Vad vet vi om Argon 7450A och Argon 7460A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Härligt med en egen tråd om dessa högtalare
Var och köpte mina 7460A igår, men insåg ganska på en gång när jag kom hem att mitt skrivbord med en längd på 120cm skulle bli alldeles för kort, så fick ta och bygga ett nytt
Men blev trångt trots nya längden på 165cm. fick bara plats med ena skärmen
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39882914/_DSC9685.jpg

/Lite Offtopic.....

HallåJa!

Vad heter tapeten du har, och vart har du köpt den?
Ser trevligt ut.

Har precis flyttat, och håller på att fixa ett "dator/teknikrum"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jomen precis, alla recensioner är ju på fullpriset och nu när de är nere på nästan halva det känns det som att det bara är å slå till.
Det enda bekymret är storleken... har du dina på skrivbordet?

Japp, det har jag. De står på vardera sida av min skärm. De är ungefär lika breda som min R5'a (22cm), alltså inget jätteproblem om man inte har allt för mycket på skrivbordet.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Vilken sub kör du? Ska nog slå till på Argon Sub10 tror jag. Hade nog köpt den redan idag ifall den funnits i Linköpingsbutiken.

Jag köpte den som heter 840 ( https://www.hifiklubben.se/hogtalare/subbas/argon-sub840-subb... ) - Även den känns fullt tillräcklig för att levererara ordentligt tryck i mitt vardagsrum, sitter på ca. 3m avstånd.

Permalänk
Skrivet av archie:

Kunde inte motstå så jag lade en order här i helgen. Fick hem dem idag och... döda....

Hur går det?

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Japp, det har jag. De står på vardera sida av min skärm. De är ungefär lika breda som min R5'a (22cm), alltså inget jätteproblem om man inte har allt för mycket på skrivbordet.

Mvh
Hugo

Jag kikar ju på den lilla modellen också, den är smalare och kortare men så såg jag att den är lite djupare så det hjälpte tyvärr inte mig.

Slipper man undan utan subwoofer med den stora modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jag kikar ju på den lilla modellen också, den är smalare och kortare men så såg jag att den är lite djupare så det hjälpte tyvärr inte mig.

Slipper man undan utan subwoofer med den stora modellen?

Själv tycker jag inte att det behövs en sub, men det är ju en smaksak. Jag brukar inte vara den som tycker att det saknas bas.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

@kaya
Det här blev vad jag hittade på:
http://i.imgur.com/21E6Vay.jpg

Modell av 7460A.
Fasiken alltså det blir nog till att ta fram sågen!

Jag gör 7450A imorgon så får vi se hur den står sig.

Ja dom är väldigt stora Men du kan kanske sätta på en hylla precis ovanför skärmen? där har jag mina för jag får inte plats på mitt skrivbord.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Ja dom är väldigt stora Men du kan kanske sätta på en hylla precis ovanför skärmen? där har jag mina för jag får inte plats på mitt skrivbord.

Ja det skulle jag faktiskt kunna göra... Men jag trodde att man vill ha dem mer riktade mot öronen, om man ställer dem ovanför skärmen så riktas ljudet snarare över.

Men det kanske inte spelar så stor roll.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av skog1s:

/Lite Offtopic.....

HallåJa!

Vad heter tapeten du har, och vart har du köpt den?
Ser trevligt ut.

Har precis flyttat, och håller på att fixa ett "dator/teknikrum"

Hej och ursäkta lite sent svar, jag har försökt ta reda på vad den heter men fick bara fram namnet på tillverkaren som heter Intrade. Dock hittar jag inte tapeten på deras hemsida eller Google så kunde inte hjälpa dig mer än så tyvärr

Edit..
Nordsjö heter firman jag köpte den hos.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par 7460a för att ha alternativ till lurar vid datorn. Dem lär inte dyka upp förrän på tisdag. Så under tiden jag väntar skulle det vara kul att höra vad ni som fått era tycker om ljudet. Jag har en 10" sub som jag inte använder, men det blir kanske lite för mycket till så små högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trenne:

Jag beställde ett par 7460a för att ha alternativ till lurar vid datorn. Dem lär inte dyka upp förrän på tisdag. Så under tiden jag väntar skulle det vara kul att höra vad ni som fått era tycker om ljudet. Jag har en 10" sub som jag inte använder, men det blir kanske lite för mycket till så små högtalare.

Hur skulle en rättjusterad sub kunna bli "för mycket" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur skulle en rättjusterad sub kunna bli "för mycket" ?

