Då var det dags igen att uppdatera för framtiden! (Ny dator)

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen att uppdatera för framtiden! (Ny dator)

Hej alla experter där ute! Jag ska köpa en ny dator och har satt ihop en del komponenter byggda efter PC gamers rekommendationer. Ville bara kolla med er kunniga där ute om ni har några åsikter samt invändningar. Uppskattar alla svar. Jag är inte kunnig inom datorkomponenter utan bryr mig endast om att ha en super maskin så jag kan ägna mig åt min favorit hobby datorspelande några år framöver.

Har heller inte bestämt mig om jag ska köra Windows 8,1 eller 10. Vad tycker ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9652819/ny-dator

Permalänk
Medlem

Du har fläskat på med ganska dyra grejer.
Och det kommer funka alldeles utmärkt. Vad jag ser nu.

Men jag tror du kan banta ned kostnaden till runt 20.000 kr.
Jag har sett en tråd där en kille köpte ett paket med i7 6700K + GTX 1080
och han hamnade på endast cirka 15.000 kr.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Har inte så bra koll på chassit du valt, men.. kommer det inte med en vattenkylning? Och om du nu inte vill ha den som kommer med vore det inte bättre att välja ett annat chassi?

I övrigt, lite ovanlig lagrigslösning, har du någon speciell tanke med valet av diskar?

Vad gäller windows, hade jag valt Windows 7 tills vidare.

Permalänk
Medlem

Chassit kommer med vattenkylning och sen tror jag även att du inte kan ha dvd-brännare i den då fronten ej går att öppna men jag är inte säker, det var informationen jag fick av inet när jag beställde min dator.

Permalänk
Medlem

känns som paketet du har gjort är lite överdrivna delar, vrf så dyrt chassi?, kommer du behöva en m.2 ssd?, vrf vill du ha det där dyra moderkortet? är det någon funktion du är ute efter där?
vill du ha 1tb ssd? får ner kostnaden en bit om du tar en 500gb istället och sen kanske 2tb HDD.

här har du mitt förslag i alla fall.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661615/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Här är den jag beställde. Tog ett starkare nätagg för att kunna köra SLI i framtiden kanske. Anledningen till att jag tog det chassit är för att jag tyckte den såg cool ut.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661654/

Permalänk
Medlem

@ribce: Det är en extern DVD-brännare så den bör ju gå att koppla ihop. Dubbel-vattenkylning känner jag kan va värt det. Att ha en kall dator är ju alltid bra.

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Helt rätt, jag som inte tittade noga. Lycka till med ditt nya bygge hoppas du hittar rätt till slut.

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Som sagt vet inte riktigt varför jag valt moderkortet då jag gått efter en rekommenderad lista. Skulle du rekommendera något annat och förklara varför?

Permalänk
Medlem

@ribce: Tackar, kommer dock låta dem bygga ihop den åt mig.

Permalänk
Medlem

@halojoy: Såg inget sådant paket på inet men nice kul för han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

@ribce: Det är en extern DVD-brännare så den bör ju gå att koppla ihop. Dubbel-vattenkylning känner jag kan va värt det. Att ha en kall dator är ju alltid bra.

Ja, bara vattenkylningarna går att "koppla ihop" så är du ju rätt ute. Personligen hade jag inte betalat så mycket för ett chassi, men smaken är ju som baken.
Fundera också på att dumpa 3,5" HDD. (Lägg långsam lagring/backup i en nas eller htpc istället för i speldatorn.)
Halvera mängden RAM och spara de pengarna, det kommer inte göra någon större skillnad för spelande.

Såhär hade min dator sett ut idag, om jag skulle bygga med ungefär de delarna du hade i korgen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661717/

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Aaa RAM-et har jag funderat på att sänka. Men å andra sidan så är RAM-minne så pass billigt. Och Vem vet vad framtiden erbjuder. Tekniken går snabbt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Corsair's vattenkylare är sluten då du kan inte köra dubbla system till CPU'n

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty: Menar du att chassit och vattenkylaren inte går ihop?

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls vad du ska med 2x CPU vattenkylningslösningar till.
Hur ska du koppla ihop dom hade du tänkt? Går inte.

En sak om du kört på ett till vattenkylning till grafikkortet. Det är en annan sak, men 2x cpu lösningar ?

Vill du ha Corsairs Vattenkylning tar du ett annat chassi. Köper du ett chassi med inbyggd vattenkylning (cpu) så använder du det helt enkelt

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Ja, det är det han menar. De kommer inte gå att koppla ihop, båda är slutna "var för sig" så att säga.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Valde mest chassit för att det var coolt. Tänkte inte mer på att det blev problematiskt med dubblel CPU kylning. Men det är därför jag postar här för att få bra tips!

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Du får med en Vattenkylare i chassit som är till för att kyla CPUN. Denna går att bygga vidare med custom vattenkylning.

Corsairs vattenkylare som du har lagt med i kundkorgen är helt sluten, d.v.s. du kan inte använda den som processorkylare.

