En av datorerna kommer plötsligt inte åt filservern längre

Permalänk
Entusiast

En av datorerna kommer plötsligt inte åt filservern längre

Edit: Löst-ish


Hej, jag har ett underligt problem.

Här om dagen tappade en av mina datorer förmågan att koppla upp mot min filserver. När jag försöker öppna de mappade diskarna får jag ett mycket beskrivande felmeddelande:

Och skriver jag in \\fileserver i explorer så ber den mig bara kolla stavningen.

Filservern kör Windows Server 2012 R2 och datorn som inte kan koppla upp längre kör Windows 10.

Men det är jäkligt skumt

  1. Jag kommer åt de delade filerna på servern från alla andra datorer i huset, inklusive via virtuella maskiner på den felande datorn.

  2. Jag kommer åt servern via Remote desktop från den felande datorn.

  3. Jag kommer åt webbservern på servern med //fileserver/ från den felande datorn.

Så det är bara själva fildelningen jag inte kommer åt. Det fungerade felfritt till och med i förrgår.

Någon som vet vad som är vajsing?

Permalänk
Medlem

@Blargmode: Låter som om någon annan dator i nätverket tagit över rollen som masterbrowser och senare blivit avstängd eller så är det konflikt mellan anslutande konto och nätverkszon.
Är din server även lokal DNS och eventuellt WINS-server? Om inte, lägg till filserver med IP-adress i den lokala host-filen.
Skulle inte den hjälpa så kan det ibland behöva nollställa kontouppgifterna. Pröva då följande; gå till: Kontrollpanelen > Autentiseringshanteraren > Windows autentiseringsuppgifter > <filserver> > "ta bort".

Namnet inom <> är namnet på resursen för det sparade lösenordet.

Det är vad jag spontant kommer att tänka på såhär top of my head.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som Dr.Mabuse säger kan det vara så att det blivit något vajsing med de lagrade autentiseringsuppgifterna.

Men börja med att ansluta med dess IP-adress först för att utesluta namnupplösningsfel.

Permalänk
Entusiast

Filservern agerar varken lokal DNS eller WINS-sever. Det gick inte heller att ansluta via lokal IP.

Men det fungerar nu! Vad som orsakade problemet vet jag dock inte.

Jag upptäckte att jag hade över 160(!) TAP-win32 nätverksadaptrar i Device Managern. Det kändes orimligt så jag avinstallerade allihop (med hjälp av ett lagom sketchy program (Att göra det manuellt hade tagit flera timmar)).

Sedan efter en omstart fungerade det hela igen.

Får se om de där TAP-adaptrarna börja dyka upp igen nu under dagarna, men egentligen kvittar det för det blir omformatering i veckan ändå.