AMD tar marknadsandelar från Nvidia enligt ny rapport

Permalänk
Medlem

Tja, med DirectX12 i Framtiden, så kanske man kan slippa vara fanboi och köra med båda lagens kort i burken.
Alla Vinner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Det är dock i just OEM-datorer som AMD ökar mest. Nvidia har långt ifrån tagit över där som i high-end laptops.
Tror inte Nvidia sysslar direkt med att muta folk. De har ju redan till hälften hjärntvättat stora delar av PC-spelare till att tro att deras kort är så pass bra att folk prioriterar energieffektivitet före saker som prestanda/krona.
Finns ingensomhelst logik att t.e.x HD7000 och hela 200-serien sålde så pass dåligt som de gjorde om man är objektiv. Det är endast subjektiva uppfattningar tillsammans med Nvidia hypen och deras enorma marknadsföringsresurser som avgör huruvida AMD kan sälja några kort eller ej.

problemet är även när AMD var energi effektivast mellan 3000-6000 serien så hade ändå Nvidia energi effektiv stämpeln när de brände kort. Oavsett hur bra AMD är så köper folk ändå en sämre produkt om Nvidia släpper något, trots att det är dyrare.

Det var ju även samma sak med intel 2000- 2006 då AMD var bäst när det kom till CPUer och folk fortsatte att köpa intel som var betydligt sämre. Min Athlon 64 3200+ socket 754 på 2.2 GHZ sprang ju varv runt polarna med intel Cpuer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Släpp GTX 1080TI så ska jag ge tillbaka lite marknadsandelar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad pga. urspårning och s.k. fanboy-trams*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra även om ökningen är väldigt liten. 50/50 hade varit optimalt, förhoppningsvis väntar fler än mig på Vega.

Bra med siffror på kretsar också, är en enorm skillnad där mot om man bara kollar grafikkort. Intel är uppenbart gigantiska tack vare deras processorer, även där ser jag gärna att det jämnar ut sig lite till AMD's fördel. Nvidia kan inte konkurrera här då de saknar relevant processor.

Skrivet av _Merc_:

problemet är även när AMD var energi effektivast mellan 3000-6000 serien så hade ändå Nvidia energi effektiv stämpeln när de brände kort. Oavsett hur bra AMD är så köper folk ändå en sämre produkt om Nvidia släpper något, trots att det är dyrare.

Det var ju även samma sak med intel 2000- 2006 då AMD var bäst när det kom till CPUer och folk fortsatte att köpa intel som var betydligt sämre. Min Athlon 64 3200+ socket 754 på 2.2 GHZ sprang ju varv runt polarna med intel Cpuer.

Jag skulle nog påstå att energieffektivitet inte var något det pratades om som köpargument när Nvidias kort var sämre. Det är först efter designskiftet och Kepler faktiskt blev effektivare än AMD's Tahiti som det blev ett stort köpargument. Vilket var rätt uppenbart att Nvidia aktivt försökt få kunderna att prioritera. Och de har uppenbart lyckats med.
Samma personer som försvarade GTX 480 och dess strömförbrukning gör idag en stor sak av Nvidias energieffektivitet. Det är bara viktigt om det gynnar det egna laget. Men det gäller förstås bägge sidor med.

Personligen ser jag det inte som ett köpargument, prestanda och specifikationer är betydligt viktigare för mig men samtidigt hade jag inte köpt ett kort som presterat exakt lika men 50% eller 100% högre strömförbrukning. Hade varit rätt svårt för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Härligt Amd, nu kanske nvidia sänker 1070 med 1000kr.
Önsketänkande

Nu är det dock inte Nvidias egna rekommenderade prissättning som är problemet. T.ex sa dom $379 för 1070 har jag för mig, trots det kostade dom minst 5000kr vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Detta är varför AMD inte får marknadsdelar, folk väntar på att AMD ska släppa ett kort så de kan köpa Nvidias kort billigare.

Eller för att man väntar på att AMD släpper något riktigt vettigt

*HOSTVEGAHOST*

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

problemet är även när AMD var energi effektivast mellan 3000-6000 serien så hade ändå Nvidia energi effektiv stämpeln när de brände kort. Oavsett hur bra AMD är så köper folk ändå en sämre produkt om Nvidia släpper något, trots att det är dyrare.

Det var ju även samma sak med intel 2000- 2006 då AMD var bäst när det kom till CPUer och folk fortsatte att köpa intel som var betydligt sämre. Min Athlon 64 3200+ socket 754 på 2.2 GHZ sprang ju varv runt polarna med intel Cpuer.

