Jag tänkte leta reda på några bra och "billiga" DAM system att testa men det verkar inte vara helt enkelt att hitta. Det dyker upp många när man letar men det verkar finnas mest dyra kommersiella system. Det ska helst vara open source eller något till en hyfsat överkomlig kostnad.
Det är önskvärt att det är enkelt och smidigt att lägga upp flera olika användare från olika företag där varje företag inte ska se vad de andra företagen har för innehåll när de är inne och administrerar sitt innehåll. Typen av filer är mest media relaterat som bilder och filmer men även andra typer av dokument som word och zip filer vore bra att kunna lägga till.
Vi kör med Windows Server 2008 R2 och 2012 R2 så det vore smidigt om det går att använda. Lösningar som använder MySQL går bra då vi har det installerat.
Om ni känner till något bra DAM till ett annat OS än ovan nämnda så kan det vara intressant att veta.
Tar gärna emot tips på vilka ni tycker är bra DAM system
Tja, vad vill du ha för features? Backup, versionshantering, verktyg för metadatasättning/-berikning, sökfunktioner, fingranulära behörighetsfunktioner, formatkonvertering, publicering till webb, integration mot AD eller annan användarkatalog, retention policies, OCR, transkription, stöd för flera språk?
Tja, vad vill du ha för features? Backup, versionshantering, verktyg för metadatasättning/-berikning, sökfunktioner, fingranulära behörighetsfunktioner, formatkonvertering, publicering till webb, integration mot AD eller annan användarkatalog, retention policies, OCR, transkription, stöd för flera språk?
Dessa tre punkter vore bra samt ett smidigt att sätt att dela materialet genom att t ex kunna maila en länk som då ger access till en specifik fil:
* verktyg för metadatasättning/-berikning,
* sökfunktioner,
* fingranulära behörighetsfunktioner, (kanske inte behöver vara överdrivet många behörighetsvarianter)
Skadar inte men inget krav för nedanstående punkter:
* formatkonvertering,
* publicering till webb,
* integration mot AD eller annan användarkatalog,
* retention policies,
* OCR,
* transkription,
Utöver svenska kan det gärna finnas engelska och kanske andra men svenska är nog i princip nödvändigt
* stöd för flera språk?
Jag har inte brutalt mycket erfarenhet av olika lösningar, men jag tror att EnterMedia skulle kunna uppfylla många av de funktionella kraven. Dessvärre saknas nog fortfarande stöd för mer avancerad content processing som text- och taligenkänning, men min erfarenhet är att dessa funktioner ändå behöver anpassas så mycket till den verksamhet som ska använda dem att ingen off-the-shelflösning duger.
EnterMedia är ganska okonventionellt uppbyggt, så om er IT-drift inte gillar konstiga saker kanske den inte är rätt val.