Google lanserar Android 7.0 "Nougat"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Måttligt pepp. Mycket av det "nya" har funnits på Samsungs telefoner ett bra tag. Men det är klart att det är trevligt med nya versioner. Vi samsungägare lär dock få vänta några sekel innan vi får uppdateringen, i vanlig ordning.

Ja precis och jag förstår inte varför??????? Detta är detta som gör att det blir en iphone nästa gång.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Och sedan: Android 14.0 "Diabetes"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@THB: Kan man seriöst lita på vad de lovar? Sitter med min OpX som skulle få Marsmallow tidigt 2016 men ingenting än så länge...

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blir inte 4S superseg av uppdateringen? Kör nog iOS7 eller nåt på min jobbmobil just för att jag hörde ryktesvägen att den blev slapp med nyare OS. Ett annat rykte är att Apple gör det medvetet så att man ska köpa en nyare iPhone?

Ganska svårt att veta om de medvetet lägger in kod för att göra äldre telefoner långsammare men vi kan konstatera att de supportar sin hårdvara klart längre än vad Android tillverkarna gör oavsett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt en Samsung Tab S2 men så har jag hört att den nya S3:an ska troligen släppas i September.

Ringde och pratade med Samsung och självklart känner de inte till om det finns en uppföljare på väg till S2:an och de vet inte häller om S2 kommer få Android 7. Kan väl förstår om de inte vill berätta om det är en S3:a på gång även om det är ganska uppenbart men att inte kunna svara på om Android 7 kommer släppas till relativt ny platta känns riktigt dåligt. Känns som att man faktiskt borde lämna tillbaka och satsa på något annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ja precis och jag förstår inte varför??????? Detta är detta som gör att det blir en iphone nästa gång.

Jag har testat. Bytte med en polare i en månad och kan säga att bristen på inställningsmöjligheter och konstanta känslan av att bli dumförklarad av iOS gav en dålig eftersmak för min del. Men så har jag aldrig haft iPod eller iTunes innan heller så det kanske underlättar. Polaren som testade min kör fortfarande på sin iPhone men han funderar på att byta nästa gång då han gillade friheten.

Vill man ha uppdateringar i en evighet är det ju numera en barnlek att installera CM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

sonys Z2 och framåt ska få. det är rätt skönt

Det var som satan. Rätt härligt att min Z2 ska få 7.0, hade förväntat mig att de skulle dumpa telefonen då den inte har 64-bit och att de dumpa Z1 för länge sedan. Sen hoppas jag att de uppdaterar Z2 lika länge som Z3 då det är i stort sett samma telefon.

Sony får ett plus i kanten av mig.

Lagom taskig timing av mig då jag har beställt en Note 7. Aja så länge jag kan klämma in Android från modernare Note telefoner när de slutar uppdatera min så är jag rätt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har testat. Bytte med en polare i en månad och kan säga att bristen på inställningsmöjligheter och konstanta känslan av att bli dumförklarad av iOS gav en dålig eftersmak för min del. Men så har jag aldrig haft iPod eller iTunes innan heller så det kanske underlättar. Polaren som testade min kör fortfarande på sin iPhone men han funderar på att byta nästa gång då han gillade friheten.

Vill man ha uppdateringar i en evighet är det ju numera en barnlek att installera CM.

Fullt fungerande CM är inte självklart men väljer man rätt lurar så kan man komma en bit längre med CM ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ganska svårt att veta om de medvetet lägger in kod för att göra äldre telefoner långsammare men vi kan konstatera att de supportar sin hårdvara klart längre än vad Android tillverkarna gör oavsett.

De flesta tillverkare supportar hårdvara som säljs eller som nyss sålts.

Om det nödvändigtvis är positivt att Apple sålt iPhone 4S fram till nyligen kan man ju diskutera...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Är det verkligen så helt åt skogen som du framställer det? Det enda egentliga problemet grafen visar är de enheter som ligger kvar på 2.3.3-2.3.7. Det kan ju vara ett problem, men det beror också på vad dessa telefoner används till och var de används.

Efter att ha varit engagerad inom telekom ett par år och "inventerat" bestånd av mobiltelefoner på företag kan jag konstatera några saker:

• Telefoner med version 2.* används sällan annat än av verkstadspersonal och det är inte ovanligt att de t o m saknar Google-konto. De är med andra ord "pimpade" dumtelefoner, som kanske t o m delas av ett flertal personer.

• Bland personer som verkligen använder sina telefoner är det extremt ovanligt att hitta så gamla versioner.

Är då skillnaden himmelsvid, så att det alltså skulle vara "helt åt skogen", mellan version 4.* och 5.*? För den stora majoriteten är svaret nej. Det spelar ingen som helst roll och det viktigaste är att säkerhetsuppdateringar görs. Jag har ingen statistik på det, men teoretiskt skulle det kunna vara så att 4.* har fler åtgärdade säkerhetshål än det mindre använda 5.*.

Vidare är det helt omöjligt att jämföra Apple och Google, då Apple helt och hållet kontrollerar hård- och mjukvara. Däremot kan det som referens vara värt att notera att Apple trots detta haft sin beskärda del av problem med uppdateringar. Apples uppdateringar är vanligtvis stora i jämförelse med Android (inte ovanligt att ett +0,1 versionsskifte på en iPhone tickar in på >1GB då motsvarande för Android är >200MB). Att tvinga tillverkarna att supporta gamla enheter då de är beroende av att sälja nya är inte lätt. Att supporta generationer av hårdvara, testa hur uppdateringar slår ut på mängden av enheter, är tidsödande och kostsamt. Häri ligger dilemmat för konsumtionssamhället i stort: långsiktighet innebär i nuläget att den heliga graal BNP krymper, arbetstillfällen går förlorade och lyxvaror måste säljas för lyxpris.

Verkligheten tycks ju dock vara en annan: en stor bred massa är villig att byta upp sig klart tidigare än efter 3 år, än om det ökar på hushållets skulder.

Jag förstår helt dina argument. Jag tycker som sagt inte att det viktigaste är att alla får senaste versionen (även om många fler rent tekniskt borde ha fått det och det är tråkigare för kunder att inte få nya funktioner osv), utan att alla borde få säkerhetsuppdateringar även på äldre versioner av iOS och Android, vilket vad jag vet inte görs idag. Hur många iPhone 4 är fortfarande i bruk idag med iOS7? Eller androidenheter med v2, 3 och 4? Hur många som helst. Det lär finnas en hel del säkerhetshål som har hittats där som aldrig kommer åtgärdas.

Jag har också en kännsla av att utvecklingen av nya telefonmodeller har stagnerat lite grann. Har ingen statistik på detta, men det händer mindre och mindre för varje generation och uppgraderingsbenägenheten sjunker, då tex 2013 års modeller fortfarande är tillräckligt "fräsiga" även i dagens mått mätt. Jag tycker de måste börja räkna med längre livstid än 24månader på high-end telefoner framför allt. Och som sagt enklare uppdateringar borde de flesta få tillgång till, tex säkerhetshål och annat som inte kräver att en helt ny version av OS:et släpps, utan bara en mindre patch.

De borde också gå ut med när de släpper support för en viss version, tex som MS gör med windows, då har användarna någonting att förhålla sig till. Och det sätter även press på tillverkarna, om tex LG säger att de följer Googles "end of life" dvs att de fortsätter uppdatera samtliga modeller tills det är end of life för den androidversionen, och Samsung å andra sidan slutar uppdatera långt innan det. Så kommer ju LG har ett starkare säljargument i det exemplet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Och som sagt enklare uppdateringar borde de flesta få tillgång till, tex säkerhetshål och annat som inte kräver att en helt ny version av OS:et släpps, utan bara en mindre patch.

Problemet är väl delvis Googles då de inte underhåller äldre versioner utan säger att patchen för säkerhetsproblemet är att uppgradera till nästa major version dvs "Säkerhetsproblemet i Windows 7 fixas genom att alla uppgraderar till Windows 10".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fullt fungerande CM är inte självklart men väljer man rätt lurar så kan man komma en bit längre med CM ja.

Ja det ska väl helst vara en flaggskeppslur. Men jag tycker de har rätt bra stöd för lite mer obskyra lurar med, samt att det finns petitions de brukar vara lyhörda för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

det händer mindre och mindre för varje generation och uppgraderingsbenägenheten sjunker, då tex 2013 års modeller fortfarande är tillräckligt "fräsiga" även i dagens mått mätt. Jag tycker de måste börja räkna med längre livstid än 24månader på high-end telefoner framför allt.

