Vad vet vi om Argon 7450A och Argon 7460A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Nu har jag varit inne i butik och kollat in högtalarna i verkligheten, hur mycket man än kollar på bilder och letar på nätet är det verkligen skönt att få se dem på riktigt!

Jag har iallafall bestämt mig för att de är för stora, båda modellerna, för mitt skrivbord och rum. Dessutom känns de alltför inriktade på att spela högt än "bra". Självklart ett jättelyft om man har någon gammal logitech-historia men när jag provlyssnade både 7450/60 och Argon 6340A (som är mycket mindre) upptäckte jag att 6340A hade mycket klarare ljud och avslöjade mer detaljer medan 7450/60 var betydligt mer basinriktade och upplevdes ha en "film" över.

Argon 6340A plus en sub tror jag kan vara en vinnande kombination, iallafall för mig.

Tack för alla bra råd i den här tråden!

Tack själv du
Jag är lite besviken på högtalarna jag också, men jag kan ha haft för stora förväntningar då jag inte haft några "riktiga" högtalare förut.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mest som de var dåligt placerade då kan ljudet bli tjockt, de stod nog helt enkelt för nära en vägg eller annan fast yta eller på ett ställe som gav en obehaglig resonans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mest som de var dåligt placerade då kan ljudet bli tjockt, de stod nog helt enkelt för nära en vägg eller annan fast yta eller på ett ställe som gav en obehaglig resonans.

Det är mycket möjligt. De andra högtalarna jag lyssnade på stod på samma sätt fast det kanske fungerade bättre eftersom de är mindre.
Hur som så tvingas högtalarna stå väldigt nära en vägg här hemma också så de får ändå inte bra med utrymme, tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Det är mycket möjligt. De andra högtalarna jag lyssnade på stod på samma sätt fast det kanske fungerade bättre eftersom de är mindre.
Hur som så tvingas högtalarna stå väldigt nära en vägg här hemma också.

Ja det är därför eqn uppfans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par 7450A i juni 2012 och har varit väldigt nöjd med dom. Däremot har jag alltid haft problem med att högtalarna sprakar då och då, gissar att det har något med någon elektrisk shielding att göra för det brukar hända när jag börjar ladda datorn och högtalarna är ikopplade eller till och med när jag tänder/släcker lampan i lgh :S Däremot så har högtalarna helt ballat ur den senaste veckan och dom stänger av sig helt plötsligt och vägrar gå igång igen. Brukar gå igång efter ett par timmar men hade förväntat mig att dom skulle hålla längre. Självklart är det några månader efter garantin gått ut :/ Ska bli intressant att se hur mycket HiFi-klubben vill ha för att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jag har iallafall bestämt mig för att de är för stora, båda modellerna, för mitt skrivbord och rum. Dessutom känns de alltför inriktade på att spela högt än "bra". Självklart ett jättelyft om man har någon gammal logitech-historia men när jag provlyssnade både 7450/60 och Argon 6340A (som är mycket mindre) upptäckte jag att 6340A hade mycket klarare ljud och avslöjade mer detaljer medan 7450/60 var betydligt mer basinriktade och upplevdes ha en "film" över.

Är det fler som håller med om detta? Har som många andra ett logitech 2.1-system idag och är sugen på en uppgradering, men har tyvärr inte möjlighet att ta mig till hifi-klubben och provlyssna på ett tag. Rabatten försvinner ju antagligen snart så jag funderar på om jag skulle ta och beställa ett par. Vet inte vilken av modellerna isf dock.

Edit: Jag kommer inte spela särskilt högt med dom oftast, så att dom låter bra på lägre nivåer är viktigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DBDev:

Är det fler som håller med om detta? Har som många andra ett logitech 2.1-system idag och är sugen på en uppgradering, men har tyvärr inte möjlighet att ta mig till hifi-klubben och provlyssna på ett tag. Rabatten försvinner ju antagligen snart så jag funderar på om jag skulle ta och beställa ett par. Vet inte vilken av modellerna isf dock.

Edit: Jag kommer inte spela särskilt högt med dom oftast, så att dom låter bra på lägre nivåer är viktigt.

Det är också det symptom man kan uppleva om man placerar en neutral högtalare som kan återge djupare bas så att det uppstår en bashöjning eller resonans, det kan vara så att nivåerna och ljudet i de övre registren är helt lika men den som ger en basresonans behöver inte upplevas som att basen är höjd utan som att toppen är sänkt, utan mätningar eller större erfarenhet av intonering/placering via lyssning så är det svårt att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog mig in till klubben idag och lyssnade på 7450A (7460A fanns inte som demo) och tyckte dom lät riktigt bra, och med lagom mycket bas, så jag köpte dom. Nu när jag kom hem blev jag dock lite besviken på basen. Finns det chans att det blir mer bas när dom är inspelade, eller borde jag försöka få byta ut dom till dom större, alternativt köpa till en extra subbas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DBDev:

Tog mig in till klubben idag och lyssnade på 7450A (7460A fanns inte som demo) och tyckte dom lät riktigt bra, och med lagom mycket bas, så jag köpte dom. Nu när jag kom hem blev jag dock lite besviken på basen. Finns det chans att det blir mer bas när dom är inspelade, eller borde jag försöka få byta ut dom till dom större, alternativt köpa till en extra subbas?