Iof sant. Funkar ju i bilen där jag har 2st 10" basar till ett frontkit med 2st 6,5". Däremot får man ju inte så mycket möjlighet till inställningar som när man kör subben från riktig stärkare. Men det räcker väl med freq och level på lådan för att få det att passa ihop.

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Nej åker på att skicka tillbaka dem.. Pratade med supporten och fick hem retursedel här häromdagen. Blir till att skicka tillbaka i början på nästa vecka. Dock så tvivlar jag på att jag hinner få dem innan nästa helg.. =(

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Såg intressanta ut.

Mitt andra par Akai RPM3 har just börjat ge sig på samma sätt som det första. Volymkontrollen stänger inte längre av dem helt utan det lyser lite svagare i LEDen och man hör ljudet fast väldigt lågt. Första paret höll ca 9 månader och dessa ersättare har hållt i ett år och tre månader så i snitt ett år per st =(

Jag gillar ljudet i mina och att man kan använda dem för inspelning via tele-jacken med en elgitarr samtidigt som de är kopplade till PCn. Det är ju en rejäl nivå över alla gamla Creative/Logitech 2.1-system jag kört förut.

På dessa Argon sitter det ju en manuell omkoppling för ingång i bak, så frågan är om man kan spela in med dem på samma sätt?
Iofs finns det alternativ som Behringer UCG102 (som jag gav bort till brorsan då mina RPM3 klarade av det själva) eller en billig T-bone USB, så lite sugen är jag ju.

Auto-off-problemet låter ju lite jobbigt dock, men det kanske inte är alla som har problem med det? Jag är ju inte intresserad av en sån funktion om man inte kan stänga av den.

Alternativet är ett par Creative T40 som sambon har, då de för att vara Creative låter riktigt bra, men jag tycker att mina RPM3 och andra monitorer har klarare ljud.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha testkött dem ett tag slutar det nog tyvärr med att jag kommer få skicka in dem för att då dom utbytta/fixade. Kommer ett surrande ljud från nätdelen så fort dom är påslagna. Det är tillräckligt högt för att det ska höras även när man lyssnar på musik på låg volym framåt kvällen. Har det ganska tyst här hemma också så även om dagarna så hörs surrandet ganska tydligt när jag sitter vid skrivbordet. Det märks framför allt när högtalarna går ner i standby och ljudet försvinner. Standby-funktionen fungerar f.ö utan anmärkning.

Ska se vad supporten säger när dom öppnar igen senare idag. Någon annan som upplevt missljud från dem?

Annars är jag väldigt nöjd med dom. Mycket bra ljud, stor skillnad mot tidigare Logitech.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Ja det skulle jag faktiskt kunna göra... Men jag trodde att man vill ha dem mer riktade mot öronen, om man ställer dem ovanför skärmen så riktas ljudet snarare över.

Men det kanske inte spelar så stor roll.

Jovisst ska dom helst vara i öronhöjd, men har man trångt så har man.
Du kan ju lägga en snusdosa eller två under den på baksidan så den vinklas mot dig.

En användare gjorde en mer avancerad variant av snusdosestället http://www.sweclockers.com/galleri/13576-hogtalarstall-av-ett...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa 7460A med SUB10 som subbas. Vad exakt är det för kabel man har mellan högtalare och baslåda? På baslådan är det en sån RCA med 2 separata kontakter och på högtalaren står det "sub out" på en vanlig aux eller RCA? Kan nån länka rätt kabel?

Edit:

Baksida högtalare:
https://www.hifiklubben.se/globalassets/product-images/argon/...

Baksida sub:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Jag funderar också på att köpa 7460A med SUB10 som subbas. Vad exakt är det för kabel man har mellan högtalare och baslåda? På baslådan är det en sån RCA med 2 separata kontakter och på högtalaren står det "sub out" på en vanlig aux eller RCA? Kan nån länka rätt kabel?

Edit:

Baksida högtalare:

Baksida sub:

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...
Det går ju även att länka ihop båda ingångarna utifall det skulle plockas in störningar om en flyter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte på det; är det jobbigt att behöva dyka bak bakom högtalaren när en ska justera volymen?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sambal:

Tänkte på det; är det jobbigt att behöva dyka bak bakom högtalaren när en ska justera volymen?

Frågar du mej om Trutharna så driver jag dem via en fysisk nivåkontroll, jag byter prylar före dem ibland men det finns alltid nått med fysiska reglage före i signalkedjan, Argonhögtalarna har en volymkontroll på fronten men ingen på baksidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Perfekt! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågar du mej om Trutharna så driver jag dem via en fysisk nivåkontroll, jag byter prylar före dem ibland men det finns alltid nått med fysiska reglage före i signalkedjan, Argonhögtalarna har en volymkontroll på fronten men ingen på baksidan.