Håller med. Problemet är ju att just detta ger ÄNNU större anledning för tillverkarna att inte uppdatera "gamla" telefoner framöver. Om ny hårdvara inte är så jätteintressant så kan man iaf locka med senaste Android i de nya mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Vet man bara hur man slänger in custom ROM så varar telefonen i en evighet.

Exakt jag körde in Android 6.0 i min gamla Samsung S3 häromdagen och det fungerade hur bra som helst

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De flesta tillverkare supportar hårdvara som säljs eller som nyss sålts.

Om det nödvändigtvis är positivt att Apple sålt iPhone 4S fram till nyligen kan man ju diskutera...

Har en IPad 2(2011) som köptes när de såldes ut, den har fått iOS 9(2015). Vilken Android platta skulle kunna hänga med så länge med officiell mjukvaruuppdateringar? Den Samsung Tab S2(2016) jag nu köpt är det till och med tveksamt om den kommer få Android 7.0 efter som det sägs att en ny Tab S3 släpps under September 2016.

Ibland håller man tummarna för att företag ska släppa nya versioner men när det gäller plattor och telefoner så känns det som att de hade kunnat halvera släppen utan att det skulle märkas av nämnvärt merän då ekonomiskt för dem själva såklart

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Skrivet av Ozzed:

Ja det ska väl helst vara en flaggskeppslur. Men jag tycker de har rätt bra stöd för lite mer obskyra lurar med, samt att det finns petitions de brukar vara lyhörda för.

Kan man avstå att köra nightlies och bara hoppa på snapshot-tåget, så har jag iallafall haft väldigt stabila upplevelser på de telefoner jag kört CM.

Sedan är det nog en fördel att ha en lur som stöds officiellt av CM. Då slipper man köra hemkokta romar med allt det kan innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Vet man bara hur man slänger in custom ROM så varar telefonen i en evighet.

Är väl i princip det enda alternativet, om man vill ha uppdateringar till telefoner som tillverkaren helt plötsligt beslutat sig för är utdaterade.

Har en Samsung S4 och rent hårdvarumässigt har det stått rätt stilla på den fronten, men kommer aldrig få någon officiell utrullning efter 5.0 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

@THB: Kan man seriöst lita på vad de lovar? Sitter med min OpX som skulle få Marsmallow tidigt 2016 men ingenting än så länge...

Finns en MM build från OnePlus, kom för någon dag sedan: http://downloads.oneplus.net/oneplus-x/oneplus_x_oxygenos_3.1...

Skrivet av Crockett:

Kan man avstå att köra nightlies och bara hoppa på snapshot-tåget, så har jag iallafall haft väldigt stabila upplevelser på de telefoner jag kört CM.

Sedan är det nog en fördel att ha en lur som stöds officiellt av CM. Då slipper man köra hemkokta romar med allt det kan innebära.

Jag kör med nightly o jag har inte haft mycket problem med nightly builds, vare sig på min Nexus 4, 5 (när jag använde den) Moto G 3 eller nu OnePlus 3 (har bara ett problem med att "Android System" rapporteras i batteri-historiken högt upp med en hel del CPU användning)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Måste nästan vara Snapdragon annars spelar det ingen roll om det är en "flaggskeppslur" eller inte, Galaxy S7 t.ex. kan ju glömma om att få en stabil CM port på grund av Exynos.

Permalänk
Medlem

Fett värt att man precis köpte nexus 6p då

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ringde och pratade med Samsung och självklart känner de inte till om det finns en uppföljare på väg till S2:an och de vet inte häller om S2 kommer få Android 7. Kan väl förstår om de inte vill berätta om det är en S3:a på gång även om det är ganska uppenbart men att inte kunna svara på om Android 7 kommer släppas till relativt ny platta känns riktigt dåligt.

Precis som att de på Apple Store i Täby inte kommer kunna ge detaljer som inte är allmänt kända om kommande iPhone-modeller. Är väl inte så troligt att det kommer en Tab S3 nu då man nyligen uppdaterat den gamla Tab S2 med ny processor.

