Projekt – (WIFI)ESP8266 12E & (3.2V AA)LiFePO4, Solcellsladdning & ThingSpeak

Permalänk
Medlem

Projekt – (WIFI)ESP8266 12E & (3.2V AA)LiFePO4, Solcellsladdning & ThingSpeak

Har nu byggt en självförsörjande WIFI-sensor som rapporterar temperaturer till bland annat ThingSpeak och Vera. Sensorn drar så lite som 20uA sovandes och var 5:e minut vaknar den för att rapportera till olika sidor på internet. Wifi chippet ESP8266 12E kostar ~50kr i Sverige, vilket gör att detta blir en billig lösning för att övervaka temperatur. Om laddningen blir god nog bör sensorn bli helt självförsörjande (i bästa fall)

kommer att försöka att lägga upp en guide på hur man bygger den själv och den kod som behövs för att rapportera till ThingSpeak.

Projektlänk till Automatiserar.se

Sensorn drivs med ett enda AA batteri som laddas kontinuerligt via en 5V solcell.

// Ispep

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul projekt! Köpte hem ett gäng ESP8266-01. Har inte lyckats skriva till de ännu dock

Tänkte bygga något liknande med DS18B20 och DHT22 sensorer

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Tjena! Fint projekt! Är sugen på att dra ihop ett litet projekt själv med det ESP8266 och samma batterityp som du använder, men har svårt att hitta en svensk återförsäljare för batterierna. Vart fick du dina ifrån?

Permalänk
Medlem

Roligt projekt! Skall följas, ser direkt användning för 4-5 stycken här hemma

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag också tänkt bygga för att lära mig hur ESP8266 fungerar men jag har inte fått tummen ur ännu. Har köpt både ESP01 och ESP12 samt temperaturgivare som ligger hemma i en låda oanvända.

Intressant att du lyckats få den så strömsnål. Kan tänka mig att den inte laddar så mycket under vinterns mörkaste månader så det blir intressant att se om den klarar att hållas vid liv även då. Tackar särskilt för det bra tipset om denna batterityp!