Summa: Du har just nu 2st kylösningar för CPU'n. Om du inte tänkar ha ena i reserv så kan du skippa corsairkylaren ;).

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Operativsystem då? Jag tänker att Windows 7 kommer nog sluta stödjas så småning om för spel så känner att det kan vara bra att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@Tommty: Okej, men är det bättre att byta chassi eller att ta bort Corair-kylaren för bästa effekt gällande kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Operativsystem då? Jag tänker att Windows 7 kommer nog sluta stödjas så småning om för spel så känner att det kan vara bra att uppgradera.

Det är en ren smaksak.
DX12 är enda som saknas typ, men i dagsläget är det inte direkt använt i stor utsträckning.
Känner du själv inget behov och är nöjd med W7 fungerar det alldeles utmärkt.

Inte som spel kommer sluta fungera i W7 bara sådär.

TLDR; Smaksak, båda fungerar utmärkt. DX12 är enda som W7 saknar, som inte är så använt i nuläget men kanske blir större i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Den dagen Windows 7 inte längre är en rimlig lösning hoppas jag att det finns ett dugligt alternativ. Som du säger är det värt att uppgradera den dagen möjligheten finns men så länge Windows 10 är så pass dyrt som det är idag och inte i praktiken erbjuder något direkt lockande så ser jag ingen anledning.

Vad gäller RAM hade jag helt klart satsat på åtminstone 32 GB. Det är helt riktigt att du inte behöver så mycket för enbart spelande, såvida du inte tänker ha något i bakgrunden. Så länge du är duktig på att stänga ned alla browsers, musik, film och gud vet vad mellan varven.

Spelar inte så jättestor roll vilken av kylarna du behåller, förmodligen är en lös kylare och ett löst chassi något bättre, men skillnaderna är ganska små. Kör på den du ser som snyggast.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa: Okej, tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

@Lazyking: Har inte för mig att vattenkylningen i det chassit var nått vidare värst att ha, så skulle personligen satsa på corsair kylaren om du nu verkligen vill ha vattenkylningen. Personligen föredrar jag luftkylning, om du verkligen inte behöver vattenkylning för överklockning eller liknande så känns det rätt onödigt IMO. Sweclockers gjorde ju en recension på chassit som kan vara intressant att kika på om du vill bilda dig en bättre uppfattning, sammanfattningsvis så fick det ingen utmärkelse.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Har kört vattenkylning i den burk jag har nu och det har fungerat toppen. Men om ni skulle rekommendera en effektiv och tyst fläktkylning så att jag har lite val så skulle det vara tacksamt.

Permalänk
Medlem

Windows 10 helt klart, Windows 7 är riktigt gammalt nu. Ser annars bra ut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

@Kethsi: Som sagt vet inte riktigt varför jag valt moderkortet då jag gått efter en rekommenderad lista. Skulle du rekommendera något annat och förklara varför?

asus z170 pro gaming är bra det har allt du behöver och lite till den stödjer cf och sli m.2 ssd osv så den enda skillnaden jag kan se är utseeandet och priset så skulle inte rekommendera maximus modellen du tog.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Har kört vattenkylning i den burk jag har nu och det har fungerat toppen. Men om ni skulle rekommendera en effektiv och tyst fläktkylning så att jag har lite val så skulle det vara tacksamt.

effektiv och tyst? ok
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9661910/

helt klart den bästa, troligen den bästa tornkylaren på marknaden just nu och tyst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lazyking:
Det chassit kan säkert se lite coolt ut, men angående vattenkylning skulle jag ge två direkta tips.
1. Det kommer att uppstå komplikationer runt vattenkylningen och smidigare lösningar att få komponenter kalla är att bara köra AiO-lösningar, då det finns till både grafikkort och processorn.
2. Är du seriös med att vilja testa att bygga egen vattenkylning så köp ett renare chassi och bygg allt själv istället. Skulle jag köpa för att bygga idag så skulle jag välja ett stort chassi med plats för en eller två 480-radiatorer. Men allt som har med vattenkylning att göra handlar inte om att få prestanda, utan bara för att det är kul.
(3. Var även beredd på att man måste rengöra en custom kylning ibland.)

Blir säkert skitkul att bygga ihop en riktigt fet dator, men se bara till att du köper delar som du själv kommer att använda och dra nytta av. Speciellt när prislappen lätt går upp med 5-10 tusenlappar bara för att du väljer galet fina grejer.

Angående Windows så skulle jag rekommendera att köra W10 om det inte är så att det finns grejer du stör dig på med det. Har hört några som har problem med vissa saker och andra som slänger på sig foliehatten runt insamling av data och dylikt, men fungerar allt för din användning så är nyaste så klart bättre alternativet, vilket förmodligen stämmer när det ska gälla en speldator. Har du foliehatt i garderoben så finns det gott om guider på hur du stänger av allt som har med spionage att göra också.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED