 för att kontra Volta. Var har du läst om att Volta kommer i Maj nästa år?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om AMD släpper Vega 2016 så kan vi iskallt räkna med att även Navi kommer 2017 för att kontra Volta. Var har du läst om att Volta kommer i Maj nästa år?

Men nu står det jo att Vega kommer 2017

http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Bild på nerlagd fabrik? AMD konkurs confirmed

Ja man kan ju tycka att detta var en skum bild att lägga ut ... kan tolkas på många sätt...

Men hoppas att RX490 (Vega 10/11) kommer i oktober ... HBM ej nödvändigt för min del snarare ett schysst pris om man nu kan hoppas på det i Sverige...

Permalänk
Medlem

verkar som pascal inte får hbm minne, därför har dom lanserat titan x pascal redan och kanse pascal familjen lämnar så. Nvidia kommer kontra vega med volta, finsjustera nya krympningen samt hbm minne. Amd kommer ha det svårt på entusiast nivån, mina speculationer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Bör väl ganska enkelt gå att få reda på datumet då vega presenteras.
Bara o ringa till stålverket o säga att du vill boka upp dig för ett stort gamingevent eller nåt liknande. O fråga när amd har bokat upp sig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

"Att lanseringen ligger närmare i tiden än vad som först aviserats får extra substans när marknadsföringschefen Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk..."

Läste du artikeln?

Eller menade du Volta och skrev fel eftersom du hänvisar till Volta i länken? Du får tänka på att WCCFTECH är en rätt spekulativ sida så vad som skrivs där bör tas med en nypa salt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

"
Enligt AMD:s officiella produktplaner ska Vega dröja till början av 2017, någonting tidigare uppgifter gör gällande ändrats till oktober i år då bolaget vill kontra Nvidia i entusiastsegmentet. Vid tillfället talades det om att AMD ville gå upp mot Geforce GTX 1070 och GTX 1080, vilka nu också fått sällskap av flaggskeppet Titan X.

Att lanseringen ligger närmare i tiden än vad som först aviserats får extra substans när marknadsföringschefen Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk. Som svar på ett inlägg skriver han senare att det är platsen där Vega ska lanseras.
"

Man har blivit luttrad av AMD's hype av nya produkter gång på gång som i slutändan visar sig inte ens nå upp till Nvidias befintliga produkter. Planerar dom att släppa korten i Oktober lär väl korten finnas i Sverige först nån gång i början på nästa år om vi har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

"Att lanseringen ligger närmare i tiden än vad som först aviserats får extra substans när marknadsföringschefen Chris Hook lägger upp en Facebook-bild på vad som ser ut att vara ett gammalt stålverk..."

Läste du artikeln?

Eller menade du Volta och skrev fel eftersom du hänvisar till Volta i länken? Du får tänka på att WCCFTECH är en rätt spekulativ sida så vad som skrivs där bör tas med en nypa salt.

Jag skrev rykte....

Permalänk
Medlem

Tänker inte ha förväntan inne.

Alla minns ju vad som hände till slut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sannolikt kommer Vega med GDDR5X i en bantad version och en fullblodig stor krets med HBM2. Är det som det ryktas att stora Vega kan ha uppemot ~18 Miljarder transistorer så kan sannolikt Pascal hälsa hem. AMD har haft många ess i rockärmen tidigare där man förvånats enormt vid en lansering. Exempel på detta var steget man gjorde från HD38xx serien till HD48xx. Man förvånades även stort av steget man tog till HD58xx serien som också var extremt lyckad.

Sannolikt så kan Pascal fortfarande vara starka i nuvarande eller äldre titlar när korten väl ställs mot varandra, men det är ointressant då bägge korten kommer klara av att köra allt som du lastar på dom med, men där AMD korten kommer dra iväg rejält i alla Vulkan/DX12 titlar som är på stor ingång samt alla konsolportar som är optimerade för AMD APU's och GCN. Min prognos har stämt mycket bra hittills och det behövs konkurrens nu på grafikmarknaden. AMD gjorde ett mycket smart drag med att etablera sig på konsolmarknaden och känga till spelindustrin med Mantle som gav oss Vulkan/DX12.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag skrev rykte....

Du förvirrar mig. Gå tilbaka och läs dina egna inlägg igen och klargör gärna för jag fattar inte vad du vill förmedla här riktigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

thousand points of light

Permalänk
Medlem

Diggar Webhallens post på deras Facebook-sida

"OK, spänn på foliehattarna!

Under tidigt 2000-tal jobbade undertecknad som redaktör på en svensk techsida. Jag var bjuden till ett event med Valve och AMD. Där utannonserades att deras kommande grafikkort skulle bundlas med Half Life 2.
Detta skedde i en gammal fabrikslokal.

Idag la Chris Hook, marketing Manager på AMD, upp denna bild på Facebook. Han bekräftar att det är lokalen där de ska lansera deras kommande grafikarkitektur Vega.

Så frågan jag måste ställa mig själv:
HL3 Confirmed?"

Skaaapligt osannolikt, men vilken jawdrop om Gabe traskade ut på scenen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid