Då var det dags igen att uppdatera för framtiden! (Ny dator)

Permalänk
Medlem

@Slarre: Nu ska jag inte bygga den själv utan låter Inet göra det åt mig, jag väljer endast mina komponenter. Jag har som sagt inte haft något problem med vattenkylning innan och jag har inte heller rengjort den på något vis.

Angående Windows 10 så är det just det med det integritetskränkande de utsätter användaren för. Jag har tankar på att köra Windows 8.1 då det verkar ha fixats så där efter 2 år.

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Aha, okej. All in one-lösningar fungerar riktigt fint och behöver inte trixas någonting med själv. Fick för mig att du skulle utöka den vid tillfälle.
Jag vet inte hur chassit med inbyggd loop presterar, men har du pengar och vill lägga på estetik så kanske det är ett bra val. Inet säger till om dom inte är villiga att montera vissa produkter. Exempelvis så tror jag att dom oftast inte är sugna på att slänga in överklockat minne, men kan säkert ställa över till stock speeds så får du ändra sånt själv.

W10 slutade ju vara gratis för någon månad sedan, så det blir nytt om du ska uppgradera senare. Själv hade jag absolut gått för W10 om du är spelintresserad, pga DX12. Dessutom går det att följa guider för hur du stänger av skräp som övervakning.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Här är en liten uppdatering. Fortfarande inte helt säker gällande operativsystemet, ska göra lite eftersökningar gällande om det går att stänga av all spionage.

Permalänk
Medlem

Hade bytt ut ditt nätagg till 750 W modellen. Bytt ut din SSD mot en 850 Evo. Som konsument kommer du inte märka av en stor skillnad gentemot en NVMe-baserad SSD. Hade även ökat din HDD till minst 3-4 TB.

Ser inget behov för en DVD brännare såvidare du inte är en pirat. 16 GB RAM räcker mer än väl. T.O.M. 8 GB räcker idag mer än väl, men 16 är framtidsgaranterat. 32 GB är overkill såvida du inte behöver dem i någon speciell applikation/program som äter RAM, t.ex. videoredigering.

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Såg nu att jag hade 2 SSD diskar så tog bort 950:an och valde 1T:aren istället.

Permalänk
Medlem

Går nog ned från 32 till 16 RAM. Jag håller inte må med så mycket annat än att spela och även fast det inte är dyrt med RAM så är det larvigt att kasta ut onödiga pengar.

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering. Något som saknas enligt folk? BTW uppskattar verkligen era åsikter och tips, ni är ytterst hjälpsamma och skänker hopp till mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Ny uppdatering. Något som saknas enligt folk? BTW uppskattar verkligen era åsikter och tips, ni är ytterst hjälpsamma och skänker hopp till mänskligheten.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9662140/dator

Inet monterar inte luftkylare som väger mer än 750g tyvärr. Risk för fraktskador. Sen måste du välja en OEM licens av Windows om vill ha det.

Vad som gäller vid montering står här: https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Inet inte monterar kylare över 750g, så vald kylare är för tung :/ Har ni tips på någon bra på 750 g eller under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Det verkar som att Inet inte monterar kylare över 750g, så vald kylare är för tung :/ Har ni tips på någon bra på 750 g eller under?

be quiet! Pure Rock eller Noctua NH-U9B SE2 till exempel är bra

Luftkylare filtrerade på vikt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s283361278

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9662140/dator

nätagget är bortkastade pengar om du inte ska köra sli kör samma nätagg fast 650w så sparar du 4-500kr och ditt moderkort är bortkastade pengar också du får samma sak med ett asus z170 pro gaming vilket kostar 600kr mindre.

sen har dom andra redan nämnt kraven för inet montering men är det fönster på chassit hade jag ändå valt ett aio cpu kylning blir helt enkelt snyggare än en luft kylare även om luft är 10x mer prisvärt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen

I en dator för 27 lax kan du gott skippa skrammeldisken och köra ren SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Den är nog bra den med! Jag hade nog försökt få en in traditionell tornkylare, men om du kan hitta något test på den där den står sig bra mot andra kylare, så kör på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Om du vill ha den monterad så skulle jag isåfall rekommendera en AiO-kylning. Ska du köra på moderkort och processor som kan överklockas och är extra dyra för att vara bra för sånt så kan det vara kul att ha en kylare som går att överklocka bra med till det.

Jag använder själv en Noctua NH-D15, vilken är svårslagen även ställd mot vattenkylare. Den är ju stor som tusan och inte den snyggaste man kan få tag i heller. Dessutom är vattenkylning bättre om man ska köra extrema överklockningar.
Men eftersom att valet står mot mindre kyllösningar pga vikt så tror jag ändå att en bra AiO kan vara ett bättre och roligare alternativ.

Visa signatur

GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om du ska ha en speldator så byt till 3000MHz minnen som postades i ett paket tidigare i tråden. Det gör faktiskt skillnad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du ska ha en speldator så byt till 3000MHz minnen som postades i ett paket tidigare i tråden. Det gör faktiskt skillnad.

Skrivet av Lazyking:

Hörrni, se till och läs vad som faktiskt står om Inets datormontering...

Minneshastigheter vid montering:

Intel 1151 max 2133 Mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@alex5555: Hur pass påverkan blir det om man går från 3000 till 2133?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

@alex5555: Hur pass påverkan blir det om man går från 3000 till 2133?

Svårt att säga, beror på spel. Är inte så påläst om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har man nog börjat siktat in sig på det slutgiltiga. Jag tackar er alla för den hjälp jag fått med detta.

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Det där blir du säkert nöjd med!
Sista finslipen blir att du behöver byta från windowslådan till OEM-versionen om du vill att dom ska installera och testa den åt dig.
Inet har ett avtal med Microsoft som gör att dom bara får förinstallera OEM-versioner och inte dom "vanliga".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så då var datorn beställd. Tackar alla hjärtligt för all hjälp jag har fått. God fortsättning på er alla.