Skrivet av Neon:

Har en IPad 2(2011) som köptes när de såldes ut, den har fått iOS 9(2015). Vilken Android platta skulle kunna hänga med så länge med officiell mjukvaruuppdateringar? Den Samsung Tab S2(2016) jag nu köpt är det till och med tveksamt om den kommer få Android 7.0 efter som det sägs att en ny Tab S3 släpps under September 2016.

iPad 2 såldes under 2014 så det var inte så länge den var "aktuell".

Varför skulle den inte få 7.0? Tab S kom 2014 med Kitkat, fick Lollipop och ska tydligen få Marshmallow nu snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är väl inte så troligt att det kommer en Tab S3 nu då man nyligen uppdaterat den gamla Tab S2 med ny processor.

Finns en hel del artiklar som pekar på att Samsung kommer annonsera Samsung Tab S3 under September månad. Det var lite snack om en ny version i början av året men det visade sig vara en ny version av S2 med en blygsam uppdatering av hårdvaran.

Jag är såklart inte säker, det är väl bara Samsung som egentligen vet hur de ligger till och de berättar såklart inget i dags läget vilket jag kan förstå.

Skrivet av mfm:

iPad 2 såldes under 2014 så det var inte så länge den var "aktuell".

Varför skulle den inte få 7.0? Tab S kom 2014 med Kitkat, fick Lollipop och ska tydligen få Marshmallow nu snart.

Kanske är det så att Apple håller sina produkter på marknaden längre än vad tillverkarna bakom android hårdvaran gör. Vet du någon Android telefon(ej Nexus) som fått officielt ny Android version efter 5 år så får du gärna länka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Finns en hel del artiklar som pekar på att Samsung kommer annonsera Samsung Tab S3 under September månad. Det var lite snack om en ny version i början av året men det visade sig vara en ny version av S2 med en blygsam uppdatering av hårdvaran.

Jag är såklart inte säker, det är väl bara Samsung som egentligen vet hur de ligger till och de berättar såklart inget i dags läget vilket jag kan förstå.

Kanske är det så att Apple håller sina produkter på marknaden längre än vad tillverkarna bakom android hårdvaran gör. Vet du någon Android telefon(ej Nexus) som fått officielt ny Android version efter 5 år så får du gärna länka.

Förr så kostade ju inte Flaggskepps android telefonerna lika mycket som iphone heller, man kan ju tycka att när man ger 8-9000kr för en telefon att den får uppdateringar i några år iallfall. Man ska inte behöva roota och flasha custom roms. Ibland förstår jag inte hur en privat person på XDA som på sin fritid, helt gratis, gör bättre mjukvara än tillverkarna själva som har team med tiotals om inte hundratals i vissa fall med fullbetalda utvecklare.

Jag har kört custom CM builds på min OnePlus One nu i två år och de är ljusår före både stock android och Oxygen OS i termer om prestanda, stabilitet och smoothness. Tänker inte byta än på minst 2-3 år för jag är så jäkla nöjd. Samtidigt bytar kompisen upp till den senaste Samsung Galaxy S modellen varje år och de känns aldrig lika bra som min OPO, alltid laggig i gränsnittet, dålig batteri, mindre funktioner etc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Väntar fortfarande på ens Android 6 till min Samsung Tab S. Toppmodell som släpptes för inte mer än 2 år sen. Tycker uppdateringsträsket för Android är riktigt trist.

Samsung är sämst på att släppa uppdateringar! Först måste dom slänga in allt bloat dom kan hitta och sen 1år efter alla andra så släpper dom skiten. Nu köpte jag en S7 edge men kommer köra custom roms så länge det inte finns en ren orginalrom utan samsungs skräp

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förr så kostade ju inte Flaggskepps android telefonerna lika mycket som iphone heller, man kan ju tycka att när man ger 8-9000kr för en telefon att den får uppdateringar i några år iallfall. Man ska inte behöva roota och flasha custom roms. Ibland förstår jag inte hur en privat person på XDA som på sin fritid, helt gratis, gör bättre mjukvara än tillverkarna själva som har team med tiotals om inte hundratals i vissa fall med fullbetalda utvecklare.

8-9000 kr för en telefon är absurt, även 5000 kr känns i överkant när man förväntas byta ut den igen inom 2 år. Betalar jag själv för telefonen så är det runt 3000-4000 kr som gäller MAX och då förväntar jag mig att kunna ha den i 3 år MED uppdateringar. Detta rimmar dåligt med vad tillverkarna vill så då får man rikta in sig på tillverkare som antingen släpper "drivrutinerna"(för custom roms) eller så får man välja Googles egna enheter.

Problemet är att valen blir kraftigt begränsade när man ska gå efter dessa parametrar. Ex om jag ska köpa en ny surfplatta, vad ska jag köpa som är runt 10" med 4:3 format och med hyfsa hårdvara om jag vill ha uppdateringar i merän 2 år? Har inte lyckats hitta något annat än IPad som har en stor chans att hålla både 3 och 4 år med uppdateringar.

Skrivet av Baxtex:

Jag har kört custom CM builds på min OnePlus One nu i två år och de är ljusår före både stock android och Oxygen OS i termer om prestanda, stabilitet och smoothness. Tänker inte byta än på minst 2-3 år för jag är så jäkla nöjd. Samtidigt bytar kompisen upp till den senaste Samsung Galaxy S modellen varje år och de känns aldrig lika bra som min OPO, alltid laggig i gränsnittet, dålig batteri, mindre funktioner etc.

Det har du säkert, du pratar om en telefon som släpptes med CM, kom igen om du har andra hårdvarukrav och hade velat köpa en Sony, Samsung eller något annat märke. Då är det inte alls lika självklart att få en custom rom som fungerar felfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Måste nästan vara Snapdragon annars spelar det ingen roll om det är en "flaggskeppslur" eller inte, Galaxy S7 t.ex. kan ju glömma om att få en stabil CM port på grund av Exynos.

Den finns med snapdragon också men den är väl främst tänkt för Amerikanska marknader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Apple gör förbannat bra jobb med att hålla sina enheter uppdaterade, iOS9 kan du köra på iPhone 4S, en telefon som släpptes 2011, 5år är jävligt bra. En Galaxy S2 från samma år sitter kvar på Android 4.1 som släpptes 2012. Nexus 5 släpptes 2013 och får inte stöd för version 7.0, dåligt Google.

Min gamla Galaxy S2 körde 6.0.1 med senaste augustisäkerhetsuppdateringen då jag gav bort den i början av månaden. Förvisso CM där det kommer uppdateringar i princip varje dag, men uppdatering som uppdatering och senaste version som senaste version. Fördelen var att man blev tvungen att omportionera lagringen så gapps fick plats. Var väl 1,7gb till appar bara på skiten som standard. Rätt smutt att kunna välja storlek själv.

Nexus 5 lär det väl komma någon rom till inom snar framtid kan man ju gissa så ingen fara på taket där heller. Har man en Nexus så är det ju en av anledningarna till att man köpte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den finns med snapdragon också men den är väl främst tänkt för Amerikanska marknader.

Mmm men den har låst bootloader så den funkar inte den heller, går knappt att få root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Håller med. Problemet är ju att just detta ger ÄNNU större anledning för tillverkarna att inte uppdatera "gamla" telefoner framöver. Om ny hårdvara inte är så jätteintressant så kan man iaf locka med senaste Android i de nya mobilerna.

Ja det är också sant tyvärr. Tror enda sättet är att Google sätter hårdare krav i avtalen , annars kommer det aldrig bli av. Att hänvisa till att köra custom roms är knappast en lösning för majoriteten av användarna. Jag har jobbat med support många år titidgare i min karriär och jag kan säga att majoriteten av användarna knappt vågar installera en iOS uppdatering själva, eller hantera lagringsutrymme på telefonen. Eller ens skapa ett google play konto eller icloud konto. Det är för svårt om det inte går helt automatiskt i princip. Ni kanske tror jag skämtar men det är helt sant.

Lite av den anledningen är jag både positiv och negativ till hur MS har börjat rulla ut uppdateringar i W10.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats ladda ner uppdateringen? Köpte precis 6p och nu står det väntar på wifi när jag är kopplad . Blir så enormt frustrerad och besviken

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async