Den tioårige sonens dator börjar ge upp, och det är dags att skaffa en ny innan den gamla havererar helt. Vi bor utomlands och värme och i viss mån sand och damm är ett issue i fallet kan jag börja med att säga. Tidigare har han spelat på en rätt billig laptop (HP, ca 5000 SEK) som har gjort jobbet men som allt oftare börjar säga ifrån i form av överhettning.
Datorn behöver inte kunna flyttas vilket gör att jag allt mer lutar åt en stationär, men vi har en rätt begränsad budget och vill därför kunna komma undan så billigt som möjligt utan att bli dumsnåla.
Han använder datorn uteslutande för att spela (MineCraft och det gamla Origin-spelet Spore), skypea och titta på Youtube-videos. Den behöver inte klara mer än så, och rullar spelen utan problem ser jag ingen anledning till överkapacitet.
Jag ska också säga att jag är en van datoranvändare själv, men kan närmast noll om hårdvara. Så, vad bör jag tänka på och till vilket pris kan jag komma undan?
Jag vet inte riktigt vad SweClockers har för länkregler så jag postar inga till de som säljer här, men datorn lär med största sannolikhet inköpas på Cypern.