Shit, missade att den sitter på framsidan. Då är det en annan sak kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Nu efter att ha testkött dem ett tag slutar det nog tyvärr med att jag kommer få skicka in dem för att då dom utbytta/fixade. Kommer ett surrande ljud från nätdelen så fort dom är påslagna. Det är tillräckligt högt för att det ska höras även när man lyssnar på musik på låg volym framåt kvällen. Har det ganska tyst här hemma också så även om dagarna så hörs surrandet ganska tydligt när jag sitter vid skrivbordet. Det märks framför allt när högtalarna går ner i standby och ljudet försvinner. Standby-funktionen fungerar f.ö utan anmärkning.

Ska se vad supporten säger när dom öppnar igen senare idag. Någon annan som upplevt missljud från dem?

Annars är jag väldigt nöjd med dom. Mycket bra ljud, stor skillnad mot tidigare Logitech.

Fick hem mina idag. Jag kan höra det surrande ljudet om jag trycker örat mot ovansidan av högtalaren, annars hörs det inte alls. Förövrigt jävligt nöjd med högtalarna men har inte vågat dra på ordentligt med risk för att störa grannfriden. Skillnaden är som dag och natt när jag jämför med mina 8 år gamla Creative T3100.

Permalänk
Medlem

Även jag fick mina 7460A idag. Köpte en BT2 bluetoothreciever till också, funkar riktigt bra än så länge. Nöjd med ljudet, men har inte riktigt dragit på än. Återstår att se huruvida viloläget krånglar eller inte.

(Skulle det vara så att någon annan i Göteborg är intresserad så kan jag säga att jag fick det sista exemplaret på Skånegatan trots att det står att den är i lager.)

Visa signatur

Permalänk

@zoorex @Sambal
Härligt att ni är nöjda! Idag blir det till att beställa dem, är det så att de är alldeles för stora kan jag ju alltid utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka dem.

Permalänk

Är det något surrande/brummande ljud från förstärkaren, eller är dem knäpp tysta?
Jag köpte ett par Presonus Ceres och dom jävlar surrar som man kan tro grannen kör grästrimmer nonstop, så dem ska tebax.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfisti89:

Är det något surrande/brummande ljud från förstärkaren, eller är dem knäpp tysta?
Jag köpte ett par Presonus Ceres och dom jävlar surrar som man kan tro grannen kör grästrimmer nonstop, så dem ska tebax.

Är det oljud när du inte har nån signalkälla inkopplad utan bara har en kortlsuten ingång är det fel på elektroniken i dem, är det tyst med kortsluten ingång är det fel på din hopkoppling.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Brusar hela tiden, även med signalkälla bortkopplad, surrar i bägge högtalarna.
PreSonus försöker skylla surrer på min källa, högtalarna har blåtand inbyggt och surrar även med det..
Och har testat flera källor.

Flera på amazon reviews klagar på samma sak, design fel troligen.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfisti89:

@mrqaffe: Brusar hela tiden, även med signalkälla bortkopplad, surrar i bägge högtalarna.
PreSonus försöker skylla surrer på min källa, högtalarna har blåtand inbyggt och surrar även med det..
Och har testat flera källor.

Flera på amazon reviews klagar på samma sak, design fel troligen.

Ja då låter det som om det är fel på högtalarna och inte inkopplingen, (jordloop)

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag varit inne i butik och kollat in högtalarna i verkligheten, hur mycket man än kollar på bilder och letar på nätet är det verkligen skönt att få se dem på riktigt!

Jag har iallafall bestämt mig för att de är för stora, båda modellerna, för mitt skrivbord och rum. Dessutom känns de alltför inriktade på att spela högt än "bra". Självklart ett jättelyft om man har någon gammal logitech-historia men när jag provlyssnade både 7450/60 och Argon 6340A (som är mycket mindre) upptäckte jag att 6340A hade mycket klarare ljud och avslöjade mer detaljer medan 7450/60 var betydligt mer basinriktade och upplevdes ha en "film" över.

Argon 6340A plus en sub tror jag kan vara en vinnande kombination, iallafall för mig. Tyvärr förlorar man den inbyggda DACen som 7450/60 hade med 6340A men något sådant får jag lägga till i framtiden, jag behöver ändå ha till hörlurarna.

Tack för alla bra råd i den här tråden!