Der räcker ju inte att vara bra ett par år för att få bort stämpeln, sen har väl AMD lidit lite av att man från början klonade Intelprollar och krängde, iaf bland oss äldre.
Men jag hoppas verkligen att AMD skärper till sig ordentligt för jag köper gärna AMD om det är likvärdigt eller bättre. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Kan inget annat än hålla med fast du överdriver lite dock; AMD sågs som det energieffektivare alternativet, speciellt under Fermi-tiden - men det gav förstås ingen utdelning alls. Exempelvis hade GTX 460 hade ingen problem dominera 5850 i försäljningssiffror.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och väntar på GTX 1080TI, så tror att då Nvidia släppt GTX 1050TI och 1080TI så lär det gå uppåt igen för Nvidia.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Det är dock i just OEM-datorer som AMD ökar mest. Nvidia har långt ifrån tagit över där som i high-end laptops.
Tror inte Nvidia sysslar direkt med att muta folk. De har ju redan till hälften hjärntvättat stora delar av PC-spelare till att tro att deras kort är så pass bra att folk prioriterar energieffektivitet före saker som prestanda/krona.
Finns ingensomhelst logik att t.e.x HD7000 och hela 200-serien sålde så pass dåligt som de gjorde om man är objektiv. Det är endast subjektiva uppfattningar tillsammans med Nvidia hypen och deras enorma marknadsföringsresurser som avgör huruvida AMD kan sälja några kort eller ej.

Låt mig få din tro att eventuellt ändras lite med lite fakta samt anklagelser i nyhetsartiklar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8006-amd-och-nvidia-anklagas...

http://www.sweclockers.com/nyhet/10729-amd-spelutvecklare-anv...

Ingen rök utan eld...

http://www.sweclockers.com/nyhet/9640-eu-boter-ger-intel-roda... , http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20090514/intel-doms-till-11...

Intel har betalat datortillverkare för att inte använda AMDs processorer i deras produkter i princip samt gett rabatterat pris.

Om jag inte missminner mig har Nvidia "köpt"/mutat datortillverkare även till att välja just deras GPUer, liksom Intel har gett "rabatt" som jag länkade kring ovan, så kommer det nog alltid vara när det kommer till pengar, klart många VDer får storhetsvansinne och utnyttjar deras position, antingen inom företaget eller mot marknaden, och då somliga för pengar, andra på andra vis (tänker på en viss polischef exempelvis).

För övrigt hoppas jag att AMD kan fortsätta ta marknadsandelar från Nvidia när Vega släpps bl a.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: Ingen av länkarna säger något om att Nvidia mutar OEM dock. Inte för att de är osannolikt, skulle bli föga förvånande om de sysslar med sådant. Intel-fallet var kanske tillräckligt avskräckande för de dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

@_Merc_: Kan inget annat än hålla med fast du överdriver lite dock; AMD sågs som det energieffektivare alternativet, speciellt under Fermi-tiden - men det gav förstås ingen utdelning alls. Exempelvis hade GTX 460 hade ingen problem dominera 5850 i försäljningssiffror.

Lika bra att överdriva lite, Det är ze intrawebz.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nvidia sitter insmetat hos dom flesta svenskar ungefär lika mycket som volvo. Volvo, hus, familj, hund och Nvidia
Så känns det här i Sverige när man frågar nån om vilket kort dom man känner har i burken. Säger man AMD säger dom va? A va då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nvidia sitter insmetat hos dom flesta svenskar ungefär lika mycket som volvo. Volvo, hus, familj, hund och Nvidia
Så känns det här i Sverige när man frågar nån om vilket kort dom man känner har i burken. Säger man AMD säger dom va? A va då?

Skickades från m.sweclockers.com

HAHA kan hålla med om detta, "Nvidia mind share".
Kommer ihåg när man argumentera med en arbets kollega att köpa AMD, var på den tiden då AMD hade bättre produkter än intel.
Men det spelade ingen roll vad man sa, var endast Intel och Nvidia i hans skalle, även fast AMD hade bättre produkter på den tiden.

OT: Ser ut som att AMD är på väg upp igen, tror detta kan bli riktigt bra när väll Zen och Vega kommer ut, sammt nya APUer baserade på Zen med deras nya grafik arkitektur.

Permalänk
Medlem

Zen och.Vega är i alla fall mina 2 mest efterlängtade lanseringar på åratal. Blir ett köp av Zen garanterat, såvida den inte failar lika hårt som Bulldozer gjorde. Men den läxan har dom mest största sannolikhet lärt sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Allt under 950 M blir då rätt meninglöst, framförallt i tunnare modeller då Intels iGPUer har rejält mycket bättre perf/W jämfört med Nvidia (kan komma att jämnas ut med Pascal, vi får se).

Och rent krasst: vem vill ha en dGPU i en laptop om man inte specifikt köper en gaming-laptop? dGPU kräver mer kylningen, när den används är batteritiden obefintlig, även med en modell som 940M. Många enklare spel och indie-titlar fungerar faktiskt riktigt bra att köra med dagens iGPU

Jag hoppas 1050 eller 1060 stoppas in i en ny yoga eller liknande. Men tills dess får 940 duga för mobilt spelade då det inte går att hitta något bättre just nu i den sortens laptops. 2h under spelande är okej batteritid. (7h normalt för den i sign)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Zen och.Vega är i alla fall mina 2 mest efterlängtade lanseringar på åratal. Blir ett köp av Zen garanterat, såvida den inte failar lika hårt som Bulldozer gjorde. Men den läxan har dom mest största sannolikhet lärt sig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Har under mina 25 år aldrig ägt en ny dator (förutom AMD/ATi-skoldatorn för 8 år sedan), men sköter sig AMD blir det nog ändring på det. Inte för jag behöver någon, utan för det luktar hyfsad energieffektivitet (nåväl, allting är väl bättre än min strykjärns-setup) och rejält med prestanda/krona. Framför allt, dock, behöver AMD som företag lite uppmuntran om Zen och Vega nu lyckas.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Absolut, rätt ska vara rätt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Har fått indikationer om att Nvidia-kort distribueras med mängdrabatt och implicit att ingen mängdrabatt ges för AMD-kort då dessa volymmässigt är för få, vilket gör att AMD:s prisövertag försvinner och gapet blir ännu större. Om inte AMD lyckas vända ordentligt så är det inte omöjligt att AMD försvinner för gott i denna delen av världen. Volymerna blir för små för att det ska vara hållbart långt innan nollan nås.

Med indikationer menar du det som en användare skrev här på Sweclockers?'

Edit - Hittade inlägget:

Skrivet av anon185723:

Grossisten får en saftig mängdrabatt på gröna bildkort. De röda bildkorten blir då en dålig affär. Det lilla utbudet av röda bildkort höjer priserna ännu mer.

Tack vare de få leverantörer i norden så finns det knappt någon konkurrens. Som i sin tur kan sänka priserna på de röda bildkorten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Om nvidia har ~80% och amd 20% marknadsandelar så säljer nvidia 5 grafikkort för varje grafikkort amd säljer.

Hmm, verkligen? Prova igen

"Math is hard"
- Barbie

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju PC. Kollar du på konsolsidan så är det ju AMD i PS4, Xbox One, Wii U och även den kommande från Nintendo ska ha det. Hur kan det vara att AMD är ensam aktör på konsolsidan medan det skiljer otroligt mycket i andelar på pc-sidan. Rätta mig om jag har fel men det säljs väl ändå sjukt mycket mer konsoler totalt än grafikkort till pc? AMD borde ha ett övertag eller har de dumpat priserna så hårt att lönsamheten blivit lidande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Detta gäller ju PC. Kollar du på konsolsidan så är det ju AMD i PS4, Xbox One, Wii U och även den kommande från Nintendo ska ha det. Hur kan det vara att AMD är ensam aktör på konsolsidan medan det skiljer otroligt mycket i andelar på pc-sidan. Rätta mig om jag har fel men det säljs väl ändå sjukt mycket mer konsoler totalt än grafikkort till pc? AMD borde ha ett övertag eller har de dumpat priserna så hårt att lönsamheten blivit lidande?

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag har förstått går varken Microsoft eller Sony speciellt mycket plus på varje såld konsol utan det är spelen som den största delen pengar ligger i (rätta mig om jag har fel). I så fall borde AMD kräma in rätt mycket pengar ifrån konsolerna kan man tycka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Läste precis att Nvidia inte tog kriget på konsol för de ansåg att det var för dåliga marginaler. Men kollar man nu så gick AMD back hela 2015 på sina konsolchip. Men nu börjar dom tjäna grova pengar tack vare billigare tillverkningskostnad. Från förlust till vinst för första gången 2016 q2. Enligt beräkningar kommer AMD göra en vinst på 1.2 miljarder dollar q3 på CG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

Läste precis att Nvidia inte tog kriget på konsol för de ansåg att det var för dåliga marginaler. Men kollar man nu så gick AMD back hela 2015 på sina konsolchip. Men nu börjar dom tjäna grova pengar tack vare billigare tillverkningskostnad. Från förlust till vinst för första gången 2016 q2. Enligt beräkningar kommer AMD göra en vinst på 1.2 miljarder dollar q3 på CG.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är vad Nvidia påstod efter att de förlorade alla tre tillverkarna. Deras produkter var inte konkurrenskraftiga. Nvidia dissar en marknad som inte vill ha med dom att göra.

Ryktas dock om att NX tyvärr ska använda någon form av Tegra och visar det sig stämma så blir det tydligt att tidigare försvarstal från företaget bara var ett sätt att rädda sig efter förlusten.

Permalänk

Kul att det går bättre för AMD, hoppas dom snart kan släppa något kort som kan matcha 1080 så man kan byta upp sig från sitt 290x

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snikki123:

Kul att det går bättre för AMD, hoppas dom snart kan släppa något kort som kan matcha 1080 så man kan byta upp sig från sitt 290x

Förhoppningsvis är det inte så långt kvar till första Vega-korten. Bör bli minst 4 kort. 5 om det blir ett dual-kort också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mycket bra även om ökningen är väldigt liten. 50/50 hade varit optimalt, förhoppningsvis väntar fler än mig på Vega.

Är precis detta jag väntar på.

Helt ärligt... på 1080p 60Hz duger dagens mid range kort bra, vilket gör att kort som 390/290/980/970 räcker långt för dagens spel.
Så tanke är att skaffa ny skärm och då ny GPU till julen så man kan använda det fullt ut.

Det sorgsna är ju folk som köper 1080 tex för 1080p skärm @ 60Hz... whats the point? Även 1070 är lite overkill för detta.

För mig är det viktiga nu att de håller. För tiden där man behövde byta GPU varje år är borta... Visst, entusiasterna kommer byta, men vanliga "dödliga" kommer behålla sina kort år efter år.

Nvidia verkar gör allt de kan för att du ska köpa nytt kort efter 1-2 år, även om det innebär att de går sönder. Men stengamla AMD 7970 och 290 korten som kan ha så mycket som 4+ år på nacken fungerar än och ironiskt nog har bättre async-compute stöd än 970/960. (något som har visat sig vara viktigt för framtida DX/Vulkan)

Ser det oavsett som positivt att AMD lyckas vända skeppet... för hur man än ser det, vilket kort man än köper, så behöver vi alla en konkurrent till Nvidia, annars lär vi få betala 5000kr+ för ett 1160 nästa år i den takten den ökar priserna...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Är precis detta jag väntar på.

Helt ärligt... på 1080p 60Hz duger dagens mid range kort bra, vilket gör att kort som 390/290/980/970 räcker långt för dagens spel.
Så tanke är att skaffa ny skärm och då ny GPU till julen så man kan använda det fullt ut.

Det sorgsna är ju folk som köper 1080 tex för 1080p skärm @ 60Hz... whats the point? Även 1070 är lite overkill för detta.

För mig är det viktiga nu att de håller. För tiden där man behövde byta GPU varje år är borta... Visst, entusiasterna kommer byta, men vanliga "dödliga" kommer behålla sina kort år efter år.

Nvidia verkar gör allt de kan för att du ska köpa nytt kort efter 1-2 år, även om det innebär att de går sönder. Men stengamla AMD 7970 och 290 korten som kan ha så mycket som 4+ år på nacken fungerar än och ironiskt nog har bättre async-compute stöd än 970/960. (något som har visat sig vara viktigt för framtida DX/Vulkan)

Ser det oavsett som positivt att AMD lyckas vända skeppet... för hur man än ser det, vilket kort man än köper, så behöver vi alla en konkurrent till Nvidia, annars lär vi få betala 5000kr+ för ett 1160 nästa år i den takten den ökar priserna...

Jag kan inte annat än instämma. Mitt 290 kort närmar sig tre år och jag spelar fortfarande nya spel i 2560x1440 och då ofta runt 40-50 FPS med höga grafikinställningar, sällsynt med några maxade inställningar. Jag har även en 1920x1080 144Hz FreeSync skärm jag använder för spel jag vill ha snabbare bild uppdatering på, inga direkta svårigheter att driva runt 100 Hz 1920x1080 på dessa kort om man så vill. Finns bara ett spel jag har problem med, Witcher 3 är brutalt tungdrivet på mitt system. Både i 2560 och 1920 oavsett inställningar.

Svårt kort att ersätta, de flesta kort är bara marginellt snabbare. GTX 1080 är det enda lanserade kort jag skulle tänka mig att byta ut den mot men inte för 8000kr. Jag får QuadFire med 290 för samma pris typ.
Nu räknar jag mig som entusiast men vill gärna att det blir en acceptabel prestandaökning vid mina uppgraderingar. Står rätt stilla både på GPU men även CPU-fronten tyvärr.

Förhoppningsvis blir det mer fart i och med Vega-lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com