Basens nivå brukar sjunka lite och resonansfrekvensen sjunker också när högtalaren spelas in och det du hör är troligen de skillnader som olika rumsakustik leder till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Basens nivå brukar sjunka lite och resonansfrekvensen sjunker också när högtalaren spelas in och det du hör är troligen de skillnader som olika rumsakustik leder till.

Ok, tack! Får väll bli en extra bas om ett tag då, om jag inte vänjer mig och föredrar det här

Permalänk

@DBDev: Jag har ett par 7460A och jag tycker det har blivit bättre efter att ha blivit inspelade. Men det är ju högst subjektivt.

Permalänk

@DBDev Äger också ett par 7460A sen 1 - 1,5 år tillbaka. Lite små quirks finns det tyvärr, men för nuvarande priset på HIFI klubben så är det HELT klart värda det, mina kostade närmare 3k nya, och även det är de värda tycker jag. Skriver gärna lite mer utförligt om det är av intresse för OP.
Bas nivån är helt okej vid högre volymer, sällan jag kan uppnå dom hos mig där de står, men är ändå väldigt nöjd och tycker det är en välbalanserad ljudbild. Detta står placerade i ett litet Rum , på skrivbordet och mot en vägg / en hörnvägg. verkligen inte optimalt, men de funkar fortfarande bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

@DBDev: Jag har ett par 7460A och jag tycker det har blivit bättre efter att ha blivit inspelade. Men det är ju högst subjektivt.

Låter bra

Skrivet av VeryMadMeatball:

@DBDev Äger också ett par 7460A sen 1 - 1,5 år tillbaka. Lite små quirks finns det tyvärr, men för nuvarande priset på HIFI klubben så är det HELT klart värda det, mina kostade närmare 3k nya, och även det är de värda tycker jag. Skriver gärna lite mer utförligt om det är av intresse för OP.
Bas nivån är helt okej vid högre volymer, sällan jag kan uppnå dom hos mig där de står, men är ändå väldigt nöjd och tycker det är en välbalanserad ljudbild. Detta står placerade i ett litet Rum , på skrivbordet och mot en vägg / en hörnvägg. verkligen inte optimalt, men de funkar fortfarande bra.

Mina står på ungefär samma sätt som dina, och det är ju inte helt optimalt nej. Va nog helt enkelt så att jag provlyssnade på högre volym än jag har här hemma, för vrider jag upp dom lite låter det som basen träder fram mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DBDev:

Låter bra
Mina står på ungefär samma sätt som dina, och det är ju inte helt optimalt nej. Va nog helt enkelt så att jag provlyssnade på högre volym än jag har här hemma, för vrider jag upp dom lite låter det som basen träder fram mer.

Så ska du uppleva det om hörseln är normal, hörseln är inte linjär utan känsligheten för olika frekvenser är beroende av ljudtrycket, spelar du svagt så ska det upplevas som att basnivån är lägre relativt mellanregistret, Fletcher-Munson kurvorna är den vanligaste modellen för det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antingen har dom blivit bättre efter inspelning, eller också har jag "vant mig" vid ljudet och den lägre basnivån, för nu tycker jag dom låter riktigt bra. Troligtvis är det en kombination av både och. Kanske blir en subwoofer till dom i framtiden ändå, men då är det inte för att dom har dålig bas utan mer för att jag föredrar lite mer bas, och att jag använder dom till film/serier ibland också, vilket jag tycker bör ha lite kraftigare bas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DBDev:

Antingen har dom blivit bättre efter inspelning, eller också har jag "vant mig" vid ljudet och den lägre basnivån, för nu tycker jag dom låter riktigt bra. Troligtvis är det en kombination av både och. Kanske blir en subwoofer till dom i framtiden ändå, men då är det inte för att dom har dålig bas utan mer för att jag föredrar lite mer bas, och att jag använder dom till film/serier ibland också, vilket jag tycker bör ha lite kraftigare bas.

Resonansfrekvensen sjunker vid inspelning (och det är mätbart) så det sker en verklig förändring, men troligen så är du likt de flesta även präglad på ett ljudsystem som haft alldeles för mycket basnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog till p årean med ett par 7460 och gillar dem. För priset är det verkligen riktigt trevliga. De var större än jag trodde, slarvade när jag läste specen, men efter lite ommöblerande fick jag plats med dem. Hittils har jag inget större problem med auto stand-by, surrningar i ljudet (använder dem via USB) men inte heller mycket störniung när jag kopplar in blutooth via RCA eller line in gång. De är lite mullriga med bas - men tycker inte det stör. Känns som ett bra komplement till hörlurar.

Permalänk
Medlem

Skickade in mina 7460A i slutet på förra veckan pga. det störande ljudet från dem. Hoppas HiFi klubben löser det under veckan nu och att jag får ett par nya skickade till mig asap. Man känner sig lite handikappad utan högtalare till datorn

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Skickade in mina 7460A i slutet på förra veckan pga. det störande ljudet från dem. Hoppas HiFi klubben löser det under veckan nu och att jag får ett par nya skickade till mig asap. Man känner sig lite handikappad utan högtalare till datorn

Hoppas att det löser sig med nya högtalare. Skulle vara intressant att höra vad de anser är felet med dem...

Permalänk
Medlem

Svaret från hifiklubben var att dom inte kunde höra det brummande ljudet jag upplevde. Vilket är märkligt då det hördes vad jag än hade inkopplat osv. Testade även med att mata dom via en UPS med filtrerad utgång etc. Men är det inte tyst i rummet försvinner ju ljudet i omgivningsljudet och jag vet inte hur det såg ut där dom testa dom.

Eftersom dessa tydligen utgått nu kunde jag inte få några nya så fick välja mellan att få tillbaka samma högtalare eller pengarna tillbaka. Valde pengarna tillbaka och det var inte problem.

Så nu börjar jakten på ett par ersättare istället

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wurpan:

Svaret från hifiklubben var att dom inte kunde höra det brummande ljudet jag upplevde. Vilket är märkligt då det hördes vad jag än hade inkopplat osv. Testade även med att mata dom via en UPS med filtrerad utgång etc. Men är det inte tyst i rummet försvinner ju ljudet i omgivningsljudet och jag vet inte hur det såg ut där dom testa dom.

Eftersom dessa tydligen utgått nu kunde jag inte få några nya så fick välja mellan att få tillbaka samma högtalare eller pengarna tillbaka. Valde pengarna tillbaka och det var inte problem.

Det kan ju vara så att de verkligen inte hade problem på en annan plats, oljuden uppstår ofta pga kombinationen av delar och hur det kopplas ihop och jordas, de kanske har haft helt korrekt jordade delar och inte haft några problem med rf.
du testade kanske inte hur högtalarna lät med kortsluten ingång i en rf fri miljö yutan bara när de var ansluten till en felaktigt jordad dator som matade ut en massa skräp osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Schysst att du fick pengarna tillbaka utan tjafs

Skall bli spännande att se vilka högtalarre du hittar som ersättare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att de verkligen inte hade problem på en annan plats, oljuden uppstår ofta pga kombinationen av delar och hur det kopplas ihop och jordas, de kanske har haft helt korrekt jordade delar och inte haft några problem med rf.
du testade kanske inte hur högtalarna lät med kortsluten ingång i en rf fri miljö yutan bara när de var ansluten till en felaktigt jordad dator som matade ut en massa skräp osv...

Inte omöjligt att dom lyckades få bort brummandet med sin inkoppling men eftersom jag inte lyckades med det på något sätt oavsett hur dom anslöts till datorn eller andra enheter så var dom för mig "trasiga":)

Skrivet av Foolwolf:

Schysst att du fick pengarna tillbaka utan tjafs

Skall bli spännande att se vilka högtalarre du hittar som ersättare!

Japp, ser ut att bli en separat förstärkare istället och två passiva högtalare. Ska provspela med mina Yamaha NS-333 som jag har som bakhögtalare till hembion nu. Se hur dom beteer sig på skrivbordet. Såg att elgiganten har satt ner priset med 600kr till 1390kr på dom nu fram tills den 24:e. Låter det bra blir det nog ett par sånna istället.

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för att uppgradera mina 7450A med en subwoofer för max 2500kr, kan gå något högre om det är väldigt stor skillnad, då jag använder dom mycket till film. Har funderat på Argon SUB10 https://www.hifiklubben.se/hogtalare/subbas/argon-sub10-subba... System One W-10 http://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-w-10.html och System One W-12 http://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-w-12-3.html Vad skulle ni rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall någon undrar blev det en Klipsch R-12SW då jag hittade ett demoex hos sumo.se för 2990kr http://www.sumo.se/sv/artiklar/klipsch-r-12sw-subwoofer-2.htm... Säkert overkill för dom här högtalarna, men tänkte att det va värt att lägga dom extra hundralapparna och få något (förhoppningsvis) riktigt bra så man inte behöver uppgradera subben igen om jag bestämmer mig för bättre högtalare i framtiden.

Permalänk
Medlem

Fick basen idag och måste säga att jag troligtvis bör ha valt en mindre egentligen, den här var helt klart överdriven. Får ha gainen på ca 1/4 av max för att det inte ska bli alldeles för mycket bas, men behåller den nog ändå, för tung för att bära tillbaka till posten Får köpa en längre kabel bara för den va för stor att ha under skrivbordet Riktigt gött tryck blir det iaf, kanske lite för mycket